Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום ראשון ה-15 בדצמבר 2019

כותרות המהדורה     בכיר בחמאס מאיים: אם ישראל לא תתקדם לעסקת שבויים נחטוף עוד ישראלים (בטחוני)     סקר ישראל היום: בכל תרחיש – הליכוד נחלש; הערבים מתחזקים ל-14 עד 15 מנדטים; בראשות נתניהו הבלוק נחלש, בראשות סער הבלוק מתחזק באמצעות ש"ס שעולה ל-11 מנדטים (פוליטי)     סקר מעריב: בלוק הימין מתחזק ל-57 מנדטים מול 52 […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    בכיר בחמאס מאיים: אם ישראל לא תתקדם לעסקת שבויים נחטוף עוד ישראלים (בטחוני)

    סקר ישראל היום: בכל תרחיש – הליכוד נחלש; הערבים מתחזקים ל-14 עד 15 מנדטים; בראשות נתניהו הבלוק נחלש, בראשות סער הבלוק מתחזק באמצעות ש"ס שעולה ל-11 מנדטים (פוליטי)

    סקר מעריב: בלוק הימין מתחזק ל-57 מנדטים מול 52 לשמאל; הערבים וליברמן נחלשים (פוליטי)

    דיווח: בכחול לבן שוקלים להבטיח לעמיר פרץ לתמוך בו לנשיאות, בתמורה לאיחוד של העבודה עם המחנה הדמוקרטי (פוליטי)

    ברוב מוחץ של 169 מדינות: האו"ם האריך את המנדט של אונר"א בשלוש שנים; רק ישראל וארה"ב התנגדו (מדיני)

    בארה"ב בוחנים: האם לפרסם את עסקת המאה מיד, או לחכות לאחר הבחירות בארה"ב (מדיני)

    הבחירות בבריטניה: ניצחון אדיר לג'ונסון והשמרנים; מפלגת הברקזיט לא קיבלה מושב; הלאומנים ניצחו בסקוטלנד וצפון אירלנד (חוץ)

    "23 הצירים הדמוקרטים הצביעו בעד; כל 17 הצירים הרפובליקאים הצביעו נגד" | ועדת המשפט של בית הנבחרים האמריקני מאשימה את טראמפ ב"עבירות ופשעים חמורים"; חבר קונגרס דמוקרטי שמתנגד להדחת טראמפ יחבור לרפובליקנים (חוץ)

    "נערכים להתגבר על איומים גרעיניים מצד ארה"ב" | בפעם השנייה בתוך שבוע: קוריאה הצפונית הודיעה על ביצוע ניסוי צבאי "משמעותי ביותר" (חוץ)

חילולי שבת נרחבים בגוש דן ע"י חרדים שהפגינו נגד חילולי השבת;; 16 מתפרעחם נעצרו (חדשות)

    תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    לקראת בוקר במישור החוף ינשבו רוחות ערות.

    ראשון: מעונן חלקית עד מעונן. משעות הצהריים במרכז הארץ ובדרומה בעיקר ירדו גשמים מקומיים ויתכנו סופות רעמים יחידות. בדרום הארץ יתכן אובך. בנחלי הדרום והמזרח קיים חשש קל לשיטפונות. תחול ירידה בטמפרטורות.

    שני: מעונן חלקית עד נאה. תחול עליה בטמפרטורות.

    שלישי: בהיר. תחול עליה קלה נוספת בטמפרטורות.

    רביעי: בהיר. תחול עליה קלה נוספת בטמפרטורות. הטמפרטורות יעשו גבוהות מהרגיל לעונה.

תקשורת

בית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות והתקשורת בישראל חייב את תאגיד השידור הציבורי "כאן" לפרסם התנצלות בפני הרבנות הראשית לישראל

בעקבות שידור כתבת תחקיר בנושא תעודת כשרות בעסקים, במסעדות ובמשחטות במסגרת התכנית "שטח הפקר"

בית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות והתקשורת בישראל חייב את תאגיד השידור הציבורי "כאן", לפרסם התנצלות, בשידור דיגיטלי, בפני הרבנות הראשית לישראל בעקבות שידור כתבת תחקיר במסגרת התכנית "שטח הפקר" אשר עסקה, בין היתר, בתעודת כשרות בעסקים, במסעדות ובמשחטות.

בעקבות שידור הכתבה, ב-18.10.2017, התלוננה הרבנות הראשית כנגד תאגיד השידור הציבורי בבית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות, כי לא ניתנה לה זכות תגובה ראויה, על אי דיוקים בתכנית ועל עוול שנגרם לאלפי המשגיחים במערך הכשרות.

הנושא נידון בבית הדין לאתיקה של המועצה, בהרכב השופט (בדימוס) אשר גולדין (יו"ר), גברת אלינוער רבין וגברת דורית שריד. בית הדין הגיע למסקנה כי התאגיד אכן הפר סעיפים בתקנון האתיקה של מועצת העיתונות. בתוך כך, קבע בית הדין כי לא ניתנה לנציג הרבנות הראשית ההזדמנות לצפות בסרטון שנעשה במשחטה בצפון הארץ זמן מספיק לפני השידור כדי לאפשר לו להגיב; הראיון עם מנכ"ל הרבנות שהובא בתכנית נעשה חודשיים לפני שידור התכנית ועסק בליקויים בכשרות בבתי אוכל ולא בעניין כשרות הבשר.

בעקבות החלטת בין הדין מיום 24.9.2019, הועבר לתאגיד נוסח של התנצלות,, תוך הנחיה כי זו תפורסם לא יאוחר מיום 24.10.2019.

יצוין, כי נכון לעתה, תאגיד השידור 'כאן' לא מצא לנכון לפרסם את נוסח ההתנצלות 

חדשות

הותרה לפרסום פרשת מין חמורה במגזר החרדי: בית המשפט המחוזי בירושלים נענה לבקשת ynet, "ידיעות אחרונות" וכלי תקשורת נוספים, והתיר לפרסם כי הוגש כתב אישום נגד גורם טיפולי במגזר החרדי בגין עבירות מין שביצע במטופליו. את ynet ו"ידיעות אחרונות" ייצג בדיון עו"ד ירון חנין ממשרד ליבליך מוזר. פרשה אחרת המתנהלת בבית המשפט המחוזי בירושלים, ושאף בה המייצגים מטעם ההגנה הם עורכי הדין גבאי ופריד, היא פרשת מלכה לייפר, שמבוקשת באוסטרליה לשם העמדה לדין בגין ביצוע עבירות מין בין השנים 2008-2004, בשלוש תלמידות בבית ספר חרדי שניהלה בעבר במלבורן (Ynet)

בשעות הבוקר המוקדמות, הוזעקו שוטרים לשכונת ראסל עמוד במזרח ירושלים, בעקבות שמיעת פיצוץ ומיד לאחריו רכב עלה באש. למקום הגיעו חבלן וחוקרים שהחלו לבצע פעולות חקירה ראשוניות, ממנה עולה כי ככל הנראה הפיצוץ אירע כתוצאה ממטען מאולתר והרקע פלילי. החקירה נמשכת.

טיבה  אירוע ירי . רכב ברח לכיוון השדות. אופנוע ברח לכיוון טירה. כוחות משטרה מצויים כרגע במרדף. אירוע עדין נמשך והמשטרה העלתה מסוק לאוויר

משטרת ישראל עיכבה 4 חשודים ועצרה חשוד נוסף בחשד להצתת 2 רכבים בשכונת קטמון בירושלים במהלך סוף השבוע – במהלך סוף השבוע הוזעקו השוטרים ב 2 מקרים לשכונת קטמון בעיר בעקבות דיווחים על 2 רכבים שהוצתו.

חוקרי המשטרה שפתחו בחקירה, העלו את החשד כי ככל הנראה ההצתות בוצעו על רקע סכסוך בין בעלי הרכבים ובני משפחותיהם, מתוכם עוכבו 4 ונעצר חשוד נוסף. עם סיום חקירתם, יובאו מי מהחשודים בפני בית משפט השלום לדיון בעניינם

במהלך הלילה תפסו שוטרי אגף התנועה 4 נהגים חדשים בשכרות ונהיגה במהירות מופרזת

הלילה פעלו שוטרי אגף התנועה באכיפה נגד עבירות מסכנות חיים ובריונות בדגש לעבירות השכרות והמהירות הגורמות לתאונות דרכים.

נהג חדש נתפס בהשפעת אלכוהול (פי 11 מהכמות המותרת בחוק)

במהלך פעילות בעיר ב"ש נעצר נהג חדש לבדיקת שכרות, כאמור הנ"ל בן 24 נבדק במכשיר הינשוף ונמצא בהשפעת אלכוהול בכמות 557 מ"ג. הנהג עוכב לחקירה ושוחרר עם הזמנה לשיפוט מהיר לאחר שרישיון הנהיגה שלו נפסל למשך 30 ימים, וכן הרכב הושבת לתקופה דומה.

נהג חדש בן 21 נתפס במהירות 169 קמ"ש

במהלך פעילות אכיפה בכביש 90 לכיוון אילת, נקלט רכב פרטי במהירות של 169 קמ״ש במקום 90. הנהג תושב פוריידיס עוכב לחקירה ושוחרר לאחר שרישיון הנהיגה שלו נפסל למשך 30 ימים. בכוונת המשטרה להגיש בקשה לפסילה עד תום ההליכים נגדו.

נהגת חדשה בת 20 נתפסה בהשפעת אלכוהול (פי 17 מהכמות המותרת עפ"י חוק)

בעת פעילות בעיר אשקלון נעצרה לבדיקת שכרות נהגת חדשה, בבדיקת מכשיר הינשוף נמצא כי הנהגת בהשפעת אלכוהול בכמות 858. הנ"ל עוכבה לחקירה ושוחררה לאחר שרישיון הנהיגה נפסל ל-30 ימים וכן הרכב הושבת לתקופה דומה.

נהג חדש בן 20 נתפס בהשפעת אלכוהול (פי 10 מהכמות המותרת בחוק)

הלילה בכביש 38 נעצר לבדיקת שכרות נהג חדש תושב בית שמש. בעת הבדיקה נכחו ברכב עוד 4 נוסעים ללא מלווה הנדרש עפ"י החוק, כאמור בבדיקת הינשוף נמצא כי הנהג בהשפעת אלכוהול בכמות 521 מ"ג. רכבו של הנהג הושבת ל-30 ימים ורישיון הנהיגה נפסל לתקופה דומה. לאחר שעוכב לחקירה

ירושלים – במהלך השבת הוזעקו שוטרים לחניון הר ציון בירושלים בעקבות דיווח על כ – 5 רכבים ו 2 ניידות שצמיגיהם נוקבו. חוקרים ואנשי מז"פ של משטרת ישראל פתחו בחקירה תוך ואיסוף ראיות וממצאים.

בשעות הערב הוזעקו השוטרים לשכונת נחלאות בירושלים, בעקבות דיווח על הצתה של דלת בית כנסת באחד הרחובות. השוטרים וחוקרי מז"פ הגיעו למקום ופתחו בחקירה, במהלכה עלה החשד נגד אישה בשנות ה 50, תושבת האזור, והיא עוכבה לחקירה בחשד להצתה.
סרבני גיוס חרדים השתוללו בשבת, חסמו תנועה ונעצרו

המוני חרדים מחו במהלך השבת בבני ברק נגד הפעלת מיזם התחבורה בגוש דן ובתל אביב שנועד לטענתם לרמוס את השבת. המוחים שהתמקמו בצומת הרחובות ז'בוטינסקי-אבוחצירא בבני ברק קראו קריאות "שאבעס", ושרו את שירי השבת. בחלק ממשמרות המחאה שהתקיימו בליל שבת וביום השבת, אף מנעו המפגינים את חילולי השבת, כשהם חוסמים את צירי הנסיעה, כוחות גדולים של משטרה, יס"מ ופרשים, נכחו במקום במטרה לאפשר את המשך תנועה סדירה. במהלך ההפגנה בליל שבת, עצרה המשטרה עשרה מהמתפרעים, וביום השבת עצרה שישה נוספים.

– בנוסף, במוצאי שבת התאספו כ-500 חרדים, מול ביתו של ראש העיר תל אביב רון חולדאי, אשר מוביל לטענתם את "מיזם חילולי השבת". ומחו: "בשביל מה באנו לארץ ישראל? בשביל לדרוך פה בכפות רגליים ובבוז על כל קודשנו שמסרנו עליהם את הנפש 3000 שנה? בשביל זה באנו לפה? בשביל שנהיה ככל הגויים בית ישראל?".

– החרדים מוחים כנגד מערך התחבורה הציבורית שיצא לדרך לפני 3 שבועות, במימון העיריות מכספי האזרחים, כשהערים המפעילות החליטו לא רק להעלות את תדירות הקווים, אלא גם להקדים את תחילת הפעילות, כך שבליל שבת הקו הראשון יצא בשעה 17:00 במקום בשעה 18:00, והמשיך עד לשעה 2:00 לפנות בוקר. כשגם ביום השבת הופעלה התחבורה.

– בימים האחרונים נתלו כרוזים ברחבי העיר בני ברק בהם נכתב כי בעקבות המשך חילולי השבת בפרצה ראשונית מסוגה, זו שבת רביעית בערי גוש דן, בהפעלת תחבורה ציבורית בעיצומו של יום השבת. כאשר מדי שבוע מוסיפים עוד ועוד חילולי שבת על ידי הגדלת התחבורה הציבורית וכאשר האוטובוסים עוברים על ציר ז'בוטינסקי. פה עיר הקודש בני ברק. על פי הוראת גדולי ישראל, נצא כולנו לזעוק את זעקת השבת המתחללת בראש כל חוצות. שבת קודשנו אינה הפקר. את המודעה סיימו במילים: "מחלליה מות יומת".

באופן חריג, אף הגיע ביום שני האחרון הגאב"ד רבי צבי פרידמן לעצרת בירושלים והדגיש את חובת וחשיבות המחאה על בני העלייה בכלל, ובפרט בעת הזו.

– ביום שני, למרות הגשם השוטף, התאספו בציר בר אילן בירושלים למעלה מ-1500 חרדים, בראשות גדולי תורה ראשי ישיבות ורבנים. ישישי שיבה ובני תשחורת, למפגן מחאה נגד חוק הגיוס ונגד מעצרו של בן העלייה. * המחאה נמשכה במשך למעלה משעתיים, במהלך ההפגנה נעצרו 11 מפגינים. אחד מהם שזוהה במסוף המשטרתי כסרבן גיוס, כבר הועבר למשטרה הצבאית, וברגע האחרון, לאחר פעילות מאומצת של הוועדה להצלת עולם התורה הוא שוחרר.

מטוס אל על פגע בעמוד חשמל בנמל התעופה של לאס וגאס והושבת

מטוס בואינג 787 דרימליינר של אל על פגע בליל שבת בעמוד חשמל בנמל התעופה של לאס וגאס, תוך כדי גרירתו למקום החניה ואחרי רדת הנוסעים וצוות האוויר. נזק ממשי נגרם למטוס ואף נגרמה הפסקת חשמל בשדה התעופה. ע"פ הדיווח ב'כאן חדשות' צוות הגרירה גרר את המטוס על דעת עצמו ולא המתין להנחיה – ואז התרחשה הפגיעה בעמוד. * המטוס הושבת עד הודעה חדשה, ונוסעים הועברו לטיסות חלופיות. * מדובר באחד המטוסים החדשים של החברה, שהתקבלו בשנה האחרונה. מטוסי הדרימליינר של אל על מופעלים בקווים הארוכים של החברה והם נחשבים למטוסים מהמתקדמים בעולם. * מחברת אל על נמסר: "טיסת אל על מלאס וגאס לתל אביב בוטלה עקב אי שמישות המטוס, לאחר שנפגע בכנף בעת גרירתו ללא הנוסעים לעמדת חניה. הודעה מסודרת נמסרה לנוסעים והחברה מטפלת בטיסות חלופיות. אנו מתנצלים על אי הנעימות שנגרמה ללקוחותינו".

פוליטי

סקר ישראל היום: בכל תרחיש – הליכוד נחלש; הערבים מתחזקים ל-14 עד 15 מנדטים; בראשות נתניהו הבלוק נחלש, בראשות סער הבלוק מתחזק באמצעות ש"ס שעולה ל-11 מנדטים

סקר 'ישראל היום' שפורסם בסוף השבוע מעלה, כי הליכוד יורד ל-31 מנדטים (לעומת 32 כיום), ללא קשר לדמות העומדת בראש המפלגה (נתניהו או סער. שמגיעים לתוצאה שווה). עם זאת, הסקר מלמד כי הדמות שבראשות הליכוד משליכה כל מפלגות אחרות. לפי הסקר למרות שתחת סער, הליכוד עלול להפסיד מקולות הבייס שיעברו למפלגות בגוש הימין, הרי שהסתלקותו של נתניהו מהזירה מאפשרת לגורמים אנטי נתניהו לחזור לבלוק הימין. בתרחיש כזה, גם המפלגה הערבית עולה במנדט.

– על פי הסקר, אילו נתניהו יעמוד בראשות הליכוד, הרי שגוש השמאל יוביל עם 55 מנדטים לעומת 51 מנדטים בלבד לבלוק הימין. בתרחיש כזה, כחול לבן מזנקת ל-37 מנדטים, והערבים גדלים ל-14 מנדטים. שאר המפלגות בשמאל שומרים על כוחם מלבד המחנה הדמוקרטי שנחלש במנדט. בימין. הליכוד וש"ס נחלשים במנדט, הימין החדש עולה ב-2 מנדטים ואיחוד מפלגות הימין לא עוברת את אחוז החסימה.

– בתרחיש בו סער יעמוד בראשות הליכוד, עמדת ההובלה יעבור לבלוק הימין שיגדל ל-56 מנדטים (לעומת 55 כיום), כשגוש השמאל ייחלש משמעותית ל-49 מנדטים בלבד (לעומת 52 כיום). בתרחיש כזה, הערבים מזנקים ל-15 מנדטים, כחול לבן שומרת על כוחה ושאר מפלגות השמאל (ישראל ביתנו, העבודה והמחנה הדמוקרטי) נחלשות כל אחת במנדט. ובימין, ש"ס מזנקת ל-11 מנדטים הימין החדש מזנק ל-7, הליכוד נחלש במנדט, יהדוה"ת שומרת על כוחה, ואיחוד מפלגות הימין לא עוברת את אחוז החסימה.

– להלן מפת המנדטים הצפויה לפי סקר 'ישראל היום' אילו הבחירות היו מתקיימות היום, ונתניהו היה עומד בראשות הליכוד: כחול לבן במקום הראשון עם 37 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד עם 31 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); הרשימה המשותפת – 14 (13); ישראל ביתנו – 8 (8); ש"ס – 8 (9); יהדות התורה – 7 (7); העבודה וגשר – 6 (6); הימין החדש – 5 (3); המחנה הדמוקרטי – 4 (5); איחוד מפלגות הימין – 0 (4)

– להלן מפת המנדטים הצפויה לפי סקר 'ישראל היום' אילו הבחירות היו מתקיימות היום, וסער היה עומד בראשות הליכוד: כחול לבן במקום הראשון עם 33 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד עם 31 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); הרשימה המשותפת – 15 (13); ש"ס – 11 (9); הימין החדש – 7 (3); יהדות התורה – 7 (7); ישראל ביתנו – 7 (8); העבודה וגשר – 5 (6); המחנה הדמוקרטי – 4 (5); איחוד מפלגות הימין – 0 (4)

סקר מעריב: בלוק הימין מתחזק ל-57 מנדטים מול 52 לשמאל; הערבים וליברמן נחלשים

סקר "מעריב" שפורסם בסוף השבוע מעלה כי למרות שהימין מתחזק, עדיין גם הסיבוב הבא לא צפוי לפתור את הפלונטר שאליו נקלעה המערכת הפוליטית. על פי הסקר, לו הבחירות היו נערכות היום, בלוק הימין היה משיג 57 מנדטים, לעומת 52 לשמאל. ע"פ הסקר בגוש הימין הליכוד עולה במנדט, הימין החדש בשני מנדטים, וש"ס יורדת במנדט. בגוש השמאל כחול לבן עולה בשני מנדטים ישראל ביתנו, העבודה, המחנה הדמוקרטי והערבים יורדים כל אחד במנדט.

– להלן מפת המנדטים הצפויה לפי סקר 'מעריב' אילו הבחירות היו מתקיימות היום: כחול לבן במקום הראשון עם 35 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד עם 33 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); הרשימה המשותפת – 12 (13); ש"ס – 8 (9); יהדות התורה – 7 (7); ישראל ביתנו – 7 (8); הימין החדש – 5 (3); העבודה וגשר – 5 (6); איחוד מפלגות הימין – 4 (4); המחנה הדמוקרטי – 4 (5)

הפריימריז בליכוד: נתניהו מחפש את השטח; סער את הבכירים

לאחר שמרכז הליכוד אישר אמש את תאריך הפריימריז לתאריך כ"ח כסלו תש"פ, הקרב על ראשות הליכוד נמצא כבר בעיצומו. בעוד נתניהו עומל על גיוס השטח ממנו היה מנותק במשך רוב השנים האחרונות, סער עומל על גיוס תמיכה פומבית של בכירי הליכוד, שרים וחברי כנסת. רובם כבר הזדהו עם נתניהו.

– ביום שישי כינס ראש הממשלה נתניהו במעונו בירושלים כנס תמיכה ראשון בהשתתפות כ-300 בכירי ליכוד – בהם שרים, חברי כנסת וראשי ערים של הליכוד. השבוע הוא צפוי להשיק ברחובות רצף מפגשי תמיכה בסניפי הליכוד ברחבי הארץ, ומחר (שני) צפוי גם יריבו חבר הכנסת גדעון סער לערוך כנס השקת קמפיין. סער מתכונן למועד הזה כבר כמה שנים. הוא חורש את השטח, בכל שבוע יצא לכמה וכמה סניפים. ובתקופה האחרונה גם הגיע לחתונות של חברי המרכז ולבני המצווה של הילדים והנכדים שלהם.

מרבית חברי הליכוד הביעו תמיכה בנתניהו, אולם עדיין ישנם כמה מחברי הליכוד שנותרו על הגדר, אחריהם מחזר סער באופן אינטנסיבי, בראשם יולי אדלשטין וגלעד ארדן. יו"ר הכנסת, סביר שלא יביע תמיכה, בוודאי לא בסער. אם לא יתמודד בעצמו, ורוב הסיכויים שלא יעשה זאת פחות משבועיים להתמודדות. ארדן לעומת זאת (שנעדר מהכינוס אצל נתניהו) בהתלבטות של ממש. במידה שארדן יודיע על תמיכה בסער, יהיה זה צעד משמעותי – שכן מדובר בשר מכהן ראשון תחת נתניהו שמודיע על תמיכה במועמד אחר לראשות הליכוד. אופציות הקידום של ארדן אצל נתניהו מזעריות נוכח רשימת התומכים הארוכה שכבר התייצבה לצידו של נתניהו. אולם אם יחליט להתייצב לצידו של סער הוא אמנם יקבל חשיפה תקשורתית חיובית מבחינתו כמי שעשה מהלך אמיץ, השר היחיד מבין שרי הליכוד שמקיים אופוזיציה גלויה נגד ראש הממשלה, אך המחיר עשוי להיות בממשלה הבאה, לו נתניהו ינצח בפריימריז ואחר כך את הבחירות. * ע"פ הדיווח ב'כאן חדשות' שר המשטרה ארדן יחליט במהלך סוף השבוע אם להצטרף לתומכי נתניהו, או להיות דווקא מספר 2 במחנה גדעון סער.

– חבר הכנסת סער קרא אמש בריאיון לחדשות 13 לראש הממשלה נתניהו להתעמת מולו על נושאי הכלכלה, הביטחון והמצב החברתי – "אני חושב שמגיע לחברי הליכוד לשמוע גם תוכן – מה כל אחד מציע בנושאי רצועת עזה, על הרפורמות הבריאותיות והחברתיות", לדבריו, "אני חושב שזה הוגן כמו שזה קורה בכל העולם המערבי, אני אתאים את עצמי ללוח הזמנים של נתניהו".

דיווח: בכחול לבן שוקלים להבטיח לעמיר פרץ לתמוך בו לנשיאות, בתמורה לאיחוד של העבודה עם המחנה הדמוקרטי

במפלגתו של גנץ שוקלים להבטיח לעמיר פרץ לתמוך בו לנשיאות המדינה, במידה שיחליט להתמודד על התפקיד בעתיד, בתמורה לאיחוד העבודה-גשר עם המחנה הדמוקרטי. כך דווח ב'כאן חדשות'. אך ע"פ הדיווח, מי שמתנגד לאיחוד כזה, היא יו"ר גשר אורלי לוי-אבקסיס.

– במקביל, עתיד רשימת המחנה הדמוקרטי בסימן שאלה. במפלגה מאוכזבים מחמשת המנדטים שנחלה המפלגה למרות האיחוד בין מרצ, ישראל דמוקרטית (של ברק) והתנועה הירוקה (סתיו שפיר). השאיפה העקרונית של ראש הרשימה, ח"כ הורוביץ, היא לשמר את האיחוד ולדחוף לחיבורים נוספים. ח"כ שפיר קראה אף היא לחיבור רחב בשמאל. מנגד, גורמים מרכזיים במרצ טוענים כי אין טעם לרוץ באותה הרשימה בבחירות הקרובות. "שפיר וגולן לא הגדילו את מספר המצביעים, ומרצ, כמפלגת שמאל חברתי, לא חיזקה את כוחה בחיבור הזה, להפך". * מתח מובנה נוסף בתוך הרשימה הנוכחית נובע מהעובדה, שלפי החוקה והתקנון של מרצ, יש לקיים פריימריז לראשות המפלגה ולרשימתה – לפני כל בחירות.

– בתוך כך, פעילים בעבודה עמלים להביא לחיבור בין מפלגתם לכחול לבן לקראת הבחירות הקרובות ולכונן לאחר הבחירות סיעה משותפת בכנסת. "הכוונה היא לחיבור שבו המפלגות שומרות על עצמאותן אבל רצות כגוש אחד בבחירות- ובכנסת הבאה מקימים סיעה משותפת, בדומה לרשימת המחנה הציוני, שבה היו שותפות התנועה בראשות ציפי לבני והעבודה". לדברי אחד הפעילים בעבודה לחיבור בין העבודה־גשר למחנה הדמוקרטי אין סיכוי בשל התנגדות ראשי העבודה וחלקים מרכזיים מקרב פעיליה. לכן חיבור בין העבודה־גשר לכחול לבן הוא צו השעה.

בנט: הימין החדש, תתמודד באופן עצמאי

שר הביטחון נפתלי בנט הודיע כי תנועתו, הימין החדש, תתמודד בבחירות לכנסת לבדה. בהודעה שפרסם בנט אומר כי הימין החדש היא מפלגה לאומית ממלכתית של כל העם. היא תומכת, בין השאר, ביד קשה מול האויב הערבי, בריסון אקטיביזם משפטי ועוד. * בפעם האחרונה שהימין החדש התמודדה לבד היא לא הצליחה לעבור את אחוז החסימה בפער של כ־1,400 קולות פחות מהנדרש, אולם הפעם מגיע בנט, עם הטייטל של 'שר הבטחון'.

בטחוני

לוחמי משמר הגבול של משטרת ישראל עצרו 171 פלסטינים שוהים בלתי חוקיים שהסתננו לשטח ישראל מאזור מעבר מיתר.

לפנות בוקר, במסגרת פעילות ממוקדת של משטרת ישראל לסיכול כניסת שוהים בלתי חוקיים לישראל, נפרסו לוחמי מג"ב באזור מעבר מיתר.

במהלך הפעילות שכללה מארבים ותצפיות של הלוחמים, איתרו הכוחות 171 פלסטינים שנכנסו לישראל שלא כחוק וללא אישורים מתאימים.

לאחר חקירתם של החשודים, תושבי חברון והכפרים בסביבה, הועברו בחזרה לשטחי יהודה ושומרון. 2 מתוכם הועברו לחקירה במשטרת ישראל בגין כניסות חוזרות לישראל.

בכיר בחמאס מאיים: אם ישראל לא תתקדם לעסקת שבויים נחטוף עוד ישראלים

רבבות פלסטינים השתתפו ביום שישי בתהלוכות לציון יום השנה ה-32 להיווסדות חמאס, המתקיימות לאורך כל עזה. במסגרת החגיגות בצפון הרצועה לייסוד חמאס, בכיר הארגון פתחי חמאד אמר כי ישראל לא תקבל לידיה את גופות החיילים המוחזקים בידי ארגונו עד שייענו דרישותיו. לדבריו, ההתמהמהות של ישראל בסוגיית שחרור האסירים הפלסטינים לא תועיל לה, ואיים כי "אם השבויים שבידינו לא מספיקים, נביא עוד".

– חמאד הודה בנאומו לפעילי חמאס אשר משגרים טילים לעבר ישראל. בדבריו, שיבח חמאד את התגובה הפלסטינית לפעולה בחאן יונס, שבאה לידי ביטוי באמצעות ירי טילים וירי הקורנט. הוא התגאה ברשת מנהרות ובמל"טים שחגו מעל שמי פלשתין. כמו כן הדגיש שגדודי עז א-דין אל-קסאם יגלו פרטים חדשים על המערכה מול ישראל וכשזו תתוודע לכך, היא תבין שחמאס "יקטע כל יד שתנסה לזעזע את ביטחון הרצועה". הוא אף הדגיש כי חמאס ייצר מהלכים אסטרטגיים בסוגיה הפלשתינית.

– מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה נעדר מהעצרת יחד עם עוד כמה מראשי ההנהגה של הארגון לאחר שיצאו לסבב ביקורים בחו"ל. אמש נועד הנייה עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, השניים דנו בסוגיות הקשורות במסגד אל-אקצה, בתמיכת טורקיה בפלסטינים וב"סגר הישראלי על רצועת עזה".

– בג'יהאד האיסלאמי בירכו את חמאס לרגל יום השנה ה-32 להיווסדותו ואמרו כי חמאס הוא שותף בסיסי של ההתנגדות וכי השותפות האסטרטגית בין הארגונים תימשך.

כ-2,000 פלסטינים השתתפו בצעדות השיבה בגבול רצועת עזה

כ-2,200 פלסטינים השתתפו ביום שישי בצעדות השיבה השבועיות, במספר מוקדים לאורך גדר המערכת ברצועת עזה. חלקם יידו מטענים בקבוקי תבערה ומנסים להתקרב אל גדר הגבול. בקבוק תבערה הושלך לעבר רכב צבאי ופגע בו, אך בחסדי שמים לא היו נפגעים באירוע. ממשרד הבריאות בעזה נמסר כי חמישה פלסטינים נפצעו במהלך העימותים.

– מוקדם יותר הודיע מארגני המחאות ברצועה כי צעדות השיבה יתקיימו באופן מצומצם באזורי רפיח ומרכז הרצועה, וזאת על מנת "לאפשר לעם הפלסטיני להשתתף בצעדות חמאס".

מדיני

ברוב מוחץ של 169 מדינות: האו"ם האריך את המנדט של אונר"א בשלוש שנים; רק ישראל וארה"ב התנגדו

עצרת האו"ם האריכה בשלוש שנים את המנדט של אונר"א, סוכנות האו"ם לסיוע לפליטים פלסטינים. * ההחלטה אושרה ברוב מוחץ של 169 מדינות. תשע מדינות נמנעו, רק ישראל וארה"ב התנגדו. * יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בירך על הארכת המנדט של אונר"א ואמר כי זה "ניצחון לחוק הבינלאומי ולזכויותיהם של הפליטים הפלסטינים". גם בחמאס הביעו שביעות רצון ואמרו כי ארצות הברית נחלה תבוסה.

– אונר"א, שהוקמה ב-1949, מעניקה שירותי חינוך, בריאות ועוד לחמישה מיליון פליטים רשומים בגדה המערבית, ברצועת עזה, במזרח ירושלים וכן בירדן, לבנון וסוריה. בשנה האחרונה סובלת הסוכנות מקשיים כלכליים, בעקבות עצירת מימונה של ארצות הברית – המממנת הגדולה ביותר שלה – בסך 360 מיליון דולר בשנה. ארצות הברית וישראל מאשימות את הסוכנות בהסתה נגד האחרונה. (רויטרס)

בארה"ב בוחנים: האם לפרסם את עסקת המאה מיד, או לחכות לאחר הבחירות בארה"ב

צוותי השלום של הממשל האמריקני צפויים להחליט בימים הקרובים האם לפרסם את 'עסקת המאה' למרות המצב הפוליטי בישראל, או האם לגנוז אותה עד לאחר הבחירות בארה"ב. * כתיבת "תוכנית המאה" הסתיימה לפני כשנה. צוות השלום של הנשיא טראמפ, בראשות חתנו ג'ארד קושנר, החליט תחילה להימנע כליל מלפרסם אותה, מתוך רצון שהדבר לא ייתפס כהתערבות בבחירות, ובשל ההערכה שהתזמון יעורר תגובות ביקורתיות גם בישראל. מאז מערכת הבחירות של ספטמבר החליטו בבית הלבן להמתין לסיום התהליך הפוליטי בארץ, ולקבל החלטה רק כשתהליך יסתיים. * כעת, כשבישראל החלה מערכת בחירות שלישית שעשויה גם היא להסתיים בתיקו, וכאשר לכהונה של טראמפ נותרה פחות משנה, יבחנו בצמרת הממשל אם לפרסם בכל זאת את התוכנית בתקופת בחירות, או לגנוז אותה לפחות עד הבחירות לנשיאות ארה"ב. (ישראל היום)

חוץ

הבחירות בבריטניה: ניצחון אדיר לג'ונסון והשמרנים; מפלגת הברקזיט לא קיבלה מושב; הלאומנים ניצחו בסקוטלנד וצפון אירלנד

בריטניה הכריעה: הבחירות בבריטניה הגיעו לסופן והתוצאות מראות על ניצחון סוחף לראש הממשלה המכהן שהבטיח ליישם את הסכם הברקזיט. על פי התוצאות, המפלגה השמרנית זכתה ב-364 מושבים (הרבה יותר מ-325 המושבים הנדרשים). זהו הניצחון הגדול ביותר למפלגה מזה 32 שנים, ומשמעותן שג'ונסון ימשיך להיות ראש ממשלה ולשלוט בפרלמנט, ויוכל להתקדם באין מפריע עם עסקת הברקזיט.

– ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר בבוקר יום שישי אחרי ניצחונו בבחירות, כי הברקזיט ייצא לפועל במועד שנקבע. "בריטניה תעזוב את האיחוד האירופי אחרי ה-31 בינואר – בלי 'אם', בלי 'אבל' ובלי 'אולי'". ג'ונסון הודה למי שאינם מצביעים בדרך כלל לשמרנים אך החליטו להצביע להם הפעם. הוא הדגיש כי הוא מקבל את ההצבעה שלהם בענווה "ולעולם לא נתייחס לתמיכה שלכם כמובנת מאליה".

– ג'רמי קורבין שהפסיד מערכת בחירות שנייה כיו"ר הלייבור הודיע שיפרוש. "זו תוצאה מאכזבת, אני לא אוביל את מפלגת הלייבור בבחירות הקרובות" עם זאת קורבין נמנע מלהתפטר מיד. לדבריו ימשיך להוביל את המפלגה בשלב זה ויקדם "תהליך של הרהור" שבו ייבחנו הגורמים להפסד והמדיניות של המפלגה.

– למרות החשש שמזג האוויר החורפי ברחבי בריטניה ישפיע על אחוזי ההצבעה, תורים ארוכים ומסודרים נראו בקלפיות ברחבי לונדון. * ערב הבחירות היה בבריטניה חשש משיעור הצבעה נמוך, לא רק משום שזו הפעם השלישית בארבע שנים שהבריטים נקראים להצביע בבחירות הכלליות, אלא גם בגלל מזג האוויר: זו הפעם הראשונה זה כמעט 100 שנה שהבחירות בבריטניה נערכות בדצמבר, ובאזורים רבים בממלכה מתמודדים עם גשם כבד ורוחות עזות.

– עם זרימת תוצאות האמת התברר כי מעוזים שבהם החזיקה הלייבור במשך עשרות שנים עברו בזה אחר זה לידי השמרניים. * באזורים מסוימים שבהם ניצחה בעבר הלייבור בקלות, ניצחו הפעם מועמדים של השמרנים. כך, למשל, במחוז הבחירה בליית' וואלי שבצפון-מזרח אנגליה ניצחו השמרנים בפעם הראשונה מאז הקמת מחוז הבחירה ב-1950. מדובר באזור היסטורי של עובדי מכרות, ובמשאל העם ב-2016 תמכו המצביעים שם בברקזיט. גם מחוז הבחירה סדג'פילד, שבצפון-מזרח אנגליה, עבר לראשונה זה 100 שנה לידי השמרנים. גם מחוז בחירה סמוך, בישוף אוקלנד, עבר לידי השמרנים, בפעם הראשונה בכל 134 שנות קיומו. * ב"סקיי ניוז" הסבירו כי האסטרטגיה של הלייבור הייתה לנסות להשיג קולות גם במחוזות של תומכי ברקזיט וגם במחוזות של מתנגדי ברקזיט כמו בערים הגדולות, ולכן קורבין נמנע מהכרזה על תמיכה או התנגדות ברורה לפרישה מהאיחוד האירופי. – "האסטרטגיה הזו נכשלה לחלוטין".

– מפלגת הלייבור בראשותו של קורבין, קיבלה 203 מושבים בלבד. המפלגה הסקוטית בבריטניה זכתה ב-55 מושבים, ומפלגת הליברל-דמוקרטים ב-11. המפלגה הירוקה קיבלה מושב אחד בלבד ו-22 מושבים נוספים התחלקו בין מפלגות נוספות. * בהשוואה לבחירות הקודמות למפלגה השמרנית נוספו 51 מושבים, ואילו מפלגת הלייבור הפסידה 71 מושבים.

– לקראת הבחירות קיבלו השמרנים עזרה מ"מפלגת הברקזיט" של נייג'ל פרג', התומכת בפרישת בריטניה מהאיחוד האירופי. ברגע האחרון החליט פרג' שאנשי מפלגתו לא יתמודדו ב-317 מחוזות הבחירה שבמושביהם החזיקו השמרנים לפני הבחירות אתמול, כדי למנוע פיצול של קולות התומכים בברקזיט.

– למרות ניצחון השמרנים בבריטניה, התחזקותה של המפלגה הסקוטית הלאומית (SNP) ושימור כוחה של המפלגה הלאומנית האירית עשויות לגרום לפירוק האיחוד שכבל במשך מאות שנים את אנגליה, וויילס, סקוטלנד וצפון אירלנד. * הלאומנים הסקוטים כבשו 48 מושבים מתוך 59 המושבים בפרלמנט בסקוטלנד, בעוד שבצפון אירלנד עצמה, תומכי האיחוד עם אירלנד, שאיננה חלק מהממלכה המאוחדת, זכו ליותר מושבים מאלה המעוניינים להישאר חלק מבריטניה – זאת לראשונה מאז החציצה שהפרידה בין הצפון לרפובליקה האירית שבדרום. * מנהיגת סקוטלנד כבר קראה לקרוא לערוך משאל עם חדש על עצמאות סקוטלנד. לדבריה ההישג של המפלגה מראה שהבוחרים בסקוטלנד רוצים בכך. זאת אף שהתחייבו לפני משאל העם ב-2014 שלא ידרשו עוד משאל עם בנושא. * ב-2014 הצביעו נגד פרישה מהממלכה בשיעור של 55% מול 45%, ובמשאל העם ב-2016 על הסכם הברקזיט תמכו הסקוטים בהישארות בריטניה באיחוד האירופי.  * אחת הטענות לתומכי העצמאות הסקוטית מהממלכה היא הרצון להישאר חלק מהאיחוד האירופי, גם במצב של התנקות לונדון מבריסל. לדבריהם "לבוריס ג'ונסון עשוי להיות המנדט להוציא את אנגליה מהאיחוד האירופי. אין לו את המנדט להוציא את סקוטלנד מהאיחוד. לסקוטלנד חייבת שתהיה השליטה בעתיד של עצמה".

"23 הצירים הדמוקרטים הצביעו בעד; כל 17 הצירים הרפובליקאים הצביעו נגד" | ועדת המשפט של בית הנבחרים האמריקני מאשימה את טראמפ ב"עבירות ופשעים חמורים"; חבר קונגרס דמוקרטי שמתנגד להדחת טראמפ יחבור לרפובליקנים

ועדת המשפט בבית הנבחרים בארה"ב אישרה בסוף השבוע את כתב האישום נגד הנשיא טראמפ, בנוגע למאמציו ללחוץ על אוקראינה לחקור את יריבו הפוליטי הדמוקרטי ג'ו ביידן בפרשת "אוקראינה גייט". * ההחלטה התקבלה אחרי דיונים שנמשכו במשך 14 שעות. שני הסעיפים אושרו ברוב דומה של 23 תומכים מול 17 מתנגדים. * במהלך כל ישיבות הוועדה ניסו הצירים הרפובליקאים לנעוץ מקלות בגלגלי האימפיצ'מנט בהצעות לסדר היום ובדרישות להכניס שינויים בנוסח סעיפי האישום. הציר הרפובליקאי מאט גץ הציע תיקון לסעיף האישום הראשון: אזכור שמו של האנטר ביידן וקשריו עם אוקראינה. אך כאמור בשל הרוב הדמוקרטי, מאמציהם היו לשווא.

– סעיף האישום הראשון טוען שהנשיא ניצל לרעה את הסמכויות שמקנה לו משרתו. האישום הזה נשען על הטענה, שטראמפ עיכב סיוע צבאי לאוקראינה – סיוע שאושר ע"י הקונגרס – במאמץ לסחוט מנשיא אוקראינה, הצהרה שמדינתו תפתח חקירה פומבית נגד סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, ובנו, האנטר, שהיה דירקטור בחברת הגז האוקראינית בוריסמה בתקופת כהונתו של אביו.

– סעיף האישום השני טוען שהנשיא ניסה לשבש הליכי חקירה של בית-הנבחרים. סעיף זה נשען בעיקר – אך לא רק – על סירובו של טרמאפ לשתף פעולה עם החקירה הכרוכה בתהליך האמימפיצ'מנט. הוא אסר על בכירים בממשלו להעיד לפני ועדת המודיעין של בית-הנבחרים, שגיבשה את הראיות שנחוצות להגשת כתבי האישום, וסירב למסר מסמכים שהוועדה דרשה.

– ביום רביעי הקרוב צפויה הצבעה על הדחתו במליאת בית הנבחרים, שעתידה לזכות ברוב, בשל הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים. אם אכן יאשרו בבית הנבחרים את סעיפי האישום וההעמדה לדין – טראמפ יהפוך לנשיא השלישי אי פעם שהועמד לדין ((impeached) אחרי ביל קלינטון ואנדרו ג'ונסון.

– חבר הקונגרס הדמוקרטי ג'ף ואן דרו, שמתנגד להליך ההדחה שפתחו חבריו למפלגה נגד נשיא ארה"ב טראמפ, אמר לצוותו כי הוא מתכוון לעזוב את מפלגתו בימים הקרובים ולהצטרף לרפובליקנים. כך דווח בעיתון "ניו יורק טיימס". ואן דרו, שנחשב למתון, הוא אחד משני מחוקקים דמוקרטים בלבד שהצביעו נגד הליך ההדחה, שנפתח בעקבות פרשת "אוקראינה-גייט".

– בשבועות שלאחר מכן יתקיים המשפט המיוחד בסנאט שבסופו יצטרכו הסנאטורים לקבוע אם אם זכאי או אשם. הרשעה אפשרית רק אם שני שלישים מהסנאטורים קובעים שהוא אשם, ובמקרה כזה הוא מודח מתפקידו. עם זאת, כרגע יש לרפובליקנים רוב ואין אף אחד מהם שמעוניין להרשיע את הנשיא.

– טראמפ שואף להפוך את משפטו בסנט למשפט פומבי של הדמוקרטים. הוא דורש להזמין לעדות את ג'ו ביידן; בנו האנטר, שהיה, כאמור, דירקטור בחברת הגז האוקראינית בוריסמה במהלך חלק מכהונת אביו כסגן נשיא; ננסי פלוסי, יו"ר בית-הנבחרים; אדם שיף, יו"ר ועדת המודיעין; ואת ג'רולד נאדלר. הנשיא מקווה שעדויות של הביידנים יחשפו את מה שהוא מכנה "פעילותם המושחתת" באוקראינה ויצדיקו את מאמציו להניע את נשיא אוקראינה, וולידימיר זלנסקי, להכריז על חקירה פומבית נגדם.

– החלטה של הרפובליקאים בסנט להזמין את ביידן ועדים אחרים תקנה זכות זו גם לדמוקרטים, ואלה יזמינו לעדות כמה מבכירי הממשל, לרבות ראש מטה הבית הלבן, שהודה בפומבי, במסיבת עיתונאים, שטראמפ אכן הציע עסקת תן-קח לזלנסקי. הדמוקרטים צפוים להזמין לעדות גם את שר-החוץ, מייק פומפיאו; סגן הנשיא, מייק פנס; וג'ון בולטון, לשעבר היועץ לביטחון לאומי, שטראמפ העיף אותו מהבית הלבן. העדים מטעם הדמוקרטים, שיעידו כמובן בשבועה, עלולים לפתוח תיבת פנדורה שתוכנה עלול לגרום נזק כבד לממשל טראמפ.

"נערכים להתגבר על איומים גרעיניים מצד ארה"ב" | בפעם השנייה בתוך שבוע: קוריאה הצפונית הודיעה על ביצוע ניסוי צבאי "משמעותי ביותר"

קוריאה הצפונית הודיעה אתמול על ביצוע ניסוי צבאי "משמעותי" באתר בצפון-מזרח המדינה, לא רחוק מהגבול עם סין, שמשמש את פיונגיאנג לביצוע ניסויי שיגור בטילים לטווח ארוך. לאחר השיגור, המשטר הודיע כי מטרת הניסוי – פיתוח אמצעי לחימה אסטרטגיים, שמטרתם לבלום את האיום הגרעיני הנשקף מוושינגטון. * מדובר בניסוי השני שערכה המדינה באתר בתוך כשבוע.

– כלי תקשורת בקוריאה הצפונית דיווחו כי לפי גורם צבאי בכיר במדינה המבודדת, הבדיקות האחרונות של טכנולוגיית ההגנה מכוונות בכדי להתגבר על איומים גרעיניים מפני ארצות הברית. ראש המטה הכללי של קוריאה הצפוניף אף הזהיר "כוחות עוינים", כולל ארה"ב, מלהתגרות במדינה אם הם רוצים שנה שקטה ושלווה -"צפון קוריאה קוראת לכוחות העוינים – כולל ארה"ב – להימנע מפרובוקציות אם הן רוצות לסיים את השנה בשלום", נכתב. "הכוחות שלנו ערוכים לכל החלטה שיקבל המנהיג העליון".

– בתחילת השבוע ביצעה קוריאה הצפונית ניסוי דומה באתר השיגור הלווייני בסוהאה, צפונית לבירה פיונגיאנג. גם בדיווח הקודם לא צוין מה נבדק, אך נאמר כי תוצאות הניסוי ישמשו לדירוג מעמדה האסטרטגי של המדינה.

הנשיא היהודי הראשון? עם הרבה כסף – ומעט תמיכה בלומברג מסתער על הבית הלבן

ביום רביעי האחרון, כבר חצה מייקל בלומברג את רף מאה מיליון הדולרים לפרסום על מועמדותו לתפקיד המועמד הדמוקרטי לנשיאות. לבלומברג יש אמנם משאבים בלתי מוגבלים, אבל לבנות תשתית לוגיסטית זה דבר שלוקח זמן. המתמודדים נגדו בפריימריז הדמוקרטיים ביידן, וורן, וסנדרס, נמצאים כבר תקופה ארוכה בפריסה ארצית, עם מטות ב-50 מדינות. עם מתנדבים, עם מאגר תומכים מסודר. עונת הפריימריז נפתחת בעוד 60 יום, ובלומברג לא מתמודד בארבע המדינות הראשונות שבהן ייערכו פריימריז, מתוך הבנה שהן אבודות. את תשומת הלב הוא ממקד ביום שלישי הגדול, היום בו משתתפים שליש מן המצביעים, בתקווה שיצליח לצבור מומנטום ולהטות את הכף. * הסקרים הראשונים שהתפרסמו לאחר ההודעה של בלומברג על כוונתו לרוץ לא מבשרים עבורו טובות. סקר של אוניברסיטת Monmouth שפורסם ביום רביעי הראה ש-54% מהמצביעים אינם מחבבים אותו ואילו רק 26% אמרו שהם רואים אותו לחיוב. שני סקרים שפורסמו בשבוע שעברא מציבים אותו במקום החמישי, אחרי ראש עיריית סאות' בנד, אינדיאנה, בוטיג'ג'.

– בלומברג נולד בבוסטון ב-1942 למשפחה יהודית ושומרת כשרות. שני עשורים לאחר שהקים את חברת 'בלומברג', ולאחר שכבר הפך למיליארדר, החל בלומברג להשתעמם והחליט להיכנס לפוליטיקה. ב-2001 הוא התמודד בתור מועמד המפלגה הרפובליקנית ונבחר לראשות העיר ניו יורק, שבועות ספורים לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר. הוא שירת בתפקיד במשך שלוש קדנציות רצופות. בתור ראש עיר, בלומברג הוביל את מאמצי השיקום של העיר בכל החזיתות: הוא יסד יחידה למלחמה בטרור במשטרת ניו יורק עם יותר מאלף שוטרים, והוביל ירידה של 32% בפשיעה בעיר ב-12 שנות הכהונה שלו. המצב הזה אפשר לעיר להתפתח שכן אזורים רבים שבעבר נחשבו ללא בטוחים הפכו לאטרקטיביים. מנגד, בתקופתו גם הונהגה פרקטיקה שנויה במחלוקת במסגרתה עצרה המשטרה אנשים באופן אקראי לחיפוש גופני ברחוב בחיפוש אחר נשק או חומרים אסורים.

– בלומברג הינו בעל עמדות פרו-ישראליות, לפני שש שנים אמר באחד הכנסים "לפני שנים רבות, הוריי הנחילו לי את המוסר והערכים היהודיים אותם אני נושא עמי כל חיי ואשר ליוו כל צעד בעשייה שלי – בעסקים, בממשל ובתחומי הפילנתרופיה". בהמשך אותה שנה, בעיצומו של מבצע "צוק איתן", הוא נחת בארץ שוב, על אף הירי המאסיבי אל עבר ערי המרכז. * גם לפני עשור באמצע מבצע עופרת יצוקה, כשמאות רקטות נורו אל ערי הדרום, בלומברג הגיע הביע סולידריות וסייר בשדרות. במהלך הסיור אף נשמעה התרעת "צבע אדום" והוא נאלץ להיכנס למרחב מוגן. אחרי שהובל למרחב המוגן הוא אמר לניו יורק טיימס "בואו לא נגזים בסיכון שנשקף עבורי, הסיכונים הם לחיי האנשים בשדרות, לבתים שלהם ולעסקים שלהם". (וואלה)

8 חודשים אחרי שהודח: נשיא סודאן המודח הורשע בשחיתות ונידון לשנתיים מעצר

שמונה חודשים בלבד לאחר שהודח בהפיכה צבאית אחרי 30 שנה בשלטון: נשיא סודאן לשעבר, עומר אל-בשיר, הורשע בבית המשפט בבירה חרטום בשחיתות והחזקה בלתי חוקית של מטבע חוץ ונידון לשנתיים מאסר. * התיק נגדו התמקד במזוודות מלאות במטבעות בשווי למעלה מ-130 מיליון דולר שנמצאו בביתו. * בית המשפט קבע כי בשיר, בן 75, יישלח למוסד שיקומי במקום לכלא בשל גילו. עוד הורה השופט להחרים מיליוני אירו ופאונד סודאני שנמצאו בביתו אחרי שהודח מכסאו.

מלזיה: הסנקציות האמריקניות על איראן מפירות את החוק הבינ"ל ופוגעות בכלכלות נוספות בעולם

ראש ממשלת מלזיה, גינה בכנס שנערך בקטאר את מדיניות ארצות הברית כלפי איראן ואמר כי הסנקציות שהוטלו על הרפובליקה האסלאמית "מפירות בבירור את אמנת האו"ם ואת החוק הבין-לאומי. רק האו"ם יכול להחיל סנקציות, ובהתאם לאמנות". לדבריו, הסנקציות אף פוגעות בכלכלות אחרות בעולם: "מזליה, ומדינות נוספות, איבדו נתח שוק גדול בגלל הסנקציות".

אלג'יריה: מקורבו של בוטפליקה ניצח בבחירות לנשיאות; עשרות אלפים הפגינו נגד תוצאות הבחירות

ראש ממשלת אלג'יריה לשעבר, עבד אל-מג'יד טאבון, נבחר בסוף השבוע  לנשיאות המדינה העשירה בנפט ברוב של 58.15% מהקולות. שיעור ההשתתפות בבחירות היה נמוך במיוחד ועמד על 41% בלבד. * לאחר ניצחונו, הוא הבטיח להתקרב למפגינים הפרו-דמוקרטים, שיצאו בהמוניהם לרחובות במחאה על בחירתו לראשות. * כל המועמדים בבחירות ביום חמישי היו מקורבים לשלטון ולצבא, והתקשו לנהל קמפיין בחירות לאור המחאה נגדם.

– טאבון שימש כראש ממשלת אלג'יריה במשך פחות משלושה חודשים בשנת 2017, עד שפוטר על ידי אחיו של הנשיא דאז בוטפליקה. קודם לכן, הוא שימש כשר הבינוי בשתי קדנציות: הראשונה בין השנים 2002-2001 ואילו השנייה ארוכה יותר – 2017-2012. הוא חבר המפלגה הסוציאליסטית "החזית הלאומית לשחרור אלג'יריה" (ג'בהת א-תחריר אל-וואטני), שבראשה עמד בוטפליקה. * טאבון ניסה לצייר את עצמו במהלך הקמפיין כלוחם נגד האוליגרכים המקורבים לשלטון, אך לא ממש הצליח לשים את קשריו עם משפחת בוטפליקה מאחורי.

– עשרות אלפי אנשים יצאו לרחובות ביום שישי כדי לדרוש "אלג'יריה חופשית ודמוקרטית" וכדי להביע את מחאתם על תוצאות הבחירות. הם צעקו "לא לבחירות הבזויות" ויצאו כנגד ההונאה שהייתה בבחירות לטענתם. * המחאות הלא אלימות התרחשו בכמה ערים במדינה, ביניהן הבירה אלג'יר, וחלקן פוזרו במהירות על ידי המשטרה. התקשורת במדינה דיווחה על עצורים רבים.

טורקיה הכניסה את בכיר הפת"ח לשעבר מוחמד דחלאן לרשימת הטרוריסטים המבוקשים במדינה; הפרס למידע שיביא ללכידתו – 1.75 מיליון דולר

טורקיה הכניסה את ראש הביטחון המסכל בעזה לשעבר מוחמד דחלאן שבשבע השנים האחרונות מתגורר באיחוד האמירויות לרשימת הטרוריסטים המבוקשים של המדינה והציעה 10 מיליון לירות טורקיות (1.75 מיליון דולר) למי שיביא מידע שיסייע ללכידתו. * לפי משרד הפנים באנקרה, צווי המעצר נגד דחלאן,  הוצאו בעקבות חשדות למעורבותו בניסיון ההפיכה הכושל בטורקיה ב-2016 ועקב ניסיון לכאורה לערעור הסדר החוקתי בכוח וחשדות אחרים הקשורים לריגול.

– מפלגתו של דחלאן "אל-אסלאח", גינתה את המהלך הטורקי ומסרה כי תנקוט בכל הצעדים המשפטיים הדרושים במטרה להילחם בהחלטה הטורקית – "אנחנו רואים בכך מתן תמריץ לחיסול המנהיג הפלסטיני מוחמד דחלאן, ומכריזים על כוונתו להגיש תביעה נגד משטרו של ארדואן, הן בתוך טורקיה והן מחוצה לה".

– בעבר שימש דחלאן כראש הביטחון המסכל בעזה, אך כוחותיו נוגפו בעת שחמאס השתלט על הרצועה ב-2007. ב-2011 סולק דחלאן מפת"ח בעקבות טענות שפעל עם קבוצה מבכירי הארגון להדחת נשיא הרשות, אבו מאזן. שנה לאחר מכן הוא החל להתגורר באיחוד האמירויות וב-2016 בית משפט פלסטיני גזר עליו בהיעדרו שלוש שנות מאסר על שוחד והטיל עליו להשיב 16 מיליון דולר.

יהדות חו"ל

    בית הכנסת של הקהילה היהודית־איראנית בלוס אנג'לס הושחת בליל שבתשוב אנטישמיות בארצות הברית: אלמונים פרצו בליל שבת לבית הכנסת של הקהילה היהודית-איראנית בבוורלי הילס שבקליפורניה, ניפצו זגוגיות והשחיתו ספרי תורה וסידורים. * על פי הדיווחים בתקשורת המקומית, מתפללים שהגיע בבוקר לתפילת שחרית של שבת נתקלו במחזה נוראי של שמשות מנופצות וספרי תורה מחוללים. * מדובר באחד מבתי הכנסת הגדולים ביותר באזור לוס אנג'לס. מבחינה גאוגרפית בוורלי הילס מובלעת כשכונה בתוך העיר לוס אנג'לס, אך מבחינה אדמיניסטרטיבית היא עיר בפני עצמה במחוז לוס אנג'לס. * המשטרה המקומית פתחה בחקירה, ופרסמה תמונות של החשוד במעשים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן