Skip to content

פלוג: הגדלת הגירעון תגרום בעתיד להעלאת מסים חדה

לדבריה, גירעון שיעלה על 3 אחוזי תוצר לא רק שלא יאפשר להמשיך להפחית את יחס החוב לתוצר, אלא אף יגדיל אותו – יביא בעתיד לגידול בתשלומי הריבית של המשק, שבשנה שעברה, למשל, הגיעו ל-38 מיליארד שקל, ויקטין את התקציב של החינוך, הבריאות, הרווחה ושאר סעיפי התקציב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"יש הטוענים שצרכי השעה מחייבים את הגדלת הגירעון על מנת לתמוך בפעילות במשק מעבר לתמיכתה של המדיניות המוניטרית המאוד מרחיבה. להערכתי, ניתן להצדיק עליה מסוימת בגירעון לעומת זה המתוכנן בשל הצורך לכיסוי הוצאות הלחימה במבצע צוק איתן, שהן חד פעמיות באופיין, ולנוכח ההאטה המסתמנת בצמיחה הפועלת להגדלת הגירעון דרך הירידה בתקבולי המיסים. ואולם, סטייה מעבר לכך, כלומר גירעון שיעלה על 3 אחוזי תוצר, הרבה מעבר למה שכרוך במייצבים האוטומטיים, תהווה איתות ברור לנסיגה מהמחויבות לשמירה על משמעת פיסקאלית, וכרוכה בהגדלה של הסיכון לאובדן אמינות" אמרה היום נגידת בנק ישראל בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט.

הנגידה קרנית פלוג. בגלל ביטול המס בתחילת 2014 ותוכנית מע"מ אפס הגירעון יעלה לסביבות 3%
הנגידה קרנית פלוג. בגלל ביטול המס בתחילת 2014 ותוכנית מע"מ אפס הגירעון יעלה לסביבות 3%

לדבריה, "גירעון כזה, לא רק שלא יאפשר להמשיך להפחית את יחס החוב לתוצר, אלא אף יגדיל אותו – ויביא בעתיד לגידול בתשלומי הריבית של המשק, שבשנה שעברה, למשל, הגיעו ל-38 מיליארד שקל, ויקטינו את התקציב העומד לרשות מערכות החינוך, הבריאות, הרווחה ושאר סעיפי התקציב, ויאלץ את כולנו לממן אותם, בסופו של דבר, באמצעות העלאת מסים חדה בעתיד".

"לפעול לצמיחה מכלילה"

הנגידה הסבירה, כי מבצע צוק איתן הביא לפגיעה כלכלית המורגשת, בין היתר, על ידי בעלי עסקים קטנים, יצואנים, ושכירים ולכן המשימה הניצבת בפני המנהיגות הכלכלית היא להתמודד עם האתגרים והסיכונים העומדים בפני המשק ולפעול למיצוי הסיכויים לצמיחה מכלילה – צמיחה ממנה ייהנו כל אזרחי המדינה.

"אחריות מתבקשת"

"אנו עומדים בפני הכרעות בתקציב המדינה לשנת 2015, ועלינו לקבל אותן באחריות המתבקשת לאור הנסיבות" היא ציינה והסבירה, כי המשק הישראלי מושפע מאד מההתפתחויות בכלכלה העולמית ולכן, עם תחילתו של משבר החובות האירופי, באמצע שנת 2011, החלה גם אצלנו ירידה בקצב הצמיחה. לדבריה, בזכות התמיכה של המדיניות המוניטרית, שבאה לידי ביטוי בהפחתות ריבית ורכישות מטבע חוץ, הירידה בצמיחה הייתה מתונה יחסית, לקצב של כ-3% בשנה, גבוה מזה שבמרבית המדינות המפותחות. "כך, למרות הירידה בקצב הצמיחה, ראינו, עד לאחרונה, בשוק העבודה המשך ירידה בשיעור האבטלה ועלייה בשיעור התעסוקה, גם זאת, בניגוד למרבית המדינות המפותחות".

"עליה ביחס החוב לתוצר"

לדבריה, "לאחר פריצת מסגרת הגירעון לשנת 2012, התחייבה הממשלה לתוואי גירעון חדש, גבוה מזה שתוכנן קודם לכן. על פי תוואי זה, יעד הגירעון לשנת 2015 הוא 2.5% מהתוצר. ואולם, עוד לפני התממשות הזעזועים העוברים על המשק בעת האחרונה-ההאטה הנוספת בצמיחה ומבצע צוק איתן והעלייה בהוצאות הביטחון – לאור החלטות הממשלה שכללו בין השאר את תוכנית מע"מ אפס על דירות וביטול העלאת המס בתחילת 2014, כבר הסתמן שהגירעון המבני יעלה לסביבה של 3%, שמשמעותה עליה ביחס החוב לתוצר של ישראל.

"אנחנו חייבים להבין שאין מי שיממן את השגת היעדים האלו במקומנו – כי האחריות והחובה למימוש היעדים מוטלת רק עלינו.

"אם ננווט את הספינה שלנו כך שנהיה עמידים ויציבים בפני סערות וזעזועים, תוך שיתוף פעולה פורה והדוק בין כל הקברניטים של הספינה – יחד נוכל להוביל את המשק לצמיחה, ולבסס את חוסן הכלכלי והחברתי שלנו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן