Skip to content

תוך שעות ביטל נתניהו את תוכנית ההפרדה של שר הביטחון יעלון

כחמש שעות לאחר שפורסם הבוקר כי תופעל תוכנית ניסיונית להפרדת נוסעים פלסטינים מיהודים, באוטובוסים בשטחים - הורה ראש הממשלה נתניהו להשעות את התוכנית. הסיבה: המחאות מימין ומשמאל על התוכנית. הנשיא ריבלין: "כאוהבה של ארץ ישראל אין לי אלא להצר על הקולות הצורמים שנשמעו הבוקר ושתמכו ב׳הפרדה׳ בין יהודים לערבים על בסיס שיקולים שלא ראוי שישמעו […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, בירך היום על הקפאת מהלך ההפרדה, בין יהודים לערבים, בקווי האוטובוס הנוסעים בשטחים – ובאותה נשימה גינה את דברי התמיכה שנשמעו בוויכוח הציבורי על תוכנית ההפרדה.

הביך את המדינה ונאלץ להשעות את תכניתו. משה (בוגי) יעלון (צילום: דן בר דוב)
הביך את המדינה ונאלץ להשעות את תכניתו. משה (בוגי) יעלון (צילום: דן בר דוב)

"כאוהבה של ארץ ישראל אין לי אלא להצר על הקולות הצורמים שנשמעו הבוקר ושתמכו ב׳הפרדה׳ בין יהודים לערבים על בסיס שיקולים שלא ראוי שישמעו ויאמרו", אמר הנשיא ריבלין. "אמירות כאלה מנוגדות לעקרונות היסוד של מדינת ישראל וכמותן כאמירה שאיננו יכולים לקיים כאן מדינה יהודית ודמוקרטית. אמירות אלו פוגעות במדינת ישראל וגורמות נזק אדיר למפעל ההתיישבות. חשוב שנזכור כי ריבונותנו היא זו שמחילה עלינו את חובת ההוכחה כי ביכולתנו לחיות אלה לצד אלה".

על פי התכנית, שהייתה אמורה להיכנס לשלב של ניסוי למשך שלושה חודשים, הפלסטינים שנכנסים לישראל היו אמורים לחזור לבתיהם רק דרך אותו מעבר שממנו נכנסו, מבין ארבעה מעברים קיימים:  ריחן, הל"ה, אליהו ואייל. המשמעות המעשית של התוכנית הזאת הייתה בעצם מניעת שובם של הפלסטינים ישירות, באוטובוסים שנכנסים לשטחי יהודה ושומרון – אלא רק עד למחסום, ומשם באוטובוס אחר. בהוראת שר הביטחון אף החל המינהל האזרחי כבר אתמול, ביישום התוכנית הלכה למעשה.

הפרסום הבוקר, על תחילת הפיילוט של התוכנית, עורר סערת תגובות וגינויים – גם מימין וגם משמאל. בין המבקרים החריפים היה השר לשעבר גדעון סער, שצייץ הבוקר בטוויטר כי "ההחלטה על ההפרדה באוטובוסים שגויה וגורמת נזק חמור להתיישבות ביהודה ושומרון ולתדמיתה של ישראל בעולם. היא לא יכולה להישאר על כנה. כיוון שברור שההחלטה הזאת תבוטל – כדאי לעשות זאת מהר כדי למזער את הנזק החמור לישראל ולהתיישבות". גם יו"ר מועצת יש"ע לשעבר, דני דיין, מתח ביקורת חריפה על התוכנית.

יו"ר האופוזיציה, יצחק (בוז'י) הרצוג, הגיב: "ההפרדה בין פלסטינים ליהודים בתחבורה הציבורית היא השפלה מיותרת וכתם על פרצופם של המדינה ואזרחיה. שמן מיותר על מדורת השנאה לישראל בעולם.

"זו עוד טעות של ראש ממשלה שנותן יד ונכנע להחלטה אומללה שאין בינה ובין ביטחון המדינה דבר", כתב הרצוג בעמוד הפייסבוק שלו. "מוטב היה להמנע בעת הזו מצעדים שגורמים נזק מיותר לשמה ותדמיתה של מדינת ישראל בעת כל כך רגישה".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון כתבה בעמוד הפייסבוק שלה: "הסיבה היחידה להפריד בין אוטובוסים של יהודים ופלסטינים היא גזענות טהורה, ניצחון של קמפיין אלים שמתנחלי השומרון מנהלים בשנים האחרונות כדי לא 'להזדהם' בנסיעה עם ערבים.

"כל תירוץ בטחוני של בוגי יעלון שהורה על הנוהל הזה הוא קשקוש מוחלט – נציגי צה"ל ומערכת הביטחון כבר הודו במפורש שאין שום סיכון בנסיעה המשותפת, ושכל הפלסטינים שעולים על האוטובוס מחזיקים באישור עבודה ועוברים בדיקה בטחונית. האנשים האלה נכנסים לעבוד כאן, הם יכולים לעלות על כל אוטובוס במרכז הארץ, אבל מבחינת בוגי יעלון הם מסוכנים רק כשהם חולקים ספסל עם מתנחלים".

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני): "ההחלטה להפריד בין פלסטינים לישראלים באוטובוסים מעוררת צמרמורת, ואין שום הסבר שבכוחו למחות את הכתם שהיא מטילה על ישראל. ההתמודדות עם אתגרים בטחוניים היא קשה, אך הפרדה כה בוטה בין יהודים לערבים היא הפרה של כל נורמה מוסרית בינלאומית והיא תגרום נזק כבד למדינה".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ): "הפרדה גזעית היא אפרטהייד ואין דרך להסתיר דבר שהוא מובן לכל עין, לדבר הזה יש שם. אני קוראת לסגן השר במקום להסתתר באצטלה של ביטחון, להצטרף לשר הממונה עליך ולהפסיק לדון בה לדרישת גורמים גזעניים".

ח"כ עפר שלח (יש עתיד): "האם זו המדיניות החדשה של משרד הביטחון לנהל דיון מעמיק, לקבל החלטה מטומטמת ולספוג את כל הביקורת הבין לאומית ואז לבטל אותה?"

הפארסה הגיעה לשיאה כאשר בכנסת עלה סגן שר הביטחון הטרי, אלי בן דהן, והשיב במליאת הכנסת על שאילתה שהגיש בעניין זה ח"כ אורן חזן. תוך כדי מתן תשובתו, עדכנה ח"כ תמר זנדברג כי ראש הממשלה ושר הביטחון החליטו להשעות את ההחלטה שהתקבלה אתמול על הפרדה באוטובוסים במעברים ביהודה ושומרון.

"אני מודה שאני מופתע מההשעיה", ענה סגן שר הביטחון הנדהם. "אומר בגילוי לב שלא ידעתי על כך ולא עדכנו אותי. אני חושב שלא ראוי לשלוח אותי להשיב תשובה מבלי שאדע על כך."

סגן השר התייחס לעצם הנושא ואמר: "אין פה אפרטהייד, תפסיקו להשחיר את מדינת ישראל. מספיק להוציא שם רע על מדינת ישראל. לצערנו הרב עברנו פה שנים קשות, יותר מ 1500 אנשים נהרגו, אך ורק כי הם יהודים ואך ורק כי יש אנשים שיש להם תאווה לרצוח יהודים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן