Skip to content

תדהמה בישראל ביתנו מהדחת דני איילון

הדחתו של דני איילון הייתה מפתיעה במיוחד, כי עד היום לא היה ידוע על מתח ביחסים בינו לבין ליברמן. עתה הוא אינו מופיע אפילו במקומות הלא ריאליים ברשימת ישראל ביתנו – והודח ממנה כליל. גם מטלון ושמטוב נדחקו למקומות לא ריאליים. מרכז המפלגה אישר הערב, ללא התנגדות, את רשימת המועמדים שקבעה הוועדה המסדרת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תדהמה בישראל ביתנו לאחר שגם סגן שר החוץ, דני איילון, הודח מרשימת המועמדים של המפלגה לכנסת. איילון, המשמש מאז תחילת הקדנציה כסגנו של ליברמן ונחשב כמקורב אליו, אינו מופיע אפילו במקומות הלא ריאליים ברשימת המפלגה לכנסת – והודח כליל מהרשימה.

הדחתו של דני איילון הייתה מפתיעה במיוחד, מאחר שעד היום לא היה ידוע על מתח ביחסים בינו לבין ליברמן והיחסים בין השניים נחשבו לטובים וקרובים.  אחת ההשערות שהועלו, לסיבה שבגללה הודח דני איילון מהרשימה, היא התנהלותו בכל הקשור ליחסים עם טורקיה – ובמיוחד פרשת הכסא הנמוך, שבה הושיב לעיני מצלמת טלוויזיה את שגריר טורקיה בישראל, אחמט אוגוז צ'ליקול, על כסא נמוך, תוך אמירה שהוקלטה ושודרה: "העיקר שיראו שהוא יושב נמוך ואנחנו גבוה ושיש פה רק דגל אחד, ושיראו שאנחנו לא מחייכים".

היחסים עם ליברמן נחשבו לטובים. איילון (צילום: ציפי מנשה)
היחסים עם ליברמן נחשבו לטובים. איילון (צילום: ציפי מנשה)

כלפי חוץ קיבל דני איילון את גיבויו המלא של שר החוץ, אביגדור ליברמן. אולם במסדרונות משרד החוץ נשמעה עליו ביקורת קשה על התנהגות שאינה הולמת דיפלומט.

איילון עצמו הגיב על הדחתו בעמוד הפייסבוק שלו: "היום קיבלתי מיו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הודעה כי לא אשובץ ברשימת ישראל ביתנו לכנסת הבאה", כתב איילון. "בארבע השנים האחרונות זכיתי לכהן כסגן שר החוץ של מדינת ישראל בתקופה מורכבת ומאתגרת. בכל דרך שבה אבחר, אמשיך לפעול לחיזוקה ושגשוגה של ישראל בזירה המדינית, הביטחונית,והכלכלית. ממשיך לפעול במרץ, עד לסיום תפקידי בתום הקדנציה הנוכחית, ומחר אשתתף בישיבת הממשלה המשותפת בצ'כיה ובגרמניה".

מרכז מפלגת ישראל ביתנו אישר הערב, ללא התנגדות – ובהימנעות של אחד בלבד – את רשימת המועמדים שעליה החליטה הוועדה המסדרת. ב-15 המקומות הנחשבים לריאליים מופיעים לפי הסדר אביגדור ליברמן, יאיר שמיר, עוזי לנדאו, סופה לנדבר, יצחק אהרונוביץ', אורלי לוי-אבקסיס, פאינה קירשנבאום (מזכ"לית המפלגה שמקומה משוריין), דוד רותם, רוברט אילטוב, חאמד עאמר, שמעון אוחיון, אלכס מילר, ליאון ליטינצקי וסמדר בת-אדם לווייתן. חברי הכנסת המכהנים משה (מוץ) מטלון וליה שמטוב נדחקו למקומות ה-18 וה-19, הנחשבים לא ריאליים.

"זאת רשימה מנצחת, שתנצח את הבחירות הקרובות", אמר יו"ר המפלגה, אביגדור ליברמן, בהציגו את הרשימה. "עכשיו סיימנו את שלב ההתארגנות ומעתה ועד ל-22 בינואר נעבוד 24 שעות ביממה, כדי לנצח את הבחירות".

קודם לכן הודיעו שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב וחברת הכנסת אנסטסיה מיכאלי, כי הם פורשים מהחיים הפוליטיים, לאחר שנוכחו לדעת כי שמם אינו מצוי ברשימה.

לעומת הדחתו של סגן שר החוץ, דני איילון, שנחתה כרעם ביום בהיר על פעילי המפלגה, קשה לומר שפרישתם של השר סטס מיסז'ניקוב ושל ח"כ אנסטסיה מיכאלי מן החיים הפוליטיים הכתה בתדהמה את אנשי ישראל ביתנו. חברי המפלגה ידעו זה מכבר כי גורלם של שני אלה נגזר, למן הרגע שבו הסתבכו בפרשיות שהביכו את "ישראל ביתנו" ואת יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן. הדפוס שבו סיימו את חייהם הפוליטיים, דומה: פרישה מרצון, כדי למנוע הדחה משפילה.

סטס מיסז'ניקוב. ליברמן המתיק לו את הגלולה המרה. (צילום: ויקימדיה)
סטס מיסז'ניקוב. ליברמן המתיק לו את הגלולה המרה. (צילום: ויקימדיה)

אצל ח"כ אנסטסיה מיכאלי הגרזן נחת מיד וללא כל רחמים. מיד לאחר פרשת שפיכת המים על ח"כ ר'אלב מג'אדלה – התכנסה הסיעה והתנערה באופן הפומבי והבוטה ביותר מהתנהגותה. "שום נסיבות אינן מצדיקות התנהגות מן הסוג הזה", נאמר בהחלטת הסיעה. חד וחלק. אחרי הסתבכותה הבאה, בפרשת ההתבטאות האומללה על ההומואים, הודיעה ישראל ביתנו כי "ח"כ מיכאלי אמרה את דבריה על דעת עצמה". שום ניסיון לא נעשה לגונן עליה.

בניגוד לשתיקתו הרועמת של אביגדור ליברמן, אחרי הודעת הפרישה של ח"כ אנסטסיה מיכאלי, מיהר יו"ר ישראל ביתנו לפרסם הודעה שבה הוא "מצר מאוד על פרישתו של השר סטס מיסז'ניקוב, חברו לדרך מזה 14 שנים, מהחיים הפוליטיים".

השר ליברמן, בניסיון להמתיק את הגלולה המרה, אומר בהודעתו: "השר מיסז'ניקוב מילא שורה של תפקידים מרכזיים במערכת הפוליטית בשתי הקדנציות האחרונות, הצליח מעל ומעבר בכל אחד מהם ותרם רבות לחוסנה הכלכלי והחברתי של מדינת ישראל ולאזרחיה. גם עכשיו השר מיסז'ניקוב היה אמור להיות משובץ גבוה מאוד ברשימת מועמדים לכנסת ה-19 מטעם מפלגת 'ישראל ביתנו', ולמלא תפקיד בכיר בממשלה העתידית.

אנסטסיה מיכאלי: גינוי פומבי ומיידי (צילום: אתר הכנסת)
אנסטסיה מיכאלי: גינוי פומבי ומיידי (צילום: אתר הכנסת)

"אני מקבל בהבנה את רצונו של מיסז'ניקוב להתקדם בחייו המקצועיים לעבר אתגרים חדשים", אומר עוד השר אביגדור ליברמן בהודעתו. "מקצועיותו, הידע הרב-גוני שלו והניסיון העשיר שצבר במערכות שונות יהיו לו לעזר גם בעתיד, כמו גם לכל מערכת שבה הוא יבחר להשתלב.אני מאחל לו הצלחה בכל אשר יפנה".

גם כאשר הציג ליברמן הערב את רשימת המועמדים לכנסת, אמר בהקשר לפרישתו של מיסז'ניקוב: "בפוליטיקה מדי פעם אנשים לוקחים פסק זמן. גם אנשים גדולים כמו נתניהו וברק לוקחים פסקי זמן. גם אני לקחתי פעם פסקי זמן. אני גם מתייחס לשר התיירות, סטס מיסז'ניקוב. אני בטוח שהוא ישוב".

ליברמן ניסה גם לגונן על מיסז'ניקוב אחרי פרסום פרשיות ההתהוללות שיוחסו לו. "אני מסכים שדפוסי התנהלותו לא דומים לחברי הכנסת מוזס או אייכלר מיהדות התורה", אמר ליברמן באחת מההזדמנויות, "אבל התנהלותו רחוקה מהתיאורים שהיו בתקשורת. כשבן אדם חוגג פורים או יום הולדת, בטח שהוא יכול להיות שמח. בין מה שתואר למציאות – אין שום דמיון".

עם זאת – וחרף ניסיונו להמתיק את הגלולה – ברור כי לו באמת רצה ליברמן למנוע את הפרישה – היא היתה נמנעת. במקום זאת ליברמן קיבל בהבנה את הפרישה.

אסתרינה טרטמן: ניסיון לרכך את הביקורת (צילום: אתר הכנסת)
אסתרינה טרטמן: ניסיון לרכך את הביקורת (צילום: אתר הכנסת)

בדרך דומה, לפרישתם של אנסטסיה מיכאלי וסטס מיסז'ניקוב, פרשה גם ח"כ לשעבר אסתרינה טרטמן. בתחילת הכנסת ה-17 שימשה טרטמן כיו"ר סיעת ישראל ביתנו וחברה בוועדת הכנסת, ובוועדה לענייני ביקורת המדינה. בעקבתו מחלתו של יו"ר ועדת הביקורת, ח"כ יורי שטרן, שימשה כממלאת מקום יושב ראש הוועדה לענייני ביקורת המדינה, עד להצטרפות סיעת ישראל ביתנו לקואליציה. בנוסף שימשה ממלאת מקום בוועדת החוץ והביטחון.

ב-25 בפברואר 2007 אישרה סיעת ישראל ביתנו פה אחד את מינויה לתפקיד שרת התיירות, במקום השר יצחק הרצוג שהתמנה לשר הרווחה. בעקבות החלטה זו החלו להופיע באמצעי התקשורת ידיעות לפיהן קיימות אי-התאמות בין קורות חייה של טרטמן כפי שפורסמו במקורות שונים (בין היתר באתר הכנסת, אתר ישראל ביתנו ובריאיונות בערוץ הכנסת ובגלי צה"ל) לבין המציאות.

בעוד שטרטמן הציגה עצמה פעמים אחדות כבוגרת תואר ראשון בהצטיינות בחשבונאות וניהול פיננסי מאוניברסיטת בר-אילן וכבעלת תואר שני במנהל עסקים, התברר כי היא עברה רק השתלמות באוניברסיטת בר-אילן וכי את התואר הראשון קיבלה ממכללת טורו קולג' (שאינו כלל תואר אקדמי) ולימודיה לתואר שני טרם הושלמו.

סרט התדמית של \"ישראל ביתנו\" לקראת הבחירות

בעקבות הסערה הציבורית שליוותה פרסומים אלה, נאלצה טרטמן להסיר את מינויה לתפקיד שרת התיירות והוחלפה גם בתפקידה כיושבת ראש הסיעה. כחודש לאחר גילוי הפרשה ננזפה טרטמן על ידי ועדת האתיקה של הכנסת נזיפה חמורה. בניגוד להתנהלותו בפרשת ח"כ אנסטסיה מיכאלי ובדומה להתנהגותו בפרשת סטס מיסז'ניקוב, ניסה ליברמן בתחילה – לפחות כלפי חוץ – לגונן גם עליה ולרכך את הביקורת הציבורית. "אסתרינה היא אישה צעירה עם עתיד. איבדנו כל פרופורציה", ענה לעיתונאים כאשר נשאל לתגובתו על פרשת התארים המפוברקים. "יש לנו בעיות יותר דחופות". אך לבסוף קיבל, כצפוי, את החלטתה של טרטמן, להסיר את מועמדותה.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן