Skip to content

אפילו לא גינוי: רוסיה וסין בלמו החלטה נגד סוריה במועצת הביטחון

שגרירת ארצות הברית באו"ם תקפה: הקשיחות הרוסית מבישה עוד יותר כשלוקחים בחשבון שהם ממשיכים להעביר לבשאר אסד נשק. שר החוץ הרוסי התגונן: הנשק שרוסיה מוכרת לדמשק אינו מפר את מאזן הכוחות במזרח התיכון מאת גרשון גירון רוסיה וסין עדיין מספקות לבשאר אסד משענת מדינית יציבה. בשעות בהן התפשטו הידיעות על הטבח המזעזע במאות אזרחים בעיר […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שגרירת ארצות הברית באו"ם תקפה: הקשיחות הרוסית מבישה עוד יותר כשלוקחים בחשבון שהם ממשיכים להעביר לבשאר אסד נשק. שר החוץ הרוסי התגונן: הנשק שרוסיה מוכרת לדמשק אינו מפר את מאזן הכוחות במזרח התיכון

מאת גרשון גירון

העיר חומס מופגזת
בעולם מרכלים. העיר חומס מופגזת

רוסיה וסין עדיין מספקות לבשאר אסד משענת מדינית יציבה. בשעות בהן התפשטו הידיעות על הטבח המזעזע במאות אזרחים בעיר הסורית חומס, הפעילו רוסיה וסין את זכות הווטו שלהן וטירפדו הצעת החלטה המגנה את סוריה במועצת הביטחון של האו"ם. כך מדווחת רשת CNN.

שגרירי החברות הקבועות האחרות במועצה – ארצות הברית, בריטניה וצרפת –  כמו גם חברות הליגה הערבית, הביעו את זעמם על רוסיה וסין שאינן מאפשרות לבלום את האלימות המחמירה, העקובה מדם, המכלה את סוריה. נציגי שלוש עשרה מדינות אחרות החברות במועצה הצביעו בעד ההחלטה.

בסוריה נשמעו גם היום קריאות להתערבות בינלאומית במטרה להפסיק את המתקפה על אזרחים, בפרט לנוכח המספרים שקבוצות אופוזיציה נוקבות בהם: לפחות 260 איש נהרגו ומאות נפצעו בעיר חומס, שהופגזה ביומיים האחרונים.

"המועצה הסורית הלאומית", גוף האופוזיציה המרכזי הפועל כעת נגד משטר אסד, האשימה את כוחות הממשלה בהתקפה על העיר, וכינתה אותה "אחד ממעשי הטבח המזעזעים ביותר" מאז ראשית ההתקוממות בסוריה. לדברי המועצה, בנייני מגורים "הופצצו באקראי ובכבדות". אזרחים סורים מאשימים את הקהילייה הבינלאומית שהיא יושבת בחיבוק ידיים בעוד הגופות נערמות ברחובות.

"האו"ם אינו עושה דבר בנוגע לכך.הליגה הערבית אינה עושה דבר בנוגע לכך…בעוד הם יושבים ומרכלים, אנשים יושבים כאן והם מתים", אמר אחד הפעילים. "כל כך הרבה פצועים ברחובות זקוקים לעזרה, אבל אנחנו לא יכולים להגיע אליהם ולעזור להם…הם מוכנים להרוג את כולנו. אין להם שום בעיה לעשות זאת. בבקשה, אנחנו קוראים לעזרת הקהילייה הבינלאומית".

מזכיר האו"ם, באן קי-מון
מזכיר האו"ם, באן קי-מון

שגריר סוריה לאו"ם, בשאר ג'עפרי, הגיב באמרו שארצו היא "קורבן של כמה מעצמות המבקשות להעניש אותה". הוא כינה את המשבר "מפוברק" וקבל על המתקפה התקשורתית המתנהלת נגד המשטר בדמשק.

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, התבטא במילים חריפות לפני ההצבעה ואמר כי אסד איבד את הלגיטימציה שלו לחלוטין וכי על הקהילייה הבינלאומית "לפעול כדי להגן על העם הסורי מהברוטאליות הנתעבת הזאת". הוא האשים ישירות את אסד ואת מה שכינה "מכונת ההרג" שלו.

המזכיר הכללי של האו"ם, באן קי-מון אמר שההצבעה היתה הזדמנות שהוחמצה לעצור את האלימות. על פי הנוסח, שעבר ריכוך משמעותי בניסיון לרצות את רוסיה ואת סין, אסד נדרש לבלום את ההרג ולהיענות לקריאות בינלאומיות למצוא פתרון פנים סורי למשבר.

שגרירות ארצות הברית לאו"ם, סוזן רייס, אמרה שארצות הברית "נגעלת" מהווטו שהטילו רוסיה וסין. בהתייחסה לרוסיה היא אמרה: "קשיחות זאת מבישה אפילו יותר בהתחשב בכך שאחת מחברות המועצה ממשיכה להעביר לאסד נשק".

שר החוץ הרוסי הגן על מכירת נשק רוסי לסוריה ואמר שהיא אינה מפרה את מאזן הכוחות האזורי. רוסיה, שסוריה היא אחת מהלקוחות הגדולים של תעשיית הנשק שלה, הבהירה שלא תסכים לאמברגו על מכירות נשק או להטלת עיצומים כלכליים.

ויטאלי צ'ורקין, רוסיה - נגד
ויטאלי צ'ורקין, רוסיה - נגד

אחרי ההצבעה אמרו שגרירי רוסיה וסין שהם תומכים בסיום מעשי האלימות, אך הצעת ההחלטה לא טיפלה במשבר כראוי.

1 Comment

  1. zakito
    5 בפברואר 2012 @ 0:06

    the days of bahsar assad are numbered no matter what russia china or anyone else may do. the syrian people will take care of it
    the more important issue is the need to have international observers in iran to monitor the general elections due in march
    the easy way to deal with the ayatulahs is to make sure the the will of the iranian people expressed in the elections will count and that the ayatulahs will be removed from power by the will of the iranians
    the iranian people are not the enemy of anyone. the ayatulahs are the enemy of everyone, including their own people
    by promoting the rights and freedom of all people we promote our own freedom from the hostility of their leaders directed at us

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן