Skip to content

אומרים ישנה ארץ חדשה

אלדד יניב, האיש שממציא את עצמו שוב ושוב מחדש, טוען שבידיו הפתרון לתופעת ההון-שלטון-עיתון, זו שעד לא מזמן היה חלק ממנה ושעדיין יש האומרים שהוא כה מזוהה עימה. עכשיו הוא מתמודד לכנסת ה-19 עם הבטחות למכביר, עם מעריצים מצד אחד ולא מעט אנשים שמוכנים להישבע שמדובר באותה הגברת בשינוי אדרת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יעברו או לא יעברו את אחוז החסימה, מפלגת ארץ חדשה בראשות עו"ד אלדד יניב תיזכר כמפלגה המרדנית והאמיצה במירוץ לכנסת ה-19. יניב ושותפו הנוכחי, רני בלייר, נכנסים על תקן הילדים המופרעים למסיבה של החנונים והם עושים את זה בכל הכוח, בכל האמצעים העומדים לרשותם ולא משנה מי נפגע מכך. לא בכדי עמנואל רוזן ובן כספית אמרו על יניב בתוכנית הרדיו שלהם ב- FM103 כי "לאלדד יניב באמת אין אלוהים".

הרבה הד יוצרים סרטוני השיטה וכנראה שגם מתחריהם של אלדד יניב ורני בלייר צופים בסרטונים, חלקם מתפקעים מצחוק וחלקם מתעצבנים. לחלקנו נדמה שאלדד יניב "החדש", זה ש"עבר תיקון" כפי שקרא לזה הפעיל החברתי ג'קי אדרי, או כפי שקראו לזה שותפיו של יניב לשמאל הלאומי "חזר בתשובה" – חדר לתודעה ככזה רק בחודשים המעטים שלפני הבחירות. האמת היא שאלדד יניב התאמץ מאוד לחדור לתודעה שלנו כ"מתוקן", ועל אף שהוא טוען להתעלמות התקשורת ממנו, רבים מאנשי התקשורת נמצאים אצלו בחיוג המהיר.

(צילום: דן בר דוב)
על תקן הילדים המופרעים. אלדד יניב (צילום: דן בר דוב)

יש מי שמקבלים את החזרה של עו"ד יניב למוטב בספקנות ויש מי שמאמין. תיקון התדמית של יניב לקח זמן, ולא מעט מאמץ מצדו לחשוף לציבור את התהליך. הוא מבקש להילחם בתופעת ההון-שלטון-עיתון. מטרה ראויה לשמה וראויה לגיבוי ולתמיכה. אך יניב בעצמו משתמש בקשרי העיתון שיש לו לא פעם. כך למשל, מי שכתבה על  החזרה שלו למוטב בהרחבה הייתה עורכת גלובס ליידי, ורד רמון ריבלין. באותה כתבה מרגשת היא שכחה לציין שאשתו של נושא הכתבה, עו"ד אלדד יניב כותבת גם כן באותו העיתון. יניב אף כתב לגלובס כתבה או שתיים, גם לאחר שחצה את הקווים והתרחק מהטייקונים.

אף אחד לא מושלם

חודשיים בדיוק לפני הבחירות התראיין אלדד יניב בגלובס טי וי אצל ליאת רון, המוקסמת ממנו עד סומק. כשהוא נשאל על משפחתו ועל אשתו בפרט, לא מזכיר יניב את העובדה שאשתו עובדת במוסף ליידי גלובס. רון מנסה לעזור לו ומזכירה את ליאור בעצמה, מה שלא זוכה לתגובה כנה וגילוי נאות.
עם זאת, כאשר נשאל בריאיון המתוקשר והמדובר עם גיא רולניק, עורך דה מרקר, על קשריו עם העיתון, גילה באופן נאות כי אשתו כותבת בגלובס, אך ביקש להשאיר בצד נושאים שקשורים באליעזר פישמן ובשמעון שבס. אלה נושאים שכנראה לא מדברים עליהם. "אף אחד לא מושלם", הסביר יניב.

מעניין שדווקא העיתון גלובס פירסם לפני שנה וחודש כתבה ארוכה בה מראיין עו"ד אלדד יניב את שמעון שבס. לא פחות מעניינת היא דעתו של שבס על הפוליטיקה בישראל ומה שהוא מציע. "צריך לנער את המדינה עם מפלגה חדשה. אם זה יישאר רק קדימה או מפלגת העבודה, זה משחק כיסאות. שלי תיקח מציפי או מופז ייקח משלי, וגולדה ודיינצ'יק יישארו גם בממשלה הבאה, הממשלה האחרונה של ישראל. צריך להביא את המצביעים של הימין, ברבבותיהם. הם היו ברחובות בקיץ. ראיתי אותם שם. הם מעמד הביניים לא פחות מהשמאלנים". ואת זה, אמר שבס, חשוב להזכיר.

(צילום: דן בר דוב)
כנס ארץ חדשה בראשית ינואר (צילום: דן בר דוב)

רולניק הסתפק בהתחמקות כביכול של יניב מנושא הקשר שלו עם פישמן, אך לא כך אביב הורוביץ. הורוביץ, כמו אטילה שומפלבי, כתב YNET שרק לאחרונה מצא את עצמו בשערורייה שקשורה לארץ חדשה, וליאור אשתו של יניב, שירתו יחדיו תחת פיקודו בעיתון הצבאי "במחנה". הורוביץ, שכותב לאתר מאקו, שאל את יניב לאחר הריאיון עם רולניק, האם פישמן הולך לקבל הנחות בגלל שהוא המעסיק של אשתו. יניב נתן לקוראים הבטחה שרבים רצו לשמוע. מי שמתכוון להילחם עבורם בנגע להון-שלטון-עיתון, צריך להיות חף מכל קומבינה. "נתתי גילוי נאות ואמרתי לרולניק שאשתי עובדת אצל פישמן. זה לא אומר שהוא יקבל הנחות. איש לא יקבל הנחות. אני משלם מחירים עצומים וכואבים על המצע שלי, וכשיהיה לי מה להגיד על פישמן, אני אגיד את זה בקול רם וצלול, גם אם משפחתי ואני נשלם על כך מחיר נוסף", התחייב יו"ר המפלגה.

מה קרה לשמאל הלאומי?

לאחרונה שיתף פעולה יניב עם ג'קי אדרי, מי שמוכר כלוחם צדק חברתי מדימונה והאיש שנלחם בטייקונים אותם ייצג שנים רבות אלדד יניב. בסרטון בו אלדד יניב וג'קי אדרי יושבים זה מול זה, אלדד מספר על הפגישה הראשונה שלהם בכנס בבאר שבע, אז ג'קי סירב ללחוץ את ידו של אלדד. בסרטון הזה מספר אלדד כי הוא בדק במכשיר הפלאפון שלו מי זה ג'קי אדרי והבין מדוע אדרי לא לחץ את ידו. מרגש. ג'קי עד היום לא יודע שהסיבה שאנשי השמאל הלאומי הזמינו אותו לכנס הנוכחי הייתה כי אלדד יניב דרש זאת בכל תוקף. אם אלדד יניב דרש את זה, כנראה שהוא ידע טוב מאוד מי זה ג'קי אדרי. מה גם שכאשר אלדד התראיין לערוץ 10 עם סיפור החזרה שלו למוטב, הוא סיפר את הסיפור קצת שונה. הוא אמר שהוא בדק מי זה ג'קי אדרי רק כשחזר הביתה, לתל אביב. יכול להיות שמדובר פה בטעות כרונולוגית, כשל בזיכרון, ולהתעקש על כך זו קטנוניות. מה שכן מטריד זו העדות של פעיל השמאל הלאומי ש', שהיה מעורב בכנס המדובר ואמר: "כשהסתיים הכנס, אלדד היה באופוריה, הוא התנצל בפני ג'קי בנוכחות כולם וככה הוא קנה אותו. הרווח הפוליטי עניין אותו יותר מג'קי אדרי ולדעתי כל התיקון שהוא מדבר אליו זה לא אמיתי. הוא לא השתנה, הוא רק שינה את המטרה שלו".

(צילום: דן בר דוב)
רשימה מרשימה אף כי לא מוכרת בציבור הרחב. אלדד, דוד מרחב ולינדה ששון בכנס ארץ חדשה (צילום: דן בר דוב)

מי שלא מכיר את יניב יחשוב שבסיפור עם ג'קי אדרי מדובר בקומבינה מתוחכמת. "זה לא קומבינה, זה אלדד", אמר ש' והוסיף, "אני מאמין שהוא רצה באמת להתנצל בפני ג'קי אבל הוא לא רצה לבזבז את הרגע המרגש הזה רק בין מספר מצומצם של אנשים. אם הוא יכול לעשות מזה רווח, הוא יעשה, בלי קשר לג'קי אדרי או מישהו אחר. הוא מתייחס לאנשים כאל הפונקציה שהוא צריך מהם באותו הרגע".

לאט לאט התחילו להבין החבר'ה בשמאל הלאומי מה בעצם מתרחש. במשך יותר משנתיים עבדו הפעילים בהקמה של מה שהם חשבו שעומד להיות המפלגה הבאה של ישראל, תקוות השמאל. הם גיסו עוד פעילים, הפיצו את הספרון הכחול שהיה כה מדובר, קיימו הפגנות, עודדו יוזמות וחלמו על מהפכה. "אלדד הבין שיש סיפור אחד שמוכר טוב יותר מהשמאל הלאומי", אמר ד', פעיל נוסף,  "סיפור 'החזרה בתשובה' של אלדד עצמו. באותה תקופה אלדד נעלם לנו לשלושה חודשים כמעט ולא ענה לטלפונים. כשהוא חזר הרגשנו שהפכנו להיות תנועה שמקדמת את הרעיון של אלדד ופחות את הרעיון של השמאל הלאומי".

באותה התקופה חשבו בערוץ 10 לעשות כתבה על השמאל הלאומי וכתב של הערוץ ליווה את  הפעילים במשך שלושה שבועות בכל מקום ובכל פעילות. בסופו של דבר הם התאכזבו לגלות שהכתבה עסקה רובה ככולה רק באלדד יניב, ומעט מאוד דובר שם על הפעילים או על השמאל הלאומי. לכתבה קראו "פולישוק, הסיפור האמיתי – אלדד יניב כבר לא מאמין בתכסיסנות פוליטית".

זו לא הייתה הפעם הראשונה שפעילי השמאל הלאומי קיבלו שיעור מאלף בתקשורת מיניב. כך קרה גם כאשר בחודש מרץ, לפני כמעט שנתיים, התעקש יניב שהחברים בשמאל יארגנו פגישה עם ניצן הורוביץ. "הורוביץ פחד מאלדד", אמר ד', "אך הוא הגיע בכל זאת רק כדי לגשש כנראה בשמאל הלאומי". באותו הערב הפגישה הייתה באווירה "מוזרה ולא מובנת", כפי שמתאר אותה הפעיל לשעבר. בסיומה אמר הורוביץ כי אולי בעתיד הוא ישקול להצטרף, והלך לביתו – ספק עם כוונה אמיתית, ספק אמירה מנומסת. הקפה של הורוביץ בבוקר למחרת היה סמיך מהרגיל כשקרא בעיתון על הפגישה ה"חשאית" שלו במטה השמאל הלאומי. כשהפעילים של אלדד שאלו אותו על פשר הדבר, הוא אמר "מי שלא יודע לשחק בפוליטיקה, שלא ישחק. ניצן לא חבר שלי ואני לא משחק בקקה. רציתי כותרת בעיתון שחברי כנסת רוצים אותנו, וקיבלנו את זה". ומי שייחפש, ימצא טריק דומה בהקשר של גיא מרוז.

השמאל הלאומי נזנח מאחור ויש מי שאומרים כי זה היה צעד נכון מצד יניב. "השמאל הלאומי קם, הביא רעיון והמשיך הלאה. אנחנו בני אדם, אנחנו לא עדר" אומר נדב נישרי, מי שאחראי על ניהול הקמפיין בארץ חדשה (גילוי נאות: את נדב נישרי אני מכיר משנת 2004 ועבדתי תחתיו במועדון הקולטורה במשך כארבע שנים. אנו חברים עד היום). עבור נדב, המרחק שעשה אלדד מהשמאל הלאומי היה מתבקש. אם החבר'ה הצעירים היו שם בשביל האידיאולוגיה הם לא צריכים את אלדד יניב. "אם אתה רוצה למצוא מישהו שהוא בדיוק כמוך, תרוץ בעצמך. אם אתה לא רץ תתפשר". נישרי מאמין בלב שלם שאלדד עשה תהליך משמעותי בשנים האחרונות ואמר, "אני אוהב את התהליך שאלדד עשה והוא אמיתי. ברגע שהוא הוציא את הסרטון הראשון הוא שרף את עצמו. הוא הלשין על כל המושחתים. פחדנו שירו בו".

נדב בעצמו עזב את המפלגה וכעת שב אליה. "המדינה עשתה הרבה בעיות ושמה הרבה מכשולים. הייתה הרבה ביורוקרטיה להתעסק איתה ויכול להיות שהיה מה לשפר, עדיין יש מה לשפר. עם זאת יש פה רעיון שצריך להתחבר סביבו, רעיון של כנות ושל אומץ". נישרי מודה כי הוא מאוכזב מהשמאל הישראלי שמתבייש בזה שהוא שמאלני ומוכן לקבל את יניב כמו שהוא. "אם אלדד יניב יכול לעמוד מול כל המושחתים הוא עשה את שלו. אנחנו צריכים אנשים כאלה, שלא מתביישים להיות חזקים בדעות שלהם. השמאלנים יודעים לצקצק בלשון, אבל לארץ חדשה יש חוצפה".

אחת השאלות הבוערות היא לא אם אלדד יניב יכנס עם ארץ חדשה לכנסת, אלא כיצד ינהג לאחר שייכנס לכנסת והאם הוא מסוגל לעבוד בצוות עם חברי המפלגה שלו. "אם הוא יעשה טעויות, הוא לא יהיה במפלגה. יש לו מספיק אויבים בשביל שזה יקרה", אמר נישרי.

"בא ממקום ערכי"

חבר אחר של אלדד, מוטי קריסטל, המתמחה בענייני משא ומתן אומר כי "התהליך שאלדד עבר באישיות שלו משקף תהליכים חברתיים מאוד קיצוניים". קריסטל ויניב הכירו במסגרת עבודתם כשקריסטל עבד במשרד ראש הממשלה בענייני משא ומתן. "כשאלדד כתב את המניפסט ראיתי שמתחולל אצלו איזה שינוי. זה השלב שבו לדעתי אלדד החל לשאול מה קרה פה והוא עבר תהליך של התפכחות במובן של התחברות למקומות מאוד מאוד פנימיים, ערכיים וחזקים. אני מאמין לשינוי שהוא עשה והמחאה החברתית רק לקחה אותו עוד צעד קדימה באג'נדה התיקונית הזאת. עבור אלדד של אותם הימים, הפלטפורמה של השמאל הייתה רחבה מדי והוא אמר שהוא רוצה להתחזק עוד יותר ולגעת בשורש הרע".

קריסטל, אשר מעריך מאוד את אלדד ושומר איתו על קשר, אומר שזה לא סוד שאלדד לא יודע לעבוד בצוות מול שווים וכחבר הוא בוחר לקבל אותו כמו שהוא. "אני בחרתי לא לעבוד איתו צמוד בשותפות, אלא מדי פעם לשתף פעולה. "אלדד הוא אדם מבריק וחכם והוא יודע לקרוא תהליכים חברתיים. הוא בא ממקום ערכי, נכון וראוי. אני מעריך את התיקון שהוא עשה ואוהב אותו", אמר. עם זאת, קריסטל מסתייג מהדרך של ארץ חדשה וטוען כי "אין להם כרגע דרך, יש להם מהלכים של חשיפה וקילוף המסיכה".

לא יהיה מספר אחד. יניב (צילום: דן בר דוב)
לא יהיה מספר אחד. יניב (צילום: דן בר דוב)

מוטי קריסטל מסביר כי מי שמבקש להבין את אלדד יניב הבן אדם, רצוי לו שייגש קודם כל ללמוד פסיכולוגיה ולהחזיק ביד לפחות תואר שני בתחום. "לא סתם הוא התחבר לאהוד ברק בתחילת הדרך. יש להם אותם הכישורים".

ש', שעבד עם אלדד בצמוד ועוד יעבוד איתו כנראה בעתיד, מסביר מדוע אנשים נפגעים ממנו. "אלדד לא באמת מבטיח לך משהו, הוא אומר לך משהו בסגנון: אתה תראה שמחר תהיה הפתעה. וזה אחרי שדיברת איתו על משכורת, או על מקום גבוה ברשימה. כשאתה חוזר אליו מאוכזב שלא קיבלת את מה שהוא הבטיח לך הוא יגיד, 'תיזכר במה שאמרתי!' ואז אתה מבין שרק קיבלת את הרושם שהוא הבטיח לך, כשהוא בעצם לא אמר יותר מדי".

אלדד יניב יודע כנראה את חוזקותיו ומכיר את חולשותיו. אולי בשל כך הצהיר לא פעם בתחילת הדרך כי הוא לא יהיה מספר 1 ברשימת המפלגה שהוא ורני בלייר הקימו. כמו כן הוא שם לעצמו למטרה לגייס צעירים, אנשים מהמחאה החברתית של קיץ 2011. בין המגויסים בולט ברק סגל, מס' 5 ברשימה, שזוכה להרבה הערכה ופרגון משום שהוא נחשב בעיני פעילי המחאה השונים כמי שלא לכלך את ידיו ולא רץ אחרי מחמאות, מצלמות או קרדיטים. לא דבק בו הדימוי של חבריו למאבק, סתיו שפיר ואיציק שמולי. סגל הוא גם אחד מאלו שהחזיקו מעמד במפלגה שהחלה את דרכה לא מזמן. בניגוד אליו, היו מספר פעילים שהסתדרו פחות עם אופיו של יניב, והם די בטוחים שהיו"ר לא השתנה כמו שהוא מבקש להציג. אחד מהם הוא תמיר חג'ג', מי שהתפרסם כששבת רעב מול בית ראש הממשלה עד להתמוטטות מקץ 32 ימים, ומי שכיום מסייר בארץ ועוזר למעוטי יכולת להתמודד עם מוסדות הביטוח הלאומי וההוצאה לפועל.

נתתי להם צ'אנס. תמיר חג'ג' (צילום: דן בר דוב)
אף אחד לא שאל או התייעץ איתי. משמאל תמיר חג'ג' (צילום: דן בר דוב)

חג'ג' הצטרף לארץ חדשה מעט לפני השנה החדשה ולאחר כחודש סיים את תפקידו. "נפגשתי עם אלדד ורני ואפילו שקראתי עליו דברים לא טובים נתתי להם צ'אנס. רציתי להיות בפרונט, ואלדד אמר שהוא לא רוצה להיות מקום ראשון במפלגה אלא מקום שני. הוא רוצה להוכיח שהוא רציני", סיפר חג'ג'. "עם הזמן אני רואה שאני לא שותף בקבלת ההחלטות. ניסיתי לומר לו שחשוב להסביר מה אנחנו גם מתכוונים לעשות בכנסת, בנוסף למלחמה בבעלי ההון. כמו כן גם התנגדתי להצהרות שנהיה רק באופוזיציה. אלדד היה באטרף לגמרי ורק הוא החליט. השיא היה שבכנס אחד ראיתי שיש מישהי חדשה במפלגה וזה הפתיע אותי לגמרי. אף אחד לא שאל או התייעץ איתי והחלטתי שאני לא מוכן להיות שם. אפילו ביבי, כמה שהוא דיקטטור, נותן לאנשים שלו להתראיין, ובמשך הזמן שהייתי שם רק אלדד הופיע בעיתונות ובתקשורת".

אלדד יניב אמר בתגובה לנושא זה בראיון מצולם שערכו במפלגתו ביום ד' האחרון, ששודר באתר האינטרנט של המפלגה, כי "תמיר איש מקסים ומדהים, אבל לא הייתה לנו כימיה לרגע. ברעיון כמו שלנו צריכה להיות כימיה מלאה והוא טען שאין שקיפות ואין דמוקרטיה והוא צודק. ככה זה היה. אנחנו התחלנו ואנחנו קבענו והייתה פחות שקיפות. לא הייתה לו את הסבלנות הנדרשת, אך אני שומע את הביקורת שלו, מקבל ומכיל אותה. תמיר חג'ג' הרוויח ביושר את הזכות לבקר אותנו".

"אני עם הלשון בחוץ"

תמיר חג'ג' לא הגיע לארץ חדשה לבד. הוא הבין שיש פה פלטפורמה שיכולה לקדם מהלכים ושכנע את חברו יהודה יוגד להצטרף למפלגה הצעירה והבועטת. יוגד, שעד אז עבד במשך שבע שנים כמנהל טכני בחברה לתרגום, החליט לקחת את הסיכון והתפטר מידית על מנת להצטרף ולהשפיע. "ויתרתי על פיצויים מהבוס שלי כי אמרו לי שאלדד צריך אותי מיד, שמתי את עצמי בהימור מוחלט על הבן אדם הזה. הבנתי מאלדד שנקבל רכב ודלק וניסע לשכונות לעזור לאנשים. בהתחלה אמרו שהרכב מתעכב ביומיים, אח"כ מתעכב בעוד שלושה ימים, ואח"כ בשבוע ובינתיים לקחתי את הרכב שלי. חשבתי שבגלל שאנחנו בעניין של אידיאלים הוא יעמוד במילה שלו".

"לאלדד יש שיטה מאוד פשוטה", טוען יוגד, "הוא לא אומר לך מה הוא רוצה ממך, הוא פשוט מאוד מתלהב ממה שאתה מציע. אלדד יודע שהוצאתי את כל החסכונות שלי במחאה והוא הבטיח שנקבל משכורת. אני ותמיר חג'ג' עבדנו ונסענו בארץ לעזור לאנשים. והכל מהכיס שלי. אלדד כל הזמן הבטיח שבקרוב יגיע הכסף. השיטה שלו זה שהוא לא מדבר והוא שלח אותנו לעו"ד מחיפה שלא עונה לטלפון. בסוף תמיר תפס אותו אחרי הרבה ניסיונות ומיילים. כלפי חוץ אלדד מודיע לכולם שהוא לא הבטיח לנו כלום, אבל בזכות ברק סגל, אלדד כן שילם את הכסף. את כל מה שהוא אמר שהוא לא הבטיח, הוא שילם. הוא עובד בשיטה מאוד פשוטה. הוא גורם לך לשכנע את עצמך. הוא שומע את רחשי הציבור ואומר שזה מה שיהיה. הוא לא מבטיח כלום. כשאתה מריץ את השיחה בראש אתה מבין שהוא בעצם לא אמר כלום. הוא אמן. מה שקסם לי בארץ חדשה זה היכולת להשפיע במערכת הבחירות. הקמפיין של אלדד זה הקמפיין הנכון ביותר והאמירה נכונה והאנשים ברשימה שלו הם אנשים טובים. יש שם פעיל שנלחם על הכסף שלי בזמן שאת שלו הוא לא קיבל".

פנינו לאלדד יניב לבקשת תגובה על טענות אלה אך עד כה לא התקבלה תשובה. כאשר תגיע, נשמח לפרסם.

"אם אלדד יחליט שהוא נכה, הוא יישב על כיסא ולא יצליח לקום ממנו שנתיים"

במשך שנתיים, מ-2009 ועד 2011, עבדו פעילי השמאל הלאומי בכל הכוח כדי להקים תנועה. לא מפתיע שכיום רבים מהם מתנערים מאלדד יניב וחלקם הגדול אף שומר לו טינה. במשך תקופה זו הם קיימו ביניהם פגישות ודיונים רבים במקומות שונים בארץ, בעיקר במכללות ובאוניברסיטאות, וחלקן התנהלו בדואר האלקטרוני. הם ניסו לתווך בין הרעיונות של המניפסט לתקופה הזו ולגבש אמירות משותפות. הם התווכחו על הפער בין הגישות שלהם כלפי עסקת שליט וניסו לגבש עמדה אחידה לגבי המעורבות של הספרי ויניב בפרשת אריאל. הם אפילו ניסחו המשך למניפסט שפונה למתנחלים באופן אישי וחלמו כיצד הם מאחדים את תושבי הארץ ובו בזמן שהם מחלקים את שטחה. אפשר להתווכח על הרבה דברים עם צעירי השמאל הלאומי, אך דבר אחד אי אפשר לקחת מהם – את השעות הרבות שהם עמלו ועבדו כשהם האמינו שמי שמוביל אותם עומד מאחוריהם.

"פתאום עכשיו, אלדד יניב בגלגול החדש הופך להיות 'הסיפור' במקום המניפסט של השמאל הלאומי וזה מוזר לאנשים. הם מרגישים שבגדו בהם", מסביר  ד', פעיל לשעבר בשמאל הלאומי, שעבד בצמוד לעו"ד יניב במשך תקופה ארוכה. "אם אתה רוצה לדעת מי זה אלדד יניב, תבין שאם אלדד יחליט שהוא נכה, הוא יישב על כיסא ולא יצליח לקום ממנו שנתיים".

רועי שבתאי, מי שריכז את התא של השמאל הלאומי בבאר שבע במשך שנה וחצי, טוען כי גם בימי השמאל הלאומי אלדד לא היה השחקן הכי דמוקרטי במגרש. "הקשר שלנו התחיל באמת כשנעצרתי בהפגנה בת"א בזמן שניסיתי למנוע מסטודנטים לרדת לכביש ולעשות בלגן, אלדד אהב את זה ומבחינתו הייתי לוחם. זה מה שהוא אהב". שבתאי גורס כי היכולת שלו ושל חבריו להשפיע בתוך התנועה הייתה מוגבלת מאוד. "יום אחד פרסמו בדף השמאל הלאומי כרזה לשחרר את גלעד שליט בכל מחיר. הרגשתי שעשו לי מחטף. מעולם לא דיברנו על זה. זה עיצבן הרבה מאיתנו. מבחינת אלדד לא היה על מה לדבר. כל הוויכוחים אתו היו בתחושה שאין שם בן אדם. הוא דמות שהוא יצר. דמות שאלדד אמור להיות וזה כל פעם היה עם אותם מונולוגים קבועים".

עוד הוא מוסיף, כי לאלדד "יכולת ניתוח פוליטית מאוד חדה ומבריקה. הוא יודע לזהות מהלכים בצורה מבריקה. ברגע שהוא הבין שהשמאל הלאומי מיצה את עצמו בתחילת המחאה, הוא החליט שזה לא עובד והכי קל ללכת נגד טייקונים. בשמאל הלאומי הוא אף פעם לא דיבר על הון שלטון".

אלדד יניב נשאל על עזיבתו את השמאל הלאומי, בראיון המצולם באתר מפלגתו על ידי אחד הצופים, וענה: "הבנתי במחאת הקיץ שהפוליטיקה של החצרות מונעת מהשינוי להגיע. אם נשאר במאבק של הימין והשמאל אין לנו שום סיכוי. השלטון רוצה קטטה אין סופית ואני חושב שהעולם החדש, זה של מיליון האנשים שיוצאים לרחוב, מתחלק אחרת. הדמוקרטים והפאשיסטים".

בניגוד לעשייה הארוכה, הרחבה והמחייבת של השמאל הלאומי, ארץ חדשה של אלדד יניב החדש מציעה מוצר שונה, יותר אינסטנט, יותר אקשן ובעיקר מציעה לבוחר, נקמה.

באותו הריאיון שהתקיים באתר המפלגה ביום ד' האחרון, ענו יניב ומרב דוד על שאלות גולשים בפייסבוק. הם את הציגו את המערך הגאוני של המפלגה שמבטיחה לרתום את הטכנולוגיה ככלי לשקיפות גם אחרי שייכנסו לכנסת. אלדד נשאל: "מי כתב את המצע שלכם?" והתשובה התקבלה על ידי מרב דוד שאמרה "אלדד ורני כתבו חזון ואח"כ הפכו אותו למצע". אלדד יניב ידע את התשובה הנכונה, אך כמו בראיון בגלובס טי וי, החליט לשמור על זכות השתיקה.

"זה בדיחה לקרוא לזה מצע"

מי שכתב את מצע ארץ חדשה הוא אבישי מתיה, עיתונאי בעבר ומאמן אישי בהווה, שכמו פעילים חברתיים אחרים נכנס למפלגה ובמהרה יצא ממנה. "זה לא באמת מצע. זה ראשי פרקים שכתבתי יחד עם תמיר חג'ג'. זה בדיחה לקרוא לזה מצע", אמר. זמן קצר לאחר כתיבת המצע (שאגב, התפרסם כמו שהוא באתר "דה מרקר" בצאת יום כיפור השנה) החל מתיה להרגיש שאולי ההצטרפות למפלגה לא הייתה צעד כל כך נכון. "כשהסרט השני של השיטה יצא, על הפגנת המילואימניקים, הסתבר שיש בעיה כי אלדד מדבר על ההפגנות ועל ביבי שיושב בבית המלון בעזריאלי, בית מלון שעוד לא היה קיים אז. שאלתי על כך את רני והוא אמר שאולי אלדד התכוון למלון ממול. זו הייתה הצרימה הראשונה שבה הרגשתי שאולי לא הכל נקי פה". הסרט השלישי של השיטה, על עופר עיני, היה הטריגר שבגללו עזב מתיה את המפלגה הצעירה. "עופר עיני זה רכילות צהובה וזולה אך אלדד לא באמת היה שם".

בתחילה, כשהצטרף מתיה לארץ חדשה, הוא מצא את עצמו מגן על אלדד יניב מדברי נאצה ושנאה שאנשים שונים כותבים עליו ברשת. הוא עשה זאת באמונה שלמה שיניב השתנה באמת. מתיה טוען שאלדד "הפך מהאדם הכי שנוא בשמאל לתקווה שלהם בזכות ההבנה שלו את המוח האנושי וכיצד הוא עובד. הוא מאוד חכם ובאותן השיטות שהוא עשה את מסע הסליחה והחזרה של אהוד ברק, הוא מביא היום קולות לארץ חדשה".

"בינתיים", אומר מתיה "אלדד לא סיפר כלום ממה שהוא עשה. אולי הוא עשה דברים ממש פליליים? אולי אם האנשים היו יודעים מה הוא עשה הוא לא היה מקבל קולות? אם הוא היה גבר, הוא היה מסכן את עצמו והולך לפרקליטות".

ג'קי אדרי, אשר הבטיח לאלדד יניב בסרטון שצילמו יחדיו, להמשיך ולצפות בו ולעקוב אחריו, אמר למגפון כי "ביום שהם יכנסו לכנסת. והם כן יכנסו לכנסת, אלדד יניב וארץ חדשה כבלו את עצמם בהרבה אמירות שלא מותירות להם אלטרנטיבה התנהלותית אחרת. כל הבטחה שלא תמומש תחזור אליהם כבומרנג גדול. אלדד חכם כי הוא כובל את עצמו לאמירות שאין לו דרך חזרה מהם. הוא ינצח את השחיתות וימנע מלוביסטים להיכנס. הוא יגיד לאנשים שהם מושחתים. אני חדור אמונה שהוא כבל את עצמו באמירות שאין לו דרך חזרה מהם. חשוב להבין שבעלי ההון שוכרים את שירותיהם של עורכי הדין הטובים ביותר, המקצועיים, החזקים והיקרים ביותר, וזה אומר שאנחנו צריכים להתברך בעו"ד כזה שרוצה לפעול למען החברה הישראלית".

השאלה העיקרית היום היא לא אם אלדד יניב אומר את האמת, ואפילו לא אם הם יעברו את אחוז החסימה. השאלה העיקרית היא האם אלדד יניב יצליח לשמור על המפלגה שלו מפניו. הרשימה שלו מרשימה, אפילו אם הרבה אנשים לא מכירים את מרב דוד (מס' 2) או את לינדה ששון (מספר 4). יחד עם רני בלייר וברק סגל יש פה נבחרת צעירה שמותחת שרירים ומבטיחה לא לרחם על אף מושחת. באטמן בגרסת אלדד יניב או הפועל עירוני קרית שמונה של הפוליטיקה – מה שתבחרו.

[related-posts]

3 Comments

  1. פרנקי סימון
    13 בינואר 2013 @ 16:07

    הכתבה מקיפה ומעניינת. בכל זאת, שתי הערות.

    "כשהסרט השני של השיטה יצא, על הפגנת המילואימניקים, הסתבר שיש בעיה כי אלדד מדבר על ההפגנות ועל ביבי שיושב בבית המלון בעזריאלי, בית מלון שעוד לא היה קיים אז. שאלתי על כך את רני והוא אמר שאולי אלדד התכוון למלון ממול."

    התגובה שמסומנת כ-TopComment ב-Youtube בסרטון הרלוונטי שואלת על הנושא, ובתגובה יש התייחסות לכך, והפניה (ללא לינק) לתגובה מלאה בפרופיל של אלדד. אולי התגובה לא מספקת אבל היה מקום להביא אותה.

    בנוסף, כתבתם "מי שכתב את מצע ארץ חדשה הוא אבישי מתיה". הוא מצוטט כאן: "זה לא באמת מצע. זה ראשי פרקים שכתבתי יחד עם תמיר חג'ג'. זה בדיחה לקרוא לזה מצע". אני לא מכיר את אבישי מתיה אישית אבל בדיון פייסבוק על הקיר של אורית קופל, הוא מתייחס לזה בתור "מצע", במספר רב של תגובות.
    http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151174143866372&set=a.133538761371.118568.597091371&type=1&relevant_count=1

    אין לי ספק שגם במקרה של תמיר חג'ג וגם במקרה של אבישי מתיה אלו הם אנשים שנפרדו בצורה שלילית. השאלה היא איך צריך להתייחס לפועלם ולתרומתם אחרי שהם עזבו. האם הגיוני שגם בעוד חצי שנה אלדד יניב יצטרך להגיד, "את החלק הזה במצע כתב תמיר חג'ג' שעזב לפני כך וכך זמן".

  2. רב-ערוצית
    13 בינואר 2013 @ 15:27

    בהחלט הרבה נקודות למחשבה.
    אבל טעות אחת – ליאור יניב לא עבדה בגלובס בזמן שורד ריבלין ראיינה את בעלה. היא הגיעה לגלובס הרבה אחר כך.

  3. אורי
    12 בינואר 2013 @ 18:44

    איזה כיף. בהתחלה התעלמו, אחר-כך זילזלו ועכשיו תוקפים. עוד מעט ננצח. זה היה ממש מהיר. זו לא מפלגה דמוקרטית עדיין ובכך אלדד יניב הודה. השאלה היא מה יעשו בכנסת, ואמר נכון ג'קי אדרי שהם כבלו עצמם בהכרזות שאין מהן דרך חזרה. לא יעשו? יתפיידו בבחירות הבאות. הנסיון לבחון את הכליות והלב של אלדד יניב זו רכילות צהובה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן