Skip to content

איראן מגיבה בחרם נפט לסנקציות. ראש ה-CIA לשעבר: יש ליצור חלופות דלק

שנים רבות שכלכלנים מדברים על הצורך בשבירת קרטלי הנפט, כצעד ראשון לכלכלה חופשית. מעבר לחולשה המדינית הנוצרת בעקבות התלות באופ"ק במדינות אוטוקרטיות, הנפט מגביר את כוחה של האליטה והאוטוקרטיה הופכת קיצונית יותר. בנוסף, נמצא גם קשר בין נפט לבין קיצוניות דתית וטרור. המצב שנוצר בין איראן למערב מספק הזדמנות להתנתק מתלות זו ולפנות לחלופות דלק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שנים רבות שכלכלנים מדברים על הצורך בשבירת קרטלי הנפט, כצעד ראשון לכלכלה חופשית. מעבר לחולשה המדינית הנוצרת בעקבות התלות באופ"ק במדינות אוטוקרטיות, הנפט מגביר את כוחה של האליטה והאוטוקרטיה הופכת קיצונית יותר. בנוסף, נמצא גם קשר בין נפט לבין קיצוניות דתית וטרור. המצב שנוצר בין איראן למערב מספק הזדמנות להתנתק מתלות זו ולפנות לחלופות דלק

מאת ליאור קפולר

איראן מטילה חרם נפט כמתקפת נגד, בעקבות הסנקציות הכלכליות המוטלות עליה. ראש חברת הנפט הלאומית של איראן הכריז היום כי בנוסף לצרפת ובריטניה, איראן עלולה להפסיק את אספקת הנפט למדינות אירופאיות נוספות. פעולה זו תזניק את מחיר חבית הנפט למעל 150 דולר. זו בדיוק הסיבה אשר בגללה ראש ה CIA לשעבר, ג'יימס וולסי, מומחה בעל שם עולמי לאנרגיה אלטרנטיבית קורא להתחיל להשתמש החומרים אחרים מנפט לצורכי תחבורה.וולסי דיבר לאחרונה בביקור שערך בישראל.

"אנחנו לא מכורים לנפט, המכוניות שלנו – כן!", הבהיר ג'יימס וולסי, ראש הCIA לשעבר ומומחה בעל שם עולמי לאנרגיה אלטרנטיבית ונושאי ביטחון וצבא הקשורים לנפט במזרח התיכון, במסיבת עיתונאים עם עיתונאים זרים בישראל.

בתמונה רשמית כראש ה- CIA . וולסי (צילום CIA )
בתמונה רשמית כראש ה- CIA . וולסי (צילום CIA )

"העולם דורש נפט לצרכי תחבורה. " אמר וולסי, "העובדה כי רוב התחבורה בעולם מופעלת על ידי נפט, אשר בתורו, נשלט ב כ 75% על ידי אופ"ק, הופך את אופ"ק לקרטל הנפט הגדול בעולם. כ 95-96% מהתחבורה, כמעט כל דבר שזז בעולם, לא יכול לזוז ללא דלק. אופ"ק שולטת כיום על כ 75% מהרזרבות של הנפט הזמין בעולם ובכרבע – שליש מהקידוחים, עובדה אשר בהכרח הופכת את אופ"ק לקרטל".

מזה שנים רבות שכלכלנים רבים מדברים על הצורך בשבירת קרטלים, כצעד ראשון לכלכלה חופשית. לתלות הבלעדית באופ"ק לנפט, נוספות גם בעיות נוספות, מעבר לסיבות הכלכליות הברורות, והחולשה המדינית הנוצרת בעקבות התלות הזו.

פול קולייר, ראש המרכז ללימודי כלכלה אפריקאית באוקספורד מכנה זאת קללת הנפט. לטענתו, לא במקרה מתוך 40 המדינות המוגדרות כ"לא חופשיות" ע"י פרוייקט הfreedom house, עשרים הן מדינות נפט. "זה לא שמדינה דמוקרטית תינזק באם ימצא בשטחה נפט" אומר ג'יימס וולסי, "אלא שבמדינות אוטוקרטיות, הנפט מגביר את כוחה של האליטה והאוטוקרטיה הופכת קיצונית יותר. בנוסף, נמצא גם קשר בין נפט לבין קיצוניות דתית וטרור. כך בערב הסעודית למשל, בין 1% ל 2% מהאוכלוסייה, מחזיקים ברוב המוסדות הממשלתיים, לרבות מוסדות חינוך בהם כמובן מלמדים את האסלאם בצורתו הווהאבית הקיצונית."

תחליפים שעלותם סבירה, לבחירת הצרכן

הפיתרון למצב זה, בעייני וולסי, הוא בפיתוח ועידוד שימוש בחומרי דלק חלופיים. "כיום, מבחינת התחליפים שעלותם סבירה, חשמל וגז טבעי הן התחלופות העיקריות. אולם, השינויים הדרושים כדי להעביר מכוניות לנסיעה על חשמל גדולים הרבה יותר מאלו הנדרשים כדי להעביר מכוניות לנסיעה על אתנול או מתנול, שהם סוגים של כוהל פשוט המופק מגז טבעי. בברזיל למשל, גובר כיום השימוש בסוג דלק חלופי המסתמך על אתנול וכל אזרח יכול להחליט במה לתדלק את מכוניתו בכל פעם. רוב האזרחים, משתמשים ביותר אתנול מאשר דלק. מחד, האתנול מכיל פחות אנרגיה מאשר נפט, כ 55% , אולם מאידך, הוא זול בהרבה. בעצם, היכולת לתדלק בכמה סוגי דלקים מעבירה את הבחירה לידי הצרכן. אם נאמץ שיטה זו ונפתח את שוק המכוניות העולמי לסוגי הדלק הללו, בדומה לנעשה כיום בברזיל, המונופול של מדינות ערב רוסיה ואיראן ישבר."

עד לפני כארבע שנים, הבעיה המרכזית בשימוש באתנול הייתה כי מחירו היה כמעט שווה לזה של מחיר הנפט ועלות השינוי הדרוש במכוניות היה גבוה מדי ולכן השימוש בו, כדאי פחות. היום, בשל הפקת גז מאסיבית בארה"ב ואירופה, מחיר הגז נמוך פי 6, ממחיר הנפט וחברות המפיקות גז ומחפשות שוק למכור אותו בו. על כן, שימוש בדלק המבוסס על אתנול יוזיל משמעותית את עלותו. גם השינוי שיש להכניס במכוניות עצמן, אינו גדול, ועלותו מוערכת כבין 0.41 ל 71$ למכונית. גם זה, מעביר את השליטה מידי בעלי ההון לידי הצרכן.

"חברות הנפט וחברות המכוניות עוד לא מוכנות לשינוי זה." אומר ווזלי. "עם זאת, בשנים האחרונות, יותר ויותר חברות נפט מתחילות להשקיע גם בגז. נוצרת, איפא הדילמה של צמצומו של שוק אחד על חשבון הגדלת האחר. אולם עצם העניין הגובר מפתח את האופציה של הגז בצורה משמעותית. לאחרונה, הצעתי הצעת חוק אשר תצריך להגביר את קצב ייצור המכוניות המסוגלות לנסוע על יותר מסוג אחד של דלק. כבר היום, נציגים משתי המפלגות הגדולות בארה"ב תומכים בהצעה זו ומקדמים אותה אולם היא טרם התקבלה." 

שינוי מאזן הכוחות במזרח התיכון ושבירת המונופול של אופ"ק

אין ספק כי השינוי בדלק ישפיע על המזרח התיכון ויחסי הכוחות בו. לדעתו של ווזלי מדובר במעין "אהבה קשוחה". " אין ספק כי זה יהיה מעבר קשה מאוד, בדומה למעבר הקשה של מדינות היהלומים בדרום אפריקה. מדינות הנפט כיום מתעשרות בעיקר מהסתכלות כיצד המערביים שואבים נפט, מדיניות אשר בעצם מעצבת בחלקה את החברות הבעייתיות הללו. זה יחייב את מדינות הנפט להפוך למדינות יצרניות יותר, משכילות יותר, שוויוניות יותר וכו'. כמובן שבערב הסעודית הווהאבים לא יאהבו שינוי זה. אך אין ספק כי לא נוכל להמשיך להיות תלויים בקומץ.

ככלל, עיקר הפוקוס הוא על שבירת המונופול של אופ"ק. "אני מנסה לשבור את הכוח של אלו השולטים על אופ"ק, והרצון לשבור קרטלים אינו יוצא דופן וארה"ב עושה זאת כבר מהמאה ה 19. אני לא חושב שארה"ב צריכה להיות אחראית על תיקון כל העוולות בעולם, אולם, כאשר שרואים משהו כמו אופ"ק אשר כל כך הרסני לחירות האנושית על כל צורותיה, יש חובה מוסרית לצמצם את כוחו. הרי לא נשב בשקט וניתן לאופ"ק לגבות מחיר גבוה ככל שירצו מבלי ביקורת ופיקוח מתוך פחד מאי סדר. כמו כן, אל לנו לשכוח, כי ככל שחלק זה של העולם יהפוך לעשיר יותר, בעיקר ערב הסעודית ואיראן, כך תגבר הסבירות שהם יפתחו לא רק יכולת גרעינית אלא גם נשק. לכן אני קורא לשבור את כוחו של אופ"ק. אם מה שיהיה במקומו יהיה טוב יותר- מה טוב, אם דבר לא ישתנה- לא הפסדנו דבר, אם יהיה גרוע יותר- אני מאוד אופתע. אני לא יודע מה יכול להיות רע יותר מאשר כניעה לאופ"ק ואיראן בעלת יכולת גרעינית, דבר שבשעתו יעודד גם את שאר המדינות הסוניות לפתח נשק מסוג זה."  

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן