Skip to content

במהלך הלילה – חיפושים בבתים, מעצרים והדאגה גוברת

גל מעצרים התרחש הלילה בגדה המערבית. עיקר המאמץ התרכז במידע מודיעיני. חשש בקרב כוחות הביטחון כי החוטפים ינסו לעבור לירדן. מה קרה מרגע החטיפה עד כה – מגפון עושה מעט סדר בהתרחשויות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השב"כ, המודיעין הצבאי ומשטרת ישראל הגבירו הלילה את מאמציהם במישור המודיעיני. ככול שנוקפות השעות, החשש לחיי החטופים גובר. צה"ל ומנגנוני הביטחון התפרשו בדרום על מנת למנוע אפשרות של העברת הנעדרים אל מחוץ לגבולות המדינה, אבל ככול שהזמן חולף, הדאגה גוברת.

רבבות מילים נאמרו עד כה בתקשורת על החטיפה של הנערים. המחסור במידע מדויק והאיפול שהוטל על ידי כוחות הביטחון גרמו לגל שמועות אדיר ברחבי הרשת. רשתות הפייסבוק, הטוויטר, הווטס-אפ מלאו בקשקשת. תחנות הטלוויזיה פרסו צוותי שידור מול נקודות שונות שזוהו על ידיהן כמוקדי התרחשויות: משרד הביטחון בקריה, בסיס חטיבת בנימין בשומרון, חלק מערי איו"ש, וכמובן מול בתיהם של משפחות החטופים. נותרנו ללא מידע אמין ומדויק. ניסינו להביא בפניכם את השתלשלות האירועים כפי שהיא.

שבת

09:00 – במהלך הלילה שללו בצה"ל הערכות של השב"כ לגבי מספר מקומות בהם עשויים להימצא החוטפים ושלושת הנערים. גורמים בצה"ל מעריכים כי החוטפים או חלקם ינסו לצאת לירדן. צה"ל, משטרת ישראל והשב"כ נערכו בהתאם. תוף כך נודע הלילה כי שירותי הכיבוי הפלסטיניים קיבלו דיווח על המכונית השרופה כבר אתמול (שישי) בשלוש לפנות בוקר. סוכנות הידיעות הפלסטינית הרשמית דיווחה היום כי שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ונשיא הרשות הפלסטינית מוחמד עבאס שוחחו הלילה. תושבים פלסטינים דיווחו כי צה"ל ערך הלילה חיפושים אינטנסיביים בכל נפת חברון. החיפושים נערכו בשכונות רבות בעיר ובכפרים בני נעים, יטא, חלחול, בית עיון ודורא שבמחוז חברון.

ליל שבת

01:00 – החיכוך הרב בין כוחות הביטחון לפלסטינים גרם לכך שבשעות האחרונות פרצו עימותים בין עשרות פלסטינים לכוחות הביטחון שפועלים בעיירה חלחול הסמוכה לחברון. לפי הצבא, הפלסטינים יידו אבנים לעבר הכוחות. צה"ל הגיב בירי רימוני הלם וגז וכדורי גומי (גולת מתכת המצופה בגומי קשיח). ארבעה פלסטינים נפגעו מירי כדורי הגומי. לטענת הפלסטינים, הכוחות עשו שימוש באש חיה בעימותים. הצבא הכחיש את הטענות.

מוקדם יותר האתר הרשמי של תנועת החמאס קרא לפלסטינים להכריז על אינתיפאדת זעם בכל רחבי הגדה המערבית ולהתעמת עם "כוחות הכיבוש" באמצעות מאבק עממי או במאבק של פעילות בודדת. דובר הארגון, חוסאם בדראן, קרא בעמוד הפייסבוק שלו לפלסטינים בגדה לא לאפשר לכוחות הכיבוש לנוע בקלות ברחבי הגדה ובעיקר בגזרת חברון. הוא עודד התפרעויות במטרה להפריע לכוחות הביטחון במאמצי החיפוש. "מדובר בהזדמנות להרחבת מעגל ההתנגדות ולהחזיר את הגדה המערבית למקומה הטבעי כחוד החנית של המאבק וההתנגדות", כתב. דבריו צוטטו גם באתר הרשמי של תנועת החמאס, תחת הכותרת "חמאס קורא לתושבי הגדה להכריז על אינתיפאדה".

00:50 – הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי – פלוגות אל-קודס, התייחסה לחטיפה לכאורה של שלושת הנערים ומסרה בהודעה שפורסמה בדף הפייסבוק הרשמי של הארגון: "הבטיחו לכם לפני ימים ספורים כי ההחלטה לא תתעכב, והיום ההבטחה מומשה". להודעה צורפה תמונה המביעה סולידריות עם האסירים הפלסטינים הכלואים בבתי הכלא בישראל. בהקשר לכך יש לזכור כי בגדה המערבית הנושא החם ביותר בחודשים האחרונים הוא נושא האסירים הביטחוניים והעצירים המנהליים. כמעט לא עובר יום ללא הפגנה ואירועים הקשורים בנושא. פלוגות אל-קודס פרסמו גם סרטון בערוץ היוטיוב שלהם, שבו מופיע טקסט הזהה להודעה בפייסבוק ובסיומה נאמר לישראלים: "נגיע אליכם כרוחות רפאים".

13.06.2014 (שישי)

23:00 – סגנית דוברת מחלקת המדינה, מארי הארף, מגיבה כי ארה"ב פועלת עם ישראל ועם הרשות הפלסטינית כדי לפתור את משבר שלושת הישראלים הנעדרים בגדה המערבית. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, משוחח בטלפון עם שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי וחוזר על עמדת ישראל לפיה האחריות מוטלת על הממשלה המאוחדת של הרשות עם החמאס. מוקדם יותר שוחח קרי עם הנשיא הפלסטיני אבו מאזן – מוחמד עבאס.

22:00 – מוחמד אלמדני – חבר הוועד המרכזי של הפתח ויו"ר הוועד הפלסטיני לקשר עם ישראל, מסר "כי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים יעשו כל מה שצריך כדי לסייע באיתור הנערים ולהחזירם לביתם בשלום". עם זאת, בהתייחסות לאצבע המאשימה של ישראל כלפי הרשות, הוא דחה את הטענות ואמר כי "השלושה נחטפו בשטח C שהוא באחריות ביטחונית מלאה של ישראל. הרשות הפלסטינית החזירה במהלך השנים האחרונות עשרות אזרחים ישראלים שנכנסו בטעות או בכוונה לשטחי הרשות כדי להוכיח את עיקרון קדושת החיים". הוא הוסיף: "הרשות הפלסטינית מקווה לחזרתם בשלום של השלושה. הלוואי שממשלת ישראל היתה מגלה אחריות והתחייבות לעקרונות זכויות האדם בסוגיות האסירים שובתי רעב". אלמדני קרא לנתניהו ולממשלתו להפסיק לעשות שימוש ציני באירוע טרגי והכל כך קשה הזה על מנת לקדם מטרות פוליטיות ולהסית את דעת הקהל בעולם ובישראל נגד הרשות הפלסטינית. "הרשות הפלסטינית קוראת לנתניהו להפסיק את ההסתה ולפעול כמצופה ממנהיג אחראי ושקול", אמר יו"ר הוועד. "ישראל מגנה את הרשות אך מתעלמת ומסתירה את מדיניות המשך הכיבוש ופגיעתה בתהליך בשלום", ציין.

21:00 – כוחות הביטחון בודקים את הקשר בין מכונית הדייהו הישראלית הגנובה, שנמצאה שרופה בדרום הר חברון, לבין היעלמותם של שלושת תלמידי הישיבה בגוש עציון אמש. פרשנים ומקורות ביטחוניים בישראל, המעורים בחקירת הפרשה, מתרשמים כי מאחורי החטיפה עומדת חוליה מאורגנת, שהכינה היטב את המבצע. צה"ל והשב"כ ממשיכים במבצע לאיתור הנעדרים ולפי מקורות פלסטיניים נעשו כמה מעצרים באזור חברון, במטרה לאתר קצה חוט שיאפשר לברר מה עלה בגורלם של השלושה. דובר צה"ל תא"ל מוטי אילוז, שמודע לחוסר האינפורמציה המוזרמת לכלי התקשורת, מבקש "שקט תעשייתי" ומסביר כי עיקר המאמצים מתרכזים באיסוף המודיעין. בצה"ל, בשב"כ ובצה"ל מבינים שעיקר המידע מצוי ב"חלון השחור", פרק הזמן שחלף מאז ההיעלמות ועד לתחילת החיפושים אחרי הנערים.

סריקות מבית לבית (צילום: דובר צה"ל)
סריקות מבית לבית (צילום: דובר צה"ל)

21:00 – ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוחח עם שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, ואמר לו כי עבאס נושא באחריות לשלומם של הנעדרים. נתניהו:"מה שקורה בשטח מאז הכנסת חמאס לממשלה הפלסטינית הוא הרסני. זאת התוצאה של הכנסת ארגון טרור רצחני לממשלה".

20:20 – ארגון סלפי קיצוני שהציג עצמו בשמה של שלוחת אל-קאעידה, בערבית – דאע"ש ("המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה"), הפיץ במזרח חברון כרוז לפיו הוא נטל לכאורה את האחריות לחטיפת שלושת תלמידי הישיבה. במערכת הביטחון בדקו את מהימנות הטענה אך ציינו כי לא קיימת סבירות גבוהה למעורבות של הארגון באירוע. דעא"ש הוא הפלג הקיצוני של ארגוני אל קאעידה שהשתלט בימים האחרונים על ערים גדולות בעיראק והודיע כי יקים מדינת הלכה אסלאמית לפי השריעה. בישראל קיימת דאגה שארגון הטרור ינסה לפעול באורח דומה בתוך ירדן. כיום הארגון פעיל מאוד גם בסוריה. בנובמבר 2013 הרגו לוחמי ימ"מ שלושה אנשי חוליית טרור סלפית, ששמותיהם הוזכרו בכרוז שהופץ בחברון. לאחר חיסולם אמרו גורמי שב"כ כי החוליה שחוסלה עסקה באותה עת בתכנון פיגועי חטיפה ומטענים.

הכרוז לנטילת אחריות של הארגון המסונף לאל קאעידה בחברון
הכרוז לנטילת אחריות של הארגון המסונף לאל קאעידה בחברון

20:00 – האתר הרשמי של חמאס קרא לפלסטינים בכל רחבי הגדה המערבית לצאת ולהתעמת עם "כוחות הכיבוש" במסגרת מאבק עממי או במאבק של פעילות בודדת. החמאס מבין שזו ההזדמנות להלהיט את הרוחות ולהפריע ככול האפשר לכחות הביטחון לבצע חיפושים באמצעות הכבדה על כוחות הצבא, המשטרה ומנגנוני הביטחון. דובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז, אמר בתדרוך לכתבים כי "צה"ל כולו נחוש להביא לסיום האירוע".

19:30 – שרת המשפטים, ציפי לבני, השוהה בלונדון, נפגשה באופן לא רשמי עם ג'ון קרי, וביקשה ממנו לפעול מול הרשות הפלסטינית ונשיאה מחמוד עבאס כדי להביא לשחרורם של הנעדרים.

18:30 – רבני היישובים שבהם גרים הנערים הנעדרים ישבו במחיצת משפחות הנעדרים. שר השיכון אורי אוריאל התראיין וביקש שכל מי שיכול, שיתפלל להחזרת הנערים בשלום לביתם. אחת המשפחות פונה לכלי התקשורת ומוסרת כי "זמן כניסת השבת הוא זמן מסוגל לישועות ואנחנו מבקשים מכולם, גם ממי שלא רגיל בתפילה, להתפלל להצלחת הצבא ולהצלת הנעדרים". המשפחה השנייה ביקשה למסור כי "אנו מבקשים מכל עם ישראל להתפלל עבור שלושת הנעדרים שיחזרו לביתם ולחיק משפחותיהם בריאים ושלמים". חברתו של אחד הנערים, ששוחחה איתו במסרוני SMS לפני החטיפה, סיפרה על השיחה שהתנהלה ללא אירוע מיוחד בה שאל אותה חברה, "מה את עושה?", "איפה את?", ואמר לה שהוא בדרך לביתו. הנערה הוסיפה כי בני משפחתו "אנשים חזקים" וידעו להתמודד עם המצב הקשה.

מעצרים וסריקות בבתים (צילום מסך)
מעצרים וסריקות בבתים (צילום מסך)

 

צה"ל נפרש בכוחות מתוגברים (צילום: מען)
צה"ל נפרש בכוחות מתוגברים (צילום: מען)

18:00 – סמפכ"ל המשטרה, ניצב ישראל יצחק, ביקר בבית משפחת אחד הנעדרים ועדכן אותם ככל האפשר במאמצים העילאיים של כלל הגופים לאיתור בנם. משטרת ישראל הציבה בבתיהם של הנערים האחרים קצינים בדרגת נצ"מ כדי שיהוו אנשי קשר בין המשפחות לרשויות וגופי הביטחון לכל דבר ועניין וכן לוודא שהסדר יישמר באזור בתיהם. דובר המשטרה מוסר כי בעניין פרטים כאלה ואחרים שעולים ביחס לנסיבות החשש לחטיפה אין בכוונת המשטרה להתייחס, לאשר או להכחיש את הדברים, כי הכול נמצא כעת בחקירה ובערוץ המודיעיני וקיים חשש שאינפורמציה כזו או אחרת שתתפרסם עלולה לפגוע במאמצים. עם זאת אומרים בדוברות: "המשטרה מקדמת כל ערוץ שנמצא בתחומה כגון בדיקות מז"פ, וערוכה לתרחישים אפשריים שעלולים להתפתח מכל סיום האירוע או התמשכותו".

17:50 – ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כינס ישיבת הערכת מצב ביטחוני בקריה שבתל אביב בהשתתפות שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, רא"ל בני גנץ, הרמטכ"ל ונציגי השב"כ. בהודעת לשכתו נאמר כי "ישראל רואה ברשות הפלסטינית אחראית לשלומם של הנעדרים". עוד נמסר כי נתניהו שוחח עם בני משפחותיהם של שלושת הנעדרים והבטיח להם כי ייעשה כל מאמץ לאתרם. "אני יודע שאתם עוברים רגעי ייסורים", אמר נתניהו לבני המשפחות, "תהיו חזקים, מדינת ישראל תעשה כל מאמץ עבור בניכם ואני מבטיח לעמוד אתכם בקשר". תוך כך הורה ראש הממשלה לשריו לא להתראיין לכלי התקשורת בנושא החטיפה.

17:10 – לאחר גלי שמועות ורחש רב ברשתות החברתיות, בווטס-אפ, בטוויטר ובפייסבבוק, דובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז, קיים תדרוך עיתונאים קצר במחסום מכבים. "מאז שעות הבוקר אנו עסוקים בפעילות מבצעית שמטרתה חיפוש אחר הנעדרים", אמר. "אנו עושים מאמץ מודיעיני גדול מאוד ומנסים להתחקות אחר מעשיהם בשעות האחרונות טרם היעדרותם". אלמוז ביקש להבהיר כי אין אמת בשמועות שנפוצו היום בנוגע למבצע צבאי לחילוץ הנעדרים: "אין לשמועות שום שחר ושום בסיס". במערכת הביטחון מתמקדים בניסיונות להשיג מודיעין על המקרה. הצבא תגבר את כוחותיו באזור והרמטכ"ל, בני גנץ, הורה ליחידות מבצעיות באזור להיות בכוננות מלאה. במהלך החיפושים נמצא כלי רכב שרוף ונבדק האם הוא קשור לאירוע.

17:00 – בכלי תקשורת פלסטיניים ובארגון החמאס דיווחו על מעצרים של אנשי ארגון החמאס בגדה לצד פעילות מוגברת של כוחות ישראליים. מוקדם יותר בשעות הבוקר המאוחרות התבטא בכיר בג'יהאד האסלאמי, חאלד אל-בטש, בזכות חטיפת חיילים. דבריו נאמרו בעת בתפילת יום שישי בעזה. הוא אמר כי זהו הכלי היעיל ביותר לשחרור אסירים פלסטינים. לא ברור אם דברי אל-בטש התייחסו לאירוע המדובר או שנאמרו באקראי ותאמו את מה שאירע. בגדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של החמאס, איימו בבוקר כי ישראל לא תיהנה מביטחון כל עוד בגדה המערבית יש אפילו פעיל התנגדות אחד. אבו עוביידה, דובר הזרוע הצבאית, כתב בחשבון בטוויטר שלו כי ישראל נפגעת בגלל הפשעים שלה נגד האסירים. אך לא בעת פרסום הדברים ועד כה לא נטל הארגון אחריות לחטיפה.

הקבינט מתכנס

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יכנס הערב, בקריה בת"א, את הקבינט המדיני הביטחוני לדיון בחיפושים אחר שלושת הנערים הנעדרים. בערב, לפני ישיבת הקבינט, יכנס נתניהו בקריה בתל אביב הערכת מצב נוספת.

"כנראה שהאירוע הזה עבר לנו מתחת למכ"ם". משה (בוגי) יעלון (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
"כנראה שהאירוע הזה עבר לנו מתחת למכ"ם". משה (בוגי) יעלון (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

עד עתה, השר היחיד שהתבטא בפומבי בנושא היה שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, לאחר הערכת מצב שהייתה במפקדת החטיבה המרחבית באזור חברון. מידע חדש לא היה בפיו, אך הוא הודה כי אירוע החטיפה "עבר לנו מתחת למכ"ם".

יעלון הדגיש: "כל עוד איננו יודעים אחרת, הנחת העבודה שלנו שהנעדרים הם בין החיים. ראש הממשלה, ראש השב"כ, השר לביטחון פנים וכמובן כל המערכת הצבאית בקשר הדוק. ראש הממשלה מבצע הערכות מצב בין אם באופן ישיר ובין אם בשיחות ועידה מאז שנודע לנו על האירוע, והמאמץ הוא של כל זרועות הביטחון, במגמה להביא לחילוץ הנערים הנעדרים הללו, מוקדם ככל האפשר.

"התופעה הזו של ניסיונות חטיפה אינה חדשה", אמר השר יעלון. "עד עכשיו הצלחנו לסכל בשנת 2013 למעלה מ-30 ניסיונות חטיפה שכאלה. בשנה הזו, 2014, סיכלנו כ-14 ניסיונות חטיפה שכאלה. כנראה שהאירוע הזה עבר לנו מתחת למכ"ם, אבל אנחנו לא נשקוט עד שנשחרר את הנערים ועד שנשים את היד על המחבלים שאחראים לפעולה הזו".

בינתיים בשגרירויות ובנציגויות הישראליות בחו"ל נעשה מאמץ לעדכן את הממשלים ומשרדי החוץ המקומיים בנעשה – תוך הדגשת הנרטיב הישראלי, שלפיו התדרדרות המצב בשטחים היא תוצאה ישירה של הפיוס בין הרשות הפלסטינית והחמאס והכנסת ארגון הטרור לממשלה הפלסטינית. בשלב זה אין בתקשורת העולמית סיקור נרחב של הפרשה – גם משום שאין לקיחת אחריות ע"י שום ארגון וגם בשל סוף השבוע. אך בשגרירויות ישראל נערכים לשלב שבו יתגבר העניין התקשורתי בעולם בפרשה, כדי להשמיע את העמדה הישראלית.

שר החוץ הקנדי משרד החוץ הספרדי פרסמו היום גינוי לחטיפת 3 ה הנערים.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן