Skip to content

הטבח בירושלים – המשטרה עברה לכוננות ג'

פיגוע רצחני אירע בבית כנסת בשכונת הר נוף. 2 מחבלים פרצו לתוך בית הכנסת וטבחו במתפללים. 4 מתפללים נהרגו ו-8 נפצעו. 2 המחבלים נהרגו בידי שוטרים שנזעקו למקום. משטרת ישראל עברה לכוננות גבוהה ברחבי המדינה.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ארבעה בני אדם נהרגו הבוקר (שלישי) ושמונה אחרים נפצעו, 4 באורח קשה עד אנוש שמונה נוספים באורח בינוני עד קל, בהתקפת שני מחבלים בבית כנסת ברחוב שמעון הגסי שבשכונת הר נוף בירושלים. שני המחבלים חוסלו בידי אנשי משטרה שהגיעו בקרבת מקום. כוחות משטרה מיוחדים סורקים כעת אחרי מחבל שלישי שככול הנראה נמלט מהמקום, אך בשלב זה אין עדות לקיומו. כול האירוע נמשך במשך 7 דקות, החל ב07:01 והסתים ב-07:08. בישיבה להערכת מצב עברה משטרת ישראללכוננות גבוהה ומגייסת מילואים ומתנדבים.

זירת הפיגוע (צילום: הילל מאיר סוכנות תצפית)
זירת הפיגוע (צילום: הילל מאיר סוכנות תצפית)

2 המחבלים שזוהו כ-כרסאן ועודיי אבו ג'מל (22+27), קרובי משפחה של אסיר שהשתחרר בעסקת שליט, הנם תושבי שכונת ג'בל מוכבר שבירושלים שנשאו תעודות זהות כחולות.
הפצועים פונו לבתי החולים הדסה עין כרם ושערי צדק שבבירה. בין הפצועים גם אנשי משטרה שפרצו למקום ונאבקו במחבלים. משטרת ישראל סגרה את המקום והשב"כ החל בתחקור המקרה. בשלב זה המשטרה עצרה מספר חשודים שהיו בקרבת מקום. הבוקר בסמוך לשבע בבוקר הגיעו שני המחבלים חמושים בגרזנים ואקדחים וחדרו לתוך בית הכנסת בו התפללו תפילת שחרית. המחבלים שהגיעו כשהם חמושים בסכינים, גרזנים ואקדח, והחלו לתקוף את הנוכחים באמצעות דקירות וירי אקדח. ממד"א נמסר כי הבוקר בסמוך ל-07:00 בבוקר התקבל דיווח על נפגעים בבית הכנסת. כוחות גדולים של פרמדיקים וחובשים יצאו מתחנת הר נוף והעניקו טיפול רפואי ל12 פצועים, מתוכם 4 פצועים אנוש מאוד. בתום ניסיונות לייצב את מצבם של ארבעת הפצועים באורח אנוש נאלצו הפרמדיקים לקבוע את מותם. שמונה פצועים נוספים פונו לבתי חולים. שבעה מתוכם פונו במצב קל עד בנוני, לבית החולים הדסה עין כרם, ואחד פונה לבית החולים שערי צדק.
הגיעו לזירת הפיגוע - אהרונוביץ' דנינו וברקת (צילום מסך)
הגיעו לזירת הפיגוע - אהרונוביץ' דנינו וברקת (צילום מסך)


צילום: סוכנות תצפית
צילום: סוכנות תצפית

יהודה משי זהב יו"ר זק"א שהגיע לזירה התבטא בזעזוע ואמר כי "המחזה הנורא שנגלה לעיניי הזכיר לי ימים נוראים מימי השואה. יהודים עטופים טלית ותפילין שרועים מתבוססים בדמם". ח"כ אלי ישי (ש"ס) שנכח בבית הכנסת בעת הביע זעזוע קשה והתקשה לתאר את תחושותיו. "היה כאן מרחץ דמים", אמר ישי, "בירושלים נעשה היום טבח ביהודים עטופים בטליתות ותפילין רק בגלל היותם יהודים. המראות הן מראות מלחמה שלא היו במחוזותינו זה שנים. בירושלים מתקיימת מלחמה ועל כוחות הביטחון לפעול בהתאם. זו מלחמה בתוך ישראל על המשך קיומה".
כוחות משטרה סרקו בחשד אפשרות למחבל שלישי (צילום: דוברות המשטרה)
כוחות משטרה סרקו בחשד אפשרות למחבל שלישי (צילום: דוברות המשטרה)

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לפיגוע והאשים את חמאס ואת יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, באחריות לפיגוע. "אנו נגיב ביד קשה. זו תוצאה של ההסתה של חמאס ושל אבו מאזן ממנה הקהילה הבינלאומית מתעלמת" אמר נתניהו. בעקבות הפיגוע, יכנס בצהריים נתניהו התייעצות ביטחונית בלשכתו בירושלים. דקות ספורות לאחר הפיגוע החליטו מנהלי דף הפייסבוק של נתניהו לשנות את תמונתו בדף והטמיעו אותה על גבי רקע חומות העיר העתיקה.
נתניהו - בעקבות הפיגוע שונתה תמונתו לתמונה על רקע חומות העתיקה (צילום תמונת דף הפייסבוק)
נתניהו - בעקבות הפיגוע שונתה תמונתו לתמונה על רקע חומות העתיקה (צילום תמונת דף הפייסבוק)

השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ' שהגיע לזירת הפיגוע יחד עם מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יוחנן דנינו, וניר ברקת ראש עירית ירושלים אמר כי המשטרה תתגבר כוחות והצהיר כי "אנחנו נהיה בכל הכפרים, בכל המקומות. נעשה הכול – המשטרה, השב"כ והעירייה להחזיר את השקט הצפוי והרצוי לירושלים. אני קורא לתושבים לא לקחת את החוק לידיים. זוהי שעת מבחן לכולנו. אני מבטיח לכם כי במערכה הזו הם יובסו. אנו נרדוף אחרי כל מחבל". אהרונוביץ' ציין כי על פי ההערכה הראשונית המפגעים לא הגיעו מתוך התארגנות של תנועת טרור, אלא נגיעו מתוך החלטה מקומית לבצע פיגוע כזה. רנ"צ דנינו, מפכ"ל המשטרה אמר כי "מדובר בזירה של אחד הפיגועים הקשים שראינו בשנים האחרונות. המטרה שלנו היא להחזיר את המקום לשגרת חיים תקינה. זהו פיגוע כחלק מסדרת פיגועי טרור של פרטים המחליטים לבצע אירועים אלה". דנינו הסביר כי בגלל שמדובר בהתארגנות של מפגעים בודדים "קשה לדעת מראש על כוונות לבצע אירועים כאלה". גם אהרונוביץ' וגם דנינו קראו לאזרחים לא לקחת את החוק לידים. דנינו: "אני קורא לאזרחים לגלות ערנות. אין לנו פתרון קסם נגד פיגועים מהסוג הזה". המפכ"ל ציין כי המשטרה תנקוט יד קשה כלפי אזרחים או גופים שיחליטו לפעול בפעולות נקמה. "אני מזהיר את מי שחושב לקחת את החוק לידיים" אמר המפכ"ל.
דנינו הוסיף כי המשטרה תגייס עןד היום כוחות מילואים ומתנדבים כדי לתגבר את נוכחות המשטרה ברחובות הבירה.
בישיבה להערכת מצב שנערכה בצהריים עם סגל הפיקוד הבכיר של המשטרה הוחלט כי החל מרגע זה משטרת ישראל תעבור לפעילות מיוחדת ברמה ג' (פע"מ ג' מיוחד). "מדובר בפיגוע מהקשים שידענו בשנים האחרונות במקום הקדוש ביותר בו מצאו אנשים את מותם. פיגוע זה מצטרף לאירועים מהתקופה האחרונה הנובעים מהסתות" אמר המפכ"ל, "תגובה נחושה וראויה של שוטרים שהגיעו לזירת האירוע וחיסלו את המחבלים מנעה פיגוע קשה יותר כמו באירועים הקודמים. שניים מהשוטרים בזירה ופונו לבתי החולים אחד מהם במצב אנוש"" הוא ציין לשבח.
שרת המשפטים, יו"ר "התנועה", כתבה בדף הפייסבוק שלה כי "הבוקר אליו קמנו מגמד בבת אחת את כל הקשקשת והמשחקים הפוליטיים של אתמול. דווקא משום כך, חשוב להדגיש היום את האחדות והאחריות שיש לנו במאבק בלתי מתפשר בטרור".
שני המחבלים (צילום מסך מתוך ערוץ אל אקצה של החמאס)
שני המחבלים (צילום מסך מתוך ערוץ אל אקצה של החמאס)

מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי הביע זעזוע וגינה את הטבח וקרא לראש הרשות
לזירת הפיגוע הגיעו פעילי הימין הקיצוני, איתמר בן גביר וברוך מרזל בראש קומץ מתומכיהם וקראו כנגד הממשלה כשהם תובעים לנקוט ביד קשה כלפי הערבים. דובר החמאס סמי אבו זוהרי, בירך את פעולת הטרור וקרא לפלסטינים לצאת לאינתיפאדה חדשה.
ארגון זכויות האדם "בצלם" גינה הבוקר את הפיגוע ומסר כי "בצלם מביע זעזוע וסלידה מהפיגוע בו הרגו הבוקר פלסטינים מתפללים בבית הכנסת "בני תורה קהילת יעקב" בשכונת הר נוף בירושלים, ומוסר את תנחומיו למשפחות ההרוגים ואיחולי רפואה שלמה לפצועים".
גינוי חריף ג'ון קרי (צילום: ערוץ 1)
גינוי חריף ג'ון קרי (צילום: ערוץ 1)

תוך כך, הבוקר בסמוך ל-07:40 התבצע ירי מרכב חולף לעבר רכב צבאי בסמוך לצומת יצהר בשומרון, איש לא נפגע ולא נגרם נזק. מספר מתנחלים מיצהר טענו כי הירי היה לעבר מתנחלים שעמדו בטרמפיאדה הסמוכה לצומת ויצאו להפגין. התושבים חסמו את הכביש לתנועת ערבים. במקביל לחסימת הצומת בידי המתנחלים הוחלט בצה"ל לחסום את האזור בצומת יצהר ובצומת ג'יש. על מנת למנוע התלקחות בין יהודים לפלסטינים ולמפגינים בצומת הוגש צו המורה על המקום כשטח צבאי סגור.
חסמו את צומת תפוח (צילום: דוברות יצהר)
חסמו את צומת תפוח (צילום: דוברות יצהר)

ביום ראשון האחרון נדקר בירושלים גבר בן 32 מחסידות ברסלב ברחוב הנביאים. החסיד נדקר בגבו במברג והמשיך ללכת כשהכלי בגופו עד שנתקל בשוטרי מג"ב בשער שכם בכניסה לעיר העתיקה . מצבו הוגדר קל עד בינוני. מהמשטרה נמסר כי הדוקר הוא כנראה צעיר ערבי, שנמלט לכיוון שער שכם ולא אותר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן