Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 6.12.2013

מילון סמלים מרתק, הרבה פוליטיקה וממשל, פסטיבל שירה בנסיך הקטן ועוד. שבת שלום!
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מילון הסמלים / חואן אדוארדו סירלו  אחד הספרים המרתקים והמסקרנים אשר ראו אור לאחרונה. לא מעט זמן לקח ליורם מלצר ולשותפיו למלאכה לתרגם ולהתאים את הספר המיוחד הזה לשפה העברית. מדובר בספרו הנודע ביותר של סירלו, משורר ברצלונאי שעסק גם בביקורת אומנות ובחקר מיתולוגיה וסמיוטיקה. הספר אשר ראה אור לראשונה בשנת 1958 מפרש מבאר ומוסיף רקע על סמלי הנצח של האדם, סמלים נצחיים שחלקם קיימים משחר היקום. מדרקון ועד מגן דוד, מהספינקס ועד ונוס. אך סירלו לא מסתפק בסמלים גרפיים או מוחשיים ומבאר גם סמלים מופשטים כמו זמן, אור, אהבה והרפתקה.

על אף שזהו מילון על פי שמו, נדמה לי שניתן להתייחס אליו כאל ספר קריאה לכל דבר, להניחו על יד המיטה ולגמוע אותו לאט, לתת לו להפעיל את הדמיון ולעורר את החושים.

מילון הסמלים מאת חואן אדוארדו סירלו, הוצאת דביר, תרגם מספרדית: יורם מלצר, 334 עמ'

 

המערכת הפוליטית בישראל / יצחק גל-נור ודנה בלאנדר  חיבור יוצא דופן ואני מניח שהמקיף ביותר שנכתב בישראל על מערכות השלטון במדינת ישראל. לא מעט יירתעו מהיקפו של הספר בן שני הכרכים אבל עבור מי שמגלה עניין בדרך בה פועלת המדינה ומוסדותיה יגלה שעל אף שמדובר בחיבור אקדמי לכל דבר, הוא עדיין נגיש, קריא ומאיר פנים.

הספר סוקר את פעולתה של הכנסת והממשלה, מוסד מבקר המדינה והנשיאות ועד לשלטון המקומי. הוא בוחן את תפקודה של התקשורת מול המערכת הפוליטית, את השתתפותם של האזרחים בדמוקרטיה הישראלית, את פעילות המפלגות ואת צמיחתו של המגזר השלישי ופעילות העמותות בישראל.

אחרי שלמדתם טוב טוב את כל אלו תתפנו בוודאי לקרוא גם על ערביי ישראל, דת ומדינה ועוד ועוד.

המערכת הפוליטית בישראל מאת פרופ' יצחק גל-נור ודר' דנה בלאנדר, הוצאת עם עובד בשיתוף המכון הישראלי לדמוקרטיה,  1322 עמ'

 

צוואתו של מוקיון / ז'ול ואלס  הוצאת זיקית ממשיכה לקיים את הבטחתה לחשוף בפני הקורא הישראלי פרוזה אחרת, כזו שמטעמים שונים בחרו בהוצאות הגדולות להתעלם ממנה. אחד מהסופרים הללו הוא ז'ול ואלס שנחשב לאחד הכותבים החשובים במאה ה-19 בצרפת, וגם, מהפכן ולוחם חופש. ואלס פעל בקבוצות מהפכניות שונות, נאבק למען חופש העיתונות וישב בכלא מספר פעמים בגלל מאמרים שפרסם.

בהמשך, אף נדון לעונש מוות בשל פעילותו בקומונה הפריזאית אך זכה לחנינה לאחר מספר שנים בהן שהה בלונדון. צוואתו של מוקיון הוא אוסף רשמים וזיכרונות של ארנסט פיטו המכונה "המוקיון", אשר נחשפים לאחר התאבדותו. בטקסטים קצרים, סרקסטיים ומלאי הומור מתאר ואלס פיסות מילדותו הקשה של המוקיון ומימי השתתפותו בהתקוממויות בפריז בשנת 1871.

צוואתו של מוקיון מאת ז'ול ואלס, הוצאת זיקית, תרגמה מצרפתית: רותם עטר, 121 עמ'

 

פסטיבל תל אביב ה-4 לשירה  משנה לשנה הופך פסטיבל השירה של חנות הספרים 'הנסיך הקטן' לארוע של ממש. במשך שלושה ימים תארח החנות עשרה ארועים מסקרנים עם דוברים מהשורה הראשונה: פאנל ביקורת שירה בהשתתפות מנחם בן ואריק גלסנר, פאנל תרגום שירה בהשתתפות משה רון ואברהם עוז, פאנל בנושא עריכה בהשתתפות גבריאל מוקד, אוריאל קון ובני ציפר וארועים נוספים בהשתתפות יצחק לאור, ארז ביטון, רועי צ'יקי ארד, יערה שחורי, דניאל עוז, רחל חלפי, עודד כרמלי ועוד רבים וטובים. עדכונים על ארועי הפסטיבל (הכניסה בחינם לכל הארועים) תוכלו למצוא בעמוד הפייסבוק של 'הנסיך הקטן'.

פסטיבל תל אביב ה-4 לשירה, הנסיך הקטן, קינג ג'ורג' 19 תל אביב, 26-28/12/13

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן