Skip to content

"עובדה": האם החיסול של אבו ג'יהאד היה נכון מבחינה פוליטית?

תוכנית סיום העונה של "עובדה" (שני, ערוץ 2) עסקה בחיסול רב המחבלים אבו ג'יהאד – והצליחה לבלבל את הצופים. מה שלא מבלבל הוא הטון המלודרמטי של אילנה דיין, שלא השתנה 19 שנים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הסיפור מסופר היטב. יש ל"עובדה" סוללה של תחקירנים, שלומדים את העובדות, הופכים כל אבן ומגיעים לכל מקום כמעט. הפעם, בתוכנית סיום העונה ה-19, סופר סיפור החיסול של אבו ג'יהאד בטוניס, באפריל 1988. צעד אחר צעד אנו חוזים בכל הפרצופים המוכרים שנמצאים היום בפסגות הפוליטיות והכלכליות.

מרתק לראות איך שירותי הביטחון שלנו מקבלים החלטות ומבצעים אותן. אלא מה, פה ושם מופרחות שאלות לחלל האוויר וממש תשובות – אין. שאלה אחת שעלתה הייתה, האם החיסול, שנעשה בצורה מתוכננת ומתוחכמת (לתקופתה, כמובן) היה גם נכון פוליטית.  האם אבו ג'יהאד לא יכול היה להיות פרטנר מצוין, או כמו שנאמר בתוכנית: האם לא היה יכול להיות הפרטנר החזק עמו ניתן היה לעשות שלום? השאלה הזאת נשאלה, אך לאחר כמה רגעים היא נמוגה לתוך תיאורים פלסטיים של המשך תוכניות ההתנקשות.

דרמה מיותרת. דיין. צילום מסך

ושוב אנחנו חוזים באשתו של אבו גי'האד מתארת את מות בעלה מזווית הראייה שלה, ומעוררת סימפטיה רבה. אנחנו מבינים מיהו האויב, ועל מה צריך היה לחסל אותו, אבל פתאום אנחנו רואים גם צד אנושי. בתוך כל זה, יש סוג של בלבול. על מה אנחנו מדברים, בעצם? על הצורך בחיסול? על המוסריות של החיסול? על בן האדם שהיה שם, איש משפחה עם שלושה ילדים או על רב מחבלים?

זה בסדר להעלות את כל הדברים הללו. רצוי לעשות זאת בצורה קצת יותר מסודרת, ללכת עם כל נושא מהתחלה עד הסוף. כרגיל "עובדה" מביאה כל מיני עובדות מרתקות, עטופות בצבעים ובצורות, אבל הצבעים נמרחים זה בזה, רעיונות עולים ומתפוגגים, סיפור מתחיל, מפסיק, סיפור אחר מגיע באמצעו ופתאום נקטע, והסיפור הקודם נמשך. אומנם הכל קשור, אבל מבלבל. שאלה אחת שלא נשאלה בכלל היא, איך עושים את כל זה במדינה ריבונית ומהן תוצאות חיסול כזה מבחינה מדינית.

מה שלא מבלבל הוא הטון המלודרמטי של אילנה דיין. כל דבר מתואר באותו טון עצמו, ולאחר זמן לא רב הוא מתחיל לייגע. אנחנו מבינים את מלוא הדרמטיות של הסיפור. לא צריך להדגיש אותה שוב ושוב ושוב. הטון שעשה את התוכנית לפני 19 עונות כבר לא נחוץ יותר ולא מתאים לזמננו. לידיעת הקוראת אילנה דיין.

ועוד משפט לסיום: המשפט שבו צריכה היתה התוכנית להסתיים, לטעמי, היתה האמירה של אשתו של אבו ג'יהאד: "אינשאללה, השלום יגיע, ולא נדע עוד צער. שני העמים יחיו בשלום". רק בשביל זה היה שווה לראות את התוכנית.

1 Comment

  1. יגאל ג
    28 במאי 2013 @ 18:17

    הקוזק הנגזל. איש משפחה עם שלושה ילדים, בואו ניזכר כמה משפחות ה״איש משפחה״ הזה הרס עם טרור חסר מעצורים, ולטענה כי היה יכול להיות פרטנר מצויין למשא ומתן שבענו כבר מסיפורים כאלה, דוגמת ג׳יבריל רג׳וב ומוחמד דחלאן אשר אצלנו הסתובבו ביום עם תעודות VIP כפלסטינים הפרגמטיים ואילו בלילה עסקו בטרור הפלסטיני המסואב. אז כל כלב בא יומו ויפה שעה אחת קודם..

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן