Skip to content

בורסות אירופה נהנו מתנופת עליות חדשות

המאזן המסחרי הבינלאומי של גוש האירו באוגוסט הסתכם בעודף של 7.1 מיליארד אירו, זאת לעומת 4.6 מיליארד אירו באוגוסט אשתקד. האינפלציה השנתית בגוש נותרה ללא שינוי בחודש ספטמבר וברמה של- 1.1%. בארה"ב הסתיימו 16 ימי השביתה לפני הכרזת חדלת פרעון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אירופה
בשבוע המסחר האחרון נהנו בורסות אירופה מתנופת עליות חדשות, ואת השבוע החולף סיים המדד האזורי STOXX 600 בשיא של חמש שנים. האחראים למגמה החיובית היו הפוליטיקאים בוושינגטון, שהסירו את החששות מפני חדלות פירעונה של ארה"ב.

הנתון הבולט שפורסם בשבוע החולף:
• המאזן המסחרי הבינלאומי של גוש האירו באוגוסט הסתכם בעודף של 7.1 מיליארד אירו, זאת לעומת 4.6 מיליארד אירו באוגוסט אשתקד.
• האינפלציה השנתית בגוש נותרה ללא שינוי בחודש ספטמבר וברמה של- 1.1%.

תמצית אירועי השבוע הקרוב בשווקים הגלובליים

ארה"ב

16 ימי השביתה הסתיימו ביום חמישי שעבר, רגע לפני שארה"ב אמורה היתה להיות מוכרזת חדלת פרעון. המחוקקים בארה"ב הגיעו להסכמות, יש לומר זמניות, בנוגע לאישור תקציב הממשל והעלאת תקרת החוב. תקרת החוב הועלתה מ-16.7 טריליון דולר לרמה של 17 טריליון דולר, כתוצאה מכך הממשל צפוי לתפקד עם תקציב עד חודש ינואר הקרוב. במילים אחרות, צמרת ההנהגה בארה"ב הסכימה שיש לגלגל את הבעיות לפיתחה של השנה הבאה.

ההחלטה התקבלה ברוב מוחץ של 81 סנאטורים ובהתנגדות של 18 סנאטורים בלבד. בתגובה להסרת איום חדלות פרעון של ממשלת ברק אובמה, הגיבו המשקיעים בעליות שערים. ברקע למסחר, עונת הדוחות מתחילה לצבור תאוצה, ועד כה כ-100 חברות במדד S&P 500 הציגו את תוצאותיהן לרבעון השלישי. מסיכום ביניים ניתן לראות כי מרבית החברות עמדו בציפיות המוקדמות בשורת ההכנסות ואילו בשורת הרווח הנקי ניכרת ההפתעה, שכן מרבית החברות דיווחו על רווחיות גבוהה יותר מקונצנזוס האנליסטים: 70 חברות (ממדד S&P 500) הציגו רווח נקי למניה גבוה מהתחזיות, בעוד ש-27 חברות רשמו רווח נקי למניה נמוך מממוצע התחזיות.

הנתונים העיקריים שפורסמו השבוע בזירת המאקרו בארה"ב:

• מספר הבאז' של הפד עולה תמונה פושרת בנוגע לקצב התאוששות הכלכלה האמריקנית ב-18 המחוזות. יש לציין כי ההשבתה של הממשל בת 16 הימים העיבה על הצמיחה הכלכלית במרבית המחוזות. נציין כי ספר הבאז' משמש את הפד בבואו לקבל החלטות הנוגעות להמשך תוכנית התמריצים לכלכלה האמריקנית.

• לצד נתוני המאקרו השוטפים שצפויים להתפרסם בשבוע הקרוב, יתפרסמו נתונים נוספים שמועד פרסומם נדחה בשל שביתת הממשל. בין הדיווחים יבלטו: דו"ח התעסוקה לחודש ספטמבר (22 באוקטובר), המאזן המסחרי הבינלאומי של ארה"ב (23 באוקטובר) ומדד המחירים לצרכן (23 באוקטובר).

תמצית אירועי השבוע הקרוב בארה"ב:

בשל השבתת הממשל, יפורסמו נתונים כלכליים רבים שאמורים היו להתפרסם קודם לכן.

אסיה

מקבץ נתוני מאקרו בולטים שפורסמו בשבוע החולף:
• סין מגבירה את הקצב: ברבעון השלישי צמחה הכלכלה הסינית בקצב המהיר ביותר בשנתיים האחרונות, שהסתכם ב-7.8%. נזכיר, כי נתון קודם הצביע על קצב צמיחה של 7.5% בלבד. צמיחה זו נבעה בעיקר מעלייה בביקושים החיצוניים והפנימיים לתוצרת הסינית.

מניות

שבוע המסחר החולף התנהל ברובו בטריטוריה החיובית, כשהסיבה המרכזית לכך קשורה להסכמים שנחתמו בקונגרס האמריקאי בסוגיות תקציב הממשל ותקרת החוב. בסיכום שבועי: מדד דקס הגרמני עלה ב-1.61%, מדד קאק הצרפתי עלה בשיעור של 1.57%, ומדד פוטסי בבריטניה רשם עלייה של 2.09%. בוול סטריט: מדד דאו ג'ונס התחזק בסיכום שבועי ב-1.07%, מדדS&P 500 הוסיף לערכו כ-2.42% ובכך עלה לשיא כל הזמנים. מדד נאסד"ק הוביל את המגמה החיובית כשזינק ב-3.23%. בזירת המסחר בלטו לחיוב: מניית גוגל שנסקה ב-13.8% לשיא כל הזמנים לאחר שהציגה תוצאות חזקות מהציפיות בדוחותיה לרבעון השלישי.

שבוע המסחר בבורסה הישראלית הסתכם במגמה מעורבת. עליות קלות נרשמו במדדים המובילים, בעוד שבמדדים הסקטוריאליים נרשמה מגמה שלילית שהובלה ע"י סקטור האנרגיה שצלל ב-6.3%, על רקע כשלון קידוח הנפט של חברת שמן. בסיכום שבועי: מדד ת"א 25 עלה ב-0.3% ומדד ת"א 100 עלה ב-0.36, מדד נדל"ן ירד ב-0.81%, מדד ת"א יתר 50 נחלש ב-4.01%, מדד ת"א טכנולוגיה איבד כ-0.58% מערכו. יחידות ההשתתפות של קידוח שמן צללו ב-91.8% בסיכום שבועי על רקע ההודעה על הפסקת הקידוח. מן העבר השני בלטה מניית אופקו הלת'קר שזינקה ב-22% וזאת ללא התפתחויות כלשהן מצד החברה.

אג"ח

המסחר באגרות החוב התנהל בטריטוריה החיובית במרבית האפיקים. מדד תל בונד 20 עלה ב-0.12%, תל בונד 40 עלה ב-0.22% ומדד תל בונד 60 עלה ב-0.16%. באפיק הממשלתי נרשמה עליית תשואות בדגש באפיק השקלי, זאת לאחר שמדד חודש ספטמבר נותר ללא שינוי. משרד האוצר הנפיק השבוע אג"ח, בבורסה בתל-אביב, בשווי של 1.4 מיליארד שקל. מתחילת השנה גייס האוצר 53.7 מיליארד שקל בהנפקת אג"ח, לעומת כ-82.3 מיליארד שקל בכל שנת 2012. אנו ממשיכים לדבוק באסטרטגיית השקעה מפוזרת עם הטיה לאפיק השקלי, ביחס של 60% באפיק השקלי במח"מ בינוני ו-40% באפיק צמוד מדד במח"מ בינוני של 4-5 שנים.

כלכלת ישראל

• היצוא הישראלי בנסיגה: בעשרת החודשים הראשונים של השנה היצוא ליעדי הסחר העיקריים (אירופה, ארה"ב ואסיה) סובל ממגמת ירידה, זאת בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. יחד עם זאת הגרעון המסחרי בתקופה המדוברת הסתכם ב-45 מיליארד שקל, לעומת 58 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד כשעיקר הקיטון נבע מירידה ביבוא. בחודש ספטמבר הגרעון המסחרי הסתכם ב-4.6 מיליארד שקל. היצוא לארה"ב, שהינו היעד היחידי שמאזן הסחר הינו חיובי, קטן בחודשים יולי-ספטמבר ב-19.3%, זאת בהמשך לירידה של 38.6% בחישוב שנתי, באפריל-יוני.

• מאומדן הלמ"ס עולה כי הצמיחה של המשק צפויה להסתכם השנה בשיעור של 3.4%, בדומה לצמיחה שנרשמה ב-2012. האומדן מתבסס על נתונים של שלושת החודשים האחרונים והערכות לחודשים הנותרים השנה, על סמך נתוני מגמה קיימים.

• תיק הנכסים שבידי הציבור נותר כמעט ללא שינוי בחודש אוגוסט כשהסתכם ב-2.795 טריליון שקל. מפילוח ההשקעות ניתן לראות כי רכיב ההשקעה במניות בארץ עלה ב-1.2% לרמה של 419 מיליארד שקל, זאת בעוד שהאפיק המנייתי בחו"ל נותר כמעט ללא שינוי ברמה של 205.4 מיליארד שקל. (ראו גרף מצורף)

הכותב הוא ממחלקת המחקר של אינפיניטי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן