Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 14.2.2014

פילוסופיה, מגיפות, מסעות ותככים. שבת שלום!
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נמסיס / פיליפ רות   ספרו האחרון של רות אשר ראה אור בארצות הברית בשנת 2010, זמן קצר לפני שהגיעה הכרזתו על פרישה מכתיבה.

מי שנחשב על ידי רבים לגדול הסופרים היהודים של התקופה, הודיע שפשוט לא נותר לו עוד מה לאמור (בדומה להודעה שהוציאה זוכת הנובל האחרונה, אליס מונרו) ושלא יכתוב עוד. אגב, מאוחר יותר הסתבר כי התכוון לפרוזה מאחר והוא עובד על כתיבת האוטוביוגרפיה שלו.

רות, אולי הסופר האמריקאי המעוטר ביותר, חוזר בספרו האחרון 'נמסיס' אל עיירת הולדתו, נוארק של שנת 1944. ברקע מתנהלת מלחמת העולם השניה אך בעיירה השקטה מבלים הילדים את חופשת הקיץ בין היתר במגרש משחקים אותו מנהל בארי קנטור בן ה-23. קנטור המאוכזב מכך שלא גויס בשל לקות ראייה עושה הכל על מנת להגן ולשמח את הילדים את מגיפת פוליו משתוללת באזור ועומדת להגיע עד לגן המשחקים הפסטורלי.

 נמסיס מאת פיליפ רות, הוצאת זמורה ביתן, תרגם מאנגלית: אמיר צוקרמן, 184 עמודים

משמעות החיים / טרי איגלטון  לא מעט אומץ נדרש לכותב על מנת לקרוא לספרו ברצינות מוחלטת 'משמעות החיים'. טרי איגלטון הבריטי, פילוסוף, חוקר ספרות והוגה מתחום ביקורת התרבות, החברה והאמנות שכבר כתב חיבורים בעלי שם שם יומרני לא פחות, כמו 'אידיאולוגיה', שב אל אחד הנושאים בעלי המטען הכבד ביותר בפילוסופיה ובכלל, מפרק אותו לגורמים ומרכיב אותו אט אט מחדש.

איגלטון סוקר היסטוריה ארוכה של הוגים שהתייחסו לשאלת משמעות החיים, ממרקס, דרך סארטר ועד שייקספיר. הוא כותב על תחושת חוסר המשמעות שחשים רבים ועל הניסיונות (לרוב עקרים) למלא אותם בכל דבר אפשרי, בספורט, ברוחניות במין ובדת וגם שואל אם יש טעם בכלל בחיפוש המשמעות לחיים, והאם יתכן בכלל שהחיים הם פשוט טעות, מקריות, או כפי שהוא מכנה אותה, טעות אבולוציונית. כשרונו העיקרי של איגלטון הוא העיסוק בשאלות בעלות ערך רב כל כך בשפה בהירה ונגישה אך נעדרת תחושה של הנמכה כללית שמאפיינת ספרי פילוסופיה להמונים.

 משמעות החיים מאת טרי איגלטון, הוצאת רסלינג, תרגם מאנגלית: אלירן בר-אל, 165 עמ'

החיים קשים, הא? / קובי ניב  האמת שדי הופתעתי לגלות שמדובר ברומן הראשון של קובי ניב. עבורי ועבור לא מעט אנשים מדובר ביוצר אדיר, בעיקר בזכות גיבורי הקומיקס הסאטירים שיצר יחד עם דודו גבע שהתפרסמו בזמנו במקומונים בירושלים ובתל אביב ומאוחר יותר קובצו לספרים שעד היום רבים תרים אחריהם ומוכנים לשלם עבורם לא מעט. אז אחרי שכבר עשה קומיקס סאטירי כתב תסריטים, ספרי ילדים ולא מעט מדריכים לכתיבת תסריטים וספרים על קולנוע התפנה סוף סוף ניב וישב לכתוב את הרומן הראשון שלו למבוגרים וכמו שצפוי מיוצר כל כך לא צפוי, מדובר במשהו אחר.

בעיירה קטנה בצפון אירופה נחשף לגמרי במקרה ארכיון סודי המכיל אין ספור מסמכים על האמת העומדת מאחורי האגדה הנודעת של הנס כריסטיאן אנדרסן "בגדי המלך החדשים". לא אחת נשמעות טענות על מחסור בדמיון אצל כותבים ישראלים. בין אם תאהבו את הספר ובין אם לא, מדובר באחד ממעשי הכתיבה המקוריים בזמן האחרון עם עשרות דמויות יוצאות דופן והומור שחור משובח.

 החיים קשים, הא? מאת קובי ניב, הוצאת זמורה ביתן, 488 עמ'

אוקיינוס בקצה המשעול / ניל גיימן  הנה עוד איש רב פעלים שתחומי עשייתו מלאי דמיון להוא מלמעלה, קובי ניב. ניל גיימן החל את דרכו ככותב קומיקס ועד מהרה הפך לאחד מכותבי הפנטסיה המובילים. סדרת סנדמן המפורסמת שלו ראתה אור רק לפני מספר חודשים בישראל אך ברחבי העולם ועבור חובבי פנטסיה רבים מדובר בלא פחות מקלאסיקה. בנוסף כתב לא מעט ספרי ילדים (חלקם עובדו לקולנוע), תסריטים לקולנוע ולטלוויזיה וספרות פנטסטית למבוגרים.

אדם לא צעיר חוזר אל עיר הולדתו על מנת להשתתף בלוויה ומוצא עצמו נמשך אל חווה ישנה שם פגש בגיל שבע ילדה יוצאת דופן. על אף שלא עלתה במחשבותיו כבר עשרות שנים כעת היא והארועים מציפים אותו. גם באוקיינוס בקצה המשעול ישנן חלומות ומעשים אפלים ומסתוריים תופסים מקום נכבד, אך נדמה כי הפנטסיה נמצאת כאן במינונים מעט יותר נמוכים מה שבהחלט יכול לאפשר גם לאלה שסולדים מהז'אנר לגלות את הכותב המוכשר הזה.

 אוקיינוס בקצה המשעול מאת ניל גיימן, הוצאת הכורסא וידיעות ספרים, תרגם מאנגלית: דידי חנוך, 199 עמ'

שדות השקמים / ג'ון גרישם  עשרים וחמש שנה לאחר שראה אור ספרו הראשון של גרישם, "עת להרוג", הוא שב אל גיבור הספר, ג'ייק בריגנס ואל עלילה משפטית חדשה, מפותלת לא פחות.  בין לבין הספיק מי שבוודאי נחשב לגדול כותבי המותחנים המשפטיים בארצות הברית וגם מחוצה לה לכתוב כעשרים וארבעה ספרים נוספים, רובם מתרחשים באזור בית המשפט אולם בשנים האחרונות גרישם ניסה לחרוג מעט מהתחום המוכר לו בכתיבתו למבוגרים ואף החל לכתוב לנוער.

סת הבארד הסובל מסרטן ריאות תולה עצמו ושולח את הצוואה אל אותו ג'ק בריגנס וממנה אותו למוציא לפועל שלה. מכריו ומשפחתו של הנפטר המומים מסכומי הכסף והרכוש שהותיר אחריו אך המומים אפילו יותר מהעובדה שהחליט לנשלם לחלוטין ולהותיר את כל הונו לסוכנת הבית השחורה שלו. כמו תמיד אצל גרישם לא מדובר רק בעובדות משפטיות אלא גם במוסר ובשאלת היחסים שבין לבנים ושחורים שבמקומות רבים בארצות הברית עדיין נותרה מרכזית מדי.

 שדות השקמים מאת ג'ון גרישם, הוצאת מודן, תרגמה מאנגלית: נורית לוינסון, 485 עמ'

[related-posts title="הַצָּעָה לְסֵפֶר"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן