Skip to content

שלושה קטינים הואשמו במעשי הצתה וכתובות נאצה בכפר יפיע

שלושה תלמידי ישיבה הואשמו הבוקר במעשי חבלה בבית המשפט המחוזי לנוער. השלושה הודו במעשים המיוחסים להם שבוצעו כנקמה על הפיגוע במתחם שרונה בתל אביב. עורכי דינם: השב"כ הוציא מהם הודאה בעינויים ובבלחץ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שלושה קטינים תלמידי ישיבה בכיתות ט' עד י', הואשמו היום (שלישי) על ידי פרקליטות מחוז צפון בבית המשפט המחוזי לנוער בנצרת, בביצוע פעולות תג מחיר שכללו שרפת רכבים וכתובות נאצה בכפר יפיע בלילה שבין ה9 ל 10 ביוני שעבר. שניים מהם הואשמו בעבירות של חבלה במזיד ברכב ממניע גזעני, הצתה ושיבוש מהלכי משפט, והשלישי ובאי מניעת פשע.
מכתב האישום עולה כי עם היוודע דבר הפיגוע בשרונה, בחודש שעבר בתל אביב שבו נהרגו 4 ישראלים ונפצעו 16 בני אדם. החליטו הנאשמים לנקום את מותם של נרצחי הפיגוע וביצעו פיגוע נקמה.
ביום 9/6/16, בשעות אחר הצהריים, ובמסגרת תכניתם המשותפת לנקום באזרחים בני החברה הערבים, ניגש אחד הנאשמים אל פינת ישיבה המשמשת את תלמידי הישיבה למנוחה 'זולה' , אשר שוכנת בחורשה סמוכה לישיבה והטמין במקום תיק גב, אותו הכין מבעוד מועד, ובו בקבוק מלא בנזין, תרסיס צבע, קפוצ'ון וכפפות ושב לישיבה.
בהמשך אותו יום, בסמוך לחצות הלילה, נפגשו שניים מהנאשמים על גג הישיבה ושוחחו על הפיגוע בשרונה ועל רצונו של אחד מהנאשמים לנקום את מות הנרצחים וסיפר לו כי הלילה יצאו הוא וחבר נוסף "לעשות מעשה" ביפיע כנקמה. החבר ביקש מהנאשם השלישי כי בעת שיצא ביחד עם חברו לבצע את הפיגוע, ימתין השלישי על מדרגות החירום של הישיבה ויתצפת על השביל המוליך ליפיע, זאת בכדי לוודא שהוא וחברו שבים בשלום והבהיר לו כי אם לא ישובו תוך שעתיים לישיבה, יודיע לגורמי הישיבה על היעדרם ועל כך שיצאו לכיוון יפיע.

צילום: כול אל-ערב
צילום: כול אל-ערב

צילום: כול אל-ערב
צילום: כול אל-ערב

ביום 10.6.16 בסמוך לשעה 2:00, יצא הנאשם המרכזי אל ה'זולה', לקח את התיק אותו הטמין במקום מוקדם יותר, והמתין לבואו של הנאשם השני עמו קבע להיפגש מבעוד מועד. בתוך כך, החליף הנאשם את החולצה הקצרה שלבש בקפוצ'ון שהיה בתיקו, וקשר את החולצה על פניו באופן שרק עיניו ייראו. כעבור מספר דקות הגיע לזולה הנאשם השני, לבוש בקפוצ'ון וקשר, אף הוא, על פניו חולצה שתסתיר את פניו. שני הנאשמים עטו כפפות על ידיהם ויצאו יחדיו דרך חורשה לעבר יפיע.
שני המחבלים הצעירים הגיעו אל שער מגרש נעראני, קפצו מעליו ונכנסו אל שטח המגרש. שם ריסס אחד מהם, באמצעות תרסיס הצבע שהביאו עימם, כתובות נאצה על שלוש משאיות שחנו במקום וכתב עליהן את הדברים הבאים: "נקמה", "נקמת נרצחי תל אביב" ו"תג מחיר" . במקביל, שפך המחבל השני את הבנזין, בו הצטיידו מבעוד מועד, על רכב שעמד במקום והצית אותו.
צילום: כול אל-ערב
צילום: כול אל-ערב

כתוצאה ממעשי שני הנאשמים התלקח הרכב ונשרף כליל. רכב נוסף, שעמד בסמוך עלה אף הוא באש וניזוק חלקית. כוחות כיבוי , אשר הוזעקו למקום על ידי בן משפחה של בעל המגרש, השתלטו על האש וכיבו את השרפה. בסרטוני מצלמות האבטחה נראו המחבלים רעולי פנים נכנסים למגרש ושורפים את הרכבים. עו"ד יעל כ"ץ מפרקליטות מחוז צפון ביקשה מבית המשפט לעצור את שני המחבלים עד תום ההליכים ואילו את משתף הפעולה לשחרר למעצר בית בתנאים מגבילים.

פרקליטי הנאשמים: ההודאות נגבו בעינויים ולחץ נפשי
עורכי הדין עדי קידר וליאור בר זוהר מטעם ארגון חוננו שמייצגים את הנאשמים אמרו כי הקטינים הודו במעשה רק בעקבות חקירות אגרסיביות, איומים ומניעת שינה, וכי על בית המשפט יהיה לבחון את קבילות ההודעה. עו"ד ליאור בר זוהר: "הקטינים הוחזקו בתנאים לא אנושיים ונחקרו במשך רוב שעות היממה. מלכתחילה העבירות החמורות, שהן החברות בארגון טרור, לא מופיעות בכתב האישום. העבירות נוספו בהתחלה בשביל למנוע מהנאשמים את המפגש עם עורך דין, מה שבאמת נעשה. יש חשש גדול שהנאשמים הודו בדברים שהם כלל לא עשו לאחר שההודאות חולצו מהם בחקירת שב"כ אינטנסיבית, תוך פגיעה בזכויות שלהם ומבלי שנפגשו עם עורך דין".
לטענת עורכי הדין אחד הקטינים תיאר טען בפניהם כי "חוקר תפס לי את הראש והרים אותו כלפי מעלה", כאשר הופעלה כלפיו גם אלימות מילולית שכללה קללות קשות והטחת אמירות שהוא "מחבל" והוא "הולך לראות מה זו חקירת שב"כ אמתית". בנוסף לכך טוענים הפרקליטים כי ממרשם "נמנעה שינה בלילות הראשונים של המעצר עד שהודה במיוחס לו, והחקירה בה מסר הודאה נמשכה עד השעות הקטנות של הלילה בניגוד לחוק הנוער".
בארגון חוננו טוענים כי גם הקטין השני תיאר התנהלות דומה שכללה דיבור גס ובוטה כלפיו וכלפי בני משפחתו מפי החוקרים. החוקרים שיקרו לנער והודיעו לו כי סגרו את הישיבה בה הוא לומד בגלל שנעצר ואם לא יודה הישיבה לא תחזור לתפקד. בנוסף, כך ניטען " תיאר הקטין כי החוקרים "מתחו את ראשו לאחור", וכי אחד החוקרים ירק עליו. בנוסף החוקרים צרחו באוזניו בזמן החקירה".
מסיבה זו, מסבירים בחוננו, "הנער שנחקר שעות ארוכות מדי יום עד שהודה, אף תיאר כי החוקרים התנו מתן אפשרות לתפילה ותנאים בסיסיים בהודאה במעשה, ואמרו לו כי אם לא ישתף פעולה בחקירה לא יקבל אוכל ואפשרות לאכול ולהתפלל".
בעקבות הדברים שלח עו"ד עדי קידר מכתב תלונה חריף ליחידה לפשיעה לאומנית בימ"ר ש"י המנהלת את החקירה ובה דרש כי הקטינים יבדקו בידי רופא ופסיכיאטר שכן אחד הנערים אף סובל כתוצאה מהחקירות הקשות מנדודי שינה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן