Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום שלישי ה-10 בדצמבר 2019

כותרות המהדורה     תקרית אווירית חריגה בשמי דרום-מזרח סוריה | דיווח: מטוסי קרב רוסיים הדפו מטוסים ישראליים שהיו בדרך לתקיפה בסוריה (בטחוני)     בכיר איראני: "אם ישראל תעשה טעות – נשטח את תל אביב מתוך לבנון" (בטחוני)     צבא עיראק החליט להציב מיליציה פרו-איראנית בגבול סוריה-עיראק (בטחוני)     הושגה הסכמה: אם הכנסת תפוזר הבחירות יתקיימו […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות



כותרות המהדורה

    תקרית אווירית חריגה בשמי דרום-מזרח סוריה | דיווח: מטוסי קרב רוסיים הדפו מטוסים ישראליים שהיו בדרך לתקיפה בסוריה (בטחוני)

    בכיר איראני: "אם ישראל תעשה טעות – נשטח את תל אביב מתוך לבנון" (בטחוני)

    צבא עיראק החליט להציב מיליציה פרו-איראנית בגבול סוריה-עיראק (בטחוני)

    הושגה הסכמה: אם הכנסת תפוזר הבחירות יתקיימו ב- יום שני ה-02 במרץ 2020 ו' באדר תש"פ (פוליטי)

    ההצעה האחרונה של הליכוד לליברמן להקמת ממשלה: רפורמות בגיור, מתן סמכויות שיאפשרו הרחבת חילולי השבת, ורוטציה על ראשות הממשלה (פוליטי)

    "נתניהו ייצא לנבצרות מוחלטת בעוד חמשה חודשים, לא יצטרכו לבצע הצבעה מחודשת למימוש הרוטציה" | נחשפו פרטים מתוך מתווה הרוטציה שגובש בין הליכוד לכחול-לבן (פוליטי)

    רוסיה: תחדש את הצי האווירי שלה – "נבנה מטוסים שיוכלו לשאת נשק גרעיני" (חוץ)

    צרפת: היום – צעדת ענק ושביתה כללית; המטרה: לעצור את רפורמת הפנסיות השנויה במחלוקת (חוץ)

    בתיווך צרפת וגרמניה: פוטין וזלנסקי נועדו ודנו במלחמה במזרח אוקראינה (חוץ)

    "זקן עצבני וחסר סבלנות": המלחמה המילולית בין קוריאה הצפונית לטראמפ חוזרת (חוץ)

    מחר ההחלטה בערעור הוועדה להצלת עולם התורה נגד מעצרו של סרבן הגיוס החרדי; ברגע האחרון: סרבן גיוס נוסף שהועבר לידי המשטרה הצבאית – שוחרר ממעצר (חדשות)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    הלילה: מצפון הארץ ועד צפון הנגב צפוי גשם מקומי מלווה בסופות רעמים בודדות. במדבר יהודה וים המלח חשש לשיטפונות

    שלישי: גשמים מקומיים מלווים בסופות רעמים יחידות מצפון הארץ עד צפון הנגב. קיים חשש קל לשטפונות במדבר יהודה וים המלח. טמפרטורות נמוכות מהרגיל. הגשם ייחלש בהדרגה.

    רביעי: מעונן חלקית בעננות בגובה רב. תחול עליה בטמפרטורות. במהלך הבוקר בהרי הצפון ינשבו רוחות מזרחיות ערות.

    חמישי: משעות הצהרים יחלו לרדת ממטרים מקומיים מלווים בסופות רעמים וברד ברוב אזורי הארץ. חשש לשיטפונות במקומות המועדים. תחול ירידה בטמפרטורות.

    שישי: מעונן חלקית. גשם מקומי מלווה בסופות רעמים בודדות בעיקר בצפון הארץ. תחול ירידה קלה נוספת בטמפרטורות.

חדשות

בניגוד לעמדת הפרקליטות: בית המשפט העליון ידון בשבוע הבא בהכשרת ראיות שהושגו באמצעים לא חוקיים בידי המשטרה

בית המשפט העליון החליט אתמול (שני) כי ידון ביום ראשון הקרוב בסוגיית הפריצה הלא חוקית של המשטרה והפרקליטות לטלפונים של יועצי ראש הממשלה. * בהחלטה לקיים דיון דחה העליון את עמדתה של הפרקליטות, שטענה כי בחיפוש במכשירים הניידים של היועצים אין עניין משפטי או ציבורי החורג מעניינם האישי.

תקרית בבית ראש הממשלה בקיסריה: מאבטח נפצע קל מפליטת כדור; רה"מ לא שהה במקום בעת התקרית

מאבטח במעונו של ראש הממשלה נתניהו בקיסריה נפצע אמש (שני) באורח קל בידו מפליטת כדור מנשקו האישי. * בלשכת ראש הממשלה עדכנו כי ראש הממשלה ומשפחתו לא שהו במקום בעת התקרית, והנושא יתוחקר על ידי הגורמים המקצועיים.

מחר ההחלטה בערעור הוועדה להצלת עולם התורה נגד מעצרו של סרבן גיוס חרדי; ברגע האחרון: סרבן גיוס נוסף שהועבר לידי המשטרה הצבאית – שוחרר ממעצר

מחר (רביעי) יפרסם בית הדין הצבאי לערעורים את הכרעתו בערעור הוועדה להצלת עולם התורה נגד מעצרו של סרבן הגיוס החרדי יהודה אלימלך, שנעצר עקב התנגדותו לגיוס חרדים וסירובו לשתף פעולה עם חוק הגיוס. במקביל, כלל העצורים שנעצרו במהלך ההפגנה שהתקיימה שלשום (שני), ברחוב בר אילן בירושלים, שוחררו ממעצרם בסיוע ארגוני ההצלה. אחד העצורים, שהתגלה במסוף המשטרתי, כי יש נגדו צו מעצר צבאי, עקב התנגדותו לגיוס חרדים, הועבר כבר לידי המשטרה הצבאית,  אך הוחזר לידי המשטרה האזרחית ושוחרר בשעות הבוקר.

חשד לחיסול בהוד השרון: גבר נורה למוות מרכב חולף

בן 40 שמוכר למשטרה מעבירות סמים ורכוש נורה אמש ברחוב המכבים בעיר. חובשים ופרמדיקים ביצעו בו פעולות החייאה שבסופן נקבע מותו. המשטרה בודקת את נסיבות האירוע

בריאות

משרד הבריאות: עלייה משמעותית בתחלואה בשפעת בשבועיים האחרונים

משרד הבריאות הודיע אמש (שני) כי חלה עלייה משמעותית בנתוני התחלואה השפעת בשבועיים האחרונים. * שיעור ההדבקה הגבוה ביותר נרשם באזור מרכז הארץ, אחריו בירושלים וצפון הארץ. שיעור ההדבקה הנמוך ביותר נרשם בדרום הארץ. * גם שיעור הפניות בשל דלקות ריאות גבוה בהשוואה לשנים קודמות, כשמרבית התחלואה נרשמה בקרב תינוקות בני פחות משנתיים, וקשישים בני 65 ומעלה. * לפי נתוני משרד הבריאות, שיעור הפניות של הורים לילדים שבר שיאים בשבועות האחרונים, ומגיע ל-30 פניות לכל 10 אלף איש. מדובר בכ-24 אלף פניות בשבוע לרופאי קופות החולים ובתי החולים.

– כמו כן, אחוז הדגימות החיוביות לשפעת מסך הדגימות שהתקבלו עד כה ממרפאות הנו גבוה מהתקופה המקבילה בשנה שעברה. לפי המשרד, אחוז הדגימות החיוביות לשפעת מסך הדגימות שהתקבלו עד כה ממרפאות, גבוה מהתקופה המקבילה בשנה שעברה ב-9%,  (22% לעומת 13% מסך הדגימות מתחילת העונה ועד לשבוע האחרון, ו- 44% לעומת 31% לשבוע האחרון בלבד).

דיווח: נמצא פתרון לאישור תקציב סל הבריאות; הבוקר תתקיים פגישה בין משרד האוצר והבריאות

על רקע החשש כי בשל אי היציבות הפוליטית תקציב סל הבריאות לא יאושר מה שעלול היה להביא אלפי חולים יישארו ללא התרופות, ובהם גם חולי סרטן רבים וילדים קטנים שחולים במחלות נדירות וקשות. אושר תקציב של 500 מיליון שקלים לוועדה שדנה בהיקפו של סל הבריאות – זהו היקף התקציב שבדרך כלל מוקצה למטרה הזאת בשנים האחרונות. * הבוקר (שלישי) תתקיים פגישה מכרעת בין משרדי האוצר והבריאות במהלכה תתקבל החלטה סופית וייחתם הסכם על תקציב הסל.

פוליטי

הושגה הסכמה: אם הכנסת תפוזר הבחירות יתקיימו ביום שני ה- 02 במרץ 2020

יומיים בלבד לפקיעת המנדט ובמערכת הפוליטית הגיעו להסכמות אתמול (שני) בבוקר ולפיהן אם הכנסת תפוזר יתקיימו הבחירות ביום שני, 02/03/2020 ו' באדר תש"פ. * במפלגות החלו לקיים התייעצויות עם היועץ המשפטי לכנסת על מנת שינחה כיצד להביא את החקיקה. * יו"ר הכנסת הודיע כי ככל שלא יימנעו הבחירות הנוספות, הכנסת תחוקק ביום רביעי הקרוב בשלוש קריאות את החוק שיקבע את הקדמת תאריך הבחירות * ההחלטה התקבלה בעקבות התעקשות כחול לבן לקיימן בתאריך זה, בעוד שבליכוד ובגוש הימין כולו העדיפו לדחות את הבחירות לכ"ח באדר תש"פ

– בצד ההיערכות לבחירות, אמר היועץ המשפטי לכנסת כי יש להיערך גם למצב של כינון ממשלת אחדות: "אנו לא יכולים להיות רגועים שמא בכל זאת ביום רביעי ב-23:59 נקבל טלפון שיש ממשלת אחדות. וממשלת אחדות תחייב כנראה תיקוני חקיקה במהלך השבועיים שבהם יינתן למי שתינתן הזכות להרכיב ממשלה ואז אנו צריכים להתכונן למצב של עיגון הרוטציה בחוק היסוד, דבר שלא קיים כיום, עיגון מוסד ממלא מקום ראש הממשלה, מתווה הנבצרות של הנשיא, כל אלו מחייבים לעשות הכנות מרובות. אנו לא יכולים להרשות לעצמנו כגורמי המקצוע הכמעט יחידים בשטח בזירה עצמה להגיע לדברים האלה לא מוכנים, כי הם קורים מהרגע להרגע בהתראות קצרות ביותר".

– במידה והבחירות אכן יוקדמו יקבלו המפלגות תוספת של 400 אלף שקל לח"כ (הסכום כיום עומד על 1.384 מיליון שקל לח"כ) ו-700 אלף שקל לרשימה ללא קשר למספר הח"כים בה. * הליכוד דרש תוספת כללית בעלות של 130 מיליון שקל, אך כחול לבן הסכימה לתוספת של 62 מיליון שקל בלבד. * בישראל ביתנו ובש"ס התנגדו להעלאת יחידת המימון של המפלגות

ההצעה האחרונה של הליכוד לליברמן להקמת ממשלה: רפורמות בגיור, מתן סמכויות שיאפשרו הרחבת חילולי השבת, ורוטציה על ראשות הממשלה

מאמצים בליכוד לקיים פגישה אחרונה בארבע עיניים בין נתניהו לליברמן, אמש אף פנה ראש הממשלה נתניהו בפומבי לליברמן וקרא לו "להיכנס למשא ומתן מואץ ב-48 השעות שנותרו כדי להקים ממשלה לאומית חזקה לישראל". עם זאת בשיחות סגורות אומר נתניהו כי ליברמן לא יתגמש: "ליברמן החליט שהוא לא רוצה אותי בלשכת ראש הממשלה"

– ביומיים האחרונים אף הועברה לליברמן הצעת פשרה אחרונה מטעם הליכוד. במוקד ההצעה: העברת תיק הפנים לליברמן, מה שיעניק לו השפעה על פתיחת מרכולים בשבת וסמכויות שנוגעות לעולים, הענקת חופש הצבעה בחוק הגיוס, ללא משמעת קואליציונית, ורפורמות בגיור. כמו"כ כוללת ההצעה, אישור פנסיות לעולים; תיק הביטחון עם חופש פעולה מלא; תיק הקליטה; תפקיד ממלא מקום ראש הממשלה; ואולי אף רוטציה בשנה הרביעית.

– במקביל, הסיעות החרדיות התבקשו על ידי הליכוד שלא לתקוף את ליברמן בימים שנותרו עד לפיזור הכנסת וכן התבקשו לשמור איזושהי תמונת ניצחון לליברמן במקרה שידרוש כזו. ע"פ הדיווח בחדשות12 גורם במפלגות החרדיות אמר כי כתמונת ניצחון לליברמן הם מוכנים להסכים למסירת חלק מהכותל לרפורמים, אך לא דברים אחרים.

– אמש, זמן קצר לאחר קריאת רה"מ אמר ליברמן בפגישה עם ראשי רשויות מהליכוד והבהיר כי "ממשלה צרה תהיה צרה למדינת ישראל". לדברי ליברמן, "ישראל ניצבת מול אתגר כפול – ביטחוני וכלכלי, ולא ניתן לתפקד במסגרת מצומצמת של ממשלה צרה, שתהיה צרה גדולה לישראל". ליברמן הוסיף "מתחילת מערכת הבחירות עמדתי על כך שחייבת לקום ממשלת אחדות", "למרות קיבלתי הצעות מרחיקות לכת, כולל תפקיד מ"מ רה"מ, שר הביטחון, שני תיקי שרים נוספים, כל ועדה בכנסת שנרצה ותקציבים, אמרתי שאצלנו מילה זו מילה ואנחנו לא נפר את התחייבויותינו לבוחר. אנחנו לא מחליפים עקרונות בכיסאות, גם אם מדובר בכיסא הכי מרופד".

לפיד: "אם נלך לבחירות אוותר על הרוטציה – זה מה שטוב למדינה"

מספר 2 בכחול-לבן, ח"כ לפיד, הבהיר אתמול בישיבת הסיעה של המפלגה כי הוא יוותר על הרוטציה במקרה שבו יתקיימו בחירות נוספות. לדבריו, הוא ישב בסוף השבוע עם ילדיו, ואמר להם, "אני הבטחתי לכם שאני תמיד אעשה מה שטוב למדינה, זה מה שטוב למדינה". עוד הוסיף כי "זו מלחמת השחרור שלנו. לשחרר את המדינה מהשחיתות. לשחרר אותה מהסחטנות. לשחרר אותה מהקיצוניות. לשחרר אותה מנתניהו".

"נתניהו ייצא לנבצרות מוחלטת בעוד חמשה חודשים, לא יצטרכו לבצע הצבעה מחודשת למימוש הרוטציה" | נחשפו פרטים מתוך מתווה הרוטציה שגובש בין הליכוד לכחול-לבן

על רקע הודעתו של לפיד, כי אם ישראל תלך לבחירות הוא יוותר על הרוטציה לראשות כחול-לבן, חושף העיתונאי בן כספית ב'מעריב', פרטים דרמטיים מהסכם הרוטציה שהתגבש בין הליכוד וכחול-לבן, שירדה מהשולחן כחלק מעסקת חבילה בין לפיד לגנץ, בו גנץ מוותר על ממשלת האחדות, ולפיד על הרוטציה. * לפי הדיווח, המתווה עורר מהומת אדירים בקוקפיט של כחול-לבן. גבי אשכנזי הוא התומך הנלהב ביותר שלה. בני גנץ נטה לכיוונו. לפיד ויעלון מתנגדים נחרצות. בשלב מסוים נטה גנץ להביא את ההצעה לדיון מסודר, אך נמלך בדעתו. הוא חילץ מלפיד את הירידה מהרוטציה גם בזכות העובדה שבתמורה, גנז יו"ר כחול לבן את הרעיון לשבת עם נתניהו. * ע"פ הדיווח, נתניהו משגר מדי פעם מסרים חשאיים לכמה מראשי כחול-לבן, ולפיהם הוא באמת מחפש דרך לסיים בכבוד וסבור שהוא מסוגל לחלץ מהנשיא טראמפ יתרונות משמעותיים בחצי השנה הקרובה. בנוסף, הוא מאמין שמעמדו כראש ממשלה אחרי בחירות יסייע לו להשיג עיסקת טיעון טובה עם הפרקליטות ולמנוע לא רק בחירות מישראל, אלא גם משפט מייגע, ארוך ויקר ממשפחת נתניהו.

– אחד הנושאים שעיכבו את המגעים היתה השאלה מתי ייכנס נתניהו לנבצרות. בסופו של דבר הוחלט להתעלם מאירועים כאלה או אחרים (הגשת כתב אישום, פתיחת משפט), ופשוט להצמיד את הנבצרות לתאריך ה' באייר תש"פ, כדי לאפשר לנתניהו להישאר כראש ממשלה ביום העצמאות, כשבפועל נתניהו ייצא לנבצרות בתאריך י' באייר תש"פ.

– בנוסף, בישראל יהיו שני ראשי ממשלה. האחד ייקרא "ראש הממשלה" (נתניהו), השני ייקרא "ראש הממשלה המיועד ברוטציה". כדי שגנץ לא יגיד שישב "תחת" נתניהו, הממשלה הזו תהיה ממשלתם של בנימין נתניהו ובני גנץ. בהשבעת הממשלה, יושבעו בעצם שני ראשי ממשלה: אחד מכהן, השני מיועד. ההחלפה ביניהם לא תצריך הצבעה נוספת וביטול או שינוי החוק הזה יצריך רוב מיוחד (מה שימנע מנתניהו ביטול המתווה כולו באמתלה כזו או אחרת).

חוק יסוד, הממשלה ישונה ויתווסף לו המתווה הנ"ל כסעיף מיוחד שייקרא "ממשלת רוטציה". הסעיף הזה קובע, בנוסף להיותם של שני ראשי ממשלה (אחד בפועל, השני "המיועד"), כי ההצבעה לאישור הממשלה היא בעצם הצבעה לאישורם של כל השלבים הבאים: לא יהיה צורך באף הצבעה נוספת כשנתניהו ייצא לרוטציה וגנץ יהפוך לראש ממשלה, או בחילופי גברי אחרים. הכל מגולם באותה הצבעה ראשונה.

– סעיף הרוטציה יקבע את התאריך המדוייק – כאמור, בו יהפוך ראש הממשלה נתניהו לממלא מקום ראש הממשלה בנבצרות, ואילו "ראש הממשלה המיועד ברוטציה" בני גנץ, יהפוך באותו יום, אוטומטית, לראש הממשלה. החוק יקבע גם את התאריך בו גנץ יפנה בחזרה את מקומו לנתניהו, או לכל מי שיהיה באותה עת יו"ר הליכוד, כדי להשלים את הרוטציה.

– סעיף הנבצרות היה הנפיץ ביותר. בתחילה ביקש נתניהו להמשיך להחזיק בסמכויות של מ"מ ראש ממשלה, לשבת בקבינט, להשתתף בישיבות ממשלה וכו'. על פי המתווה הזה, הנבצרות מוחלטת. נתניהו הוא חבר כנסת, נושא בתואר מ"מ ראש ממשלה בנבצרות, אבל לא משתתף בישיבות או בהחלטות קבינט/ממשלה. יוקם מנגנון מיוחד לעדכונו השוטף, וזה הכל. הוא יהיה מעודכן, אבל לא ישתתף בתהליך ההכרעה או ניהול המדינה.

– דברים נוספים שנקבעו במתווה: ראש ממשלה אחד, לא יכול לפטר את ראש הממשלה השני. כנ"ל בעניין שרים: ראש הממשלה המכהן לא יכול לפטר שרים ממפלגתו של המיועד לראש הממשלה ברוטציה. ואם ראש הממשלה עצמו מתפטר? אז הממשלה הופכת לממשלת מעבר, אבל ראש ממשלת המעבר הוא ראש הממשלה השני, זה שלא התפטר. ואם ראש הממשלה לא מעביר תקציב הוא מוחלף אוטומטית בידי המיועד לראש הממשלה ברוטציה.

– לפי בן כספית, בליכוד יטענו כי מדובר בטיוטות לא מחייבות. גם בכחול-לבן יש הטוענים שנתניהו לא עומד מאחורי ההצעות והמתווים הללו. יחד עם זאת, הגורמים שעסקו בכך אומרים במפורש שזה היה מו"מ אמיתי, על דעתו של נתניהו, שהיה מעודכן לאורך כך הדרך ואישר כל פסיק ותו.

"אם יוחלט על בחירות כלליות – יהיו פריימריז לראשות הליכוד"

ראש הממשלה, נתניהו, הודיע אמש (שני) כי במידה ויתקיימו בחירות כלליות-יתקיימו גם פריימריז לראשות הליכוד. * מוקדם יותר דווח כי ח"כ דוד ביטן החל להחתים את חברי מרכז הליכוד על טופס הקורא לביטול הפריימריז לראשות התנועה. הוא צריך לאסוף 800 חתימות, מתוך כ-3700 חברי המרכז, כדי שהפריימריז יבוטלו. בכירים בליכוד טענו כי יוזמתו של ח"כ דוד ביטן לביטול הפריימריז לראשות התנועה לא תשפיע על ההחלטה, משום שבכל מקרה תדרש הצבעה במרכז הליכוד.

– במקביל, סקר שפורסם אמש בכאן חדשות מעלה, כי אם סער יעמוד בראשות הליכוד, המפלגה תשמור על כוחה עם 32 מנדטים, אך גוש הימין יגדל ל-57 מנדטים (לעומת 55 כיום). לעומת זאת עם נתניהו עומד בראשות הליכוד, היה גוש הימין מתחזק במנדט אחד ל-56, והליכוד היה מתחזק ל-34 מנדטים, וכחול לבן היתה מתחזקת ל-35 מנדטים. * על פי שני התרחישים שבדק הסקר, איחוד מפלגות הימין ועוצמה יהודית אינן עוברות את אחוז החסימה.

– לפי סקר כאן חדשות, במידה ונתניהו יעמוד בראשות הליכוד, להלן מפת המנדטים הצפויה: כחול לבן במקום הראשון עם 35 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד עם 34 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); הרשימה המשותפת – 13 (13); יהדות התורה – 8 (7); ש"ס – 8 (9); ישראל ביתנו – 7 (8); הימין החדש – 6 (3); העבודה וגשר – 5 (6); המחנה הדמוקרטי – 4 (5); איחוד מפלגות הימין – 0 (4)

– לפי סקר כאן חדשות, במידה וסער יעמוד בראשות הליכוד, להלן מפת המנדטים הצפויה: כחול לבן במקום הראשון עם 33 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד עם 32 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); הרשימה המשותפת – 13 (13); ש"ס – 9 (9); יהדות התורה – 8 (7); ישראל ביתנו – 8 (8); הימין החדש – 8 (3); העבודה וגשר – 5 (6); המחנה הדמוקרטי – 4 (5); איחוד מפלגות הימין – 0 (4)

– בתוך כך, נציגים ממפלגת הבית היהודי וממפלגת האיחוד הלאומי (שלא עוברת לבינתיים לפי הסקרים את אחוז החסימה) נפגשו שלשום כדי לבדוק היתכנות של מיזוג בין שתיהן לכדי מפלגה אחת, שתתמודד בבחירות הקרובות. בישיבה הוחלט לפעול בשני מישורים מקבילים – "בדיקה מיידית, מקצועית ומשפטית של מיזוג מפלגות מלא – הן מבחינה מנגנונית והן מבחינת קביעת המוסדות של המפלגה המשותפת. שנית, בחינת הדרך הנכונה ביותר לבחירת רשימה אחת, מגוונת ומתאימה לציונות הדתית, לרבות הכנת פלטפורמה לקיום פריימריז במידת הצורך". * נכון להיום קיימות ארבע מפלגות המזוהות עם הציונות הדתית: הבית היהודי, האיחוד הלאומי, עוצמה יהודית והימין החדש שאמנם אינה מפלגה מגזרית, אך רבים מבני הציונות הדתית רואים בה את נציגתם בכנסת.

בתוך תשעה ימים: היועמ"ש צפוי לעדכן את בג"ץ האם לדעתו עליו לפרסם בעת הנוכחי חוות דעת בסוגיית הטלת המנדט על נתניהו

בית המשפט העליון ביקש מהיועץ המשפטי לממשלה להודיע בתוך תשעה ימים האם לדעתו הוא חייב לפרסם כעת חוות דעת בסוגיית הטלת המנדט על נתניהו. ואם ישיב שעליו לתת חוות דעת – יפרט גם את לוח הזמנים הצפוי למסירתה.

– בעתירה, שהגישו קבוצה של 67 ישראלים, נתבקש בג"ץ לתת צו הצהרתי לפיו אין להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על חבר כנסת שהוחלט להגיד נגדו כתב אישום בעבירות שיש עמן קלון – בדומה לכתבי האישום שיוגשו נגד נתניהו. מנדלבליט, כזכור, סירב להתייחס לסוגיה באומרו כי "מדובר בסוגיה תיאורטית בלבד" כל עוד לא הוחלט רשמית על בחירות נוספות ולא נודעו תוצאותיהן. מנדלביט אף הוסיף כי אין מניעה שנתניהו יעמוד בראש ממשלת מעבר, למרות שהוחלט להגיש נגדו כתב אישום. 

– ב'ידיעות אחרונות' דווח כי גם היום מעריכים מקורות בכירים שהיועמ"ש לא צפוי למנוע מנתניהו להרכיב ממשלה. ההערכה היא שלאחר שהגיש נגד ראש הממשלה נתניהו כתבי אישום, צפוי היועץ לקבוע שאכן קיימים "קשיים משפטיים משמעותיים" – אך כי אין מניעה שיוכל להרכיב ממשלה. הסיבה העיקרית היא שחוק יסוד: הממשלה החריג במיוחד את ראש הממשלה, וקבע שלעומת שרים אשר הוגש נגדם כתב אישום בעבירה שיש עמה קלון, ראש הממשלה יכול להמשיך ולכהן עד פסק דין סופי.

– מנגד, בחדשות 13 דווח בשם גורם משפטי, כי אם יהיו בחירות ונתניהו יהיה מועמד להרכיב ממשלה – היועץ יתקשה להגן על זה בבג"ץ, לכן הוא ינחה את ריבלין לא להטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו. כשבנוסף על כך, על פי אותו גורם, מנדלבליט לא יגן בבג"ץ על חסינות שתינתן לנתניהו על ידי הכנסת.

– בסוף השבוע האחרון הגיב היועמ"ש לבג"ץ, בתגובה לשתי עתירות שביקשו להורות על פיטוריו של נתניהו או יציאתו לנבצרות, כתב מנדלבליט כי נתניהו לא יכול להתפטר עתה מתפקידו משום שהוא עומד בראש ממשלת מעבר ואם יבקש להתפטר לא תהיה לבקשתו משמעות. באשר לאפשרות להורות לנתניהו לצאת לנבצרות, השיב מנדלבליט כי בנסיבות הקיימות לא ניתן מבחינה משפטית לאלץ את נתניהו לעשות זאת, ויש להותיר את הסוגיה במישור הציבורי-פוליטי. מנדלבליט הוסיף כי הוא צפוי לפרסם ביום חמישי את עמדתו בעניין מצבו המשפטי של ראש הממשלה נתניהו העומד גם בראש כמה משרדי ממשלה.

בטחוני

במהלך הלילה עצרו לוחמי צה"ל וכוחות שב״כ, מג"ב ומשטרת ישראל באיו"ש 11 מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור, טרור עממי ובהפרות סדר אלימות לעבר אזרחים וכוהב"ט. החשודים הועברו לחקירת כוהב"ט.

בנוסף, במהלך סריקות של לוחמי צה״ל למציאת אמצעי לחימה בלתי חוקיים במרחב החטיבה המרחבית "יהודה", תפסו הלוחמים כלי נשק מסוג M16, אקדח ותחמושת. הממצאים הועברו לידי כוהב״ט

תקרית אווירית חריגה בשמי דרום-מזרח סוריה | דיווח: מטוסי קרב רוסיים הדפו מטוסים ישראליים שהיו בדרך לתקיפה בסוריה

שני מטוסי קרב מסוג סוחוי 35 מבסיס חמיימים במערב המדינה הוקפצו לעבר מטוסי קרב ישראלים שנכנסו לשמי דרום סוריה, ונראה היה שהם בדרכם להפצצה של בסיס 4-T שנמצא במחוז חומס, ואילצו את המטוסים הישראליים לשוב על עקבותיהם. כך דווח באתר הרוסי AVIA.PRO העוסק בנושאי צבא וביטחון בעולם * עוד דווח באתר הרוסי כי איראן העבירה מערכות הגנה האווירית לסוריה. לפי שעה, לא ידוע מיקום מערכות ההגנה האיראניות ומה סוגן.

– הדיווח מתקבל על רקע הגעת משלוח אווירי נוסף מטהרן לבסיס האווירי הצבאי T-4 בסוריה שהותקף בשנים האחרונות כמה פעמים על-ידי ישראל. מטוס בואינג 747 (EP-FAA) איראני, שפועל בשירות משמרות המהפכה (Fars Air Qeshm), הגיע בסוף השבוע מטהרן לדמשק.

– האיראנים האיצו בתקופה האחרונות את ניסיונותיהם לשלוח אמצעי לחימה לסוריה כדי להציבם נגד ישראל, ולאחרונה אף נרשם גידול בכמות לוחמי המיליציות השונות הפרוסות בסוריה, מ-30 ל-40 אלף. חלק ממיליציות אלה פועלות תחת כוחות אל-קודס של משמרות המהפכה, וירו בין היתר רקטות לעבר ישראל.

– לפי דיווח שפורסם שלשום בסוריה, מטוסי קרב לא מזוהים תקפו במוצ"ש באמצעות טילים שלושה מחסני נשק של משמרות המהפכה בעיר אל בוכמאל שבגבול סוריה-עיראק. לפי הדיווח, בתקיפה נהרגו לפחות ארבעה שומרים. בסוכנות הידיעות הסורית "סטפ ניוז" צוין כי מטוסי הקרוב החלו לתקוף בשעה 22:00 של מוצ"ש, מה שגרם לפיצוצים אדירים ולהבות במקום. עדי ראייה סיפרו כי גורמי מיליציה איראנית נמלטו מהמקום לאחר התקיפה.

בכיר איראני: "אם ישראל תעשה טעות – נשטח את תל אביב מתוך לבנון"

מורתזא גורבאני, מיועציו הבכירים של מפקד משמרות המהפכה האיראניים חוסיין סלאמי, איים אמש (שני) בריאיון לסוכנות הידיעות "מיזאן" כי "אם ישראל תעשה טעות, ולו הקטנה ביותר כלפי איראן, נשטח את תל אביב לעפר מתוך לבנון". לדבריו, "האצבעות של לוחמינו נמצאות על ההדק בהוראת המנהיג העליון עלי חמינאי. אם המנהיג ייתן פקודה לתקוף את ישראל בטילים – הציונים ירימו את ידיהם וייכנעו". * דבריו מגיעים בתגובה לראיון של שר החוץ כץ לעיתון האיטלקי "קוריירה דלה סרה". בו איים כי ישראל "לא תאפשר לאיראן לרכוש נשק גרעיני או להצטייד בו. אם זו תהיה האופציה האחרונה – נפעל צבאית".

– מוקדם יותר אתמול הודיע משרד החוץ האיראני כי טהרן תגיב בחריפות "לכל צעד תוקפני או טפשי" של אויביה, תוך שהוא מתייחס ישירות לאיום הישראלי: "אנו רואים באיומים מצד המשטר הישראלי סימנים לחולשתו ומאמצים להסתיר את משבר המנהיגות שהם מתמודדים איתו כעת. איראן תגן על ביטחונה הלאומי בכל הכוח". (ynet)

צבא עיראק החליט להציב מיליציה פרו-איראנית בגבול סוריה-עיראק

צבא עיראק החליט להציב כוחות של האשד א'שעבי, מיליציה שיעית פרו איראנית בגבול המדינה עם סוריה במטרה להילחם בארגון דאעש. כך דווח שלשום (ראשון) באתר החדשות הסורי 'אל מסדר'. על פי הדיווח, הכוחות של המיליציה יוצבו דרומית לעיר מוסול. * הגבול שבין עיראק לסוריה נחשב לאזור רגיש לביטחון ישראל, וזאת השל החשש שאיראן מעבירה דרכו ציוד צבאי לכוחותיה בסוריה ולארגון חיזבאללה. נוכחות המיליציה הפרו-איראנית בגבול יכולה להקשות על השליטה במעברים באזור זה, ולהקל על טהרן להעביר אמצעי לחימה שיאיימו על ישראל.

– באתר המיליציה נכתב "כוחות גדולים של הבריגדה השמינית הגיעו לחזק את חזית מוסול", תוך שהם מציינים כי "ישנו מידע מודיעיני שמצביע על נוכחות של טרוריסטים רבים שמתכננים לבצע פיגועים נגד מטרות באזור". * האתר מציין כי הכוחות הללו, שנחשבים לכוחות עילית פעלו באופן אפקטיבי במיוחד במהלך המערכה שקיימה עיראק נגד דאעש, אף גורמים נוספים מציינים את הקשר של הארגון בכלל ושל הדיביזיה השמינית בפרט לאיראן.

– המיליציה האשימה את ישראל ואת ארצות הברית בתקיפות אוויריות שבוצעו נגד לוחמי הארגון, בגבול סוריה איראן, כאשר לטענתם הותקפו לוחמים של המיליציה, מחסנים וכלי נשק של הארגון. * בעקבות התקיפות, הכריזו בארגון מלחמה על ארצות הברית, ומנהיגה הרוחני של המיליציה, חאזם אל חאירי אמר כי "כל נוכחות של כוחות אמריקניים בעיראק היא אסורה". (ישראל היום)

חוץ

רוסיה: תחדש את הצי האווירי שלה – "נבנה מטוסים שיוכלו לשאת נשק גרעיני"

"רוסיה מתכוונת לחדש את הצי האווירי האסטרטגי, ולבנות מטוסים חדישים המסוגלים לשאת נשק גרעיני"- כך הצהיר אתמול (שני) שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו לכלי התקשורת במדינה. * לדבריו צבא רוסיה יצטייד עם "70 אחוזים של ציוד חדיש במהלך שנת 2020" וכבר השנה ביצעה חברת טופולב חידוש משמעותי במפציצים הוותיקים TU-95MS, שכלל את החלפת מערכות הקשר והניווט. * בתוך כך, סיפר שויגו כי במהלך הדיונים שניהל בשבוע החולף עם הנשיא פוטין בעיר סוצ'י נבחנו "כיווני פיתוח חשובים של חיל הים" ובהם, "התקדמות במילוי משימות צו ההגנה הממלכתי בנוגע לבנייה, מודרניזציה, תיקון ותחזוקה של אמצעי לחימה וציוד של חיל הים". (ישראל היום)

צרפת: היום – צעדת ענק ושביתה כללית; המטרה: לעצור את רפורמת הפנסיות השנויה במחלוקת

צרפת נערכת להמשך גל השביתות וההפגנות ההמוניות, שהחל ביום חמישי שעבר במחאה על כוונת הממשלה לבצע רפורמה נרחבת בתחום הפנסיות. השביתה הכמעט כללית של התחבורה הציבורית, בעיקר של הרכבות, נמשכת, והיום (שלישי) צפויות שביתה כללית לאומית נרחבת והפגנות ענק ברחבי המדינה. * לקראת ההפגנה הגדולה בפריז שמסלולה יעבור בקרבת משרדי הממשלה, ננקטים צעדי אבטחה דרקוניים מחשש למעשי אלימות מצידם של גורמים קיצוניים בשורות המוחים. חנויות, מסעדות, בתי קפה ועסקים לאורך כל מסלול ההפגנה התבקשו להישאר סגורים, מחשש שיותקפו בידי מפגינים. כמו כן נאסר להחנות כלי רכב לאורך מסלול ההפגנה, שתיערך ב"גדה השמאלית". * גל השביתות וההפגנות הנוכחי הוא הרחב ביותר שידעה צרפת זה שנים והוא עולה בהיקפו על מחאת "האפודים הצהובים" שעימה התמודד מקרון לפני שנה.

– ועדי העובדים מקווים לאלץ את ממשלת צרפת לוותר על תוכניתה לבצע רפורמה נרחבת בסוגיית הפנסיות, שתבטל פריבילגיות של עובדים במגזרים שונים, שיכלו לצאת לגמלאות בשלב מוקדם למדי או שקיבלו דמי גמלה גבוהים מאוד בהשוואה לבעלי מקצועות אחרים. מנהיגי המפגינים מקווים לחזור על ההישג שנחלו לפני 24 שנים, ב־1995, כשהביאו את הממשלה השמרנית דאז לגנוז את תוכניותיה לרפורמות בתחום הפנסיה, בשל הנזקים העצומים שנגרמו לכלכלה הצרפתית. (ישראל היום)

בתיווך צרפת וגרמניה: פוטין וזלנסקי נועדו ודנו במלחמה במזרח אוקראינה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגש אמש (שני) בפריז עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, בפסגה שנועדה לקדם את סיום הסכסוך במזרח אוקראינה שנמשך כבר חמש שנים. השניים הסכימו על הפסקת אש שתיכנת לתוקפה כבר החודש, וחידוש תהליך השלום

– הסכסוך במזרח אוקראינה פרץ בשנת 2015 לאחר סיפוח חצי האי קרים על ידי רוסיה, זאת בעקבות מהפיכה פרו מערבית באוקראינה. בדלנים פרו רוסים ראו בסיפוח הזדמנות להכריז על עצמאות מקייב ובמלחמת האזרחים שפרצה נהרגו למעלה מ-14 אלף בני אדם ומיליון וחצי בני אדם הפכו עקורים מבתיהם.

– זו הפסגה הראשונה בנושא מזרח אוקראינה בשלוש השנים האחרונות. מארגני הפסגה מקווים שהצדדים יישמו את ההסכמים שנחתמו בפסגה במינסק ב-2015. הסיכום באותה פסגה היה להוציא את כלי הנשק הכבדים מהאזור, להחזיר לקייב את השליטה על הגבולות שלה, להרחיב את האוטונומיה בדונייצק ולוהנסק ולערוך בחירות מוניציפליות.

– בין היתר דנו הצדדים השאר בפירוק מיליציות מנשקן, יציאת לוחמים זרים מדונייצק ולוהנסק והחזרת השליטה האוקראינית לגבול עם רוסיה. * הצדדים צריכים להסכים גם על לו"ז לבחירות מוניציפליות בדונייצק ולוהנסק בכפוף לחוק האוקראיני. שתי הערים זוכות כרגע למעמד מיוחד לאור השליטה הפרו-רוסית בהן.

"זקן עצבני וחסר סבלנות": המלחמה המילולית בין קוריאה הצפונית לטראמפ חוזרת

לאחר שטראמפ כינה שוב את מנהיג קוריאה הצפונית כ'איש הטילים', מה שהרתיח את פיונגיאנג: גורם בכיר בפיונגיאנג אמר אתמול כי מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און עשוי לשנות את עמדותיו כלפי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אם הוא ימשיך להתבטא בצורה "לא הולמות ומסוכנת". לדבריו, ארצות הברית מתעלמת מהאולטימטום שהציבה פיונגיאנג לוושינגטון לריכוך עמדותיה בשיחות הפירוז הגרעיני עד לסוף השנה

– קים יונג צ'ול, שהוביל את המשלחת הצפון קוריאנית בשיחות עם מזכיר המדינה מייק פומפאו ושאר הגורמים האמריקנים, אמר כי ההצהרות האחרונות של טראמפ "מראות באופן טבעי שטראמפ הוא גבר זקן, בלתי יציב וחסר סבלנות. מהמילים והביטויים האלה אנחנו יכולים להבין עד כמה הוא עצבני עכשיו".

הצילומים חושפים: צפון קוריאה נערכת לניסויי טילים

תמונות לוויין חדשות שצולמו ביום חמישי שעבר מראות כי ייתכן שקוריאה הצפונית פועלת כדי להמשיך ולבחון מנועים המשמשים להנעת שיגוריי לוויינים וטילים בליסטיים בן יבשתיים, באתר שיגור הטילים בסוהאי שבמערב המדינה. בצילום ניתן לראות את קיומה של מכולת משא גדולה באזור בדיקות המנועים של המתקן. המכולה שצולמה בתמונה לא נראתה קודם לכן באתר, והנוכחות שלה מעידה על פי מומחים שניתחו את התמונות, כי בכוונתה של קוריאה הצפונית להמשיך לבצע שיגורי ניסוי. * לפי ההערכות, לאחר פקיעת המועד אותו הציבה קוריאה הצפונית בעוד שלשה שבועות היא עשויה לשגר טיל לטווח ארוך או לערוך ניסוי גרעיני, שמהם נמנעה במשך כמעט שנתיים.

– בשנתיים האחרונות קים וטראמפ נפגשו שלוש פעמים, אך המשא ומתן על הנשק הגרעיני וארסנל הטילים הבליסטיים של פיונגיאנג נותר תקוע בשל מחלוקות ומתיחות גוברת. השנה שבה קוריאה הצפונית לערוך ניסויים בטילים, אמנם קצרי-טווח, אולם קים מזהיר כי על ארצות הברית לשנות עד סוף השנה את המדיניות שלה, או שהוא יפנה אל "דרך חדשה" שאותה טרם חשף". סימנים נוספים המעידים על התפנית הקרובה היו רכיבה של קים על סוס למרגלות הר פקטו, וכינוס חריג של הנהגת המפלגה בהמשך החודש.

שנתיים לאחר כיבוש א-רקה בידי ארה"ב: צבא רוסיה התפרס בבירת דאעש לשעבר בסוריה

כוחות רוסיים נכנסו לא-רקה, ששימשה עיר הבירה ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בסוריה. חיילים רוסים נצפו בצילומי הערוץ הרוסי זבזדה, השייך למשרד ההגנה, כשהם לוחצים את ידיהם של ילדים סורים ופורקים חבילות סיוע הומניטרי שעליהן כתובה הסיסמה "רוסיה אתכם" מגב המשאיות. * התפרסות צבא רוסיה בעיר היא דוגמה בולטת נוספת לכך שמוסקבה מילאה את הוואקום שנוצר בעקבות החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לסגת מצפון-מזרח סוריה.

– א-רקה שוחררה לפני שנתיים על ידי כוחות אמריקניים ובעלי בריתם הכורדים, במה שהיה הניצחון הגדול ביותר במאבק של וושינגטון בדאעש בסוריה. ואולם, מאז הנסיגה הפתאומית של ארצות הברית, מוסקבה התקדמה במהירות בשטח שבו פעלו כוחות אמריקניים עד לא מכבר. * רוסיה אף הקימה בחודש שעבר בסיס מסוקים בצפון-מזרח סוריה ופרסה כוחות בבסיס אווירי גדול באזור, שממנו נסוגה ארצות הברית.  * רוסיה תומכת במשטרו של נשיא סוריה בשאר אסד, שהוזמן על ידי הכורדים לשטח שבשליטתם לאחר המתקפה הטורקית בצפון-מזרח סוריה, שהתאפשרה אחרי ההתפנות האמריקנית מהאזור. (רויטרס)

עיראק: קטיושות שוגרו לעבר בסיס סמוך לנמל תעופה בבגדאד

ארבע קטיושות פגעו אתמול (שני) בסמוך לבסיס צבאי ליד נמל התעופה הבינלאומי של בגדאד. שישה חיילים עירקים נפצעו, ובסריקות באיזור נמצא משגר רקטות וכמה רקטות נוספות.

– בשבוע שעבר היו כמה שיגורים דומים לעבר בסיסים ברחבי עיראק שבהם מוצבים כוחות אמריקניים, ביום חמישי נחתו שתי קטיושות בבסיס האווירי בלד, אך לא דווח על נזק או על נפגעים. בבסיס מוצבים כוחות אמריקניים וקבלני משנה, והוא מרוחק כ-80 ק"מ מצפון לבגדאד. ביום שלישי נחתו חמש רקטות בבסיס עין אל-אסד, שבמערב עיראק, וגם בו שוכנים כוחות אמריקניים. גם בתקרית זו לא היו נפגעים. * בוושינגטון חושדים שאיראן אחראית לירי הקטיושות

מפקח משרד המשפטים: ל-FBI היה בסיס משפטי לבקש לעקוב אחר פעילים בקמפיין של טראמפ, אך בהליך פתיחת החקירה נפלו פגמים רבים

המפקח הפנימי של משרד המשפטים בארה"ב הודיע אתמול (שני) כי לא מצא ראיות להטיה פוליטית בהחלטת ה–FBI לפתוח בחקירת הקשרים בין הקמפיין הנשיאותי של דונלד טראמפ לרוסיה בבחירות 2016. עם זאת, המפקח ציין כי מצא טעויות רבות בהליך פתיחת החקירה. * לדבריו לבולשת היה בסיס משפטי לבקש מבית המשפט אישור לעקוב אחר קרטר פייג', יועץ לקמפיין הנשיאותי של טראמפ. הורוביץ מצא בנוסף 17 טעויות "בסיסיות" והשמטות בכתב הבקשה המקורי, ובבקשות חידוש המעקב שהוגשו לאחר מכן. לפי הורוביץ, טעויות אלו גרמו לתיק להיראות מבוסס מכפי שהיה. * הדו"ח של המפקח הכללי צפוי לספק תחמושת גם לתומכי טראמפ וגם למבקריו במפלגה הדמוקרטית, אשר מתווכחים על הלגיטימציה של החקירה שהעיבה על השנתיים הראשונות של טראמפ כנשיא.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן