Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 26.7.2013

נוסטלגיה נעימה, פול אוסטר חדש, זיכרון קטן מקניוק ועוד ספרים טובים לשבת. תבלו!
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פייר / יורם קניוק זמן קצר לאחר מותו של קניוק רואה אור הספרון הקצרצר הזה, מעיין הספד לכלבו האהוב שמת. המילים היפות הללו נכתבו זמן קצר לאחר מותו של פייר, לפני כעשר שנים וראו אור בבלוג של קניוק וגם בכתב עת או שניים. קניוק סופד לכלבו האהוב שזכה לחיות עשרים שנה, גיל מופלג לכלב, ומלמד את מי שעדיין זקוק לשיעור מן הסוג הזה על האהבה המזוקקת הקיימת בין כלבים לבעליהם.

לא בטוח  שפייר יכול להימנות ברשימת יצירותיו של קניוק אך עדיין, אוהביו בוודאי ישמחו לטעום עוד קצת ממנו ואלו שלא מכירים אותו יוכלו לקבל טעימה מסגנונו ומשפתו. את פייר מלווים גם איוריה המעולים של קרן לי ונדריגר שיחד עם המילים מעוררים תחושה עמוקה של געגוע, לקניוק ולחברים טובים על ארבע. ספרו האחרון של קניוק, "מלאכים", אשר את כתיבתו השלים ממש בסמוך למותו, צפוי לצאת לאור בקרוב.

פייר מאת יורם קניוק, הוצאת ידיעות ספרים, 76 עמ'

גרמנים נגד גרמנים / משה צימרמן  גם אם בעת האחרונה מסתובב איזה הלך רוח שטוען שמיצינו ושאי אפשר כבר לנבור ולעסוק עד אין קץ בשואה ובמאורותיה, אני לפחות, בוחר להתעלם ממנו.

שבעים השנים שחלפו, קצרות מדי והן כמעט כהרף עין אל מול גודלו של הארוע, עד שנתחיל להשתעמם ממנו. פרופ' משה צימרמן מביא את סיפורם של יהודי גרמניה בתקופת ההשמדה, אלו שמקומם נדחק, כך על פי צימרמן, אל שולי ההיסטוריה. ואכן, כולנו מכירים את סיפור עלייתו של היטלר לשלטון ואת עליית האנטישמיות אך כשמדברים ומזכירים את ההשמדה מקומם של יהודי גרמניה כמעט ולא מוזכר. צימרמן מביא את סיפורם ואת סיפור מערכת היחסים בין יהודי גרמניה שהיו אזרחים נאמנים מן השורה לבין אזרחיה גרמניה שכמעט בין לילה הפכו לרודפים ונעשו שותפים להתנהגות גזענית ואלימה בצורה קיצונית.

גרמנים נגד גרמנים מאת משה צימרמן, הוצאת עם עובד, 251 עמ'

לפני שאשרף / גאוטה הייוול  קצת אש ותופת בשביל שנירגע מכל הגרמנים האלה.. אין מנוס מלהשתמש בקלישאה הנודעת על האיפוק הסקנדינבי המפורסם. רומן שברגע הראשון נדמה כסיפור מתח מתגלה כסיפור עדין ונוגע ללב על חייו של הסופר עצמו ושל פירומן נורווגי צעיר.

בקיץ 1978 מוצאת עצמה קהילה כפרית שקטה בנורווגיה קורבן למתקפת הצתות. בזמן שהעיירה כולה עסוקה בנסיונות ללכוד את הפירומן ולשמור על רכושם, מוטבל בכנסיה תינוק בשם גאוטה הייוול. כעבור שנים, לאחר שהפך לסופר, הוא חוזר אל העיירה, אל תקופת הלהבות ומנסה להבין איך השתבשו חייו וחיי הפירומן, שניהם ילדים ואהובים ותלמידים מצטיינים. הייוול, שהיה בן שלושים בלבד בזמן שהספר יצא לאור (לפני כשלוש שנים) הספיק לזכות בפרס ברגה, הפרס הספרותי החשוב ביותר בנורווגיה והיה מועמד לפרסים נוספים.

 לפני שאשרף מאת גאוטה הייוול, הוצאת מודן, תרגום: דנה כספי, 297 עמ'

יומן חורף / פול אוסטר ספר חדש לאחד הסופרים היהודים אמריקאים החשובים החיים כיום. לא כולם תמיד מבינים על מה כל המהומה בכל הנוגע לאוסטר אך ישנם רבים שעבורם ספר חדש שלו הוא לא פחות מחגיגה.

אוסטר בן ה-65 חוזר להביט אחורה על חייו, על ילדותו, על רגעי שיא בחייו המקצועיים ועל רגעי השפל. הוא עושה זאת, כמו שכבר עשה זאת בעבר, כשהוא במצב נפשי מהורהר מעט ובמבט פילוסופי. במבט ראשון נראה כי מדובר בספרו האישי ביותר של אוסטר ואולי דווקא בשל כך, ואולי בנסיון להקל על מלאכת הכתיבה, הוא כתוב בגוף שני, מעשה לא שכיח במחוזותינו.

"נדמה לך שזה לא יקרה לך לעולם, שאתה האדם היחיד בעולם שאף אחד מן הדברים האלה לא יקרה לו, ואז, אחד-אחד, הם מתחילים לקרות לך, כשם שהם קורים לכל אדם אחר."

 יומן חורף מאת פול אוסטר, הוצאת עם עובד, תרגום: אברהם יבין, 196 עמ'

האנציקלופדיה של היה היה  מודה שנתקפתי פרץ נוסטלגיה נוכח האנציקלופדיה הזו לילדים המביאה בפניהם את ההיסטוריה האנושית על פי הסדרה המיתולוגית. הזקן החכם, צמד הנוכלים ועוד דמויות נהדרות מלוות את ההיסטוריה האנושית מתקופת האדם הקדמון ועד לסוף המאה ה-20 בצורה צבעונית ומרתקת גם אם לא תמיד מדויקת, כמו שלתיעוד היסטורי יש נטייה להיות. לכן, אולי, ראוי שספר מן הסוג הזה יזכה לקריאה משותפת כאשר ההורה יכול להוסיף את הערותיו.  למשל, בפרק על אמריקה, כאשר מצוין כי עד מהרה החלו האינדיאנים והמתיישבים החדשים באמריקה להילחם ביניהן, היה ראוי להוסיף כי מדובר ברצח עם ובמקרה בו ברור לחלוטין מי היו הטובים ומי הרעים. להגנתו של הספר ולהגנת יוצר הסדרה (אלבר בארייה) יאמר כי אין הם יוצאי דופן בבואם לתאר כך את שהיה וגם ספרי הלימוד בארה"ב מלאים באותם אי דיוקים.

 האנציקלופדיה של היה היה ע"פ אלבר בארייה, הוצאת קלסיקלטת, תרגום: בתיה מולכו, 77 עמ'

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן