Skip to content

כנס הרצליה בסימן איראן: "פרויקט הגרעין חייב להיעצר בדרך זו או אחרת"

שר הביטחון, אהוד ברק, השר לעניינים אסטרטגיים, משה (בוגי) יעלון, הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ וראש אמ"ן, האלוף אביב כוכבי, הזהירו - כל אחד בדרכו - כי שעון החול הולך ומתרוקן. "תכנית הגרעין הצבאית מתקרבת ... ועומדת להיכנס אל 'מרחב החסינות' שממנו והלאה יוכל המשטר האיראני לפעול להשלמת התכנית, ללא הפרעה אפקטיבית"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר הביטחון, אהוד ברק, השר לעניינים אסטרטגיים, משה (בוגי) יעלון, הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ וראש אמ"ן, האלוף אביב כוכבי, הזהירו – כל אחד בדרכו – כי שעון החול הולך ומתרוקן. "תכנית הגרעין הצבאית מתקרבת … ועומדת להיכנס אל 'מרחב  החסינות' שממנו והלאה יוכל המשטר האיראני לפעול להשלמת התכנית, ללא הפרעה אפקטיבית"

מאת צבי זינגר

"מי שאומר 'מאוחר יותר – יתכן שימצא כי זה מאוחר מדי". במילים אלה ניסה הערב שר הביטחון, אהוד ברק, לדרבן את מדינות העולם לעצור את תוכנית הגרעין האיראנית. ברק, שדיבר בכנס הרצליה, לא חסך מאמץ כדי להדגיש את דחיפות העניין.

"במאזן ההישגים האסטרטגיים של מדינת ישראל ועל אף הטלטלות והמציאות המורכבת, חוסנה המדיני והביטחוני של מדינת ישראל נשמר ואף התחזק בשנים האחרונות", קבע שר הביטחון. עם זאת, תיאר השר ברק את האתגרים המדיניים, החברתיים והביטחוניים, כ"אתגרים העשויים להסתבר כלא פחות גורליים, מאלה שעמדו בפני האבות המייסדים של המדינה בעת הקמתה; מאלה שליוו את קברניטינו בתקופת ההמתנה שלפני מלחמת ששת הימים ומאלה שניצבו בפני מקבלי ההחלטות בימים שטרם ועם פתיחת מלחמת יום הכיפורים".

אהוד ברק ובאן קי מון. צלם: אריאל חרמוני, משרד הביטחון.

שר הביטחון, אהוד ברק, קבע כי הסנקציות החדשות על איראן הן צעד בכיוון הנכון ויש להחריפן בהקדם עד שתושג – אם תושג – המטרה של עצירת התוכנית הגרעינית. "היום, בניגוד לעבר, אין לעולם ספק בדבר קיומה של תכנית גרעין צבאית איראנית. היום, בניגוד לעבר, אין לעולם ספק כי תכנית הגרעין הצבאית מתקרבת בהתמדה לבשלות ועומדת להיכנס אל 'מרחב  החסינות' שממנו והלאה יוכל המשטר האיראני לפעול להשלמת התכנית, ללא הפרעה אפקטיבית  ובעיתוי הנוח לו. היום, בניגוד לעבר, אין עוררין על מסוכנותה הבלתי נסבלת של איראן גרעינית לעתיד המזרח התיכון, לביטחונה של מדינת ישראל וליציבותו הביטחונית והכלכלית של העולם כולו. היום, בניגוד לעבר, קיימת הבנה עולמית נרחבת כי חיוני  למנוע מאיראן מלהפוך גרעינית – ואין להוריד שום אופציה מהשולחן.

"היום, בניגוד לעבר, קיימת הבנה עולמית נרחבת כי  במידה והסנקציות לא ישיגו את התוצאה המיוחלת של עצירת תכנית הגרעין הצבאית – יהיה צורך  לשקול פעולה", הדגיש ברק. "פרשנים רבים מעריכים כי ההתמודדות עם איראן גרעינית תהייה מסובכת יותר , מסוכנת יותר, יקרה יותר בדמים, תרתי משמע, מאשר עצירתה היום. מי שאומר Later – ייתכן וימצא שזה  Too Late", אמר שר הביטחון. "האתגר שלנו הוא להמשיך ולסייע ביצירת ווקטור פעולה גלובלי לעצירת תכנית הגרעין הצבאית של המשטר האיראני וזאת מבלי להוריד אף אופציה מהשולחן".

המשנה לראש הממשלה והשר לעניינים אסטרטגיים, משה יעלון, התייחס היה אף בוטה וחריף יותר. הוא גילה כי הפיצוץ שהיה לפני מספר שבועות, במתקן הטילים האיראני, התרחש במפעלים המיועדים לייצר טילים בעלי טווח של 10,000 ק"מ, שיאיימו ישירות על ארה"ב.  "פרויקט הגרעין האיראני חייב להיעצר בדרך זו או אחרת", אמר יעלון. "משטר משיחי-אפוקליפטי, מסוגו של המשטר האיראני, אסור שתהיה לו יכולת השמדה המונית. טועה מי שמנסה להשוות את העניין האיראני למלחמה הקרה או לצפון קוריאה. זו התכוננות למלחמה הקודמת".

השר יעלון קרא להפעיל נגד איראן בידוד מדיני וסנקציות כלכליות נשכניות וקרא למערב לשכנע את סין, רוסיה וטורקיה, שעוזרות לאיראן לעקוף את הסנקציות, להצטרף למהלך. עוד קרא יעלון לסייע לאופוזיציה מבפנים. "רוב האיראנים לא רוצים את משטר האייתולות, ולהערכתי נראה את השינוי הפנימי".

לבסוף קרא השר יעלון ליצור אופציה צבאית אמינה. "במערב יש יכולות לתקוף, אבל כל עוד באיראן לא משוכנעים שיש את הנחישות להוציא את זה לפועל, הם ימשיכו במניפולציות שלהם. כל מתקן שמוגן בידי בן אנוש, בן אנוש יודע לחדור אותו. אפשר לפגוע צבאית בכל המתקנים באיראן, ואני אומר את זה מניסיוני כרמטכ"ל", דברי יעלון.

הרמטכ"ל בני גנץ (דו"צ)

הרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ, קבע כי אין ספק שאיראן חותרת לגרעין צבאי. "איראן היא בעיה עולמית, אזורית וישראלית", אמר. "ישראל היא המדינה היחידה בעולם שיש מישהו שקורא להשמדתה ופועל להשיג כלים לממש זאת – וזה לא משהו שאפשר להתעלם ממנו".

ראש אמ"ן, האלוף אביב כוכבי, אמר בכנס כי בידי האיראנים אורניום מועשר בכמות המספיקה לייצור ארבע פצצות אטום. לדבריו, איראן צברה כמאה ק"ג של אורניום מועשר ברמה של 20%. לדבריו, ההחלטה לייצר נשק גרעיני באיראן, תלויה בהחלטת המנהיג הרוחני, האייטוללה עלי חמינאי – וכמעט לא תלויה ביכולות שלה. "אם חמינאי ייתן הנחייה להשיג מתקן נפץ גרעיני ראשון, אנחנו מעריכים שהדבר ייקח כשנה", אמר כוכבי. "אם הוא ייתן הנחייה לתרגם את היכולת הזו גם לראש נפץ גרעיני, הדבר ייקח להערכתנו שנה או שנתיים נוספות".

עם זאת אמר ראש אמ"ן כי הלחצים המופעלים על איראן נותנים את אותותיהם. "באיראן יש כיום 16% אבטלה, 24% אינפלציה שנתית, וצמיחה אפסית", אמר. למרות שבינתיים הלחצים אינם גורמים לאיראנים לחזוןר בהם מתוכנית הגרעין – הרי לדבריו: "ככל שיתעצמו הלחצים, קיים פוטנציאל שהם ייגרמו למשטר החרד קודם כל לשרידותו, לשקול מחדש את עמדותיו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן