Skip to content

ליפול מגן עדן ולפגוש את אלקין

כמה מהכוכבים של הרשימות החדשות ישתעממו מהר מאוד ויאבדו עניין בכנסת. האגו והאופי שלהם לא יעמדו בזה. האנשים האלה היו האוטוריטה. ההצגה היתה שלהם. הם היו אלה שסיכמו את הדיון. בכנסת הם יפגשו מציאות שונה לגמרי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הבחירות בעוד שלושה שבועות בדיוק, וזה זמן טוב לשאול:  למה? למה הם צריכים את זה? למה הם עושים את זה לעצמם?

קורא לנתניהו לתקן את הנזק. יאיר לפיד (צילום: יח"צ)
מה מחכה לו עכשיו? יאיר לפיד (יח"צ)

את הפוליטיקאים המקצועיים אפשר להבין. זה מה שהם יודעים לעשות. יש אנשים שביום שהם נולדו, ברור שהם נועדו לזה. אופיר אקוניס, מכירים? יריב לוין? פואד. רמון. דליה איציק. אקוניסים יש בכל מפלגה. הם ממלאים פונקציה חשובה. הם חייבים להיות שם. בלעדיהם אי אפשר.

אבל קחו לדוגמה את יאיר לפיד: מה יש לבחור נאה, מצליח ועשיר לחפש בעסק המוזר הזה? מה הוא יודע על הכנסת, על הוועדות, על התקנות, על השיטה, שהוא חושב שזה מתאים לו והוא מתאים לזה?

הוא כתב בעיתון של המדינה והופיע בערוץ הטלוויזיה של המדינה ועשה פרסומות עם בשביל הבנק של המדינה והרוויח הרבה כסף וכתב ספרים ופיתח שרירים וגם הרביץ וגם חטף מכות.

אבל מה לרזומה הזה ולמנהיגות ציבורית? מה לכל זה ולשליחות ציבורית? איזה מטען הוא יביא איתו למעמדו החדש כמחוקק? כחבר ועדה? כשר?

מה הוא עשה בשבילנו עד היום בשביל שנאמין שהוא האיש, שהוא המנהיג, שהוא הנביא?

ושיהיה ברור: לפיד הוא לא האיש – לפיד הוא האישיו. לצידו הוא אסף אנשים בעלי שם, יותר או פחות, בהחלט נבחרת ראויה. אבל היא ראויה למה בדיוק? מה הקשר בין כישוריהם של האנשים ברשימה הזאת של לפיד, וגם של כמה וכמה רשימות אחרות, לבין שירות ציבורי – לא כל שכן שליחות ציבורית?

עפר שלח למשל. איש רב זכויות. משכיל אמיתי (מה שקשה להגיד על ראש מפלגתו). מומחה בספורט ובביטחון, בקולנוע ובספרות אנגלית, איש רהוט, קצין צנחנים, נכה צה"ל. איש מעולה שבמעולים.

אבל מה הוא יעשה בכנסת? בממשלה? איזה רקורד ציבורי הוא מביא איתו למשימה הבאה של חייו?

וזה לא רק לפיד וחבריו. דוגמאות כאלה אפשר למצוא בכל המפלגות. בכל הרשימות.

לפיד עם פרי. משמעת קואליציונית? (ציפי מנשה)

למה הם עושים את זה לעצמם? מה גרם להם להאמין שאם הם כותבים טור מצוין בעיתון, מגישים תוכנית בידור או אקטואליה או מגזין חדשות – הם גם מסוגלים לעשות את החדשות?

האם יאיר לפיד היה נהפך לחוקר פרטי, בן דמותו של אחד מגיבורי ספריו? האם עפר שלח היה מקבל על עצמו לאמן קבוצת כדורסל מקצוענית?

הפוליטיקה היא מקצוע. עבודה מפרכת, מתסכלת. בעיקר משעממת ועמוסה בפרטים, במספרים. בקומבינות. בתחמנות. זה לא לזכותה, אבל זה מה שהיא.

ויש כאלה שיודעים לעשות אותה; לפעמים אחרי עשרות שנים של צמיחה, התפתחות, לימוד, התנסות וצבירת ניסיון. ולפעמים יש גם הפתעות: שלי יחימוביץ למשל, ניצן הורוביץ, אורי אורבך. גם הם היו עיתונאים, אבל הם צברו קילומטראז'. הם שילמו את שכר הלימוד. והם מצליחים. האם אנחנו מאמינים שגם הדור הנוכחי של הידוענים שרצים לכנסת יהיה מוכשר כמו זה שבא לפניו? או שהוא יתאדה כמו הנבחרות של טומי לפיד ושינוי, רפול וצומת, קהלני והדרך השלישית, רפי איתן והגמלאים שלו.

עומדים אצלו בתור. אלקין (אתר הכנסת)

הימור מושכל: לפיד, שלח, כנראה גם יעקב פרי ודומיהם, ישתעממו מהר מאוד ויאבדו עניין. ובכל מקרה, האגו והאופי שלהם לא יעמדו בזה. לאנשים האלה היתה את העמדה הכי נוחה במקומות שבהם הם היו בעשור האחרון: נשיא חברת הטכנולוגיה, יו"ר הבנק, המגיש של המדינה, בעל הטור הנחשק בעיתון של המדינה, הפרשן של המדינה. הם היו האוטוריטה. להם היתה המילה האחרונה. הם ניהלו את ההצגה שלהם וזרקו פירורים לאחרים. הסמכות היתה שלהם. הם היו אלה שסיכמו את הדיון.

ואחרי שהיו בטופ, בעוד חודשיים-שלושה הם ימצאו את עצמם מסתדרים בשלשות אצל זאב אלקין. ואצלו אין חוכמות: שלושים שניות הקפתם את אולם המליאה. ממש לא חשוב מי היית ומה הדרגה שלך; עכשיו אתה החייל שלו.

 [related-posts title="מאמרים נוספים מאת טובי פולק"]

 

3 Comments

  1. ליאת
    5 בינואר 2013 @ 16:09

    נו באמת. מי שמך לנביא בארץ? ומה עשתה ציפי ליבני כדי שנאמין לה? ולמה להאמין לנתניהו שעד עכשיו מבזבז את כספי המיסים שלנו על ממשלה ענקים והשערוריתית ועל ניקיון לבתיו בסכום מגוחך של 750000 ש"ח. על ציונות על יעוד שמעת? זה צריך להתחיל מתי שהו או שמי שלא התחיל כשהוא עוד בחיתולים אבוד לו. כן עד גיל 50 (וסליחה שהוא יפה ו/או עשיר) עבד, צבר ניסיון וכן גם כסף , זאת לא בושה. עכשיו הוא רוצה להתחיל להחזיר ולתת לעמו לסביבתו . עכשיו הוא החליט זהגיעו מים על גועל נפש וזאת הדרך להשפיע. אולי במקום לירות לכל הכוונים (אגב לטובת מי את כותב זאת?, נתניהו? לבני?) ניתן לו סיכוי .יצליח מה טוב לכולנו. לא יצליח בפעם הבאה נצביע למישהו אחר.

  2. זיו טרנר
    2 בינואר 2013 @ 18:52

    אתה טועה. אלקין לא רואה אותם מסנטימטר. הם יעמדו בשלשות אצל מירי רגב והעוזר השני של אלקין שמשגיח על רגב

  3. עמיש שחם
    2 בינואר 2013 @ 18:37

    זאב אלקין הוא לא נמר של נייר, מסתבר …..

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן