Skip to content

נתניהו שוקל: הארכת הקדנציה של פרס ושינוי שיטת הבחירות

כך מתפרסם הבוקר בגלי צה"ל. במערכת הפוליטית סבורים כי סיכוי היוזמה לקרום עור וגידים קטנים מאוד, גם בשל הזמן הקצר שבו נדרשת הכנסת לשנות את החוק וגם משום שקטנים מאוד הסיכויים שהכנסת תשמוט מידיה את הפריבילגיה לבחור נשיא. ד"ר אריק כרמון, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה: "הצעתו של נתניהו לבחירת הנשיא ע"י העם היא פופוליסטית ומחלישה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
יאריך את הקדנציה של פרס? נתניהו (צילום: נירה ידין)
יאריך את הקדנציה של פרס? נתניהו (צילום: נירה ידין)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בוחן את האפשרות לשנות את שיטת הבחירות לנשיאות, כך שהנשיא הבא ייבחר על ידי הציבור ולא על ידי חברי הכנסת. כך מפרסם הבוקר גלי צה"ל.

כהונתו של נשיא המדינה, שמעון פרס, מסתיימת בחודש יולי ומספר אישים שוקלים או כבר הודיעו רשמית על מועמדותם למשרה הרמה. על פי הרעיון, שנדון בין נתניהו לגורמים במערכת הפוליטית, כהונתו של הנשיא פרס תוארך בשנה על מנת לאפשר לוועדת הבחירות המרכזית להיערך להצבעה ברחבי הארץ. אם יצא המהלך אל הפועל, יידרשו שינויים מהירים ומשמעותיים בחוק יסוד נשיא המדינה, עוד לפני יציאת הכנסת לפגרת החורף בסוף החודש הבא.

שמעון פרס: עוד שנה על כס הנשיאות? (צילום: נירה ידין)
שמעון פרס: עוד שנה על כס הנשיאות? (צילום: נירה ידין)

פרס: אסיים כהונתי במועד הנקוב

לנוכח הפרסומים האחרונים  מבית הנשיא מבקשים להבהיר באופן חד משמעי, כי נשיא המדינה מתנגד לכל השינויים המוצעים, והוא עומד על דעתו לסיים את כהונתו בזמן הנקוב על פי החוק הקיים – בסוף יולי 2014.

לפי שעה, נערכים להתמודדות בשיטת הבחירה הנהוגה כיום בכנסת חברי הכנסת בנימין בן אליעזר וראובן ריבלין, הפרופסור דן שכטמן והשופטת בדימוס דליה דורנר. כמו כן השר סילבן שלום ויושב ראש הכנסת לשעבר דליה איציק שוקלים הצטרפות למירוץ. המניע העומד מאחורי יוזמתו של ראש הממשלה הוא, ככל הנראה, הקושי שלו למצוא מועמד לתמוך בו. נתניהו אינו מתלהב, בלשון המעטה, ממועמדותו של ח"כ ראובן (רובי) ריבלין וגם אם יכריז סילבן שלום על מועמדותו – זה לא צפוי להקל על נתניהו מבחינה פוליטית.

"הצעתו של נתניהו לבחירת הנשיא ע"י העם – היא פופוליסטית ומחלישה את הכנסת". כך אומר הבוקר ד"ר אריק כרמון, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה.

"מדינות שעברו לשיטה שכזו כדוגמת צ'כיה, מתחרטות על הדבר הזה. פעולה שכזו רק תוביל להעצמת הנשיא – על חשבון הכנסת ההולכת ונחלשת", אומר ד"ר כרמון. "ההצעה לבחור נשיא ע"י העם היא פופוליסטית ולא מתיישבת עם השיטה הפרלמנטרית הנהוגה בישראל. המערכת הפוליטית שלנו מבקשת יציבות – והצעה שכזאת רק תערער את חוסר היציבות שלנו."

במערכת הפוליטית סבורים כי סיכוייה של היוזמה הזאת לקרום עור וגידים קטנים מאוד – גם משום הזמן הקצר שבו נדרשת הכנסת לשנות את החוק וגם משום שקטנים מאוד הסיכויים שהכנסת תשמוט מידיה את הפריבילגיה של בחירת נשיא המדינה.

כבל: מצוקתו של ראש הממשלה ברורה

יושב ראש סיעת העבודה וראש המטה של בנימין בן אליעזר, ח"כ איתן כבל, התייחס להצעה בתכנית "בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל. "היוזמה הזאת תתפוגג", אמר כבל, "מצוקתו של ראש הממשלה ברורה, ואנחנו לא חיים על פי לחציו". עם זאת הבהיר כבל כי לדעתו "הרעיון לפיו הציבור יבחר את הנשיא הוא לא בהכרח רעיון רע", אך הדגיש כי לדעתו "ראש הממשלה לא מקדם את המהלך הזה כי הוא חרד לרצונותיו של הציבור".

במשרד ראש הממשלה לא הכחישו ולא אישרו את הדברים. בבית הנשיא אמרו היום כי אינם מכירים את היוזמה.

2 Comments

  1. איריס מירב
    19 בפברואר 2014 @ 19:24

    הגיע הזמן לבטל כליל את המישרה הבובתית המיותרת של "נשיא המדינה", שמעיקה על קופת המדינה. הגיע הזמן לשלוח את שמעון פרס מהפורמאלין לגימלאות ולא למנות נשיא חדש! גם בארה"ב הגדולה, ראש הממשלה = הנשיא. שר החוץ אמור לבצע את עבודת הנשיא. לא בכדי האסיר האנס משה קצב, מרוב שעמום בבית הנשיא, נאלץ להתעסק עם מזכירותיו….. לשם מה הכפילות? ממילא אסור לנשיא לקבל החלטות פוליטיות. בכל מקום פרס נדבק לביבי האילם. יושב בלשכה זקן בן 90, שהקים סביבו אימפריה של חנפנים ופרזיטים כמוהו, תוקע את עצמו לכל חור, רץ ללקק לרב עובדיה ועל כך משלמים לו סכומי עתק עבור הטיסות, הסוויטות בבתי המלון המפוארים, החליפות, האיפור והמותרות. יש לבטל מיד את מסחטת הכספים הפושעת הזו! בגיל 90 שיחגוג בביתו הפרטי, מחסכונותיו הרבים ולא מכספי הציבור!
    יש גבול למידת החוצפה, עזות המצח, החנופה ופולחן האישיות… האם עוגה עם 91 נרות לא תספיק? היה לפרס מספיק זמן ללמוד צניעות וענווה מיצחק בן צבי, מזלמן שזר,ממנחם בגין ודומיהם.
    במקום לתרום מחסכונותיו הרבים, ולו משהו סמלי, למען הנזקקים, הנכים, ניצולי השואה, חסרי הבית, צה"ל (שכלל לא שרת בו) וכד', מעדיף שמעון פרס לבזבז כספי ציבור על פסטיבל מטופש וראוותני, למען פולחן אישיותו. לא בכדי כינה אותו רבין המנוח – "חתרן בלתי נלאה". אולי נזמין ליום הולדתו ה-92 של התינוק המגודל, את איציק הליצן, את יובל המבולבל ושקיות יום הולדת…

  2. יונית
    19 בפברואר 2014 @ 10:27

    סמכות הנשיא נקבעה על ידי הכנסת . ולכן אין בבחירה ישירה שום העצמת הנשיא מכל סוג.
    ד"ר אריק כרמון טועה ומטעה בדיוק כפי שטעה בעבר כאשר פעל למען בחירה ישירה של ראש הממשלה.
    היותו כמקבל משכורת בארגון דמוקרטי כביכול לא הופכת אותו מבין יותר ממני בנושא דמוקרטיה…

    לעומת זאת כאשר חברי הכנסת כולל 47 חדשים שבאו בשם פוליטיקה / חדשה / אחרת הולכים כעדר אחרי המנהיג כי חלקם תלויים בו לקדנציה הבאה….( כלומר שום החלטה מהותית לטובת המדינה אלא טובתם שלהם…) זהו הליך לא דמוקרטי במהותו.
    גם לתת ל 10 שומרי סף מטעם הכנסת כדי לקבוע מי יתמודד נותן יתרון מהותי לחבר כנסת מכהן . וזה בדיוק כמו גילדה השומרת על זכויות החברים ….הרי הבחירה בסוף היא מוסתרת כי המחוקק לא רצה בחירה פוליטית …אבל החלטת המפלגות לפעול בשלב א' כגוף אחד היא פוליטית וסותרת את רוח המחוקק כפי שחוקקה עבור השלב השני.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן