Skip to content

הבנק המרכזי בארה"ב פותח את הברזים

אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי, ב"כלל פיננסים": "הפד החליט להוריד את הריבית על הלוואות דולריות, שהוא דורש מחמישה בנקים מרכזיים אחרים בעולם. פירמות באירופה יוכלו כעת ללוות דולרים מהבנקים המרכזיים במדינותיהן, בריביות נמוכות יותר" לילדים יש קטע כזה של ללחוץ על כפתורים. הם רק רוצים שיגידו להם איפה ללחוץ ומתי, כדי שמשהו יקרה. ברננקי, יו"ר הבנק […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי, ב"כלל פיננסים": "הפד החליט להוריד את הריבית על הלוואות דולריות, שהוא דורש מחמישה בנקים מרכזיים אחרים בעולם. פירמות באירופה יוכלו כעת ללוות דולרים מהבנקים המרכזיים במדינותיהן, בריביות נמוכות יותר"

לילדים יש קטע כזה של ללחוץ על כפתורים. הם רק רוצים שיגידו להם איפה ללחוץ ומתי, כדי שמשהו יקרה. ברננקי, יו"ר הבנק המרכזי בארה"ב, נראה לפעמים כמו אותו ילד קטן מברוקלין, עומד ליד אבא, מחכה שיגידו לו מתי ללחוץ ולהדפיס שטרות. "עכשיו אבא?" – כן בני, עכשיו להדפיס.

אמיר כהנוביץ. צילום: דן לב

תוכנית עסקאות החלף של הבנק המרכזי בארה"ב עם חמישה בנקים מרכזיים מובילים בעולם, העיפו אתמול את שוקי המניות בעולם לעליות של עד 5%, ולהשלמת הראלי בן ה-4 ימים, החד ביותר מאז נובמבר 2008.

שוקי המניות באירופה לקחו הבוקר אוויר, ונסחרו במגמה מעורבת. ברקע למסחר העליות החדות אמש, הנפקות אג"ח של צרפת וספרד בסך 8.25 מיליארד יורו (ראו הרחבה), והמתנה לפרסום מדד מנהלי הרכש בתעשייה בארה"ב, שצפוי להמשיך להצביע על התרחבות הענף ובקצב הולך וגובר.

נובמבר ה(לא)איום 

בסיכום חודשי, נובמבר היה הרבה פחות נורא ממה שהיה נדמה, כשהירידות בת"א הסתכמו רק ב-1.2% (מדד ת"א 100).

 העליות אמש הגיעו על רקע מספר התפתחויות חיוביות נוספות:

1. הקלת אשראי בסין (ראו הרחבה)

2. אינדיקטור חיובי לגבי שוק העבודה האמריקאי (ADP) (ראו הרחבה).

3. זינוק בנתון החודשי של מכירות בתים בארה"ב (העלייה החודשית החדה ביותר מזה לפחות עשור).

 גם בסוף 2008 אף אחד לא ראה את סוף משבר הסאב-פריים.

 הטנגו האחרון בפריס?

הנפקות האג"ח של ספרד וצרפת היום עשו בית ספר ליריד מכירות הדירות של גינדי. אנשים התנפלו על האג"ח כאילו מחלקים שם משהו בחינם (ראו הרחבה על התוכנית להגברת הנזילות). על האג"ח של צרפת התנפלו פי 3 קונים מההיצע, והמדינה הצליחה לגייס בתשואות נמוכות יותר מאלה שבהן גייסה לפני כחודש (ל-10 שנים ב-3.18%). ספרד גייסה ל-5 שנים בתשואה של 5.54, והביקוש להנפקה שלה היה פי 2.7 מההיצע. האם ההנפקה המוצלחת של צרפת וירידת הסיכון באג"ח שלה, כפי שמגולם ע"י פרמיות ה-CDS (בחצי אחוז), מאותתת כי צרפת נחלצת משדה הקרב? לעת עתה נראה כי הטנגו בפריס, יכול להימשך!

עסקאות החלף – פותחים את הברזים

בעל הבית השתגע! הבנק המרכזי בארה"ב פותח את הברזים ל-15 חודשים ומחלק דולרים בהנחות (רק לחברי מועדון גוש היורו ולעוד כמה). המאמץ הגלובאלי להביא להקלה במשבר האירופאי הניע אתמול את הבנק המרכזי בארה"ב להוריד את הריבית על הלוואות דולריות, שהוא דורש מחמישה בנקים מרכזיים אחרים בעולם. ההורדה צריכה להתגלגל לפירמות באירופה, שיוכלו כעת ללוות דולרים מהבנקים המרכזיים במדינותיהן, בריביות נמוכות יותר. התוכנית תימשך 15 חודשים ותתבצע דרך עסקאות SWAP (החלף) בין הבנקים המרכזיים.

 משהו בכלל יוצא מהברז?

הרעיון של תוכנית עסקאות ההחלף הוא שחברות בעולם יוכלו לקבל אשראי דולרי בריביות נמוכות יותר. אבל ממש לא מדובר במחירי מציאה. בגלל מחסור בדולריים בשווקים הבינלאומיים הפרמיה שנדרשו לשלם באירופה, למשל, על הלוואה דולרית היתה בשיא של שלוש שנים (158 נב) וכל מה שהתוכנית אתמול הצליחה לעשות זה לצמצם אותה ל-121 נב..

על מנת לקבל פרופורציה, זאת הפרמיה שנדרשה רק לפני שבועיים בשוק. ואף יותר מכך, אנליסטים באירופה טוענים שהבנקים יכלו כבר קודם לקבל הנחות גדולות על ריבית הניכיון.

משמעויות נוספות של התוכנית

רבים מאמינים שהתוכנית מאותתת על כך שהאמריקאים מתחילים לקחת את המשבר באירופה יותר ברצינות, דבר העשוי להקל על התערבות קרן המטבע במשבר. כמו כן, פעולה משותפת שכזאת מאותתת שהבנקים המרכזים מתאמים ביניהם פעולות, ונחושים להביא להקלות אשראי.

 הבנקים המרכזיים הציעו עזרה אבל לא הציעו לתקן את הבעיות של גוש היורו – חובות

התוכנית אתמול תמכה בהנפקות האג"ח הבוקר של ספרד וצרפת, ואף בהורדת תשואות האג"ח של איטליה בחזרה מתחת ל-7%. נראה שהחדשות הטובות מדבקות. רגע, זה לא רק חדשות רעות שמדבקות?

 יוון שוקלת להעיף את גרמניה מהאיחוד?

תופעה שחוזרת על עצמה בסדרת הריאליטי "הישרדות", היא שסופו של דבר כמעט כל מנהיג שבט מודח. אולי זה יהיה גם סופה של גרמניה? אם בהתחלה נטפלו לחלשים בגוש, יוון, אירלנד ופורטוגל, עכשיו, כשאפילו צרפת מתחילה להרגיש לא בטוחה, יכולה להתגבש לה קואליציה להדחת המלכה גרמניה. הדחתה של גרמניה תאפשר החלשות אוטומטית של היורו, מה שייתר את הצורך בתוכניות צנע כואבות. זה פשוט יהיה צנע אוטומטי שאין לו אשמים. ללא גרמניה היורו ייחלש, היצוא יגדל והחובות יישחקו.

 או שנולדת משקיע או שלא

למה אנשים לא מקשיבים לכלכלנים שאומרים להם ששוק המניות הוא מקום בטוח להשקעה ארוכה? אולי בגלל שזה לא נכון? אולי. אבל בהתחשב בכמות הכסף שהושקע בקידום הרעיון הזה, אפשר לצפות שרוב האנשים בכל זאת יאמינו בו…

אז מה בכל זאת משפיע על ההחלטה שלנו אם להשקיע במניות? האם היא קשורה לדרך שבה גדלנו והתחנכנו, או שהכל, כמו הרבה דברים אחרים בחיים, כבר נקבע בגנים שלנו?

אחת השיטות לבודד השפעה סביבתית אל מול השפעה גנטית היא בחינת תאומים שגדלו בנפרד. מחקר שנעשה ע"י חוקרים מאונ' וושינגטון ומקאנה על תאומים שגדלו בנפרד מצא שכן! החשיפה לאספקטים שונים של השקעות, כמו חשיפה למניות ולתנודתיות, הייתה דומה אצל תאומים שגדלו בנפרד ביחס לשאר האוכלוסייה. המתאם בין חשיפה למניות בקרב תאומים זהים עמדה על כ-0.3 בזמן שבין שני אנשים אקראיים עומד המתאם על כ-0.03. אז איזה חלק בגנים קובע אם ניוולד משקיעים?

אחד מהם הוא רמת ה-IQ. מסתבר שהמשקיעים במניות מטומטמים פחות משאר האוכלוסייה (אם נניח של-IQ יש שורשים גנטיים). מבחני IQ הצליחו לנבא השתתפות בשוק המניות (לפחות על הנסיינים הפינים) גם בלי קשר לרמת העושר שלהם.  משתתפים בעלי IQ גבוה נטו להחזיק יותר קרנות נאמנות, יותר מניות, ויותר חשיפה למניות קטנות. הם גם נטו לקיים יחסי שארפ גדולים יותר בגלל פיזור מוגבר (מהחזקת קרנות נאמנות).

 מחקר אחר, ממרץ ,2011 ניסה להסביר את ההשפעה הגנטית על השקעות, ובוצע על ידי חוקרים מאונ' סטנפורד ועוד. החוקרים ניסו לבדוק האם רמת הסרוטונין בגוף חוזה התנהגות פיננסית. החוקרים גילו בעזרת הדמיות מוח שביצעו, כי אנשים שנשאו את הגרסה המקוצרת של הגן המייצר סרוטונין, חווים חרדה גבוהה יותר כאשר הם מתמודדים עם השקעות שייתכנו בהן הפסדים, והתרגשות נמוכה יותר מרווחים צפויים.

אז בפעם הבאה שאתם באים ליועץ ההשקעות, תביאו איתכם בדיקת דם.

 על גנים: "קיים יותר סיכוי שתחליף הורים מאשר אמונה דתית"

סין – רוץ בן סינים, רוץ ודהר

מאמצי הממשל הסיני להדק את שוק האשראי כדי למנוע התנפחות בועות או סחרור מחירים האטו את הכלכלה הסינית והביאו לירידות בשווקים. אלא שנתונים על שוק נדל"ן מאט, אינפלציה שהתקררה (מ-6.5% ל-5.5% באוקטובר) ותעשייה שמתכווצת (אתמול) מאפשרים כעת להקל מעט על שוק האשראי וסין הודיעה כי תוריד את יחס הרזרבה שנדרש מהבנקים. ועדיין, הריבית בסין לא הורדה. כמו כן, ההגבלות על ההלוואות מחוץ למערכת הבנקאית נותרו בעינן.

שוק העבודה בארה"ב התחיל לעבוד!

זה התחיל לפני כחודש עם עדכון לאחור לתוספת של משרות למשק האמריקאי לחודשים אוגוסט וספטמבר. זה המשיך עם עליה חדה באמון הצרכנים לפני יומיים, בהובלת הציפיות לשיפור בשוק העבודה. ואתמול פורסם סקר המשרות המקדים של חברת ADP, שאותת כי בחודש אוקטובר התווספו למשק האמריקאי 206 אלף משרות חדשות. מספר, שאם יתממש, יביא לירידה בשיעור האבטלה. מחר (שישי) יפורסמו הנתונים הרשמיים.

 היום – מדד מנהלי הרכש בתעשייה

איך אפשר לסיים את היום בלי נתון טוב מארה"ב, שיהפוך את הראלי הזה למושלם (בלי לפתוח פה)?. הציפיות הן שנתון מדד מנהלי הרכש בתעשייה בארה"ב, שיפורסם היום, יצביע על האצה בקצב ההתרחבות של התעשייה, ויאותת על האצת התרחבות הכלכלה האמריקאית כולה.

נזכיר כי קו 50 הנקודות הוא קו פרשת המים, שמעליו צפויה התרחבות. הנתון לאוקטובר עמד על 50.8 נק' והציפיות הן לעלייה בנובמבר ל-51.8 נקודות. הנתון צפוי לעלות למרות אירופה, כשהביקושים בארה"ב, ממנה ומבחוץ, ממשיכים להפתיע לטובה ומאלצים את החברות להשקיע עוד בציוד, להגדיל מלאיים ולגייס עובדים. אתם עדיין בשורט?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן