Skip to content

אושר החוק המאפשר הטלת מאסר עולם ללא אפשרות חנינה

הצעת החוק עברה ברוב של 15 שרים מול שישה מתנגדים - שרי יש עתיד והתנועה: יאיר לפיד, מאיר כהן, יעל גרמן, יעקב פרי, ציפי לבני ועמיר פרץ. ח"כ איילת שקד, יוזמת החוק: "ישנם רוצחים שאינם צריכים להלך חופשיים לעולם". שרת המשפטים לבני מחריפה את הטון נגד "חוק המדינה היהודית": "כל עוד זה תלוי בי כשרת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ברוב של 15 קולות מול 6 מתנגדים ובתום דיון סוער אישרה הממשלה את הצעת חוק איסור חנינה לרוצחים, המכונה "חוק המחבלים". להצעת החוק התנגדו שרי יש עתיד והתנועה: יאיר לפיד, מאיר כהן, יעל גרמן, יעקב פרי, ציפי לבני ועמיר פרץ.

הפגנה נגד שחרור מחבלים (צילום: נירה ידין)
הפגנה נגד שחרור מחבלים (צילום: נירה ידין)

הדיון היום בממשלה נערך לאחר שבשבוע שעבר הוא נדחה, בשל הערר שהגיש השר יעקב פרי מ'יש עתיד' על החוק למניעת שחרור מחבלים. בכך אושר, בעצם, החוק שעבר בוועדת השרים לחקיקה לפני כשבועיים.

 את הצעת החוק יזמו חברי הכנסת איילת שקד (הבית היהודי), דוד צור (התנועה), יריב לוין (הליכוד-ביתנו), רוברט אילטוב (הליכוד-ביתנו), ישראל חסון (קדימה), אורית סטרוק (הבית היהודי), שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי) ומוטי יוגב (הבית היהודי). על פי הצעת החוק, בית המשפט יהיה רשאי לקבוע כי רוצחים אכזריים במיוחד ומחבלים רוצחים, לא יוכלו לקבל חנינה מנשיא המדינה.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי "בשנים האחרונות שחררה מדינת ישראל מספר רב של מחבלים כחלק מעסקאות שחרור שבויים או כמחוות מדיניות, ומציאות זו הובילה למצב אבסורדי שבו מחבלים משתחררים זמן ארוך לפני סיום ריצוי עונשם".

סוף לדיל ה'רצחת-שוחררת'

במהלך הדיון על הצעת החוק קיבלה הממשלה את בקשת השר אורי אריאל והסמיכה את שר הביטחון להחיל את החוק גם על בתי הדין הצבאיים ביהודה ושומרון. החוק יוחל על ידי צו אלוף כפי שדרוש להחלת כל חוק ישראלי בשטחי יהודה ושומרון.

יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, התייחס להצעת החוק שעברה בממשלה ואמר: "היום שמנו סוף לדיל ה'רצחת-שוחררת' – דיל שקיים רק בישראל. על פי החוק, במעשי רצח חמורים, יוכלו השופטים לגזור מאסר עולם, ללא אפשרות חנינה".

בנט הוסיף: "אם מדינת ישראל לא עמדה במוסר הפשוט שרוצחים צריכים למות בכלא, אז מעכשיו לא תהיה לה ברירה. אם החוק הזה היה קיים קודם לכן, ייתכן שהרבה רוצחים היו מבינים שלא משתלם לרצוח יהודים. מול ממשלת אחדות הטרור של הפלסטינים, אנחנו מביאים תשובה ציונית – אנחנו נהיה ממשלת המלחמה בטרור".

ח"כ איילת שקד אמרה כי בהחלטת הממשלה ישנה אמירה מוסרית מן המעלה הראשונה. "ישנם רוצחים שאינם צריכים להלך חופשיים לעולם. לא חכאם ואמג'ד עוואד שרצחו את משפחת פוגל, לא דמיאן קרליק שרצח את משפחת אושרנקו ולא רוצחים נתעבים אחרים".

לדבריה, "החוק לא יאפשר עוד את הפארסה של שחרור רוצחים בעסקאות מדיניות, שהפכה את גזרי הדין של בתי המשפט בישראל להמלצה בלבד. יותר לא נראה חגיגות של רוצחים דוגמת אחלם תמימי, עליה נגזרו 16 מאסרי עולם בגין השתתפות בפיגוע במסעדת סבארו, ושוחררה בעסקת שליט לאחר פחות מעשר שנים.

"להרחיב את החוק ולגזור עונש מוות על מחבלים רוצחים"

"אני מקווה שהשופטים בישראל ינצלו את הכוח שנתנו בידיהם ולא יתנו יד לשחרור רוצחים מתועבים", אמרה ח"כ שקד.

שר התחבורה, ישראל כץ, כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "עמדתי היא אף להרחיב את החוק ולגזור עונש מוות על מחבלים רוצחים. להחיל את החוק גם על בתי המשפט הצבאיים. והחשוב ביותר: שהחוק יחול רטרואקטיבית על כל המחבלים הרוצחים שיושבים כיום בכלא הישראלי – כולל מרואן ברגותי".

ח"כ אלי ישי (ש"ס): "הצעת חוק נכונה, ראויה ומוסרית. מחבל צריך להעביר ימיו, עד סופם, מאחורי סורג ובריח. המציאות כי מדינת ישראל משחררת רוצחים ופעילי טרור בתמורה לכלום ושום דבר, חייבת לעבור מהעולם ויפה שעה אחת קודם.

נגד "חקיקה מתגוננת ולאומנית"

מהבית היהודי נמסר:  ״הממשלה אמרה היום: די להפקרות. זהו לא רק מהלך מוסרי, זהו מהלך מסכל פיגועים. כעת ידע כל רוצח שמהכלא הוא לא יצא חי, ואולי יחשוב פעמיים לפני ביצוע פעולת טרור. הבית היהודי תמשיך להילחם נגד שחרור המחבלים גם בעתיד".

"לא אאפשר חוק לאום לאומני". ציפי לבני (צילום: דן בר דוב)
"לא אאפשר חוק לאום לאומני". ציפי לבני (צילום: דן בר דוב)

בתוך כך מחריפה שרת המשפטים, ציפי לבני, את הטון בהתייחסותה להצעת חוק אחרת הנתונה במחלוקת חריפה: "חוק המדינה היהודית".

"כנראה שאין ברירה אלא להבהיר שוב את המובן מאליו: כל עוד זה תלוי בי כשרת המשפטים ושותפה בממשלה הזאת, לא יקום ולא יהיה חוק במדינת ישראל שפוגע בערכינו כמדינה יהודית ודמוקרטית", כתבה לבני בעמוד הפייסבוק שלה. לבני, המשמשת גם כיו"ר ועדת השרים לחקיקה, כתבה: "לא יהיה חוק במדינת ישראל שמעדיף את 'המדינה היהודית' על פני 'הדמוקרטית' (ולהיפך)  והדמוקרטיה לא תבוא על חשבון הזכות של עם ישראל למדינתו – מדינת ישראל . מדינת הלאום היהודי היא מדינה בה אזרחיה שווי זכויות ולא יהיה חוק שיפגע בערך השוויון ובזכויות המיעוט במדינת ישראל – זו מגילת העצמאות שלנו ועל זה אני אלחם.

"אני לא אאפשר חוק לאום לאומני", כתבה ציפי לבני. "אני מאמינה במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית באופן מאוזן, מדינה שמכבדת את זכויות האזרח שבה, מדינה שאזרחיה שאינם יהודים לא יהיו אזרחים סוג ב׳. אני מאמינה במדינת ישראל כמדינת חוק ולא מדינת הלכה. אני מאמינה שמדינת ישראל היא מדינה חזקה, בעלת חוסן פנימי שלא צריכה חקיקה מתגוננת ולאומנית. אצלי הפירוש הציוני של המילים 'מדינה יהודית ודמוקרטית' הוא לאומי – לא לאומני ולא דתי".

לעומתה כתב ח"כ יריב לוין (ליכוד) מיוזמי החוק: "מדינת ישראל היא מדינה יהודית שמתקיים בה משטר דמוקרטי ולא מדינת כל אזרחיה וכל מסתנניה, אשר בשוליים מתקיימים בה חיים יהודיים. עיקרון זה נשחק בקצב הולך וגובר בפסיקות בג"ץ, ועל כן יש הכרח לבלום את התהליך הפוסט ציוני, ולעגן בחוק יסוד את זהותה של המדינה וערכיה הבסיסיים.

"בכוונתי לעשות מאמץ גדול על מנת לגבש הסכמה רחבה סביב נוסחו הסופי של החוק בכדי שנוכל לקדמו כבר במושב הכנסת הנוכחי.

"אני מודה שבמקרה של נשיא המבחן לא יכול להיות הרף הפלילי בלבד, כי יש מידת מוסר שהגוף הבוחר והציבור צריכים לקחת בחשבון. רק כך האחריות תוטל לא רק על המועמדים עצמם אלא גם על אלו שבוחרים אותם. הדברים האלה צריכים להאמר במיוחד ביום זה, ערב בחירת הנשיא הבא של מדינת ישראל, ולכן פתחתי בנושא זה."

2 Comments

  1. ניר
    9 ביוני 2014 @ 22:08

    הכונה הטבח באיתמר, שהתרחש בליל שבת, אור לו' באדר ב' תשע"א (11 במרץ 2011). במהלך הפיגוע חדרו שני מחבלים פלסטינים מהכפר עוורתא ליישוב איתמר הסמוך, פרצו לבית ריק, ממנו גנבו נשק חם, ולאחר מכן פרצו לבית משפחת פוגל, ושחטו בסכין ובירי את זוג ההורים ושלושה מילדיהם.ורוצחים כאלה צרכים להשתחרר?????

  2. ניר
    8 ביוני 2014 @ 19:03

    כל עוד זה תלוי בי כשרת המשפטים ושותפה בממשלה הזאת, לא יקום ולא יהיה חוק במדינת ישראל שפוגע בערכינו כמדינה יהודית ודמוקרטית" גברת ליבני ימיך כשרה בממשלה כנראה קרובים לסיום אז אמרת נובקשר לחוק הטלת מאסר עולם ללא אפשרות חנינהמענין איך מדינה יכולה לשחרר את רוצחי המשפחה מיצהר ששחטו תינוקות ראית את התמונות רק חיות אדם יכלות לשחוט תינוקות השחיטה באיסלם מבוצעת כדבר מאליו ראה העיתונאי היהודי פרל ועוד מקרים אכזרים או הלינץ ברמאללה אז בשביל מה יש מערכת משפט מחבל נתפס תנו לחזור לביתו אולי גםתשלמו לו קיצבה ?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן