Skip to content

שגריר ישראל בהונגריה מחה על הצתת דגל המדינה

"מדינת ישראל מצפה מממשלת הונגריה, המחויבת לשלטון החוק כאחד מערכי האיחוד האירופי – לעשות ככל יכולתה כדי לשים קץ ולעצור את המעשים הבלתי ידידותיים, המעליבים והמכוערים האלה", אמר שגריר ישראל, אילן מור בהודעתו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שגריר ישראל בהונגריה, אילן מור, מחה בחריפות בפני ממשלת הונגריה, על הצתת דגל המדינה בידי פוליטיקאי הונגרי מהימין הקיצוני ועל הפגנה האנטישמית של הימין הקיצוני שהייתה אתמול בבודפשט. בלשון תקיפה ביותר תובע השגריר מור מממשלת הונגריה לעצור את התופעות הללו.

"הוכיתי בתדהמה לשמוע על הצתת דגל ישראל, זו הפעם השנייה בחודשיים", נאמר בהודעת שגריר ישראל בהונגריה. "זהו מעשה בלתי מקובל לחלוטין, במדינה הרואה את עצמה ידידותית למדינת ישראל. זהו מעשה שהוא לחלוטין בלתי מתקבל על הדעת, כאשר דגל – שהוא סמלה של מדינה – מחולל ע"י פוליטיקאים הונגריים מהימין הקיצוני, בגלל רגשות אנטישמיים ואנטי ישראליים.

אחד מסמלי מפלגת הימין הקיצוני ההונגרית, "יוביק"
אחד מסמלי מפלגת הימין הקיצוני ההונגרית, "יוביק"

"מדינת ישראל מצפה מממשלת הונגריה, המחויבת בצורה איתנה לשלטון החוק, כערך של האיחוד האירופי – לעשות ככל יכולתה, כדי לשים קץ ולעצור את המעשים הבלתי ידידותיים, המעליבים והמכוערים האלה", אמר עוד השגריר מור בהודעתו.

הודעתו היוצאת דופן בחריפותה, של שגריר ישראל בבודפשט, באה לאחר שחבר פרלמנט הונגרי בשם באלץ לנהרדט, הצית את דגל ישראל במהלך הפגנה בבודפשט ביום שישי בערב. בהפגנה שהתקיימה מול משרד החוץ ההונגרי השתתפו כמאה בני אדם, שקראו קריאות נגד יהודים, כגון "יהודים מטונפים" ו"כולכם לאושוויץ".

לנהרדט, עורך דין וכלכלן בן 37, פרש לפני כחודש מהמפלגה הפאשיסטית והאנטישמית "יוביק" (JOBBIK) בטענה כי אינה קיצונית דיה לטעמו. אחרי ההפגנה שבה הצית את דגל ישראל הוא עוכב לחקירה במשטרת בודפשט, אך שוחרר לאחר חקירתו.

משרד החוץ ההונגרי פירסם הודעת גינוי להפגנה, המהווה סימן נוסף להתגברות האנטישמיות במדינה. "הנאומים מבישים ומעליבים מיעוט במדינה. שריפת דגל ישראל היא מעשה המתאים לליבוי שנאה נגד מדינה ועם", נכתב בהודעה. ראש הממשלה ההונגרי, ויקטור אורבן, אף הבטיח מעל בימת הפרלמנט להגן על היהודים בהונגריה מפני האנטישמיות המתגברת אך נמנע מלגנות באופן ישיר את מפלגת "יוביק" וראשיה.

רק לפני פחות מחודש חולל דובר מפלגת הימין הקיצוני "יוביק" (JOBBIK), מרטון גיונגיושי סערה – כאשר קרא  לערוך רשימה של כל היהודים, כולל חברים בפרלמנט ההונגרי, "שמסכנים את המולדת". הוא טען כי עריכת הרשימה הכרחית בגלל המתח ברצועת עזה. לאותו גיונגיושי גם קשרים עם איראן ועפ"י מסמכים של משרד החוץ הוא אפילו השתתף בקבלת פנים, ל"יום המהפכה האסלאמית", ב-9 בינואר 2012. אותו דובר גם התראיין כשבוע לפני השתתפותו בטקס האיראני ל"ג'ואיש כרוניקל", דיבר בבוטות נגד ישראל והיהודים ואף הכחיש את השואה.

הבקשה של גיונגיושי,  לערוך את הרישום של היהודים, הגיעה לאחר ששר החוץ ההונגרי, אמר כי ארצו מעדיפה פתרון של שלום לסכסוך בין ישראל לפלסטינים. "אני חושב שמשבר כמו בעזה הוא זמן טוב לתעד את האנשים ממוצא יהודי שחיים כאן, בעיקר בפרלמנט ההונגרי ובממשלה ההונגרית, אשר מהווים סכנה לביטחון הלאומי", הסביר גיונגיושי.

בתגובה פרסמה ממשלת הונגריה גינוי שבו נאמר כי "הממשלה דוחה קולות קיצוניים, גזעניים, אנטישמיים מכל סוג ועושה הכל כדי לדכא אותם". בעקבות הגינוי מהממשלה התנצל גיונגיושי על דבריו ואמר כי התכוון רק ליהודים בעלי אזרחות כפולה הונגרית-ישראלית.

ראש הממשלה ההונגרי ויקטור אורבן נשא נאום גינוי חריף במהלך דיון בפרלמנט ההונגרי, וטרח להדגיש שוב ושוב שהוא יעשה ככל יכולתו להגן על כלל אזרחי הונגריה כולל האזרחים היהודים, "אני מגנה ודוחה בשם כל הממשלה בשאט נפש את דברי המפלגה, להתפרצותם של אנשי המפלגה אין מקום בהונגריה, כל עוד שאני בממשלה אך אחד לא ייפגע בפרט לא על רקע דתו או מוצאו, אני וכלל אזרחי הונגריה יגנו על האזרחים היהודיים", אמר.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן