Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 2.1.2015

חוקר פרטי שטרם ראיתם כמותו, התעשייה הפריפריאלית סופסוף אל הספרות העברית ושי גולדן חדש. שבת שלום!
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עמקפלסט / דורית קלנר  כאשר קיבלתי השבוע את ספר הביכורים הזה נזכרתי בדברים ששמעתי את הסופר ניר ברעם אומר לפני כשנה. במסגרת קורס באוניברסיטת באר-שבע דיבר ברעם על צמצום הנושאים בפרוזה העברית ובעיקר על כך שכמעט אין בה התייחסות למקומות העבודה של הגיבורים הישראליים בספרות. אותם מקומות עבודה אפורים, משרדיים ואפורים בהם מועסקים מרבית האנשים. מאוחר יותר ניסיתי לאתגר את עצמי ולמצוא התייחסויות כאלה ואכן גיליתי שכמעט שאינן בנמצא.

נדמה כי "עמקפלסט הוא הראשון או לכל הפחות מהראשונים שמעמיד במרכזו מקום עבודה תעשייתי פריפריאלי ומפנה זרקור אל עובדי הקבלן שאופן לא מפתיע משתייכים למגזרים המוחלשים (עולים חדשים, ערבים ונשים). "עמקפלסט" הוא רומן רב קולי המביא את סיפור המפעל על מתחיו הנובעים ממבנה החברה הישראלית דרך סיפוריהם של מנהלת במפעל, פקידת קבלה, מפעיל מכונה ומהנדסת.

מפעל אחד בעמק יזרעאל שסיפורו הוא סיפורה של הפריפריה על שלל מורכבויותיה.

עמקפלסט מאת דורית קלנר, הוצאת ידיעות ספרים, 324 עמ'

 

אין סודות בחברה / יונתן שגיב  השבוע נודע כי מה שהיה די צפוי אכן קרה ובשנת 2014 חלה ירידה דרמטית ביציאתם לאור של ספרי ביכורים ישראלים. לאור הנתון הזה כל הופעה של ספר ביכורים הופכת חגיגית יותר וברט שבאופן מובהק מדובר בקול שונה שמביא איתו משהו חדש.

אצל יונתן שגיב, דוקטור לספרות עברית המתגורר בלונדון הדבר החדש הוא גיבור נועז, מהסוג שאני לפחות טרם נתקלתי בו בספרים ישראלים. עודד חפר הוא הומו שכבר נתקלנו בו בעיקר בערוצי הטלוויזיה. מוחצן, חסר טאקט, בעל פה מלוכלך ומרפקים פעילים, מדבר על עצמו בלשון זכר ונקבה, לפי המצב ולפי מצב הרוח.מתוך נואשות כלכלית הוא מזייף תעודת חוקר פרטי ופותח משרד בסלון הדירה שלו. המקרה הראשון שמגיע אליו הוא חקירת רצח של אשת עסקים בולטת ומוכרת ועודד חפר מגייס את כל הכישורים וחוסר הנסיון שלו על מנת למצוא תשובות לשאלות שהולכות ומתרבות ככל שחולף הזמן.

אין סודות בחברה מאת יונתן שגיב, הוצאת כתר, 302 עמ'

 

ניסויים בחיי משפחה / שי גולדן ספרו השישי של מגיש הטלוויזיה, כוכב הריאליטי והעיתונאי המוחצן והצבעוני שבמידה מסוימת מזכיר מעט את דמותו של החוקר מהפסקה הקודמת..

על סף גירושיו, מפוטר דן מעבודתו כמתכנת מחשבים. לאחר ההלם הראשוני הוא מחליט לשמור לעצמו את הידיעה הזאת ולא לשתף את את אשתו ואת בתו המתבגרת. מדי בוקר הוא מתארגן לעבודה שכבר אין לו, מתלבש יפה, נפרד בנימוס מבני ביתו ויוצא אל הדרך שבסופה מחכה לו החניון הלא עמוס בשעות הללו, של קניון איילון ברמת גן.

השגרה המזויפת שהוא מתחזק מפרידה, כך הוא משלה את עצמו, בינו לבין פירוק סופי של המשפחה אלא שמהר מאוד הוא מגלה שטריטוריה משפחתית שבתוכה מתאפשר שקר מתמשך שכזה עלולה להצמיח סודות אחרים, גדולים לא פחות, מכיוונים אחרים.

ניסויים בחיי משפחה מאת שי גולדן, הוצאת זמורה ביתן, 304 עמ'

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן