Skip to content

קק"ל תהפוך לחברה לתועלת הציבור ותהיה כפופה לדיווח ופיקוח

כך הודיעה שרת המשפטים, ציפי לבני, לאחר שוועדת שרים לחקיקה דחתה הצעה להכפיף את קק"ל לביקורת מבקר המדינה. לבני: "הקק"ל מחזיקה ומפעילה סמכויות שהן, במהותן, סמכויות שלטוניות מובהקות – אך היא חפה מכל ביקורת. מדובר במצב אבסורדי במדינה דמוקרטית"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משרד המשפטים יפעיל בימים הקרובים את סמכותו באמצעות רשם החברות ויהפוך את קק״ל לחברה לתועלת הציבור (חל״צ) – ובכך תחיל עליהם חובות דיווח לציבור, ביקורת נרחבת ושקיפות. זאת, לאחר שוועדת השרים לענייני חקיקה דחתה ברוב של חמישה שרים נגד ארבעה, את הצעת החוק להחיל חוק מבקר המדינה על הקרן הקיימת לישראל. בהצעה תמכו השרים לבני, לפיד, פרי וגרמן – והתנגדו שאר חברי הוועדה.

קרון קיימת לישראל - תם עידן הקופסה הכחולה (צילום: צבי זינגר)
קרון קיימת לישראל - תם עידן הקופסה הכחולה (צילום: צבי זינגר)

הפיכת קק״ל לחברה לתועלת הציבור תטיל עליה שלל חובות דיווח ופיקוח שנתיים, בין היתר:

 * הגשת דוחות כספיים שנתיים לרשם ההקדשות שיהיו חשופים לעין הציבור באינטרנט באתר הגיידסטאר. הדיווח דומה לחובות הדיווח של עמותה הכפופה לחוק העמותות.

*  לרשם ההקדשות יש סמכות למנות חוקר במקרה שבו יניח כי קק״ל, כחברה לתועלת הציבור, אינה מקיימת את הוראות החוק או את הוראות תקנונה.

*  קק״ל כחברה לתועלת הציבור תהיה מחויבת במינוי חברי ועדת ביקורת שאינם מקרב הדירקטוריון.

* קק״ל כחברה לתועלת הציבור תהיה מחויבת בהסדר מיוחד לאישור עסקאות עם בעלי ענין.

* תשלום גמול ישיבות והחזר הוצאות לחברי דירקטוריון ולחברי ועדת ביקורת שמשלמת חל"צ מוגבלים בסכום שנקבע בתקנות.

השרה לבני הודיעה כי בכל מקרה היא תגיש ערר לוועדת השרים לחקיקה שהיא עומדת בראשה, ובתום עבודת הצוות לבחינת הביקורת על קק״ל, שהקים ראש הממשלה, ייבחן אם מדובר בצוות שקובר את הביקורת או מקדם אותה.

קק"ל הינה חברה פרטית "בבעלות העם היהודי", ועל פי ההערכות מנהלת כספים בשווי של כמה מיליארדי שקלים. "מי שלא רצה את מבקר המדינה, יקבל את הקרן הקיימת לישראל כחברה לתועלת הציבור", אומרת השרה ציפי לבני. "הקק"ל מחזיקה ומפעילה סמכויות שהן, במהותן, סמכויות שלטוניות מובהקות – אך היא חפה מכל ביקורת. מדובר במצב אבסורדי במדינה דמוקרטית, המעודד דרך התנהלות בעייתית, בלשון המעטה. אגיש ערר על החלטת הוועדה במטרה לפזר את האפלה בה מתנהלת הקרן, ובמטרה לדאוג לכך שהקרן, המתקוצבת במיליארדי שקלים מתקציב המדינה, תפעל תחת ביקורת ובשקיפות מלאה, כפי שראוי ונכון שיקרה – ועד אז, אפעיל את סמכויותיי כשרת המשפטים כדי לוודא שהקרן תהיה מחוייבת בדיווח, ביקורת ושקיפות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן