Skip to content

חשד: ניסו להעביר חלקי פאנטום לאיראן

אביחי ויינשטיין ואלי כהן, ששמם הותר עתה לפירסום, נחשדו לפני כעשר שנים בחשדות זהים. על פי פרסומים ביוון, איתרו פקידים ביוון בשנים 2012 ו-2013 מכולות עם חלקי חילוף למטוסי פאנטום. חקירה העלתה, כי יעד המכולות הוא איראן ושהמשלוחים יצאו מבנימינה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הותר לפרסום שמם של החשודים בניסיון להעביר לאיראן חלקי חילוף למטוסי פאנטום F-4 באיראן. התברר כי השניים, אביחי ויינשטיין ואלי כהן, נחשדו כבר לפני עשר שנים בחשדות זהים. במהלך השבוע פרסם העיתון היווני  ekathimerini את פרטי הפרשה.

אביחי ויינשטיין ואלי כהן
החשודים: אביחי ויינשטיין ואלי כהן

חלפים לפאנטום

על פי פרסומים ביוון, איתרו פקידים ביוון בשנים 2012 ו-2013, בשני מקרים שונים, מכולות עם חלקי חילוף למטוסי פאנטום F-4. חקירה שביצעו במשותף הסוכנות להגנת המולדת האמריקנית והיחידה לחקירות פשעים כלכליים ופיננסיים ביוון, העלתה כי יעד המכולות הוא איראן ושהמשלוחים יצאו מבנימינה ישראל. בפרסום ביוון צוין, כי העברה לאיראן אמורה הייתה להתבצע באמצעות חברה יוונית בשם Tassos Karras, כנראה חברת קש שהחוקרים טוענים שהיא הופעלה על ידי סוחרי נשק ישראלים.

פאנטום F-4 של חיל האוויר האיראני
פאנטום F-4 של חיל האוויר האיראני

חלפים לנגמ"שים

שלטונות גרמניה עצרו בנמל המבורג ב-2002 משלוח של חלקי חילוף לנגמ"ש M-113 זלדה, שנרשם כי הוא מיועד לתאילנד. בבדיקה התברר כי המשלוח יועד לאיראן. משרד הביטחון בישראל חקר וגילה, כי המבצעת היא חברה ישראלית בעלת רישיון ייצוא, שבראשה עמדו ויינשטיין וכהן. זו לא הייתה הפעם הראשונה שווינשטיין נחשד ביצוא נשק לאיראן. בפעם הקודמת, על פי החשד, נעשה ניסיון על ידם לייצא נשק לאיראן באמצעות מתווכים במזרח הרחוק. הוגש אז כתב אישום, אך מחוסר ראיות הוא בוטל.

מערכות מכ"ם

ב-2004 נחשדו כהן וויינשטיין בניסיון למכור לאיראן באמצעות מתווכים מערכות מכ"ם של מטוסי פאנטום וחלקים של טילי הוק, שאותם רכשו בארה"ב ושהתגלו בפשיטה משטרתית במחסן השייך להם. השניים הכחישו כי הציוד היה מיועד לאיראן.

הרגישות האמריקנית

יש לציין כי האמריקנים מאוד רגישים שמדינה הרוכשת מהם ציוד ביטחוני, מוכרת אותו למדינה שלישית. כל יצוא שכזה זקוק לקבל את האישורים האמריקניים לפני ביצועו. לכן, עבירה של סוחרים ישראלים בסחר ביטחוני עם ציוד אמריקני היא לא רק עבירת ביטחון ישראלית אלא עבירה ביטחונית אמריקנית.

סיב"ט

מי שאחראי על שמירת הכללים ביצוא הביטחוני הוא אגף לסיוע ביטחוני (סיב"ט) במשרד הביטחון. על פי דיווח של משרד הביטחון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת היו בשנת 2013 117 הפרות של חוק הייצוא הביטחוני, בוצעו 14 שימועים לחברות המייצאות ציוד ביטחוני וניגבו 4 מיליון שקל קנסות.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "במשרד הביטחון מכירים היטב את הנושא, אך מטבע הדברים לא נוכל להוסיף פרטים בהקשר לכך".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן