Skip to content

ארגוני זכויות אדם בישראל – "יש חשש כבד לחיינו"

דברי נשיא המדינה שהסביר שלא ישב עם נציגי 'שוברים שתיקה', השתלחות חריפה של שר הביטחון שכינה אותם כארגון זדוני, השתלחות נוספות של חברי כנסת מימין, שרים ופעילי ימין עם דברי הסתה קשים ונאצות ברשתות החברתיות, נשמעים כל יום בתקשורת ובחלל הווירטואלי. סרטון המכנה אותם "שתולים" מול שתיקה רועמת של ראש הממשלה לדברים אלו, גורמים לראשי […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סרטון המהלך אימים, פורסם היום (שלישי) על ידי ארגון הימין "אם תרצו", שפועל נמרצות כנגד ארגונים ועמותות לזכויות אדם ושמאל בישראל. בסרטון נקראים ארגוני זכויות אדם, שוברים שתיקה ואחרים כשתולים בידי אויב בישראל. הארגון קורא לחוקק חוק שיוציא את העמותות והארגונים שהוא מכנה "שתולים", אל מחוץ לחוק. לפי ערוץ 10 מאחורי סרטון השנאה עומד הפרסומאי משה קלוגהפט שהוא גם יועצו הקרוב ומקורבו של שר החינוך נפתלי בנט. בלשכת בנט וגם מטעמו של קלוגהפט נמסר לתקשורת שאין קשר בין הדברים. אבל אהדת שרי ממשלה ומקורבים ל- , מורגשת היטב בניהול הקמפיין, כפי שטוענים אגוני זכויות האדם.

"הם פשוט מפחדים מהאמת", אומרים בארגון 'שוברים שתיקה' בתגובה לקמפיין הדה לגיטימציה העצום שנערך כנגדם לאחרונה בידי מתנגדיהם משר הביטחון ועד פעילי ימין. השבוע גברה האש שנתכה בחברי הארגון והגיעה לשיאה בהשמצות והכפשות נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין בפרט, על כך שהעז והשתף בכנס הארץ שהתקיים בניו יורק ביום ראשון האחרון, בו השתתפו גם נציגי 'שוברים שתיקה'.

פוסט מתנצל של הנשיא
פוסט מתנצל של הנשיא

ריבלין מצדו הזדרז להסביר את עצמו – "מעולם לא התכוונתי להשתתף בכנס של ׳שוברים שתיקה׳ או לשבת בפאנל עם נציג שלהם", כתב נשיא המדינה בחשבון הפייסבוק שלו. "בכנס 'הארץ' בו השתתפתי אמרתי כי לפעמים צריך להגיד גם את המובן מאליו: צה״ל הוא הצבא המוסרי ביותר בעולם, והוא עושה הכול כדי להמשיך ולשמור על הסטנדרט המוסרי הגבוה ביותר, יותר מכל צבא אחר בעולם", הסביר הנשיא. בעת נאומו בכנס התייחס הנשיא לכעס הגדול בימין המופנה כלפיו ואמר: " אני יודע שיש כאן נציגים של שוברים שתיקה, אך מפעם לפעם יש לומר את המובן מאליו – אנחנו מאוד גאים בחיילים שלנו". דבריו כוונו כמובן לאוזניהם של פעילי הימין הזועמים. לדברי הנשיא קדמה מערכת לחצים בין היתר גם מכיוונה של לשכת שרת המשפטים איילת שקד, לבטל את נאומו בכנס בו לוקחים חלק גם אנשי "שוברים שתיקה". יממה לפני הכנס אף קיימו עשרות קציני מילואים משמרת מחאה מול בית הנשיא בקריאה שיבטל את השתתפותו באירוע.
ובכל זאת, מצא נשיא המדינה לנכון להתגונן בדף הפייסבוק שלו. מגפון העביר שתי שאלות לתגובת הנשיא באמצעות דוברת הנשיא נעמה טולדנו. האחת – האם הנשיא חושב שיש להדיר את ארגון שוברים שתיקה מכל פעילות ציבורית?, והשנייה – האם כבוד הנשיא בסופו של דבר נכנע ללחצי הימין ופרסם פוסט הבהרה המהוה מגננה מרגיעה בפני תוקפיו. דוברת הנשיא בחרה שלא להגיב לשאלות אלו.

יעלון: שוברים שתיקה הא ארגון הפועל ממניעים זדוניים
יעלון: שוברים שתיקה הא ארגון הפועל ממניעים זדוניים

"מדובר בצביעות ובתעמולה שקרית נגד חיילי צה"ל ומדינת ישראל, וזהו חלק ממסעות הדה-לגיטימציה נגדנו. לכן גם הוריתי לאסור את כניסתם של חברי 'שוברים שתיקה' לכל פעילות עם צה"ל", החרה אחרי דברי הנשיא שר הביטחון משה (בוגי) יעלון שהעלה פוסט בחשבון הפייסבוק שלו בו נכתב: "אם אנשי 'שוברים שתיקה' היו באמת חרדים למוסר שלנו, כפי שאנו דואגים וחותרים לשמור על ערכי המוסר שלנו, הם היו פועלים מול צה"ל באופן ישיר, ולא משחירים את פני חיילינו בחוץ לארץ", כך יעלון.
שר הביטחון לא מסתפק בכך ותוקף: "בעבר היו ניסיונות לברר אירועים ומקרים שאנשי 'שוברים שתיקה' הצביעו עליהם, והם עלו בתוהו. ככל שחלף הזמן התברר שמדובר בארגון הפועל ממניעים זדוניים, ונגד תופעות שכאלו ניאבק בחורמה". בראיון שנתן יעלון לרזי ברקאי בגלי צה"ל, סיפר שר הביטחון כי בזמנו פנה לארגון וביקש למסור לידיו עדויות חיילים על מנת שיוכל לחקרן לעומק, אך לא משלא נענה הוא איננו יכול להורות על חקירה כלשהי.
גם שר החינוך נפתלי בנט תרם את חלקו למסע ההפחדה כנגד 'שוברים שתיקה: ״ילדינו נשלחים למערכת החינוך כדי לעודד אותם לערבות הדדית ולא לפגיעה בחיילי צה״ל", אמר שר החינוך, "פעולתם של שוברים שתיקה גרמה להוצאת דיבתה של ישראל בעולם, כשהם שמו לעצמם למטרה לפגוע באחיהם, המגינים עלינו. שקרים והסתה נגד צה״ל – לא בבית ספרנו״. בהמשך לדברים אלו נאסרה פעילות הארגון בבתי ספר.

ריאקציה לדו"ח השתולים - שוברים שתיקה- ארגון טרור
ריאקציה לדו"ח השתולים - שוברים שתיקה- ארגון טרור
ערוץ 20 נוכחות של הנשיא עם הארגון הנאלח - היא חציה של כל הקווים האדומים
ערוץ 20 נוכחות של הנשיא עם הארגון הנאלח - היא חציה של כל הקווים האדומים

בשוברים שתיקה מסבירים את הנושא בפשטות: "בתחילה מסרנו לצה"ל עדויות מפורטות עם שמות חיילים, מה שקרה שנפתחה חקירת מצ"ח כנגד אותם חיילים, ולכן החלטנו להגן עליהם. לא למסור את פרטיהם המלאים", כך מסביר דובר הארגון (קצין מיל' ביחידת דובדבן), אחיה שוורץ.

רס"ן מיל' עמית אדלר
רס"ן מיל' עמית אדלר

"יתכן ואנשי שוברים שתיקה מתכוונים לטוב, אם כך הם תמימים שמנוצלים בידי גורמים אנטי ישראליים שמנצלים אותם לצרכי ניגוח ישראל", אומר רס"ן מיל', עמית אדלר, מפקד פלוגה בעברו ומנהל את המכינה הקדם צבאית, תבור. עמית, ממובילי ההתנגדות לארגון, היה הרוח החייה לארגון הפגנת קציני מילואים מול בית הנשיא בתביעה שימנע מהופעה בכנס בו נוכחים נציגי שוברים שתיקה או שיתנגד להם בדבריו באותו כנס.
"בבקשה" אמר עמית למגפון, "שיפעלו בביקורת, שיבקרו מה שצריך, אבל במדינת ישראל, לא מחוצה לה".
– כלומר אתה לא נגד ביקורת קשה כלפי צה"ל וחייליו, כשנעשית פעולה בניגוד לחוק, או לתו"ל (תורת לחימה) הצה"לי או בניגוד למוסר וערכים?
"ביקורת זה דבר חיובי ומי שמבקר עושה דבר נפלא. הלוואי ויקום ארגון חדש בדומה לזה שיפעל בישראל ולא ישתף פעולה עם מתנגדיה. אני הייתי עובד בארגון כזה, אלא שהם חצו את הקווים. את כל הקווים האדומים ולאור כך, כל העדויות והראיות שידיהם מוטלות בספק".
– לטענת הארגון לא אתה ולא חבריך כמו גם לא שר הביטחון, הוכחתם כי אפילו עדות אחת שהם הביאו מפי מאות חיילים ומפקדים ששירתו בשטחים ובעזה, היא שקרית.
"הם עצמם לא הוכיחו לנו עד היום שיש בידיהם עדות אחת נכונה".
– למה בעצם אתם כל כך מתנגדים לפעילותם?
"כמו שאמרתי לך, הם פועלים באירופה, באוסטרליה, בשוודיה ועוד מדינות כנגד ישראל. הם הוסיפו חטא על פשע וגם מקבלים מימון ממדינות זרות. הנה, מבריטניה הם קיבלו מימון לבצע תחקיר מסוים ששימש את שונאי ישראל ואת תנועת הDBS שפועלת כנגד ישראל בעולם".
– מדבריך משתמע שהם בוגדים במדינה?
"לא הייתי משתמש ברטוריקה הזו. לא במילה הזו".
– פעלתם כנגד הנשיא שהעז להופיע עם נציגי הארגון בכנס הארץ.
"לא. ממש לא. אבל קראנו לנשיא שלנו לא לתת לגיטימציה לשקרים ועלילות דם של ארגון שוברים שתיקה ואחרים. אנחנו, קצינים וחיילים הנקראים ומגיעים בכל פעם באהבה לשירות המדינה, מסרבים להיות מופקרים לשקרים ולעלילות המופצות עלינו בארץ ובחו"ל".
"שיוכיחו, בבקשה, שיוכיחו כי עדות אחת שבידינו היא מפוברקת או שקרית", זועמת יולי נובק מנהלת שוברים שתיקה. "כל עדות שנמסרה לידינו נבדקה, אומתה והוצלבה בטרם נרשמה אצלנו".
ביום שני השבוע עלתה נובק לשידור חי בתכניתו של גבי גזית בתחנת הרדיו 103 FM. מולה הועלה לשידור ד"ר חיים שיין, מומחה למשפט, טוען רבני ובעל טור דעה ב'ישראל היום'. גזית הציג את המרואיינים טלפונית וכשפנה לשיין ובירך אותו בבוקר טוב, נענה להפתעתו: "אני מצטער, לא ידעתי שאני עולה לשידור מול שוברים שתיקה. אין לי עניין להתעמת איתם. תודה" אמר הד"ר וירד מהקו.

ארגון הימין "אם תרצו", לקח את מסע ה-דה לגיטימציה כנגד שוברים שתיקה ואחרים רחוק יותר. מבחינת אנשי 'אם תרצו', ארגוני זכויות האדם או שמאל כדוגמת בצלם, שוברים, יש דין, שוברים שתיקה, הוועד כנגד עינויים ואחרים הם ארגונים שתולים. לאמור – שתולים בינינו לפעול נגדנו. מילים מכובסות ל-בגידה. בסרטון שהעלו ברחבי הרשתות החברתיות, נקשרת ברמז עבה פעילות הארגונים והעומד בראשם כבגידה או לפחות כפשע מלחמה.

גלעד הדרי פעיל ימין בקרב ארגון הימין הקיצוני נאמני הר הבית, איננו רואה שום בעיה בהכתרת אנשי שוברים שתיקה בתואר בוגדים. "הם לא ארגון עוין במובן של ארגן טרור כמו חמאס" הוא מסביר, "אבל כן ארגון אשר פוגע במדינה ובצבא ובמיוחד בפעילות צה"ל".
– אם כך מה צריך לעשות?
"צריך להתחיל להשתמש בחוקים שיש לנו ויש חוק לגבי בגידה בעם וזה בדיוק מה שהם עושים. בוגדים בעם ופוגעים בביטחון המדינה".
– כלומר, אתה רואה בהם בוגדים ומציע לפעול נגדם על פי החוק נגד בגדיה שמשמעותו 15 שנות מאסר או עונש מוות במקרה קיצון?
נכון. יש חוקים וצריך לממשם. לא לפחד מה העולם יגיד. כי אם זה הפוך ויש חיילים שמספרים לפני פינויים של ישובים ולא כפרים, ישר עוצרים אותם על פגיעה בביטחון המדינה . – כשאתה מוקיע אותם כבטגדים, אתה לא חושש כי אתה כאישות ציבורית פעילה בקרב פעילי ימין עלולן לגרום להתרת דמם?
"לא. בגלל זה אני אומר חד משמעי להשתמש בחוקים ולא באלימות"
את שוורץ וחבריו משוברים שתיקה ה-עליהום הזה לא מרתיע. "אני לא חושש לומר את האמת", אומר שוורץ, "הם פוחדים ממנה".
– שוורץ, אתה לא חושש לחייך?
"לא. זו לא שאלה של חשש. זו שאלה שאנחנו לא מוכנים לשתוק ולהיפך, מול ימין קיצוני מציגים לעולם קולות שפויים שמראים שישראל איננה כולה כזו. יש בה גם עם שפוי".

הצטרף לקמפיין בתזמון מדויק - הכומר גבריאל נדף
הצטרף לקמפיין בתזמון מדויק - הכומר גבריאל נדף

לעזרת הימין התגייס גם האב הכומר גבריאל נדף, המיודד ומקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו. טרם נסיעת הנשיא ריבלין לכנס הארץ פרסם הכומר הנוצרי שידוע באהדתו לישראל וקורא לבני העדה הנוצריים להתגייס לצה"ל את הדברים הבאים כנגד ריבלין: "בחרתי לחתום על העצומה נגד השתתפותך באירוע ״הקרן החדשה לישראל״ בהשתתפות נציגים מ״שוברים שתיקה״. מסביר האב. "איך אדם אוהב ישראל, הדואג לעמו ומבקש את האמת יכול לקחת חלק בכנס בו ייקחו חלק בין היתר גם "שוברים שתיקה" המפיצים שקרים בעולם על חיילי צה"ל ומעלילים מתוך ניסיון לגרור אותם לבתי משפט בינלאומיים ובכדי לכבול את ידיה של מדינת ישראל מלממש את זכותה לפעול נגד הטרור, ולהגן על אזרחיה" בצד דבריו מפרסם האב דרישה להקים וועדת חקירה שתבדוק ותחקור את פעילות שוברים שתיקה.
" מדינת ישראל מגבה את הלוחמים והמפקדים שיוצאים להילחם למענה, ונדע להגן על כל אחד מהחיילים במידה וגורם כזה או אחר ירדוף אותם וינסה לפגוע בהם בזמן שהותם בחוץ לארץ", פרסם שר הביטחון והוסיף ואמר על שוברים שתיקה: "זו תופעה מקוממת ובלתי נסבלת, ואין לנו כל כוונה להתפשר במאבק למען חיילי צה"ל. נעמיד לרשות מי מחיילינו שיירדף את כל האמצעים שיש ברשותנו כדי להגן עליו". לא קשה לפרש את דבריו באומרו מילים אלו.
את שרית מיכאלי דוברת ארגון בצלם, ההתקפה הקשה מצד הממשלה, דרך חברי כנסת וארגוני ופעילי ימין, לא מפתיעה. "אני לא חשובת שאנחנו צריכים לחשוש לחיינו", היא אומרת, "אבל קיימת הקצנה קשה בפעילות הימין וארגוני הימין כנגדנו. אם תרצו זו תנועה עם נימים פשיסטיים, כך קבע בית משפט. והיא ממש לא פועל בחלל ריק. גם אם איננה נתמכת ישירות על ידי הממשלה ושריה , הרי שבזמן שראש הממשלה מוצא זמן להוציא פוסטים על שרה שאירחה את רעיית נשיא גבון, ועל בנו שמשרת בצה"ל ועל כך ששרה ממשיכה לעבוד כפסיכולוגית ילדים ממוחית, לא מוצא זמן לקרא להפסקת שפיכות הדמים, ההסתה המילולית כנגדנו.
– נתניהו עוצם עין במכוון?
"לא, הוא לא עוצם עין אלא להיפך מעודד בשתיקה ובסתר את ארגוני הימין כמו 'אם תרצו' לפעול נגדנו. אולי לא במימון ישיר, אבל בדחיפה של תורמים לתרום להם ושתיקה שמעודת אותם להמשיך ולפעול בהסתה פרועה".
– התלוננתם במשטרה?
"לא, אבל אני יודעת שהיום הוגשו מספר תלונות במשטרה"

"אנחנו החלטנו שלא להגיב להשמצות של 'אם תרצו' ", אומר יריב מוהר, דובר ארגון רבנים למען זכויות אדם, "אבל אין לנו ספק שההקצנה גוברת ולא בכדי, ישנם גורמי ממשלה שחפצים בכך.

ישי מנוחין, יו"ר הוועד כנגד עינויים, חושב אחרת. "הפעם" הוא אומר, "הדברים הפוגעניים ועיוות האמת חרגו ועברו את הקו האדום. זו כבר הסתה קיצונית ופרועה לשמה ולכן הגשתי היום תלונה במשטרה כנגד 'אם תרצו'".
– אתה חושש לחייך?
"כן, האיומים הם פרטניים. זה כבר לא הסתה כנגד ארגוןכזה או אחר. בסרטון שפורסם קיימת הסתה כנגד מספר אנשים פיזית. נגדי ונגד אחרים. פניי, שמי וגילי כמו שמות האחרים מופיעים תחת הכותרת "שתול". כלומר אדם שחיי כאן אבל שתול לפעול כנגד המדינה וזו תתפרש על ידי אחרים כקריאה לפגוע בנו".
– אמרת למשטרה כי אתה מבקש הגנה מפני פגיעה אפשרית?
"כן. ביקשתי שידאגו שלא אפגע".
– הטענה כי הנכם ממומנים בידי גורמים זרים להבדיל מארגון כמו 'אם תרצו' שממומן בידי גורמים בישראל, מוצדקת?
"גורמים? אין כאן גורמים. יש כאן מסע מתוזמן היטב של שיסוי כנגדנו ונגד שאר הארגונים כמו גם 'שוברים שתיקה'. הם מנצלים היטב את הפחד הקמאי שאוחז באנשים מפני דקירות סכין או דריסה בידי מחבלים טרוריסטים. ואז הם טוענים: המחבל הטרוריסט נתפש? – הוא לא דואג. אנחנו נעמוד לימינו במשפט ומניעת עינויו. כלומר? אנחנו עם הטרוריסטים. שתולים. גרים כאן אבל שתולים בקרב האוכלוסייה. ואני אומר יותר מזאת, ראש הממשלה ואחרים בממשלתו אולי אינם מזרימים תקציב ישירות לארגונים כאלו, אבל בהחלט מעודדים ברמיזה או בדרכים אחרות את ההסתה הפרועה כנגדנו. וזה מאוד מדאיג והכתובת בוערת עלן הקיר כבר מזמן".
באם תרצו דוחים טענה זו בשתי ידים. "אנחנו מזמינים אזרחים לתרום לנו", הם אומרים, ומודים: "יש לנו קשרים טובים עם הממשל, אז מה?"

7 Comments

  1. גידי
    17 בדצמבר 2015 @ 21:15

    עמית
    בדבריי על החיילים ההתייחסותי רק לתמימותם . לא טענתי ששיקרו ובשום מקום לא התרתי דם של איש.
    נא לדייק ! (למרות רמיזתך אני חילוני שמעט מאוד מבין בדת.4 מילדיי שרתו 3 מהם קצינים קרביים)
    כוונתי לאנשי הארגון המקצועיים בשכר מלא , מטיילים בארץ ובעולם מכפישים אותנו מעל כל במה בהנחיית האיחוד האירופי והפלסטינים . ובניגוד אלייך אני חושב שהם שפלים ונבזים והם לא אחים ובטח לא לנשק.

    • עמית מנדלזון
      18 בדצמבר 2015 @ 11:15

      המעידים אינם חיילים תמימים הם מבינים היטב מה קורה מי נתן להם את הפקודות ומה אסור ומה לא אסור. בעוד שאתה חושב על החרדות שלך החרדה שלהם אחרת. אבל תחשוב אחרת אם המצב לא היה כל כך רע והצבא היה מקפיד על המוסר בו הוא מתהדר הרי שלא היה שוברים שתיקה. לא היה צורך בו

      • גידי
        18 בדצמבר 2015 @ 12:16

        אין לי חרדות כלל ,אני אופטימי וזה מה שמניע אותי . דאעש,האחים המוסלמים פלסטינים,הסונים והשיעים עסוקים בעיקר בעצמם .
        לגבי הטיעון של השמאל הקיצוני בצלם ושוברים שתיקה שצהל לא מוסרי כביכול … אותו דבר טוענים אם תרצו,תג מחיר ,ארץ הצבי ועוד אירגוני ימין קיצוני ,שהמדינה לא עושה את תפקידה בשמירה לכן אנחנו מטפלים בבוגדים…!

        • עמית מנדלזון
          18 בדצמבר 2015 @ 16:37

          מה שאתה אומר הוא ששני הצדדים טוענים שהמדינה לא עושה את תפקידה רק שהימין לוקח את החוק בידיים הלכה למעשה והשמאל רק מדבר… ולדבר בדמוקרטיה מותר. אז מי כאן לא בסדר ?

          • גידי
            18 בדצמבר 2015 @ 17:54

            צודק. ומי שלא "בסדר" זה שני הצדדים הקיצוניים, זה שפעילותו כנגד החוק וקל יותר לפגוע בו ,וזה שבמימון האויב מנצל את הדמוקרטיה לחתור תחתיה.
            כמו תאומים סיאמיים שההורים המבועתים (העם) מעדיפים משפחה בלעדיהם.

  2. גידי
    17 בדצמבר 2015 @ 9:21

    אין בלבי שום רחמים או סימפתיה לאנשים נבזים אלו של שוברים שתיקה . שמחתי לקרוא שהם חושבים שיש חשש לחייהם ואני מקווה שהרגשה זו תלווה אותם לאורך חייהם. (הם יכולים לבקש מהפלסטינים העלאה במשכורת בגלל רמת סיכון א+…)
    הטענות הם לא כלפי החיילים התמימים שמסרו עדויות ונפלו בפח של שונאי ישראל אנטישמים.
    החברים בארגון שחוששים לחייהם יודעים למה !מסתבר שיש להם אומץ להסית אבל לא לשאת באחריות.

    • עמית מנדלזון
      17 בדצמבר 2015 @ 9:35

      בחיים שלי לא ראיתי אדם כל כך רהוט חסר השכלה לחלוטין אדם שמדבר עברית ולא מבין אותה, אבל זה לא מפתיע אותי גידי אנושיות לא קיימת בדת היהודית רצח דם אכזריות פרימיטיביות הכל כן אבל הומניות חס וחלילה . אתה סתם אב טיפוס של אלו שביום מן הימים יאמרו "רק ביצעתי הוראות". אבל אם עדיין לא הבנת אז שוברים שתיקה הם חילים. קצינים וכו ששרתו או משרתים. בדיוק כמוך וכמו ילדיך. הם רק לא חושבים כמובם הגזענים הנאלחים ואתה גוזר עליהם מוות כי הם לא חושבים כמוך זה שהם אחים לנשק לא אכפת לך. אתה באמת טיפוס מגעיל

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן