Skip to content

בהלת קניות באיראן: המונים הסתערו על חנויות המזון

בעוד המשטר האיראני מנסה להראות עסקים כרגיל, נראה כאילו הלחצים וההגבלות המופעלים על איראן מתחילים לתת אותותיהם על אוכלוסיית המדינה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעוד המשטר האיראני מנסה להראות עסקים כרגיל, נראה כאילו הלחצים וההגבלות המופעלים על איראן מתחילים לתת אותותיהם על אוכלוסיית המדינה

מאת נמרוד זגגי

הטלטלות האחרונות שעברו על איראן מערערות את ביטחון תושביה הנערכים לגרוע מכל. בצל איום תקיפה אמריקנית וישראלית, הצטרפות האיחוד האירופי לחרם על הנפט האיראני, נסיקה בשיעור האינפלציה, צניחת שערו של המטבע האיראני מול הדולר האמריקני ואזהרות חוזרות ונשנות על מחסור רציני במוצרי מזון, החלו אזרחי המדינה בהמוניהם לאגור מוצרי מזון ולקנות זהב ומטבע חוץ.

לאחר החלטת האיחוד האירופי להחרים את תעשיית הנפט האיראנית, החלו המוני אזרחים איראנים ובעלי עסקים קטנים לנסות ולהמיר בבנקים ובשוק השחור את המטבע המקומי, ריאל, במטבע חוץ או בזהב. בעקבות פניקה זו, נאלץ נשיא איראן להורות להעלות את שיעורי הריבית בבנקים על מנת לנסות ולשכנע את תושבי מדינתו להשאיר את כספם בבנקים.


המוני אנשים מחכים מחוץ לבנק מלי בטהראן במטרה להמיר את המטבע המקומי כל עוד יש לו ערך

הפחד ממלחמה, אי-הוודאות הכלכלית והפחד ממחסור במוצרי מזון ומעלייה במחירי מוצרים אלה, גרמו לאיראנים רבים להתחיל ולאגור כמויות גדולות של אוכל. על פי דיווחים באתרי אופוזיציה שונים, תושבים בטהראן ובשאר הערים הגדולות באיראן פקדו בהמוניהם חנויות לממכר מוצרי מזון וקנו כל מה שיכלו. האתרים השונים דיווחו על עומסי תנועה כבדים שנוצרו בגלל טורי מכוניות ארוכים שהשתרכו בפתחם של רשתות לממכר מוצרי מזון. בחלק מהמקומות נאלצה המשטרה אף לאסור על המעבר בחלק מהרחובות על מנת לנסות ולהשתלט על המצב. על פי הדיווחים השונים, בשל בהלת הקניות הזו כבר מורגש מחסור במוצרי מזון בסיסיים ומחירם של אלה כבר האמיר.

בהלת הקניות אינה מוגבלת אך ורק למוצרי מזון אלא גם למוצרים אחרים כגון מוצרי אלקטרוניקה ומחשבים. אתר איראני בשם "תהראני-הא" ציטט עדי ראייה שתיארו את המראות שניגלו לעיניהם באחת השכונות בטהראן וסיפרו ש"הסחורות בחנויות השכונה נקנו כולן והן נראות כרגע כמו בית קברות, ריקות מכל סוגי המוצרים".

בראיון לסוכנות הידיעות "מהר", ניסה קמעונאי איראני להסביר את התופעה כך: "לתנודות בשער הדולר הייתה השפעה פסיכולוגית על חלק מהאנשים והן גרמו להם לחשוב שמחירם של מוצרים שונים יעלה. לכן, הם באים על מנת לקנות מוצרים שיספיקו להם לכמה חודשים. אם תופעה זו תתרחב, מאזן ההיצע והביקוש יתערער באופן מוחלט וזה יהיה אסון גדול לשוק".

בניסיון להרגיע את תושבי המדינה אמר היום (ה') מוחמד מהדי פרשג'י מווחד, ראש ארגון המסחר, התעשייה והמחצבים של מחוז המדאן (בצפון-מזרח איראן), בריאיון לסוכנות הידיעות האיראנית "פארס": "בחודשים האחרונים של כל שנה אנו עדים לעלייה בביקושים מצד הצרכנים. אולם, ייתכן שמעשי קונדס של כמה אנשים שהשפיעו על הלך הרוח הציבורי, הובילו להתנהלות מסוימת של חלק מהאוכלוסייה שכמובן אנו ערוכים להתמודד עמה".

דבריו אלה של מווחד מצטרפים גם לאלה של נשיא איראן, מחמוד אחמדינז'אד שהצהיר היום ש"אני אומר זאת באופן ברור, לא קיימת שום בעיה בכלכלת המדינה, אנו נהנים מיציבות כלכלית".

1 Comment

  1. Tuco
    30 בינואר 2012 @ 1:44

    אז אין מצב לגונדי וסהבזי השבוע?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן