Skip to content

מוגבה מתכוון לשלוט בזימבבואה גם מהקבר

הנשיא הנצחי, רוברט מוגבה, זכה בקדנציה שביעית, האופוזיציה טוענת כרגיל לתרמית. ארצות הברית ובריטניה מפקפקות בתוצאות הבחירות בזימבבואה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מוגבה (צילום: ויקימדיה)
בבחירות לא השתתפו מפקחים חיצוניים ממדינות המערב. מוגבה (צילום: ויקימדיה)

רוברט מוגבה, 89, היה ראש ממשלת זימבבואה הראשון בעת קבלת עצמאותה ב-1980, והוא מכהן כנשיאה מאז 1987. בבחירות שהתקיימו במדינה בשבוע שעבר הוא זכה ב-61 אחוז מקולות הבוחרים, יריבו, ראש הממשלה, מורגן צבנגיראי ב-34 אחוז. מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, אמר שהתוצאות אינן "משקפות ביטוי אמין של רצון העם".

צבנגיראי דחה את תוצאות הבחירות לפרלמנט של המדינה ולנשיאות בטענה שהן מזויפות והתחייב לנקוט צעדים משפטיים. לדבריו, מפלגתו, "התנועה לשינוי דמוקרטי", לא תשתף עוד פעולה עם מפלגת הנשיא "החזית האפריקנית לאיחוד לאומי של זימבבואה – החזית הפטריוטית", ותחרים את מוסדות הממשלה.

שתי המפלגות פעלו כקואליציה מאז בחירות 2009 שעוררו אלימות קשה במדינה. אך בבחירות שהתקיימו בשבוע שעבר זכתה התנועה לשינוי דמוקרטי ב-49 מושבים בפרלמנט, לעומת 158 שהיו לה בפרלמנט היוצא. בבחירות לא השתתפו מפקחים חיצוניים ממדינות המערב, וארצות הברית תיארה את ההצבעה כ"לקויה עמוקות".

"לנוכח אי-סדרים ניכרים בבחירות, שדווחו על ידי משקיפים מקומיים ואזוריים, ארצות הברית אינה מאמינה שהתוצאות מייצגות ביטוי אמין של רצון העם בזימבבואה", אמר קרי. בריטניה, השליטה הקולוניאלית  לשעבר ברודזיה/זימבבואה, הביעה "דאגה עמוקה" מהדיווחים על מצביעים רבים שגורשו מהקלפיות. שר החוץ הבריטי, וילאים הייג, קרא לחקירה יסודית של כל הטענות על אי-סדרים.

האיחוד האירופי, שהטיל עיצומים על מוגבה ועל יועציו הבכירים, הביע דאגה מ"טענות על אי-סדרים ומדיווחים על השתתפות חלקית בלבד" בהצבעה.

צבנגיראי - לא יכול למוגבה
צבנגיראי - לא יכול למוגבה

התיאור הביקורתי ביותר של מה שהתחולל ביום הבחירות פורסם על ידי "רשת התמיכה בבחירות של זימבבואה", ש-7,000 משקיפים פעלו מטעמה. לפי הארגון, בעיות ברישום המצביעים לא אפשרו למיליון אזרחים להצביע, בעיקר באזורים עירוניים שבהם רבה התמיכה במפלגתו של צבנגיראי.

איחוד מדינות אפריקה, לעומת זאת, ששיגר 70 משקיפים לזימבבואה, טוען שמהדיווחים הראשוניים עולה שהבחירות היו "חופשיות ואמינות".

במסיבת עיתונאים שקיים לפני פרסום תוצאות הבחירות אמר צבינגאלי שזימבבואה "באבל". הוא התחייב להציג תיק שבו יפורטו הזיופים בבחירות.

 

1 Comment

  1. צדוק התקוה
    4 באוגוסט 2013 @ 19:23

    רוברט מוגבה כנראה יש לו את הגנים שיש לשמעון פרס הפולטיקה מחזיקה אותו בחיים כנראה הוא עוד יזכה גם בבחירות הבאות…………….

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן