Skip to content

חילופי האשמות קשים בין ארדואן לפול אוסטר. משווים את טורקיה לישראל

בעקבות ריאיון שהעניק לעיון טורקי ובו תקף את מעצר העיתונאים בטורקיה, יצא ראש ממשלת טורקיה במתקפה חזיתית על הסופר פול אוסטר וטען כי אין מדובר בהפסד גדול לטורקיה. גם ישראל שורבבה למלחמת המילים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעקבות ריאיון שהעניק לעיתון טורקי ובו תקף את מעצר העיתונאים בטורקיה, יצא ראש ממשלת טורקיה במתקפה חזיתית על הסופר פול אוסטר וטען כי אין מדובר בהפסד גדול לטורקיה. גם ישראל שורבבה למלחמת המילים

מאת אסף בירון

ראש ממשלת טורקיה, רג'פּ טייפּ ארדואן
"ישראל מדינה דתית". ראש ממשלת טורקיה, רג'פּ טייפּ ארדואן

חילופי ההאשמות קשים בין ראש ממשלת טורקיה, רג'פּ טייפּ ארדואן והסופר האמריקני הנודע פול אוסטר. ראש הממשלה הטורקי הגיב על ריאיון שהעניק הסופר האמריקני ליומון טורקי. "אני מסרב להגיע לטורקיה עקב הסופרים והעיתונאים הכלואים בה. כמה כלואים שם עכשיו? יותר ממאה?", שאל אוסטר במהלך הריאיון.

ארדואן הגיב על הנושא במהלך ישיבה של "מפלגת הצדק והפיתוח" (AKP) ביום רביעי כשאמר "הסופר האמריקני פול אוסטר נתן לאחרונה ריאיון לעיתון טורקי. הוא אמר שהוא מסרב להגיע לטורקיה עקב היותה 'אנטי-דמוקרטית' לדבריו. הוא אמר שלא יגיע לטורקיה בגלל עיתונאים כלואים, וגם שלא יגיע לסין. כאילו שאנחנו צריכים אותך! מה זה משנה אם תגיע או לא? האם טורקיה תפסיד מיוקרתה?".

"אוסטר ביקר לאחרונה בישראל ב-2010, וטען כי היא מדינה דמוקרטית וחילונית עם זכויות אדם ללא גבולות" אמר ארדואן והוסיף: "איזה אדם בור אתה. ישראל היא מדינה דתית, האם היא לא מטילה מצור על עזה?". ארדואן ביקר גם את כמאל קיליצ'דארולו, ראש האופוזיציה בטורקיה ומנהיג מפלגת העם הרפובליקנית (CHP) ואת העיתונים בעקבות פרסום הצהרותיו של אוסטר.

הסופר פול אוסטר (Wikimedia/David Shankbone)
"לפחות יש בה חופש ביטוי". הסופר פול אוסטר (Wikimedia/David Shankbone)

ארדואן ביטל את הביקורת הבינלאומית כלפיו בעניין הגבלת חופש העיתונות בטורקיה בטענה שמדובר ב"קמפיין הסתה" ומתעקש כי מערכת המשפט פעלה באופן עצמאי. הוא המשיך לטעון, כי חלק מהעיתונאים הנמצאים כרגע במאסר היו מעורבים בפעילויות אלימות והיו מקושרים לתנועת ה-PKK.

אוסטר, מצידו, לא נותר חייב והגיב לביקורת של ארדואן באמירה כי בישראל יש חופש ביטוי. "לא משנה מה חושב ראש הממשלה הטורקי על מדינת ישראל, העובדה היא שבישראל קיים חופש ביטוי ואין סופרים או עיתונאים בכלא," אמר אוסטר ביום רביעי.

"לפי הנתונים האחרונים, אשר נאספו על ידי ארגון זכויות-אדם בינלאומי, ישנם כמאה סופרים הכלואים בטורקיה, בלי לציין מו"לים עצמאיים כגון רג'פ זאראקאולו. בכל המדינות יש בעיות, אדוני ראש הממשלה, אפילו במדינה שלי, ארצות הברית, כמו גם בטורקיה שלך. דעתי הנחרצת היא כי כדי לשפר את המצב הקיים במדינותינו, ובכל מדינה, החופש להתבטא ולפרסם בלי צנזורה או איום במאסר צריך להיות ערך מקודש, לגברים ולנשים כאחד".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן