Skip to content

יחידות אמריקניות פשטו על מעוזים אסלאמיים בסומליה ובלוב

כוחות מיוחדים פשטו על עיר נמל בדרום סודאן, בסיס של ארגון אל-שבאב, ולכדו בטריפולי בירת לוב בכיר מקומי בארגון אל-קאעידה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אל-ליבי -- מומחה מחשבים באל-קאעידה
אל-ליבי -- מומחה מחשבים באל-קאעידה שנלכד

מתקפת "אריות הים" אתמול, שבת, בסומליה פגעה בקיצונים אסלאמיים שתקפו במזרח אפריקה, בלוב נלכד מנהיג אל קאעידה שהיה מעורב בפיצוץ שגרירויות ארה"ב לפני 15 שנים. ניסיון ללכוד טרוריסט החשוד במעורבות בתקיפת הקניון בניירובי בוטל אחרי קרב קשה.

צוות של אריות הים – כוח מיוחד המשתייך לחיל הים האמריקני ומתמקד בלוחמה בטרור, שחה אל החוף סמוך לעיר בדרום סומליה לפני שלוחמי אל-שבאב התעוררו לתפילות שחרית. מטרת הפשיטה על בית בעיר באראווה הייתה פעיל אל-קאעידה הקשור למתקפה על הקניון, אך הוא לא נלכד, מסרו מקורות אמריקניים.

דובר הפנטגון בוושינגטון, ג'ורג' ליטל, אישר שאנשי צבא אמריקנים היו מעורבים במבצע נגד פעיל טרור ידוע בסומליה, אך לא הוסיף פרטים. על פי מקורות אמריקניים לא היו לכוחות ארה"ב נפגעים בסומלי או בלוב.

את הפשיטה בסומליה ערכו אנשי "צוות שש" של אריות הים, היחידה שהרגה את אוסמה בן-לאדן במחבואו בפקיסטן ב-2011. אלא שהפעם נתקלו אנשי היחידה המיוחדת בהתנגדות קשה מהצפוי לכן אחרי 15-20 דקות קרב החליט המפקד לחדול אש והצוות שחה לדרכו. הצוות אחראי לפעילות נגד טרור בקרן אפריקה.

שעות אחדות אחר כך תקפו חיילי כוח דלתה האמריקני בטריפולי, בירת לוב, כדי ללכוד פעיל אל קעאידה מבוקש בגין פיצוץ שגרירויות ארה"ב בקניה ובטנזניה, שבהן נהרגו יותר מ-220 בני אדם. כוח דלתה פעיל נגד טרור בצפון אפריקה.

הפנטגון זיהה את פעיל אל קאעידה שנלכד כנזי עבדול חאמד אל-רוקאי, הידוע כאנאס אל-ליבי, ונמצא ברשימת המבוקשים של ה-FBI, החל מפרסומה הראשון בעקבות פיגועי 9/11. אל-ליבי "עצור כחוק עכשיו בבסיס צבאי מחוץ ללוב", הוסיף דובר הפנטגון.

חיילי אריות הים - יחידת קומנדו של חיל הים האמריקני (מקור: ויקימדיה)
חיילי אריות הים - יחידת קומנדו של חיל הים האמריקני (מקור: ויקימדיה)

אריות הים תקפו בעיר החוף באראווה, 240 ק"מ דרומה למוגדישו, בית סמוך לחוף בן שתי קומות שבו מתגוררים פעילי טרור זרים, והצליחו לחדור פנימה באש. ארגון אל-שבאב קשור רשמית לאל-קאעידה, ומאות אנשים מארה"ב, בריטניה ומארצות המזרח התיכון לוחמים בו לצד חבריו הסומלים. מטרת הפשיטה הספציפית היה מנהיג אל-שבאב, מוחתר אבו-זובייר, הידוע גם כאחמד גודנה, שנטל אחריות על מתקפת הקניון בניירובי. הכוח, שלדברי פקיד אמריקני ביקש להימנע מקורבנות אזרחיים, פגע בכמה מהשוהים בבית וניתק מגע.

אל-ליבי, מנהיג אל-קאעידה הלובי, המבוקש בעקבות הפיגועים בשגרירויות ארצות הברית שב כנראה ללוב אחרי מלחמת האזרחים ב-2011 שהסתיימה בהדחת וברציחת השליט מועמר אל-קדאפי.

אחיו, נביח, סיפר שאל-ליבי חנה מחוץ לביתו זמן קצר אחרי תפילות אחה"צ בשבת כאשר הקיפו את מכוניתו שלוש מכוניות אחרות. חמושים ריסקו את חלון המכונית, חטפו את אקדחו של אל-ליבי ולקחו את האיש עמם. אשתו של אל-ליבי, שצפתה במתרחש מחלון הבית, תיארה את החוטפים כ"חיילי קומנדו" חמושים בעלי חזות זרה.

אל-ליבי, שעל פי הסברה משמש כמומחה מחשבים בארגון אל-קאעידה, נמצא ברשימת המבוקשים של ה-FBI ועל ראשו יש פרס בסך חמישה מיליון דולרים. בית משפט פדרלי האשים אותו במעורבות בפיצוץ שגרירויות ארה"ב בדר-א-סלאם ובניירובי ב-7 באוגוסט, 1998.

ובניירובי מסר בשבת דובר צבאי שמות של ארבעה לוחמים מעורבים בתקיפה על קניון ווסטגייט ב-21 בספטמבר. לדברי מקורות מערביים העוקבים אחרי סומליה ואריתריאה, שניים מהארבעה הם חברי אל-היג'רה, זרוע של אל-שבאב בקניה.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן