Skip to content

הבנק השוויצרי UBS ישלם 1.5 מיליארד דולר ליישוב תביעות

הוא ובנקים אחרים הואשמו בהשפעה בעורמה על שיעורי ריבית בסיסית בינלאומיים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
כסף קטן
כסף קטן

רשת CNN מדווחת שהבנק השוויצרי USB הודה בהשפעה במרמה על שער הריבית הבין-בנקאית הנקבע בלונדון. לטענת הבנק, בכך יושבו תביעות של הרשויות בארצות הברית, בבריטניה ובשוויץ.

במהלך החקירה הנרחבת התגלו מעשי תרמית נרחבים, שנמשכו שש שנים והיו מעורבים בהם 45 מאנשי הבנק לפחות, לרבות מנהלים בכירים, שפעלו להשפיע על שערי ריבית כדי לשפר את עמדות המסחר של הבנק במהלך המשבר הכלכלי.

"אנו מצטערים עמוקות על התנהגות בלתי ראויה ולא מוסרית", אמר מנכ"ל UBS, סרג'יו ארמוטי, "שום רווח אינו חשוב יותר מהמוניטין של החברה, ואונו מחויבים לניהול עסקינו ביושרה".

זהו הקנס השני בגודלו בהיסטוריה הבנקאית ויותר מפי שלושה מהקנס שהושת השנה על בנק ברקליס הבריטי מסיבות זהות. ואין זאת הטעות הראשונה שעלתה ביוקר לבנק השוויצרי. בחודש שעבר נקנס הבנק ב-50 מיליון דולר משום שלא מנע מסוחר רמאי להפסיד 2.3 מיליארד דולרים של לקוחותיו בשנה שעברה. ב-2009 הוא שילם 780 מיליון דולר כדי ליישב תביעה שבה הוא הודה בסיוע לאזרחי ארצות הברית לחמוק מתשלום מיסים.

לייבור הוא אוסף שערי ריבית עבור מגוון מטבעות. אחרי קביעתם, הם משמשים כריבית בסיסית עבור כ-10 טריליון דולרים בהלוואות וכ-350 טריליון בנגזרות. לדוגמה, שיעור הרבית המתואמת על משכנתה עשוי להיות לייבור של המטבע שבו היא נלקחת, ועוד שני אחוזים. לקביעת שערי הלייבור, קבוצות של בנקים נשאלות מה הם שיעורי הריבית שיהיה עליהם לשלם כדי ללוות כסף לפרק זמן מסוים במטבע מסוים.

בחודש יוני הודה בנק ברקליס בהטיה כלפי מטה של שיעורי הריבית שהוא משלם, כדי להקטין לכאורה את עלויות המימון שלו, ולהרוויח מסחר בהתחייבויות הקשורות לשיעור ריבית הלייבור. כדי ליישב תביעות של הרגולטורים בארצות הברית ובבריטניה, שילם הבנק 450 מיליון דולרים.

אולם השערורייה גדולה יותר. שנים עשר בנקים נוספים המעורבים בקביעת הלייבור נחקרים על ידי רשויות ברחבי העולם, לרבות סיטיגרופ, דויטשה בנק, ג'יי. פי. מורגן, וקנסות נוספים צפויים. ולא רק תאגידים נחשדים, כמה בנקאים עלולים להיקרא לתת את הדין. בראשית החודש עצרה משטרת בריטניה שלושה מהמעורבים בהטיית שערי הלייבור.

הבנקים עצמם צפויים לגלי תביעות נזיקין מצד מתלוננים, הטוענים שהפסידו כסף בהשקעות קשורות ללייבור בגין הטית שעריו. משקיפים סבורים שהבנקים המעורבים בהטיה יפסידו מיליארדי דולרים רבים עד ליישובה המוחלט. הקנסות המצטברים אינם מהווים רק מבוכה לבנקים – הם מסכנים הון שעשוי היה לשמש לתמיכה בהלוואות. הבנק המרכזי של אנגליה הזהיר בחודש הבא שבנקים בריטיים עלולים להידרש לגייס הון נוסף, גם מפני שהמעיטו בהערכת עלות התנהגותם הפסולה בעבר.

רק בשבוע שעבר הסכים הבנק הבריטי HSBC לשלם סכום שיא בן  1.9 מיליארד דולרים ליישוב תביעה בגין הלבנת כספים בארצות הברית. בנק UBS פעיל גם בישראל ומציע שירותי ניהול השקעות ל"פרטים ולמשפחות אמידות".

 

1 Comment

  1. טוקו
    20 בדצמבר 2012 @ 11:30

    גם אני יכול לגנוב מיליארדים, לשלם חלק חזרה ולצאת זכאי?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן