Skip to content

הנשיא יטיל על נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה במוצאי שבת

הרב עובדיה יוסף באיגרת אישית לנשיא: "בעת קשה זו לעולם התורה, ברצוני לפנות אליך שתפעיל את השפעתך ומעמדך הרם, בכדי לאחד את העם, ולמנוע קרע קשה". גם נציגי "יהדות התורה" בקשו את התערבות הנשיא
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא המדינה, שמעון פרס, יכריז במוצאי שבת על מי יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה. כך מסתמן ביומן השני של ההתייעצויות שהוא מקיים, עם סיעות הכנסת ה-19.

משלחת הליכוד ביתנו: למעלה מ-80 ח"כים תומכים בנתניהו (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
משלחת הליכוד ביתנו: למעלה מ-80 ח"כים תומכים בנתניהו (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

הנשיא המשיך הבוקר בסבב ההתייעצויות עם נציגי מפלגת העבודה, הבית היהודי, ש"ס ויהדות התורה. נשיא המדינה פתח את ההתייעצויות ואמר: "זהו יומו השני של סבב ההתייעצויות, אני מצפה לשמוע את המלצת המפלגות באשר לזהות המועמד המתאים להרכבת הממשלה, זוהי חובתי על פי חוק. אני מברך על כניסתם של 47 חברי הכנסת החדשים, זהו מספר חסר תקדים". הנשיא הדגיש בהמשך דבריו למפלגות אשר הגיעו להיוועצות, כי הליך ההיוועצות יתקיים בצורה שיוונית אל מול כל המפלגות ובאופן אישי ודיסקרטי.

ראשונים הגיעו אל הנשיא נציגי מפלגת העבודה, בראשות שלי יחימוביץ', אשר נמנעו מלהמליץ על איש. עם יחימוביץ' הגיעו גם יו"ר סיעת העבודה, יצחק בוז'י הרצוג; יו"ר המשמרת הצעירה, מיכל בירן; מזכ"ל המפלגה, חיליק בר; זקן חברי הכנסת, בנימין בן אליעזר וצעירת חברי הכנסת, סתיו שפיר.

יאיר לפיד. "שום דבר עוד לא סגור" (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
יאיר לפיד. "שום דבר עוד לא סגור" (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

"זו לא פסילה אישית, אלה פערים אידיאולוגים", נימקה יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ', את עמדתה. "נשרת את העם מהאופוזיציה. המחויבות שלנו לביטחון המדינה ולהתנעת תהליך מדיני לא תלויה בשותפות קואליציונית, ואנחנו ניתן גיבוי מלא למהלכים ביטחוניים נדרשים, וגם כמובן נגבה את הממשלה בכל צעד שיהיה בו משום קידום של תהליך שלום".

יחימוביץ' הוסיפה: "מפלגת העבודה היא מפלגה סוציאל דמוקרטית, ציונית ושוחרת שלום. הליכוד ביתנו היא מפלגת ימין, מדיני וכלכלי. השילוב של הליכוד ביתנו עם יש עתיד בראשות לפיד שהמליצה אתמול על נתניהו, מקצין אפילו עוד יותר את צד הימין הכלכלי, וזו נוסחא בדוקה לממשלה אנטי חברתית. בנוסף, הודענו עוד לפני הבחירות שלא נשב בממשלה בראשות נתניהו, וגם כיבוד התחייבות לציבור זאת אופציה. באין מועמד או מועמדת שגם קרובים לעמדותינו, וגם יכולים להרכיב ממשלה – מפלגת העבודה לא המליצה על איש, ואנחנו סומכים על הנשיא, ומשאירים את הדברים לשיקול דעתו".

אחרי משלחת העבודה הגיעו שלושת ראשי מפלגת ש"ס: אריה דרעי, אלי ישי ואריאל אטיאס, עם איגרת אישית מהרב עובדיה יוסף ובה פניה מפורשת לנשיא המדינה שיפעל כמגשר כדי למצוא פתרון לסוגיית גיוס בחורי הישיבות ומניעת קרע בעם.

אריה דרעי פתח בדברים ואמר: "אנחנו שמחים להיות כאן ואנו מברכים את עצמנו כי נזכה לעבוד אתך עוד שנים רבות. בידי איגרת מהרב עובדיה יוסף, בה הוא פונה אליך באופן אישי. הרב מביע את דאגתו מקרע בעם ומצד שני את התקווה שלו והתפילה כי אתה, באופן אישי האדם היחיד שיכול באמת למצוא פתרון ולמצוא מכנה משותף, באמצעותו ישבו ביחד כולם וימצאו פתרון מתאים לסוגית גיוס תלמידי הישיבות". דרעי המשיך ואמר: "זוהי סוגיה שאינה עניין קואליציוני או ממשלתי, אלא עניין הרבה יותר עמוק שיכול לפרום את אחד הדברים המחברים אותנו כחברה".

יחימוביץ': "זו לא פסילה אישית, אלה פערים אידיאולוגים". (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
יחימוביץ': "זו לא פסילה אישית, אלה פערים אידיאולוגים". (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

באיגרת, שאותה הגישו נציגי ש"ס לנשיא בפתח ההתייעצות, נכתב: "בעת קשה זו לעולם התורה, ברצוני לפנות אליך בבקשה אישית, שתפעיל את השפעתך ומעמדך הרם, בכדי לאחד את העם, ולמנוע קרע קשה בעם ישראל ח"ו. ידוע לכל יודעי העיתים, כי לפני עשרות שנים, היה זה כבודו אשר עמד כחלוץ לפני המחנה והבין ונתן אל לבו, את חשיבות מעמדם של לומדי התורה, אשר בתורתם מהווים את יסוד הקיום של אומתנו, וכי השמירה על מעמדם היא בנפשנו, ובכל הדורות חירף נפשו העם היהודי על לימוד התורה הקדושה.

קטע מאיגרתו של הרב עובדיה יוסף
קטע מאיגרתו של הרב עובדיה יוסף

"כבוד הנשיא, מתוקף תפקידך הרם, וההשפעה הגדולה שיש לכם על העם היושב בציון, אני פונה אליך מלב דואג וכואב, אנא, הפעל את השפעתך בכדי לחבר את הלבבות של כלל המגזרים בעמינו. ובעת הזאת כאשר ישנם גורמים אשר פועלים ומלבים וזורעים אש ושנאה ומחלוקת בתוך העם, פנה נא אליהם, הדריכם בדרך ההיגיון וההסכמה, ולא בדרך המחלוקת והשנאה".

השר אלי ישי, חיזק את הדברים והתייחס להמלצת מפלגת ש"ס להרכבת הממשלה ואמר: "כפי שאמרנו לפני הבחירות, אנו לא משנים את דעתנו ונמליץ על בנימין נתניהו ".

נציגי יהדות התורה אשר הגיעו למשכן הנשיא מיד לאחר מפלגת ש"ס, פנו בפנייה דומה לנשיא המדינה. לאחר ההיוועצות אמר יעקב ליצמן במרכז התקשורת: "ביקשנו מנשיא המדינה אשר נמצא בלב הקונצנזוס, שיתערב וינסה למנוע את הקרע בעם, ואנו מקוים כי הוא יענה לאתגר", ליצמן הוסיף: "שוויון בנטל זוהי המצאה חדשה ופופוליסטית, אנו יודעים מהניסיון שלנו כי לא ניתן לנתק תלמיד ישיבה מהגמרא, אבל רק אלו שבאמת לומדים ומאמינים. ליצמן הדגיש בפני הנשיא כי סיעת יהדות התורה ממליצה על בנימין נתניהו כמועמד להרכבת הממשלה".

נפתלי בנט: "חרשנו את מדינת ישראל". (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
נפתלי בנט: "חרשנו את מדינת ישראל". (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

נפתלי בנט, יו"ר מפלגת "הבית היהודי", אשר הגיע מלווה בזבולון כלפא, יוני שטבון ושולי מועלם, אמר לנשיא המדינה בפתח הפגישה בהתרגשות: "כבוד הנשיא, בשנה האחרונה חרשנו את מדינת ישראל בלמעלה מ-500 מפגשים בהם למדתי שקיים דור חדש, צעיר שאינו מעוניין בשיח של שנאה, לא כלפי דתיים, לא כלפי ערבים, לא כלפי מתנחלים ולא כלפי אף קבוצה. אנו מפלגה פריפריאלית ולנו היתרון והחיסרון של היותו חדשים וחסרי ניסיון". בנט הצהיר כי מפלגת הבית היהודי תמליץ על בנימין נתניהו ואמר: "בשם הסיעה אני ממליץ על בנימין נתניהו להרכבת הממשלה, אמרנו זאת במערכת הבחירות ואנו עומדים בכך".

גם יו"ר התנועה, ציפי לבני, נמנעה מלהמליץ על מועמד כלשהו. לבני, שהגיעה לבית הנשיא עם עמרם מצנע ועמיר פרץ, אמרה בצאתה מההתייעצות עם הנשיא: ."הימים האחרונים מעידים על חשיבות, ודחיפות שבקידומו של מו"מ מדיני, שיוביל להסדר על בסיס שתי מדינות לאום. עצם פתיחתו של המו"מ תוציא את ישראל מהבידוד ותאפשר לצה"ל לפעול בעת הצורך ולהתמודד עם האתגרים בשכונה הקשה הזו.

 "נבחן את עמדותינו ביחס לממשלה הבאה על פי מדיניותה", אמרה לבני. "הדגל שהניפה התנועה בראשותי הוא הדגל המדיני –  זהו מבחנה של הממשלה הבאה ונקבע את עמדותינו בהתאם. לכן, בשלב זה, השארנו בידי הנשיא את ההחלטה שהפכה להיות ברורה מאליה ואנו סומכים על הנשיא שיקבל את ההחלטה. התנועה ואנוכי נלחם על קידום הסדר מכל מקום בו נהיה וככל שיידרש".

זהבה גלאון, יו"ר מרצ פנתה אל הנשיא ואמרה: "מרץ זכתה להישג אדיר כשהכפילה את כוחה, את כוחו של מחנה השלום, המחויב לשויון, צדק ושלום". גלאון התייחסה להמלצת מפלגתה למועמד להרכבת הממשלה ואמרה: "מפלגת מרץ לא תמליץ על אף מועמד, אנו מודאגים כי בשל תוצאות הבחירות, הממשלה הבאה תמסמס את פתרון השלום ואת פתרון שתי מדינות לשני עמים".

בשיחותיו עם המפלגות הערביות, הדגיש הנשיא פרס כי תפקיד הדמוקרטיה הוא לשמור על זכויות כלל אזרחי המדינה, בשוויון ותוך קבלת השונה בחברה הישראלית. בזאת הדגיש הנשיא את עמדתו המפורשת בנושא אי קבלת תופעות של גזענות ואפליה על בסיס דת או לאום.

חברי סיעת בל"ד אצל הנשיא. "אין כיום אף מועמד שמבחינתו עומד או מתקרב לדרישותינו" (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
חברי סיעת בל"ד אצל הנשיא. "אין כיום אף מועמד שמבחינתו עומד או מתקרב לדרישותינו" (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

אחמד טיבי, יו"ר תע"ל הצהיר בפני הנשיא כי רע"מ תע"ל לא תמליץ על מועמד לראשות הממשלה וכי מתכוונים לשבת באופוזיציה ואמר: "מפלגתנו מייצגת מיעוט, ובחרנו להיות חלק מהאופוזיציה. אנו מוחים על כך שנשמעות קריאות לפיהן חלק מהשחקנים לא היו רוצים לראות אותנו הן באופוזיציה והן בקואליציה ולשמוע את קולנו".

ח"כ חנא סוייד, ראש משלחת נציגי חד"ש (ראש הרשימה מוחמד ברכה שוהה כעת בחו"ל) אמר בהצהרה לתקשורת כי :" הדגשנו בפני הנשיא את שאת נפשנו מההתבטאויות המבקשות להדיח את הנציגים הערבים מליטול חלק בממשלה. כפי שאנו רואים זאת, אין כיום אף מועמד אשר עומד בפרמטר לו אנו מצפים מראש מפלגה שירכיב את הממשלה והוא החייאת תהליך השלום והתהליך המדיני".

נציגי מפלגת בל"ד הודיעו לנשיא המדינה כי אינם ממליצים על אף מועמד להרכבת הממשלה. "אנו מפלגה שדוגלת בשוויון מלא, הפסקת הפקעת קרקעות, שלום צודק, ואין כיום אף מועמד שמבחינתו עומד או מתקרב לדרישות אלו ועל כן לא נמליץ על מועמד להרכבת הממשלה".

שאול מופז וחברי מפלגת קדימה אמרו בפתח פגישתם עם נשיא המדינה: "באנו כמתחייב מן החוק, נאבקנו במערכת בחירות כנגד כל הסיכויים. אנו מאמינים כי העקביות היא הדבר החשוב ביותר וכיון ואנו תומכים בשינוי שיטת ממשל, עלינו להמליץ מתוקף תוצאות הבחירות על ראש הסיעה הגדולה ביותר-  בנימין נתניהו כמועמד המתאים להרכבת הממשלה". מופז הוסיף ואמר: "אני מאמין כי הנושא המדיני, והנושא החברתי כלכלי הם שיעמדו בראש סדר היום של הממשלה המכהנת".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן