Skip to content

פודינג אורז: הדרך להארה

בקושי התחיל הגשם הראשון, אבל כבר מדגדג להכין פודינג אורז: כבד, סמיך ומתקתק • תמר לסלרוט מסבירה על פודינג האורז מסביב לעולם, ומביאה את המתכון המשפחתי המעלה זיכרונות ילדות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"זה כמו ששמים במיקרוגל קערה עם תערובת אינסטנט פודינג אורז ולוחצים על הכפתור, ומרימים את המכסה כשזה מצלצל – ובקערה יש פודינג אורז מוכן. אבל מה קורה בין הלחיצה על הכפתור ובין הצלצול? אי אפשר לדעת מה קורה מתחת למכסה"

"קורות הציפור המכאנית", עמודים 429-430, הרוקי מורקמי, זמורה ביתן, 2005.

Jeff Beck – Rice Pudding

לפי האגדה, לפני שחווה הארה, אכל בודהה קערה גדולה מלאה בפודינג אורז, שהכינה לו נערה בשם סוג'אטה.

הגירסה הטורקית לפודינג אורז אפוי - פירינדה סוטלק (ויקימדיה)
הגירסה הטורקית לפודינג אורז אפוי - פירינדה סוטלק (ויקימדיה)

לרוב, המילה פודינג מתארת קינוח מתוק, רפרפת או חביצה בעברית, אך ככל הנראה מקור המילה הוא לטיני: Botellus, ומשמעותה "נקניק קטן", על שום מיני הפודינג שאפיינו את תקופת ימי הביניים והיו עשויים מבשר עטוף. משם הגיעה המילה הצרפתית Boudin ועד לפודינג המוכר לנו כיום – Pudding.

הפודינג אורז הוא קרם מתוק וקרוש, שאחד המתכונים הראשונים שלו נכתבו בשנת 1615 על ידי Gervase Markham. אפשר למצוא אותו בכל מקום בעולם והוא יכול להיות מבושל או אפוי.

בארצות הלטיניות הוא נקרא Arroz Con Dulce ובארצות הנורדיות הוא נאכל כדייסת בוקר חמימה. באינדונזיה, למשל, הוא נקרא Bubur Sumsum, אך תמיד נותר חיבור בין אורז עגול, חלב, סוכר ותבלינים, אגב חימום וערבוב.

פודינג אורז

דרגת קושי♥♥♥♥♥       זמן הכנה: כשעה וחצי       כמות: כ-4-6 קעריות הגשה

פודינג אורז עם קינמון - Arroz Con Dulce (ויקימדיה)
פודינג אורז עם קינמון - Arroz Con Dulce (ויקימדיה)

כלי מטבח: סיר בינוני, כף עץ, כלי מדידה.

חומרי גלם

  • 1 כוס אורז עגול
  • 4 כוסות חלב
  • ½1 כוס וחצי מים קרים
  • 4 כפות סוכר
  • 2 כפות סוכר וניל
  • 1 כפית מי ורדים.

אופן ההכנה

  1. בסיר בינוני מרתיחים את האורז עם המים.
  2. לאחר ההרתחה מנמיכים את הלהבה ומערבבים בעזרת כף עץ עד שהמים נספגים אל תוך האורז.
  3. מוסיפים אל הסיר עם האורז את החלב וממשיכים לבחוש מדי כמה דקות (בהתחלה אפשר כל חמש שש דקות, אך ככל שהחלב נספג באורז, יש לערבב לעתים תכופות יותר).
  4. לאחר כ-50 דקות (או כשהחלב נספג כולו באורז) מוסיפים תוך כדי ערבוב את הסוכר וסוכר הווניל וממשיכים לבחוש חמש דקות נוספות ללא הרף.
  5. לבסוף מוסיפים את מי הורדים (לטעמכם האישי – אם בכלל. יש המוסיפים גרידת לימון או הל), מערבבים ומוזגים לכלי הגשה או לכלי הגשה.
  6. עוטפים בניילון נצמד, מקררים כמה שעות ומגישים.

אפשר להגיש את הפודינג אורז עם קינמון, פירות, אגוזים, שקדים, פתיתי קוקוס, סירופ מתוק, ומומלץ גם עם מעט יוגורט ואף יוגורט פירות. או כל דבר אחר, שיביא אתכם להארה המיוחלת…

1 Comment

  1. נורית
    24 בנובמבר 2013 @ 7:33

    תמר, כבר הגבתי על הפוסט הזה שלך והכנסתי אותו על ציר הזמן שלי. דווקא אני זקוקה להיזהר ממאכלים עתירי קלוריות. אך עצם היותך האמא של יסמין המקסימה שהיא "העוגה " הטובה ביותר שלך ושל דובי אבא של יסמין .

    אני מגיבה בשנית בהצלחה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן