Skip to content

ההסכמים הקואליציוניים ייחתמו היום. ההשבעה בשבוע הבא

22 שרים, כולל ראש הממשלה, יהיו בממשלתו החדשה של נתניהו. יש עתיד תקבל חמישה תיקים; הבית היהודי תקבל שלושה תיקים; התנועה תקבל שני תיקים; ישראל ביתנו תקבל חמישה תיקים (כולל תיק החוץ, שיחכה לאביגדור ליברמן עד תום משפטו) והליכוד יקבל שבעה תיקים, בנוסף לראש הממשלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בדקה ה-89, שלושה ימים בלבד לפני תום המועד להקמת הממשלה, ייחתמו היום – אם לא יהיו הפתעות בלתי צפויות – ההסכמים הקואליציוניים בין הליכוד, יש-עתיד והבית היהודי. הממשלה החדשה תושבע בתחילת השבוע הבא בכנסת והיא תקבל ביום רביעי הבא את פניו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה.

נפתלי בנט. המתווך והמפשר (צילום: ענבל כהן חמו)
נפתלי בנט. המתווך והמפשר (צילום: ענבל כהן חמו)

וזו חלוקת התיקים המסתמנת (כמעט סופי):

  • הליכוד-ביתנו: אביגדור ליברמן יישאר בתיק החוץ, שיחכה לו עד תום משפטו. משה (בוגי) יעלון – שר הביטחון, גדעון סער – שר הפנים עם סמכויות מורחבות, יאיר שמיר – שר החקלאות, יצחק אהרונוביץ' – השר לביטחון פנים, סופה לנדבר – שרת הקליטה, עוזי לנדאו – שר התיירות, גלעד ארדן – שר התקשורת והגנת העורף, לימור לבנת שרת התרבות והספורט, יובל שטייניץ השר לעניינים אסטרטגיים ומודיעין, סילבן שלום – שר האנרגיה והמים. צחי הנגבי לא יהיה שר, אך הוצע לו להיות יושב ראש הקואליציה או סגן שר.
  • יש עתיד: יאיר לפיד יהיה שר האוצר, שי פירון – שר חינוך החדש, יעקב פרי שר המדע וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני, מאיר כהן – שר רווחה ויעל גרמן – שרת הבריאות. דובר על עפר שלח לתפקיד סגן שר הביטחון, אך בליכוד-ביתנו רוצים להשאיר את התפקיד בידם.
  • הבית היהודי: בנט יהיה שר הכלכלה והמסחר, אורי אריאל – שר השיכון והשליטה על מנהל מקרקעי ישראל תהיה בידיו, אלי בן דהן – סגן שר הדתות ללא שר ממונה מעליו, אורי אורבך – השר לענייני אזרחים ותיקים, איילת שקד או ניסן סלומיאנסקי יעמדו בראשות ועדת הכספים.
  • התנועה: ציפי לבני שרת המשפטים ועמיר פרץ השר להגנת הסביבה.
יאיר לפיד. המנצח הגדול (צילום: דן בר דוב)
יאיר לפיד. המנצח הגדול (צילום: דן בר דוב)

ההסכמים הקואליציוניים ייחתמו כנראה בשעות הצהריים. בליכוד שוררת אי שביעות רצון גדולה מחלוקת התיקים. למעט משה יעלון שיקודם לתפקיד שר הביטחון ויולי אדלשטיין שימונה ליושב-ראש הכנסת, אף אחד בליכוד לא זוכה לשדרוג מעמדו. המרמור רב גם על רקע העובדה שישראל ביתנו זכתה לחמישה תפקידי שרים ויושב-ראש ועדה, על 11 ח"כים בלבד. גורמים בליכוד מתחו ביקורת על ניהול קמפיין הבחירות שהותיר את הליכוד עם פחות מנדטים מהצפוי, וגם על קבלת ההחלטות של ראש הממשלה, שלדברי הגורמים הותירה את המפלגה עם מיעט תיקים.

יושב ראש הבית היהודי, נפתלי בנט, שהשקיע שעות רבות בתיווך ובפישור לקראת ההסכמים הקואליציוניים, אמר אמש כי הממשלה החדשה מוקמת מתוך רעות וערבות הדדית על כל מרכיביה, והיא תהיה טובה לעם ישראל. "זה לא הסוף. זו  אלא רק ההתחלה", אמר בנט. "עכשיו מתחילים את העבודה האמיתית, להחזיר את הנשמה לעם ישראל".

בנט התייחס גם לחרדים בדבריו ואמר "גם לאחינו החרדים שלא בממשלה", כי ידאג עולם התורה. "צריך להוריד את המחיצות, אין דתי וחילוני, ננהיג את כל עם ישראל".

דרעי: ניפגש בבחירות. זה לא עוד הרבה זמן

בינתיים, מבטיח אריה דרעי לנתניהו, כי בעוד זמן לא רב ייפגש אתו בבחירות. "זהו, אנחנו באופוזיציה", כתב בעמוד הפייסבוק שלו. "אמרתי לפני הבחירות כי ש"ס לא תשב בממשלה שתקצץ לחלשים. אני שמח שלא הגענו למצב בו ש"ס צריכה להרים את ידה בעד קיצוצים. אנחנו אמנם 11 מנדטים אבל אנחנו הולכים לייצג 50 מנדטים, את כל אלה שאין להם.

"אנחנו חרדים, חילונים, יהודים, וערבים, כל אלה שהמכנה המשותף שלהם הוא שהם שייכים לאלה שאין להם, לישראל השנייה, כל אלה ילחמו כתף אל כתף עד אשר פער המעמדות בישראל יחדל מלהתקיים.

"אני יכול להבטיח בוודאות כי בשנים הקרובות, לאופוזיציה בישראל יהיה תפקיד מרכזי, חלפו הימים בהם יש קואליציה ומולה אופוזיציה מדולדלת אשר קולה לא נשמע", כותב דרעי. "אנחנו מתכוונים להשמיע בגאון את קולם של כל אלה אשר בחרו בנו וגם את קולם של אלה אשר חשבו שהם בוחרים למפלגה שמייצגת אותם ומצאו את עצמם עם ממשלה בורגנית ששייכת לבני המעמד הבינוני ומעלה בלבד. גם לאלה ניתן מקום אצלנו. ניפגש בבחירות, זה לא עוד הרבה זמן".

איתו כבל: נגמר שלב הדוגמנות

בסטטוס שהעלתה יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' בעמוד הפייסבוק שלה, היא איחלה הצלחה לממשלה החדשה והוסיפה כי מפלגת העבודה הולכת בגאווה ובתחושת שליחות לייצג את העם מהאופוזיציה: "עמדנו במילתנו לבוחרים שלנו. אני מתחייבת לכך שננהיג אופוזיציה אמיתית שתדאג לכל אזרחי ישראל, ללא הבדל דת, גזע, מין, עוני ועושר".

תגובות נוספות:

  • ח"כ איתן כבל: "ככל אזרח ישראלי אני מאחל לממשלה בהצלחה. עם זאת מקנן בלבי החשש שמאחורי עטיפת הצלופן הנוצצת מדובר בממשלה שתרחיב את מפעל ההתנחלויות על מנת לרוקן מתוכן את פיתרון שתי המדינות ותמשיך לפגוע במעמד הביניים. על יאיר לפיד מוטלת אחריות גדולה לבלום את התוכניות של בוגי יעלון ואורי אריאל שיביאו עלינו מדינה דו-לאומית בעלת רוב ערבי. נגמר שלב הדוגמנות, הסופרלטיבים והספינים ועכשיו צריך להתמודד עם מבחן המציאות".
  • יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון: "הימין הקיצוני ומפעל ההתנחלויות שלו הם המנצחים הגדולים של המשא ומתן הקואליציוני. המתנחלים הצליחו להתיישב במוקדי הכוח הכלכליים – משרד התמ"ת והכלכלה, ועדת הכספים ומשרד השיכון כולל מנהל מקרקעי ישראל, והבטיחו לעצמם את המשך הזרמת כספי המסים שלנו אל מחוץ לשטחי הקו הירוק. כבר היום הרשויות המקומיות בהתנחלויות מתוקצבות בממוצע ב-70% יותר מהרשויות שבשטחי ישראל, והמתנחלים זוכים להשקעה ממשלתית בדיור שאנחנו יכולים רק לחלום עליה. כבר היום ההתנחלויות עולות לנו כל כך הרבה – מיליארדי שקלים בשנה שנוספים על מחיר מוסרי, מחיר בטחוני, ומחיר של חיים על החרב והחרבת התקווה לשלום. בשנים הקרובות המשימה שלנו תהיה קשה במיוחד – להילחם במליאה ובוועדות נגד העברות כספים, להפגין נגד הרחבת התנחלויות ולהיאבק במתן הטבות דיור בשטחים. הרבה עבודה תהיה לנו, אבל לא נורא, נעבוד. אין לנו שום כוונה לתת לבנט וחבריו לבנות עם הכסף שלנו מדינת רווחה בשטחים.
  • ח"כ דב חנין: "הברית החדשה: המתנחלים ובעלי ההון. אין כל מקום לאיחולי הצלחה לממשלה החדשה, כי היא ממשלה מסוכנת. מולה צריך להקים בדחיפות מחנה של התנגדות: מחנה דמוקרטי מול הניסיון לחסל את המיעוט (הכפלת אחוז החסימה ל-4%) ולבטל את עיקרון שלטון הרוב (גם רוב של חברי הכנסת לא יספיק להפלת הממשלה, אלא רק רוב מיוחס של 65 ומעלה); מחנה סוציאליסטי מול הממשלה הקפיטליסטית ביותר בתולדות ישראל (וכבר היו לנו ממשלות קפיטליסטיות קיצוניות בעבר) שתפגע בעובדים, במובטלים, בעניים וכן – גם בשכבות הביניים ההולכות ונשחקות; מחנה שלום מול הממשלה הראשונה שנתנה למתנחלים שלטון ישיר בכל עמדות הכוח וצמתי ההחלטות (אורי אריאל במשרד השיכון ובמנהל מקרקעי ישראל, בוגי יעלון במשרד הביטחון, בנט בכלכלה והבית היהודי בראשות ועדת הכספים). אמש התחלתי סבב של שיחות עם ח"כי האופוזיציה בעניין".
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן