Skip to content

"על כסא": תערוכת כסאות בשנקר

אמש נפתחה תערוכת כיסאות שעיצבו סטודנטים בשנקר. עם פתיחתה התקיים יום עיון שעסק בעיצוב כיסאות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"מעטים הם האובייקטים שמספרים את ההיסטוריה של העיצוב המודרני בצורה רהוטה יותר מאשר הכיסאות. טרנדים אסתטיים, הולדתם של חומרים חדשים וטכנולוגיות ייצור, ארגונומיה, חברה, תמורות תרבותיות והתנהגותיות – כולם משתקפים בעיצוב הכיסאות."*

עיצוב: איתי כהן; צילום: אחיקם בן יוסף
עיצוב: איתי כהן; צילום: אחיקם בן יוסף

אתמול (16.3) נפתחה תערוכת כיסאות, שעיצבו הסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי עיצוב תעשייתי בשנקר. את פתיחת התערוכה ליוותה סדרת ההרצאות של מעצבים, אוצרים, היסטוריונים ואנשי מלאכה שהרחיבה את הדיון בכיסאות והציגה מספר נקודות מבט והקשרים מעניינים. ההרצאות סיכמו סמסטר אינטנסיבי במחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר, שבמהלכו התקיימו במקביל שני קורסים שעסקו בכיסאות.

עבור המעצבים והמרצים, הכיסא הוא לא רק מוצר עם משמעות תרבותית וחברתית או אובייקט שמשקף טכנולוגיות ותהליכים היסטוריים, אלא גם אבן דרך שכמעט כל מעצב תעשייתי או ארכיטקט עובר דרכה. הכיסא הוא לפעמים "אובייקט הדגל" של המעצב או הארכיטקט ולעתים יש בו כדי ללמד עליו גם כאדם. רוב הכיסאות משמשים לישיבה ומורכבים מאותם חלקים בסיסיים – מושב, משענת ורגליים. עם זאת, הם מסמלים אולי יותר מכל אובייקט אחר הלכי הרוח בעולם העיצוב. הם ממשיכים להיות מאגר בלתי נדלה לתובנות והקשרים על עיצוב, חברה, טכנולוגיה, פיזיונומיה והתנהגות.

טומק וגושה ריגליק, מסטודיו ריגליק בוורשהף היו אורחי הכנס והרצאתם עסקה בשאלה "כיצד לעצב ריהוט חדש עבור חברות ותיקות". איך מחברים בין כיסא מונובלוק בהזרקת פלסטיק, שנפוץ כנראה בעולם יותר מכל כיסא אחר, לבין הכיסאות האיקוניים, מלאי כוונה סוציאלית של תקופת הבאוהאוס, המיוצרים עדיין אך מחירם עשוי להגיע לאלפי יורו? מהו המניע שלנו לדבר על כיסאות, לבחון אותם מכל זווית, ללמוד אותם וכמובן לעצב אותם?

הגישה של טומק ריגליק לריהוט אנושית ונעימה והרהיטים שהוא מעצב נעדרים תחושה של חשיבות עצמית, יומרנות או מאמץ. הצבעוניות והפרופורציות מרמזים על רצון להשתחרר מעול המסורת הכבדה של יצרניות הרהיטים המקומיות וניסיון להשתמש בידע וביכולות של התעשייה כדי ליצור רהיטים עכשוויים, קלילים ומלאי הומור. ריגליק, מעצב תעשייתי יליד לודז', 1976, חי ועובד בוורשה. ריגליק הוא בוגר תואר ראשון לעיצוב תעשייתי ב- Pratt Institute בניו-יורק ותואר שני מהמחלקה לעיצוב תעשייתי של ה-RCA בלונדון. אחד מהתחומים שבהם עוסק ריגליק הוא עיצוב רהיטים והוא עבד עם יצרניות רהיטים כמו מורוסו האיטלקית, ארטק הפינית וקומפורטי הפולנית, לה הוא שימש גם כארטדירקטור (2012-2010).

"על כיסא" תערוכת כיסאות
אודיטוריום 2000 שנקר, רחוב ידע עם 8, רמת-גן
עד 26.3.2015, מדי יום בין השעות 10:00-14:30

*תרגום מתוך דברי ההסבר לתערוכת "A Century of Chairs" במוזיאון העיצוב, לונדון

ציפי ליבני בתערוכת הכיסאות בשנקר; צילום: אחיקם בן יוסף
ציפי ליבני בתערוכת הכיסאות בשנקר; צילום: אחיקם בן יוסף
עיצוב: מאי שור; צילום: אחיקם בן יוסף
עיצוב: מאי שור; צילום: אחיקם בן יוסף
עיצוב: עידו זילצר; צילום: אחיקם בן יוסף
עיצוב: עידו זילצר; צילום: אחיקם בן יוסף
עיצוב: עידו אור; צילום: אחיקם בן יוסף
עיצוב: עידו אור; צילום: אחיקם בן יוסף

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן