Skip to content

מחקר: 2.4% מאלף נבדקים בריאים נמצאו לוקים בסרטן

המחקר נערך במרכז למניעת סרטן שבמרכז הרפואי תל-אביב ובדק גילוי מוקדם של 11 סוגי הסרטן הנפוצים ביותר. בזכות הבדיקות קיבלו הנבדקים טיפול בזמן, שאיפשר להם להחלים באופן מלא
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גם גברים ונשים בריאים לכאורה, השומרים על אורח חיים פעיל ואינם חשים כאב מיוחד, עלולים לשאת בגופם גידול סרטני שעלול להתפשט ללא טיפול מתאים. מחקר שנערך במרכז המשולב לאבחון ומניעת סרטן, הפועל המסגרת המרכז הרפואי ת"א, מצא גידולים סרטניים בקרב 2.4% מהנבדקים, שחשבו שהם בריאים לחלוטין. מנהל המרכז לאבחון הוא פרופ' נדיר ארבר. הגילוי המוקדם אפשר להעניק לאותם נבדקים טיפול רפואי בזמן ולעצור את התפשטות המחלה. ממצאי המחקר פורסמו בגיליון האחרון של European Journal of Internal Medicine.  

פרופ' נדיר ארבר (צילום: מירי גטניו)
ברוב המקרים מדובר בגידולים ממאירים בשלב ראשוני. פרופ' ארבר (צילום: מירי גטניו)

המחקר הרטרוספקטיבי כלל 1,000 נבדקים בוגרים שהגיעו מיוזמתם לבדיקות סקר, בין ינואר 2006 לינואר 2010. במסגרת היום עברו הנבדקים בדיקות לגילוי מוקדם של 11 סוגי הסרטן השכיחים ביותר בישראל – סרטן חלל הפה, סרטן בלוטת המגן, סרטן המעי הגס, סרטן העור, סרטן ריאות, סרטן השד, סרטן הרחם וצוואר הרחם, סרטן הערמונית וסרטן האשכים. 

חשוב להדגיש: מדובר באנשים בריאים, בגיל ממוצע של 48 שנים, שבחרו להגיע למרכז במסגרת בדיקה שגרתית, מתוך מודעות גבוהה למלחת הסרטן ולחשיבות הגילוי המוקדם, ולא הופנו ע"י רופא משפחה או רופא אחר. 

המחקר ביקש למפות את כלל הממצאים שנמצאו בקרב 1,000 הנבדקים, ולעמוד על הקשר שבין גורמי סיכון ידועים למחלת הסרטן לבין הימצאות גידולים – שפירים וסרטניים – באותה קבוצה. 

הממצא הראשון עסק בשכיחות הגידולים הסרטניים בקרב האוכלוסייה הבריאה לכאורה. בקרב 2.4% מהנבדקים שדיווחו על עצמם כבריאים נמצאו גידולים סרטניים. במרבית המקרים, מדובר היה בגידולים ממאירים בשלבים ראשוניים של המחלה, באופן שאפשר טיפול והחלמה מלאה. העובדה שהמחקר מתפרסם שלוש שנים לאחר סיום איסוף הממצאים, מאפשרת גם לבצע מעקב מתמשך אחר אותם הנבדקים ולוודא שהטיפול שקיבלו אכן סייע למנוע את התפרצות המחלה ולהציל את חייהם. 

מבין 24 הנבדקים שבהם התגלה סרטן, 10 נמצאו עם סרטן שד (אף שמרבית הנבדקים היו גברים), 7 נמצאו עם סרטן במערכת העיכול. כמו כן נמצאו שלושה מקרים של סרטן עור וסרטן ערמונית. באופן מפתיע, לא נמצא אף מקרה של סרטן הריאות – אף שמדובר בסרטן שאחראי למספר הגבוה ביותר של מקרי מוות בעולם, ולמרות העובדה שכמחצית מהנבדקים (45%) עישנו בעבר או בהווה. 

בקרב 7.1% מהנבדקים נמצאו גידולים שפירים או טרום-סרטניים, כמחציתם התגלו במערכת העיכול, והיתר ברחם או בצוואר הרחם, בעור, ובפה. גם כאן, הגידולים הוסרו במלואם, באופן שהבטיח החלמה מלאה בזכות הגילוי המוקדם עוד בשלב הטרום ממאיר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן