Skip to content

0.8 מיליארד דולר עודף בחשבון השוטף ברבעון השלישי

בחודשים ינואר – ספטמבר השנה היה גידול של 7.5 מיליארד דולר בהשקעות הישירות של תושבי חו"ל בישראל, בהמשך להשקעות ניכרות בסכום של 11.4 מיליארד דולר בשנת 2011
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

העודף בחשבון השוטף של הרבעון השלישי של השנה הסתכם ב- 0.8 מיליארד דולר, לאחר גירעון של 0.6 מיליארד דולר ברבעון הקודם וגירעון של 1.3 מיליארד דולר ברבעון הראשון של השנה. בחשמון מאזן התשלומים של הסחורות והשירותים היה ברבעון השלישי של השנה עודף של 0.4 מיליארד דולר, לעומת גירעון של 0.3 ברבעון הקודם.

בחודשים ינואר – ספטמבר השנה היה גידול של 7.5 מיליארד דולר בהשקעות הישירות של תושבי חו"ל בישראל, בהמשך להשקעות ניכרות בסכום של 11.4 מיליארד דולר בשנת 2011. כמו כן הייתה עלייה של 4.5 מיליארד דולר בהשקעות תושבי ישראל, בניירות ערך זרים סחירים, לעומת זאת הייתה ירידה של 2.7 מיליארד דולר בהשקעות תושבי חו"ל בניירות ערך ישראלים סחירים.

הנתונים על הגירעון בחשבון השוטף מתקבלים מסיכום מאזן התשלומים שנערך בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לרבע השלישי של השנה. הסיכום כולל את עסקאות תושבי ישראל עם חו"ל בחשבון הסחורות, השירותים, ההכנסות הראשוניות (הכנסות מהשקעות פיננסיות ומשכר עבודת שכיר) וההכנסות המשניות (העברות השוטפות) בדולרים שוטפים.

המעבר מגירעון של 0.6 מיליארד דולר בחשבון השוטף ברבע השני של השנה, לעודף של 0.8 מיליארד דולר ברבע השלישי, נובע מצמצום הגירעונות בחשבון ההכנסות הראשוניות מ-2.4 מיליארד דולר ברבע השני של השנה, ל- 1.6 מיליארד דולר ברבע השלישי ובחשבון הסחורות מגירעון של 2.6 מיליארד דולר לגירעון של 2 מיליארד דולר ברבע השלישי.

יצוא סחורות ושירותים

יצוא הסחורות והשירותים, בדולרים שוטפים ובניכוי גורמים עונתיים, הסתכם ב- 22.6 מיליארד דולר ברבע השלישי של 2012. יבוא הסחורות והשירותים הסתכם ב- 22.2 מיליארד דולר ירידה של 4.6% בהשוואה לרבע הקודם. הגירעון בחשבון הסחורות – יצוא פחות יבוא, ברבע השלישי של 2012, בניכוי גורמים עונתיים, הסתכם בכ- 2 מיליארד דולר.

נתוני היצוא והיבוא של סחורות במאזן תשלומים כוללים את הסחר עם הרשות הפלסטינית והתאמות מאזן תשלומים נוספות לנתוני סחר חוץ. יצוא הסחורות, בניכוי השפעות עונתיות, הסתכם ב- 15.4 מיליארד דולר ברבע השלישי של 2012 וירד בכ- 2% לעומת היצוא ברבע הקודם. יבוא הסחורות הסתכם ב- 17.3 מיליארד דולר מזה: היבוא הביטחוני היה 0.5 מיליארד דולר. יוזכר שערך יבוא הסחורות אינו כולל את הוצאות הובלת הסחורות לישראל וביטוחם.

העודף בחשבון השירותים ברבע השלישי של השנה, לאחר ניכוי עונתיות, גדל בהשוואה לרבע הקודם והסתכם ב- 2.3 מיליארד דולר. יצוא השירותים הסתכם ב- 7.2 מיליארד דולר – בניכוי השפעות עונתיות. יצוא שירותים עסקיים אחרים – המהווה כשני שלישים מתוך סך יצוא השירותים – ירד ברבע השלישי של השנה, בהשוואה לרבע הקודם, והסתכם ב- 4.7 מיליארד דולר.

שירותים עסקיים אחרים

שירותים עסקיים אחרים כוללים שירותי תוכנה ומחשוב, שירותי מחקר ופיתוח, תקשורת, שירותי הנדסה, תמלוגים, עמלות ושירותים אחרים. בנוסף, ביצוא של שירותים אלה כלולים גם תקבולים מחו"ל כתוצאה ממכירת חברות הזנק ישראליות (Start-up) לתושבי חו"ל– יצוא זה כלול בענף המו"פ של שירותים עסקיים והסתכם ברבע השלישי של השנה ב- 117 מיליון דולר, לעומת 429 מיליון דולר ברבע הקודם.

יצוא שירותי התיירות – לאחר ניכוי עונתיות וללא הוצאותיהם של עובדים זרים בישראל – הסתכם ב- 1 מיליארד דולר ברבע השלישי של השנה.

יצוא שירותי הובלה ותחבורה – בניכוי גורמי עונתיות – הסתכם ב-1.2 מיליארד דולר ברבע השלישי של השנה.

יבוא השירותים, לאחר ניכוי עונתיות, הסתכם ב- 4.9 מיליארד דולר ברבע השלישי של השנה, ירידה של 3.7% בהשוואה לרבע הקודם.

יבוא השירותים העסקיים – שמהווה כ-50% מסך כל יבוא השירותים – הסתכם ב- 2.3 מיליארד דולר וירד ב-8.6% לעומת הרבע הקודם.

יבוא שירותי תיירות – היה ברבע השלישי של השנה, בניכוי השפעות עונתיות, הסתכם ב-0.8 מיליארד דולר.

יבוא שירותי הובלה ותחבורה – הסתכם ברבעון השלישי של השנה ב-1.6 מיליארד דולר, בדומה לרבע הקודם.

חשבון ההכנסות הראשוניות

חשבון זה מורכב מהכנסות של תושבי ישראל בגין השקעות פיננסיות בחו"ל (תקבולי ריבית, דיבידנדים ורווחים שלא חולקו), ועבודה שכירה של תושבי ישראל בחו"ל בניכוי הכנסות של תושבי חו"ל מהשקעות פיננסיות ועבודה שכירה בישראל.

חשבון ההכנסות הראשוניות, בגין השקעות פיננסיות ושכר עבודה, בניכוי השפעות עונתיות, הסתכם בגירעון של 1.6 מיליארד דולר ברבע השלישי של השנה, לעומת גירעון של 2.4 מיליארד דולר ברבע הקודם.

חשבון ההכנסות נטו בגין השקעות פיננסיות – הכנסות מהשקעות תושבי ישראל בחו"ל בניכוי הכנסות תושבי חו"ל על השקעותיהם הפיננסיות בישראל – הסתכם בגירעון של 0.7 מיליארד דולר ברבע השלישי של השנה.

הכנסות תושבי ישראל מהשקעות פיננסיות בחו"ל – בניכוי השפעות עונתיות – הסתכמו ב-1.5 מיליארד דולר ברבע השלישי של השנה.

הכנסות תושבי חו"ל מהשקעותיהם הפיננסיות בישראל – הסתכמו ב-2.2 מיליארד דולר ברבע השלישי של השנה, ירידה של 27.6% בהשוואה לרבעון הקודם.

חשבון ההכנסות בגין תשלומים לעובדים שכירים – הכנסות מעבודה של ישראלים בחו"ל בניכוי הוצאות על עבודה של זרים בישראל – הסתכם בגירעון של 0.9 מיליארד דולר ברבע השלישי של השנה.

חשבון ההכנסות המשניות (העברות שוטפות)

א. חשבון ההכנסות המשניות ברבע השלישי של השנה, לאחר ניכוי עונתיות, הסתכם ב-2.1 מיליארד דולר, בדומה לרבע הקודם.
ב. חשבון ההון העברות הון נטו לישראל ברבע השלישי של 2012 הסתכמו ב-0.1 מיליארד דולר.
ג. החשבון הפיננסי – החשבון הפיננסי כולל את העסקאות הפיננסיות בין תושבי ישראל לתושבי חו"ל, ואינו כולל שינויים בערך הנכסים הנובעים מתנודות בשערי החליפין או במחירי הנכסים המוחזקים. השקעות ישירות מאפשרות למשקיע לקבל זכויות הצבעה במועצת המנהלים ולהשתתף בניהול החברה. השקעות אלה כוללות – בנוסף להון מניות – גם רווחים שלא חולקו והון אחר המושקע בחברות עסקיות, כגון הלוואות בעלים.

ההשקעות הישירות של תושבי ישראל בחו"ל: ברבע השלישי של השנה השקיעו תושבי ישראל בחו"ל 0.7 מיליארד דולר, בהמשך לרבע הראשון והשני בהם השקיעו 1.3 ו-1 מיליארד דולר בהתאמה.
בהשקעות הישירות של תושבי חו"ל בישראל נרשם גידול של 7.5 מיליארד דולר בשלושת הרבעים הראשונים של שנת 2012 בהמשך להשקעות ניכרות בסך 11.4 מיליארד דולר בשנת 2011.

מאזן הנכסים וההתחייבויות של המשק כלפי חו"ל

בסוף ספטמבר השנה הסתכם המאזן בעודף של נכסים על התחייבויות בסך 45.7 מיליארד דולר, זהו גידול בהשוואה לסוף ספטמבר 2011 בו נרשם עודף נכסים על התחייבויות בסך 34 מיליארד דולר בלבד.

נכסי המשק בחו"ל בסוף ספטמבר 2012 הסתכמו ב- 267 מיליארד דולר, זאת לעומת התחייבויות המשק לחו"ל שהסתכמו ב- 222 מיליארד דולר.

החוב החיצוני נטו של המשק – עודף הנכסים על התחייבויות של המשק מול חו"ל במכשירי חוב בלבד (חוב חיצוני נטו שלילי) עלה ב- 4.4 מיליארד דולר ברבע השלישי של השנה והסתכם ב- 65.8 מיליארד דולר בסוף ספטמבר השנה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן