Skip to content

הממשלה החדשה תושבע מחר בערב

תוך כך, גוברים הסימנים ללחצים מדיניים, על הממשלה - עוד בטרם קמה: בית הדין הבינלאומי בהאג קורא לישראל למסור חומרים על מבצע צוק איתן, אחרת יפתח בחקירה חד צדדית; בכירים לשעבר במדינות האיחוד האירופי כתבו מסמך ובו נאמרכי לבנימין נתניהו אין כל כוונה אמיתית לפתוח במשא ומתן רציני עם הפלסטינים; הוותיקן הצטרף היום למגמה באירופה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הממשלה החדשה תושבע כבר מחר בערב, לאחר שנתניהו ישלים את חלוקת התיקים לחברי הליכוד. זאת, לאחר שהכנסת אישרה סופית – בתום דיון ארוך, שנמשך מספר ימים ואחרי עשרות הסתייגויות והצבעות – את הרחבת הממשלה. התיקון לחוק עבר בקריאה שנייה ושלישית וברוב של 61 מול 59.

הכנסת היום: נוכחות של 100 אחוז (צילום: דוברות הכנסת)
הכנסת היום: נוכחות של 100 אחוז (צילום: דוברות הכנסת)

אולם עוד בטרם הושבעה הממשלה החדשה, הולכים ומצטברים הסימנים להגברת הלחצים המדיניים על ישראל, כבר בימיה הראשונים של הממשלה החדשה.

בדיון המתוח בכנסת מתח יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, ביקורת נוקבת על בנימין נתניהו ואמר כי הוא ראש ממשלה "שבמקום לפתור את הבעיות במדינה מוכר את המדינה ומתכוון לפזר חצי מיליארד שקלים כדי שחברי הכנסת שלו יישארו רגועים". הרצוג אמר עוד: "במדינה שבה חבורה של קיצונים השתלטו על ההגה, ראש הממשלה מנהל גגון של קבוצות לחץ, אחד בורח אחד מנתק את הטלפון וסוחט עוד סגן שר ותקציבים. ראש ממשלה מוכר את המדינה ואנחנו משלמים".

ההצבעה במליאה - אחרי עשרות הסתייגויות והצבעות קודמות (צילום: דוברות הכנסת)
ההצבעה במליאה - אחרי עשרות הסתייגויות והצבעות קודמות (צילום: דוברות הכנסת)

מליאת הכנסת תתכנס מחר ב-7 בערב. ראש הממשלה יציג את הממשלה ואת קווי היסוד שלה. לאחר מכן ישיבו לו יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג וראשי הסיעות האחרות – ואז תתקיים הצבעה ויושבעו השרים.

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן אמר: "אני כמעט מתרגש. סוף סוף אני יכול לעלות לדוכן הנואמים בכנסת ולדבר כאן בלי משמעת קואליציונית ובלי מגבלות. התפקיד, פשוט גן עדן אמיתי. רבין אמר פעם שבכל קואליציה יש מעט גועליציה, הבעיה שבקואליציה הזו יש בעיקר גועליציה".

ליברמן המשיך: "הבעיה של הממשלה הזו היא שהיא ממשלה בלי טעם וריח, בלי עתיד בלי תקווה בלי חלום. עם זה אנחנו נצטרך לחיות, ואני מקווה שנחיה עם זה מעט מאוד זמן.

"אני רוצה להזהיר את חבריי בבית היהודי שבונים על הרבה תקציבים: כנראה שלא יהיה להם הרבה זמן לחיות בממשלה הזו. כשהאמריקאים יבואו לכפות על נתניהו יוזמה מדינית, חברי השמאל ישימו שטריימל כמו שאמרה שולמית אלוני ויצטרפו לקואליציה עם ש"ס ויהדות התורה".

יו"ר "יש עתיד", ח"כ יאיר לפיד: "לבניין הזה יש חוש ריח, והוא מרחרח עכשיו באוויר ואומר שעוד לא הוקמה הממשלה ואין שום ריח של חגיגיות באוויר רק ריח של עובש. כבר אנחנו יודעים שהממשלה זו קבוצה של אנשים שלא אוהבים אחד את השני שלא רוצים שהאחר יצליח, שמסתכלים בחשדנות אחד על שני.

על חודם של שני קולות. תוצאות ההצבעה בכנסת (צילום: דוברות הכנסת)
על חודם של שני קולות. תוצאות ההצבעה בכנסת (צילום: דוברות הכנסת)

"אי אפשר לקרוא לזה חוק הג'ובים כי גו'ב זה עבודה והחוק הזה עוסק בתפקידים ריקים מתוכן. זה לא חוק הג'ובים אלא חוק הלובים, כי מי שיש לו לובי יסדרו לו ומי שאין לו לובי לא יסדרו לו.

"יש שני שקרים שניסו למכור מעל הדוכן הזה, הראשון הוא שמדובר רק ב20 שרים אבל אין שום מגבלה על מספר השרים ואנחנו מכירים את השחקנים ויודעים בדיוק מה יקרה. בכל פעם שתהיה בעיה יתווסף עוד שר. השקר השני הוא שזה עולה מיליונים בודדים. עלות שר היא קודם כל הפעילות שהוא מייצר ובסוף זה עולה מאות מיליוני שקלים".

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת): "ממשלה שהתחייבה שלא תעלה על 18 שרים עושה קרקס שלם כדי שמספר המושבים של עור הצבי יהיה לפחות 22. הממשלה הזו תהפוך מממשלה צרה לממשלה צרה צרורה, אם המחנה הציוני יצטרפו אליה. הציבור רוצה מח"כ הרצוג התחייבות ברורה שאתה לא מציל אותו, לא היום ולא בעוד חצי שנה.

"זו ממשלת ימין קיצוני שאפילו ראש הממשלה לא רצה אותה", אמר טיבי. "הוא נסחט ע"י שר אחר שיש לו רק 8 ח"כים והוא סחט אותו עד טיפת עור הצבי האחרונה".

בינתיים הונח במזכירות הכנסת מסמך קווי היסוד של הממשלה. הסעיף הראשון במסמך קווי היסוד קובע כי "לעם היהודי זכות בלתי ניתנת לערעור למדינה ריבונית בארץ ישראל, מולדתו הלאומית וההיסטורית" ומיד לאחר מכן נכתב כי "הממשלה תקדם את התהליך המדיני ותחתור להסכם שלום עם הפלסטינים ועם כל שכנינו, תוך שמירת האינטרסים הביטחוניים, ההיסטוריים והלאומיים של ישראל". אין במסמך כל אזכור לפתרון מדיני של שתי המדינות, למרות שב"נאום בר אילן" הביע נתניהו תמיכה בעקרון שתי המדינות לשני העמים.

בתוך כך, גוברים הסימנים ללחצים מדיניים, על הממשלה – עוד בטרם קמה. בית הדין הבינלאומי בהאג קורא לישראל למסור חומרים על מבצע צוק איתן, אחרת יפתח בחקירה חד צדדית.

בראיון שהעניקה היום התובעת הכללית של בית הדין הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, לסוכנות הידיעות AP היא אמרה כי משרדה יעשה שימוש בדו"ח של ארגון שוברים שתיקה ויסתמך על הגרסה הפלסטינית אם ישראל לא תעביר את החומרים שהתבקשה לצורך החקירה הראשונית שבוחנת את אירועי צוק איתן.

"אם לא אקבל את החומרים שאני מבקשת אהיה חייבת למצוא אותם במקום אחר, או לחלופין להתבסס על חומרים של צד אחד בלבד", הזהירה התובעת הכללית של בית הדין הבינלאומי בהאג, היא הדגישה, כי במקרה זה לא יהיה מנוס מפני פתיחה בחקירה חד-צדדית של "פשעי מלחמה", שישראל ביצעה לכאורה – עפ"י טענת הפלסטינים.

במקביל נמסר כי קבוצת בכירים לשעבר במדינות האיחוד האירופי – ובהם גם ראשי ממשלות ושרי חוץ לשעבר – דורשים להגביר את הלחץ על ישראל בנושא ההסדר המדיני עם הפלסטינים. הבכירים לשעבר טוענים כי ארה"ב כשלה במאמציה לקדם את התהליך המדיני ותוקפים את בנימין נתניהו, בטענה כי אין לו כל כוונה לקדם הסדר כזה.

במכתב ששיגרו לפדריקה מוגריני, הממונה על יחסי החוץ אומרים הבכירים כי הם משוכנעים שלבנימין נתניהו אין כל כוונה אמיתית לפתוח במשא ומתן רציני עם הפלסטינים, שיביא לפתרון שתי המדינות. הם תובעים כי האיחוד האירופי יקח חלק דומיננטי בהרבה בתהליך השלום, על רקע כישלונה של ארצות הברית במשימה זו.

התפתחות נוספת שחלה היום: הוותיקן הכיר רשמית בפלסטין כמדינה. זאת, לאחר שורה ארוכה של פרלמנטים באירופה שהכירו בפלסטין כמדינה וקראו לממשלותיהם לעשות זאת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן