Skip to content

המחוזי בנצרת אסר על עיריית עפולה לקיים אירוע בהפרדה מגדרית

עוד ניצחון במערכה נגד הדרת נשים במרחב הציבורי: בית המשפט המחוזי בנצרת קיבל היום (ראשון) את עתירתה של שדולת הנשים נגד עיריית עפולה ואסר על הפרדה מגדרית באירוע מוזיקלי בפארק העירוני
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היום (ראשון) קיים בית המשפט המחוזי בנצרת דיון בעתירה שהגישו שדולת הנשים וחברת מועצת העיר עפולה, נגה שרון, נגד עיריית עפולה ו"מרכזים לקהילה ולהתחדשות השכונות בעפולה". לאחר ששקל את טיעוני הצדדים, אסר השופט יונתן אברהם "על ביצוע הפרדה מגדרית על רקע של מין, גזע או כל מגדר אחר במהלך האירוע. כל אחד מבאי האירוע יהיה רשאי לפי שיקול דעתו לשהות בכל מקום באירוע, ונאסר בזאת על מי מן הסדרנים או המאבטחים, או כל גורם מארגן אחר באירוע, לבצע פעולה כלשהי של הפרדה על רקע מגדרי".

"עשינו היום עוד צעד משמעותי כדי להבטיח את מעמדן וזכותן של נשים להיות נוכחות ושוות בכל מרחב ציבורי," התייחסה לפסק הדין מיכל גרא מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים, "לא ייתכן שבמרחב הציבורי ובמימון ציבורי אבא לא יוכל ללכת עם הבת שלו למתנפחים ואמא תופרד בכניסה לפארק ציבורי מהבנים שלה, כפי שהיה אמור להיות באירוע בעפולה. לכן עתרנו נגד עיריית עפולה".

הזמר מוטי שטיינמץ, שאמור להופיע באירוע בפארק העירוני עפולה ביום רביעי הקרוב, הגיב תגובה ראשונה לקבוצת #דוסינייעס: ״זה הזמן שלנו לקדש שם שמיים. ביהמ״ש לא יחליט לנו מה לעשות ואיך. אני בשום פנים ואופן לא מופיע בלי הפרדה ובלי מחיצה״.

כצפוי, פסיקת בית המשפט המחוזי בנצרת עוררה סערה בקרב חברי הכנסת מהמפלגות החרדיות. ח"כ משה ארבל (ש"ס) עתיד להגיש בשעות הקרובות עתירה דחופה לבג"ץ, לפי הוראת יו"ר המפלגה השר אריה מכלוף דרעי. זאת, על מנת להביא לביטול ההחלטה לאסור אירוע מרכזי לציבור החרדי בהפרדה מגדרית.

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) הגיב באריכות: "החלטת בית המשפט בעיצומו של צום תשעה באב, לאסור על קיום אירוע נפרד מרצון בצניעות, עבור יהודים כשרים בעפולה, מזעזעת. היא מזכירה לכולנו כי אנו עדיין שרויים בגלות בידי מחריבי היהדות, בתוך ארץ קודשינו ותפארתנו. שוב מוכיחים השופטים כי הם אויבי חופש הדת, ושוללי חירות האדם לבלות בצניעות כרצונו הדמוקרטי. זהו שלב נוסף בהפיכת מדינת ישראל לדיקטטורה אנטישמית שבה אסור ליהודי לשמוח כהלכה, בניגוד כל מופעי התועבה המשולמים מכספי מיסינו. הם כופים על עם התורה, לנהוג לפי התרבות הרעה של המישטר הפרוץ והאנטי יהודי. הכל לפי רוח התקופה לדכא את שומרי התורה וההלכה היהודית". אייכלר הוסיף, כי "עלינו לדרוש בכל תוקף לעגן בחוקי המדינה, את הזכות לשמור על דת קודשנו כהלכתה".

גם ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הימין המאוחד), שר התחבורה וחבר הקבינט, התייחס לפסק הדין: "מדובר בפסק דין חמור ומקומם שמצטרף לשרשרת של פסיקות שהופכות את בית המשפט למי שמציב את עצמו נגד היהדות והציבור הדתי, ומבקש לכפות עליהם את ערכיו המעוותים ולהעביר אותם חינוך מחדש. ביטול האירוע בעפולה הוא גזל כבשת הרש של הציבור הדתי בעיר, שמבקש להנות מעט מהמרחב הציבורי ותקציביו באופן שתואם את ערכיו ואת השקפת עולמו. ספרו לנו עוד על כפיה דתית."

באופן חריג תקף סמוטריץ' את בנימין נתניהו: "הלוואי ויכולתי לצפות מראש הממשלה לצאת להגנתו של הציבור הדתי ולקרוא את היועץ המשפטי לממשלה, שאנשיו מובילים את הכפיה החילונית הפונדמנטליסטית הזו, לסדר. אבל הוא עסוק בלחפש כעת את המנדטים שלהם ואין לו זמן לטפל במצוקותיהם. אני קורא לכלל המפלגות הדתיות להודיע כעת לראש הממשלה כי יתנו את כניסתם לממשלתו אחרי הבחירות בביצוע תיקוני החקיקה הנדרשים כדי לשים סוף לכפיה החילונית הזו ולאפשר לציבור הדתי לחיות על פי אמונתו". בהמשך, פרסם את הציוץ הזה בחשבונות בטוויטר:

יו"ר דגל התורה, ח"כ משה גפני מסר, כי "הפסיקה של השופט היא פסיקה מרושעת, שמתאימה לט' באב – יום החורבן, ותגרום להרבה מאד אנשים ובני נוער לא להשתתף באירוע. אני קורא לכל המשתתפים, שלא לפגוע האחד בשני, ומתוך רצון והסכמה כל אחד ישמור על מקומו הוא."

ומהצד השני של הקשת הפוליטית, הגיבה סתיו שפיר, יו״ר משותף ב"המחנה הדמוקרטי", לדבריו של סמוטריץ׳: "סמוטריץ׳ הוא גילום הרס הדמוקרטיה הישראלית. הוא והאידאולוגיה המשיחית שהוא מוביל הם הרס מערכת המשפט ומערכות הצדק. לקיצוניים האלה נתניהו נותן את המדינה בתמורה לשוחד הפוליטי הגדול בהיסטוריה – שליטה במדינה בתמורה למפלט מאימת הדין״.

חברתה למפלגה, נעה רוטמן, הגיבה אף היא: "בצלאל סמוטריץ, איש עם כיפה ובלי אלוהים, שלא מתבייש להפיץ את תורתו החשוכה ולהרבות מחלוקת בעם גם ביום זיכרון כמו תשעה באב. אירועי הפרדה הם שם מכובס לשובינזם עתיק שמנסה לכבוש לו דרך לתוך השיח הלגיטימי. טוב עשה בית המשפט שמנע את שינוי הפרהסיה בעיר עפולה. וטוב יעשה סמוטריץ׳ אם יפסיק לנסות לכבות עלינו את האור: השנה 2019. נשים וגברים מסרבים להיות אוייבים."

יאיר לפיד (כחול לבן) "מחזק את החלטת השופטים בבית המשפט המחוזי בנצרת על איסור הפרדה מגדרית באירוע ציבורי. נמשיך להילחם על מדינה יהודית, דמוקרטית וליברלית. כאן זה לא איראן".

הרב דוד סתיו, יושב ראש ארגון רבני צהר, ביקש להתייחס אף הוא לפסק הדין, ואמר, כי "המסר המרכזי של חורבן עמנו בעבר הוא הצורך להכיר בשונות בין שבטי ישראל. זכותה של חברה לרצות לקיים ארועים בהפרדה מגדרית ממש כשם שזכות אחרים לקיים ארועים ללא הפרדה. חובה עלינו לכבד תרבויות ומנהגי כל שבט בלי לנסות ולהשליט עליהם את ערכי השבטים האחרים״.

בצעד חריג, הגיבה דוברות הרשות השופטת לתגובות מהזירה הפוליטית:

סמוטריץ' לא נותר חייב והגיב לתגובה:

צילום אילוסטרציה: stocksnap.io

עיריית עפולה ו"מרכזים לקהילה ולהתחדשות השכונות בעפולה" תכננו לקיים ביום רביעי הקרוב, 14.8.2019, מופע מוזיקלי של מוטי שטיינמץ וחיים ישראל בפארק העירוני עפולה. העירייה פרסמה את דבר המופע במודעה שבראשה התנוסס סמליל העירייה, אוזכרו שמותיהם של ראש העיר אבי אלקבץ, וסגנו צורי כהן, וצויין בה כי "האירוע מיועד למשפחות בהפרדה מלאה".

עם היוודע הדבר, פנתה שדולת הנשים במכתב רשמי לראש העיר, בו הדגישה כי מעורבות העירייה באירוע בהפרדה בין גברים ונשים נעשית שלא כדין. מעורבות זו מנוגדת לפסיקת בית המשפט העליון ולהחלטת ממשלה בנושא. "הפקת מופע מעין זה בפארק עירוני מרכזי, מרחב ציבורי השייך לכל תושבי העיר, ללא נשים על הבמה ובהפרדה מגדרית, פוגעת בערך השוויון ומפלה נשים," נכתב במכתב. שדולת הנשים דרשה לבטל את המופע במתכונתו המדירה.

לאחר שלא התקבלה תגובה, החליטה שדולת הנשים להגיש עתירה מנהלית דחופה נגד העירייה ונגד "מרכזים לקהילה ולהתחדשות שכונות בעפולה". זאת, על מנת שלא לאפשר את קיום האירוע המפלה ביום רביעי הקרוב וכדי לוודא שנשים יוכלו להיות נוכחות ושוות בכל מרחב ציבורי.

בעקבות העתירה, חזרה בה עיריית עפולה, הודיעה שהיא מקבלת את עמדת היועץ המשפטי לממשלה והחלטת הממשלה, והורתה להסיר מהפרסומים לאירוע את נושא ההפרדה המגדרית. העירייה ו"מרכזים לקהילה ולהתחדשות שכונות בעפולה" התחייבו שלא תהיה הפרדה מגדרית יזומה מטעמן באירוע ולא תהיה הכוונת קהל אקטיבית להפרדה מטעמן.

עם זאת, העירייה סירבה להתחייב מפורשות שלא תהיה הכוונה בפועל להפרדה מגדרית באמצעות הצבת מחיצות על ידי ההפקה או צד שלישי המעורב באירוע, או הצבת שלטים המורים על הפרדה, או הפעלת מערכת כריזה בעניין והכוונת קהל על ידי צדדים שלישיים. העירייה ו"מרכזים לקהילה ולהתחדשות שכונות בעפולה" טענו, כי "אין בכוחן לנקוט בפעולות שיטור אקטיביות כנגד ציבור הבאים לאירוע ולמנוע מהם לפעול כראות עיניהם באירוע שנועד עבורם". לפיכך הוחלט בשדולת הנשים לא לבטל את העתירה.

היום (ראשון) התקיים דיון בעתירה בפני השופט יונתן אברהם בבית המשפט המחוזי בנצרת. לאחר ששקל את טיעוני הצדדים, אסר, כאמור, השופט אברהם  "על ביצוע הפרדה מגדרית על רקע של מין, גזע או כל מגדר אחר במהלך האירוע. כל אחד מבאי האירוע יהיה רשאי לפי שיקול דעתו לשהות בכל מקום באירוע, ונאסר בזאת על מי מן הסדרנים או המאבטחים, או כל גורם מארגן אחר באירוע, לבצע פעולה כלשהי של הפרדה על רקע מגדרי". בנוסף, הורה השופט למאבטחים ולסדרנים מטעם העירייה ו"מרכזים לקהילה ולהתחדשות שכונות בעפולה" למנוע כל ניסיון שנועד לבצע הפרדה מגדרית, לסכל כל ניסיון להציב שלטים המורים על הפרדה כאמור או מחסומים או אמצעי כריזה וכיוצ"ב, ולערב את משטרת ישראל הנוכחת במקום בכל מקרה שגורם כלשהוא ינסה לבצע הפרדה כאמור.

על מנת לוודא כי פסק הדין יקויים, חייב בית המשפט המחוזי את העירייה ו"מרכזים לקהילה ולהתחדשות שכונות בעפולה" להודיע עד מחר (שני) בשעה 16.00 למפיקי האירוע, לספק השירותים ולאומנים את תוכנו של פסק הדין ואת האיסור לפיו לפעול בשטח האירוע לצורך הפרדה מגדרית. כמו כן חוייבו השתיים להסיר מכל מודעות הפרסום את ההגבלה המגדרית. בנוסף, הורה בית המשפט לנציגי משטרת ישראל לסייע לכל מי הפונה אליה בטענה או תלונה כי מתבצעת הפרדה מגדרית, למנוע הפרדה שכזו ולהרחיק ממקום האירוע כל אדם העוסק בהפרדה מגדרית בשעת האירוע.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן