Skip to content

מול איומי איראן, יש להיזכר בטעות המודיעין ערב מלחמת עיראק

ההיערכות לקראת המלחמה עלתה לישראל מאות מיליוני שקלים. לאחר כיבוש עיראק ובעצם עד היום לא נמצאה כל הוכחה לקיומו של נשק השמדה המונית בעיראק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ההיערכות לקראת המלחמה עלתה לישראל מאות מיליוני שקלים. לאחר כיבוש עיראק ובעצם עד היום לא נמצאה כל הוכחה לקיומו של נשק להשמדה המונית בעיראק 

מאת עמי אטינגר

מסיכת גז
בהלת הנשק הכימי (אילוסטרציה: © Adam Hicks | Dreamstime.com)

הדיבורים הרבים היום, שלפיהם איראן מתקדמת בצעדים מתוכננים לקראת ייצור פצצה גרעינית, מזכירים את האווירה ששררה בישראל, במדינות המפרץ, באירופה ובארה"ב ב-2002 ובתחילת שנת 2003. באותה תקופה רבו הפרסומים על מלאי גדול של נשק השמדה המונית שמחזיק סאדאם חוסיין במחסניו הנסתרים. מקורות בטחוניים בארץ ובארה"ב אף דווחו באותה התקופה על מאות טילי סקאד מצויידים בראשי נפץ "מלוכלכים", המכוונים לשיגור לעבר ישראל וארצות המפרץ.

ערב מלחמת המפרץ השנייה, שהאמריקנים קראו לה "מבצע חופש לעיראק", הופיע באו"ם קולין פאוול, שר ההגנה האמריקני, והציג צילומים שהראו, לדבריו, שטחי שיגור עתידיים של נשק השמדה המונית.

אמ"ן פרסם באותה התקופה כי משאיות חצו את גבול עיראק סוריה עם מטען בלתי ידוע, פרסום שהיה בו סימן שאלה גדול, שיותר רמז מאשר הסתיר את תוכנו המסוכן של מטען המשאיות.

בתירוץ  הרשמי שהנשק להשמדה המונית המצוי בידי סאדאם חוסיין עלול לסכן את שלום מדינות האזור והעולם, פלשו ב-20 במרס 2003 צבאות  מדינות הקואליציה, בראשן ארה"ב ובריטניה ובדחיפת הנשיא ג'ורג' בוש, לעיראק. כעבור כשלושה שבועות מיגרו את משטרו של הדיקטטור העיראקי. הפלישה בוצעה ללא אישור בינלאומי, מאחר שארה"ב לא הצליחה לגייס רוב במועצת הביטחון באו"ם וגם נחלה כישלון בעניין זה בעצרת הכללית.

ישראל נערכה  היטב לקראת המלחמה בעיראק ותוך כדי המלחמה, בשורה של צעדי התגוננות כגון  גיוס אלפי חיילי מילואים ממערך הנ"מ והעורף, הנחיה לאזרחים לפתוח את ערכות המגן והכנת חדרי המיגון. היערכות שעלתה למדינה מאות מיליוני שקלים.

ההפתעה הייתה רבה, בלשון המעטה, כשלאחר כיבוש עיראק ובעצם עד היום הזה לא נמצאה כל הוכחה לקיומו של נשק השמדה המונית בעיראק, גם לאחר חיפושים קדחתניים רבים של צבא ארה"ב וסוכנות הביון. היום כבר מקובל להאמין, כי לסדאם חוסיין לא היה נשק השמדה המונית, ושההנחה שהיה בידיו נשק כזה התבססה על מודיעין מוטעה.

לקח זה צריך לעמוד היום מול עיניהם של המנהיגים, בארץ ובעולם, לפני שהם מקבלים החלטה לתקוף או לא לתקוף את איראן. זה לא אומר שהאיומים של איראן אינם מסוכנים. כבר ספגנו בעבר טילים, וכשנשיא איראן חוזר ואומר ללא הרף כי מדינת ישראל היא חזיון זמני, צריך להיות ערניים ולהיות מוכנים לכל משימה. אבל תמיד מוכרחים לבחון את אמינות  המודיעין לפרטיו הקטנים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן