Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הערב) יום חמישי ה-19 בדצמבר 2019

כותרות המהדורה     דרמה בליכוד: בית הדין של המפלגה הורה לקיים פריימריז לרשימה; החלטה סופית תתקבל בהרכב מורחב שיתכנס בשבוע הבא (פוליטי)     הדמוקרטים בבית הנבחרים בארה"ב אישרו את העברת הליך הדחת טראמפ לסאנט; הרפובליקנים הצביעו פה אחד נגד ההליך (חוץ)     איראן בוחנת הפעלה של צנטריפוגות חדישות שיכולות להעשיר אורניום במהירות הגבוהה פי חמישה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    דרמה בליכוד: בית הדין של המפלגה הורה לקיים פריימריז לרשימה; החלטה סופית תתקבל בהרכב מורחב שיתכנס בשבוע הבא (פוליטי)

    הדמוקרטים בבית הנבחרים בארה"ב אישרו את העברת הליך הדחת טראמפ לסאנט; הרפובליקנים הצביעו פה אחד נגד ההליך (חוץ)

    איראן בוחנת הפעלה של צנטריפוגות חדישות שיכולות להעשיר אורניום במהירות הגבוהה פי חמישה מאלה המופעלות כיום (חוץ)

    בעקבות הסערה שעוררה ההחלטה מעוררת המדנים של שר המשפטים: הפרקליטות מתנהלת – עד להחלטה חדשה – ללא תובע ראשי (חדשות)

    בניגוד להערכות: בפיגוע בעין בובין תכננו המחבלים לפגוע באזרחים (בטחוני)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    הלילה: בהיר. בהרים ינשבו רוחות מזרחיות ערות.

    שישי: נאה. תחול ירידה קלה בטמפרטורות בעיקר במישור החוף. הטמפרטורות יוסיפו להיות גבוהות מהרגיל לעונה. בבוקר ינשבו רוחות מזרחיות ערות בהרים.

    שבת: בהיר עד מעונן חלקית, ללא שינוי ניכר בטמפרטורות.

    ראשון: ללא שינוי של ממש במזג האוויר.

    שני: לרוב בהיר. תחול עלייה קלה בטמפרטורות במרכז הארץ ובדרומה.

חדשות

בעקבות הסערה בחונטה המשפטית: הפרקליטות מתנהלת – עד להחלטה חדשה – ללא תובע ראשי

אתמול בשעות הבוקר, הסתיים טקס פרידה מפרקליט המדינה היוצא שי ניצן, שסיים שש שנים בתפקיד. במקומו מונתה בן-ארי גינזברג ששימשה כמשנה לפרקליטת מחוז מרכז לתפקיד. אך בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ, הוציא היועמ"ש לשעבר השופט מזוז, צו מניעה עד לקבלת החלטה אחרת, כשהצדדים נדרשו לתת תשובת מקדמיות בתוך עשרה ימים. * בתוך כך, היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט זימן היום (חמישי) את בכירי הפרקליטות לישיבה דחופה ביום ראשון בשבוע הבא. הפגישה תעסוק ככל הנראה במינוי מ"מ פרקליט המדינה.

– אף שהיועץ המשפטי לממשלה מוגדר ראש התביעה הכללית, פרקליט המדינה הוא למעשה התובע הראשי. פרקליט המדינה עומד בראש הפרקליטות ומחוזותיה, משמש אחד מראשי מערכת אכיפת החוק והתביעה הכללית, הוא מתווה מדיניות משפטית בתחום אכיפת החוק בכפוף להנחיות היועץ המשפטי. * פרקליט המדינה יהיה גורם בכיר בקבלת החלטות הקשורות בתיקי ראש הממשלה. למשל – הוא ממונה על מחלקת הבג"צים שעשויה לדון בבקשות שונות של ראש הממשלה, למשל האפשרות שיוטל עליו להרכיב את הממשלה הבאה. פרקליט המדינה עשוי אף לעסוק בנושאים כמו חנינה, עיכוב הליכים, עסקת טיעון ועוד.

– בעתירה שהוגשה נגד המינוי נטען כי "נוכח החשש הכבד כי הטלת תפקיד ממלאת מקום פרקליט המדינה חסר סבירות קיצוני ומונע כולו משיקולים זרים, מחוסר ניקיון כפיים ומחוסר תום לב – ולנוכח אינדיקציות לכך שהשיקולים בבסיס ההחלטה עניינם החלשת שומרי הסף וגורמים במערכת אכיפת שלטון החוק הנוגעים וקשורים לתיקי החקירה של ראש הממשלה בנימין נתניהו". עוד נכתב בעתירה כי מדובר בהחלטה שהתקבלה על ידי שר זמני אשר מונה בממשלת מעבר זמנית וחריגה בקיומה, מבלי שמינויו קיבל את אישורה של הכנסת. לפי העתירה, "התנהלות שר המשפטים אוחנה וההחלטה שקיבל פוגעים ביציבות תפקיד פרקליט המדינה פוגעות באמון הציבור בדרך קבלת ההחלטות ואינם סבירים באופן קיצוני".

– הן מנדלבליט והן אוחנה יתעקשו על עמדתם בפני בג"ץ. מנדבליט ישתמש במחלקת הבג"צים כדי שתגן על עמדתו, והוא יידרש להוכיח כי היא נגועה בחוסר סבירות קיצונית. אוחנה ייקח לעצמו עורך דין פרטי ששכרו ישולם על ידי המדינה, ויטען כי פעל על פי סמכותו החוקית. הוא יטען שנהג בסבירות מוחלטת וערך את כל הבדיקות וההתייעצויות המקדמיות טרם מינה את בן ארי.

– ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע (בפני הרכב השופטים אליהו ביתן, יעל רז-לוי, גילת שלו) קיבל את ערעור המחלקה לחקירות שוטרים והרשיע שוטר מג"ב (בן 31) בגין תקיפת נהג שעקף אותו בכביש.

בתאריך 17.6.17, במהלך נסיעה בכביש 6 סמוך לצומת קמה, עקף המתלונן את השוטר ברכבו, ולאחר מכן הוציא את ידו מחלון הרכב, כשהוא אוחז בקבוק מים. השוטר חשב שהמתלונן התכוון לזרוק עליו את הבקבוק, וחסם את דרכו. לאחר מכן יצא השוטר מהרכב וגידף את המתלונן. על פי כתב האישום, כשביקש המתלונן לנסוע מהמקום, היכה אותו השוטר באמצעות כף ידו בפניו ובצווארו וריסס לעברו גז מדמיע.

בית המשפט השלום בבאר שבע זיכה את השוטר מחמת הספק, ועל כך הגישה מח"ש ערעור. בית המשפט המחוזי קיבל את עמדת מח"ש בערעור והרשיע את השוטר.

עו"ד ליאת יונניאן, מהמחלקה לחקירות שוטרים טענה בערעור כי הראיות האובייקטיביות הקיימות בתיק והגיונם של דברים מביא למסקנה נחרצת שגרסת המתלונן בעניין הגז שהתיז עליו השוטר, נכונה. 

בית המשפט הרשיע את השוטר וקבע כי: "רצף האירועים המתואר, המבוסס על עדויות אובייקטיביות, שהיה מקום שבית המשפט קמא ייחס להן משקל – מהווה מעגל סגור המוכיח בצורה משכנעת שהמתלונן הותקף על ידי המשיב בגז. בית המשפט היה ער לראיות האמורות והוא תירץ אותן באופן דחוק שאינו מתקבל על הדעת… התיזה החלופית שהוצעה על ידי בית המשפט קמא כהסבר להתנהגות המתלונן, חסרת בסיס, ואף אינה מתיישבת עם תלונתו המיידית והעקבית של המתלונן בדבר כך שהשוטר ריסס עליו גז מדמיע".

עוד ציינו השופטים כי "לא ברור על איזה בסיס קבע בית המשפט קמא, כי 'קיימת תופעה של זריקת בקבוקי שתייה לעבר רכבים במהלך נסיעה, בייחוד בכבישי הנגב', והכל כדי לבסס את אותו הסבר להתנהגות המתלונן".

לאור האמור, הרשיע בית המשפט המחוזי את השוטר וקבע כי התיק יוחזר לבית המשפט השלום לשמיעת טיעוני הצדדים לעונש ומתן גזר דין.

– פרקליטות מחוז חיפה – פלילי  הגישה הבוקר  לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד טארק ח'לאילי בן 32 תושב מג'ד אל כרום  בגין רצח האחים מנעא ( אחמד וחליל) וניסיון לרצח אח נוסף (מוחמד) על רק סכסוך קודם .

מעובדות כתב האישום שהוגש באמצעות עוה"ד  צחי נמירובסקי,   עולה כי  על רקע  סכסוך בין הנאשם  וחברו  המנוח מוחמד סבע  לבין האחים מנאע –  המנוח אחמד מנעא (30), המנוח חליל מנאע, (20) ומוחמד מנעא .

הגיעו האחים מנאע  ביום  1/10/19 סמוך לביתו של הנאשם בסביבות השעה 14:15 , כשהם מצוידים בסכינים,  אותה עת  המתינו להם הנאשם  וחברו סבע כשהם מצוידים באקדחים.

במהלך המפגש התפתח  עימות שבו ירה הנאשם  באמצעות אקדח שהיה ברשותו, לעבר האחים מנאע, וגרם למותו של אחמד ולפציעתו של מוחמד .

עוד עולה כי בעת העימות בין חברו של הנאשם סבע וחליל, דקר חליל את המנוח סבע, ואז ירה הנאשם  לעבר חליל ממרחק קצר מספר יריות  וגרם למותו.

בהמשך ברח הנאשם מהזירה ושב אליה בחלוף מספר דקות ולאחר שהחליף חולצה, הסתובב בזירה במשך מספר דקות ונמלט. הנאשם ברח ולא אותר עד ליום 16/11/19, אז הסגיר עצמו למשטרת ישראל.

הפרקליטות ביקשה מבית המשפט להורות על מעצרו של הנאשם עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו

בריאות

בשל הפלונטר הפוליטי: תקציב סל התרופות יעמוד על חצי מיליארד שקל בלבד

תקציב סל התרופות לשנה הקרובה יעמוד על 500 מיליון שקלים, כך סיכמו היום (חמישי) משרד האוצר והבריאות. * בשל הפלונטר הפוליטי, לא הועבר תקציב ייעודי לוועדת הסל, שעליה לקבוע אילו תרופות וטיפולים לסבסד ב-2020. ועל כן היה צורך בהסכם ייעודי בנושא בין משרד האוצר למשרד הבריאות. בהיעדר מימון, ועדת הסל לא הייתה יכולה לסכם את דיוניה. * לראשונה מזה 13 שנים החלה השנה ועדת סל התרופות את עבודתה, כשחבריה לא יודעים מהו התקציב העומד לרשותם.  * לוועדה הוגשו השנה כ-900 תרופות וטכנולוגיות (בהן כ-150 טכנולוגיות) בעלות כוללת של מעל ל-3 מיליארד שקל.

– יוזכר כי בפתח הדיונים, לפני כחודשיים, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ושר האוצר משה כחלון הגיעו לסיכום שיפעלו במשותף להגדלה אפשרית של תקציב הסל ל-700 מיליון שקל, אך הבהירו בזמנו כי התקציב הסופי ייקבע רק לאחר הבחירות האחרונות, כשההנחה לנגד עיניהם היא שבתקופה זו כבר תהיה ממשלה

פוליטי

דרמה בליכוד: בית הדין של המפלגה הורה לקיים פריימריז לרשימה; החלטה סופית תתקבל בהרכב מורחב שיתכנס בשבוע הבא

דרמה בליכוד: בית הדין העליון של המפלגה קבע היום (חמישי) כי יש לקיים פריימריז לרשימת הליכוד לכנסת הבאה, וכי ההחלטה של מרכז הליכוד להקפיא את רשימת הליכוד מהכנסת הקודמת "בטלה ומבוטלת". והחלטה סופית תתקבל בהרכב מורחב שיתכנס בשבוע הבא, ככל הנראה ביום שני. * בית המשפט קיבל את עמדת העותרים שקבלו שההחלטה מנוגדת לחוקת הליכוד, שקובעת כי יש לקיים פריימריז לרשימה וליו"ר לפני כל מערכת בחירות לכנסת. בית הדין קבע כי לצורך קבלת החלטה לביטול הפריימריז יש לקיים הליך מלא של שינוי או תיקון החוקה, ברוב של שני שליש מחברי המרכז.

– ההחלטה כפופה לדיון מורחב בהרכב של חמישה שופטים שיתכנס בתחילת השבוע הבא כדי לדון בנושא. אם גם ההרכב המורחב ישאיר את ההחלטה על כנה, מרכז הליכוד יידרש לאשר את ביטול הפריימריז ברוב של שני שליש כמתחייב בחוקה, או שיתקיימו פריימריז לרשימה. * החלטת בית הדין קובעת לוח זמנים דחוק מאוד עד לסגירת הרשימות בחודש הבא.

– גורם משפטי בליכוד מסר: "על ההחלטה בדיון הנוסף יילכו כנראה הצדדים לערעור בבית המשפט המחוזי. המשמעות היא, שאם יתקיימו פריימריז הן יערכו רק אחרי חג החנוכה" – כלומר בנפרד מהפריימריז לראשות המפלגה, בין בנימין נתניהו לבין גדעון סער, שיתקיימו ביום חמישי הבא.

– מהחלטת בין הדין עולה עוד שאם אכן יתקיימו פריימריז לרשימה, הח"כים החדשים והצעירים שנבחרו לרשימה דרך המחוזות יוכלו להמשיך להתמודד באותן מחוזות ושריונים ולא יידרשו להתמודדות ברשימה הארצית שדורשת מספר הרבה יותר גבוה של מתפקדים. * עוד עולה כי הח"כים של "כולנו" – השרים אלי כהן ויפעת שאשא ביטון – ישמרו על מקומם ברשימה מבלי להידרש להתמודדות בפריימריז כי תוקף ההסכם עם כולנו שהושג לקראת פיזור הכנסת ה-21 יוארך גם לכנסת הבאה. השר משה כחלון אינו צפוי להתמודד ברשימת הליכוד לכנסת הבאה אך כהן ושאשא ביטון ישמרו על מקומותיהם המשוריינים.

– חוקת הליכוד קובעת שצריך לקיים פריימריז לרשימה וליו"ר לפני כל בחירות לכנסת, אך ארבעה ימים לפני פיזור הכנסת נתניהו הוביל מהלך לביטול הפריימריז – כדי להבטיח את נאמנותם של חברי הכנסת בשורות האחוריות שחששו לאבד את מקומם ברשימה בבחירות נוספות ולסכל אפשרות למרד פנימי. עם זאת, בתזמון הנוכחי, ברקע הקרב על ראשות הליכוד מול גדעון סער, נתניהו דווקא יכול להרוויח מפריימריז לרשימה, שיעוררו את השטח, יעלו את אחוזי ההצבעה ויאפשרו לו לנסות להדיח את הח"כים שתמכו בסער ולהחליפם באנשי אמונו. * באירוע בחירות שערך אמש (רביעי) גדעון סער בחיפה הוא קרא למשתתפים: "אני לא יודע אם יהיו פריימריז, אבל מתישהו יהיו, תזכרו בבקשה את החברים שהתייצבו לצידי".

לא רק בליכוד: גם במפלגת העבודה דורשים לקיים דיון חוזר בהחלטה על ביטול הפריימריז לרשימת המפלגה

לא רק בליכוד: במפלגת העבודה דורשים לקיים פריימריז לרשימת המפלגה לכנסת ה-23, כך דווח היום (חמישי) במעריב. לפי הדיווח, חמישה חברי הנהלת מפלגת העבודה פנו אל יושב ראש המפלגה ח"כ עמיר פרץ וביקשו לקיים דיון חוזר בהחלטת ההנהלה להקפיא את רשימת המפלגה לקראת הבחירות הקרובות, מהטעמים הבאים: "לא כל חברי ההנהלה נוכחו בדיון. לא ניתן מספיק זמן לקיים דיון בנושא והשלכותיו על המפלגה. לאחר מחשבה רבה יש לי טיעונים שאני מבקשת לפרוש בפני חברי ההנהלה".

– כזכור הנהלת מפלגת העבודה אישרה ביום שלישי השבוע פה אחד את המשך כהונתו של ח”כ עמיר פרץ כיו”ר המפלגה שיוביל אותה בבחירות. כמו כן, אישרה ההנהלה את המשך השותפות עם מפלגת “גשר” בראשות ח”כ אורלי לוי אבקסיס. הנהלת המפלגה החליטה גם כי לא יתקיימו בחירות מקדימות לרשימת המפלגה לכנסת ה-23. החלטות אלה יובאו לאישור ועידת המפלגה שתתכנס ביום רביעי הבא. (מעריב)

    ממתינים לתוצאות הפריימריז בליכוד: בכחול לבן החליטו לדחות את קמפיין הבחירות * בכחול לבן החליטו להמתין עם העלאה רשמית של קמפיין הבחירות של המפלגה, וזאת ככל הנראה, עד לאחר שיתבררו תוצאות הפריימריז בליכוד. לפי הדיווח ב'כאן חדשות' במפלגה החליטו שלפחות בחודש הקרוב לא צפוי הקמפיין להתחיל, למעט אירועים נקודתיים. כשהשיקולים מאחורי ההחלטה הם: הרצון למקד את תקציב הקמפיין בתקופה קצרה יותר, וההבנה שהציבור עייף ממערכות הבחירות ואין לו קשב.

בטחוני

בניגוד להערכות: בפיגוע בעין בובין תכננו המחבלים לפגוע באזרחים

חקירת פיגוע המטען בעין בובין, בו נרצחה רנה שנרב, העלה כי חוליית החזית העממית תיעדה אותו במצלמה בזמן אמת. אחרי שנמלטו להר סמוך, כמה ימים לאחר הפיגוע שברו המחבלים את המצלמה וככל הנראה השמידו את התיעוד. * החקירה העלתה כי חברי החוליה ערכו סיורים מקדימים לפני ביצוע הפיגוע באזור דולב והכירו במדויק את מיקומי המצלמות שהציב הצבא בשטח. הודות לכך, ביום הפיגוע הם הסתובבו באזור במשך כ-4 שעות מבלי להיתפס, וזאת משום שהלכו רק במקומות שבהם ידעו מראש שאין מצלמות.

– בניגוד להערכות בימים הראשונים, ולפיהם הפיגוע תוכנן מראש להתבצע נגד כוחות צבאי, החקירה העלתה כי התשתית התכוונה לפגוע באזרחים ישראלים. חברי החולייה שביצעו את הפיגוע הודו בחקירתם כי הם התכוונו לבצע את הפיגוע שבוע מוקדם יותר – אך בשל תקלה במטען הם דחו את הפיגוע בשבוע. עוד עלה מהחקירה כי לפני משפחת שנרב עברו במקום שני אנשים נוספים – אולם המחבלים לא היו בטוחים שמדובר ביהודים, ולכן לא פוצצו את המטען.

– חברי החוליה היו ממודרים לחלוטין מחוליות האחרות בתוך התשתית, והם היו נפגשים כשהם רעולי פנים כדי שלא יכירו אחד את השני. המידור ההרמטי בא לידי ביטוי, בין היתר, בכך שאפילו מדריך הירי שהגיע במטרה להעביר להם שיעורי ירי בכלי נשק, עשה זאת כשהוא רעול פנים ולא ניתן לזהותו. * חברי החוליה תכננו את הפיגוע רק במפגשים פרונטליים שנערכו ללא הטלפונים הסלולריים שלהם ולא דיברו על כך בטלפון. במכשירים שלהם אף לא נמצאו שמות אנשי הקשר של חבריהם לחוליה. * בנוסף, הפעילים עברו שורה של הכשרות שנועדו להכין אותם לתרחיש שבו החוליה תיתפס, כפי שאכן קרה. חלק מהם אף עברו הכשרה מיוחדת של דרכי ההתמודדות עם חקירות שב"כ.

– במסגרת חקירת חברי החוליה, מסרו המעורבים בפירוט רב את ההכנות שביצעו לקראת הפיגוע וכן את אופן מימושו. מעדויותיהם עולה כי את איסוף המודיעין לקראת הפיגוע החלו חברי החוליה מספר שבועות טרם מימושו, כאשר הגיעו בהזדמנויות שונות לאזור המעיין על מנת לתכנן את המתווה, ולבסוף הציגו את תכנית הפעולה בפני סאמר ערביד וקיבלו את אישורו.

– בלילה שקדם למימוש הפיגוע הגיעו שלשה חברי חולייה, לשטח הררי צפונית למעיין עין בובין, כאשר הם חמושים באקדחים ומטען הנפץ. אחד מהם השאיר את שותפיו בשטח יחד עם המטען ונסע חזרה לכיוון רמאללה על מנת להשאיר את הרכב בנקודה מרוחקת.

– כשעה מאוחר יותר, החזיר גורם המפקדה אשר מימן את הפיגוע, את המחבל למקום בו המתינו חברי החולייה ועזב את המקום. חברי החוליה ביצעו הליכה של כשעתיים לכיוון המעיין. כשהגיעו למקום הטמינו את המטען בסמוך לציר הגישה ועלו לנקודה הצופה על המקום.

– לאחר מספר שעות של המתנה שבמהלכן היה קסאם ברגותי אחראי על התצפית, הבחינו חברי החוליה במשפחת שנרב מתקרבת לנקודה. קסאם העביר את ההנחיה לסאמר ערביד אשר לחץ על ההדק והפעיל את המטען רב העוצמה לעבר בני המשפחה. לאחר מימוש הפיגוע נמלטו חברי החוליה רגלית לכיוון רמאללה בדרך הררית עד אשר הגיעו לעיר והתפצלו.

– לפי הודעת שב"כ, מסגרת החקירה התגלה כי החוליה הייתה חלק מתשתית של כ-50 מחבלי החזית העממית באזור רמאללה, שפעלו להוציא אל הפועל פיגועי טרור נוספים. רובם נעצרו בשבועות האחרונים והועברו לחקירת שב"כ.

– ארגון הטרור כינס מסיבת עיתונאים ברצועת עזה והגיב לסדרת המעצרים של אנשיו ביו"ש – "נגיב על מעצרי השב"כ במעשה ולא בקול".

המתיחות בדרום: רקטה שוגרה הלילה מעזה לעבר ישראל ויורטה; בתגובה הופצצו יעדי טרור ברצועה ומרחב הדיג ברצועת עזה צומצם

התרעת צבע אדום הופעלה הלילה (חמישי) בשעה 02:33 בשדרות ובאיבים שבעוטף עזה והתושבים נכנסו למרחבים המוגנים. תושבים באזור דיווחו על קולות נפץ שנשמעו. כעבור שעות אחדות תקפו מטוסי קרב אתר לייצור אמצעי לחימה של חמאס בצפון רצועת עזה * הפלסטינים דיווחו כי בוצעו ארבע תקיפות אוויריות נגד מוצבים של הזרוע הצבאית של החמאס בצפון מערב העיר עזה, בהם מוצב "בדר" וכי כמה בני אדם נפגעו באורח קל בעקבות התקיפות וטופלו בשטח.

– בעקבות הירי אף הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים על צמצום מרחב הדיג ברצועת עזה לעשרה מיילים ימיים מהבוקר ועד להודעה חדשה. בכך שבה ישראל לשימוש בסנקציה על ירי רקטות אחרי הפסקה של חודשים בשימוש בכלי הענישה הזה.

– ירי הרקטה נעשה בשעה שהשליח הקטארי מוחמד אל-עמאדי נמצא ברצועת עזה אחרי שהגיע אליה שלשום. השליח הקטארי הודיע בעת שהותו ברצועה על הקמת כמה פרויקטים בתחום הרפואה וההגנה האזרחית ברצועת עזה.

דיווח: אנשי חמאס בטורקיה תכננו פיגועים נגד ישראל; בטורקיה ובחמאס מכחישים

חמאס תכנן פעולות טרור נגד ישראל מאדמת טורקיה, וזאת תוך העלמת העין של השלטון הטורקי, כך נחשף בחדשות כאן ובטלגרף הבריטי. לפי הדיווח בטלגרף הבריטי, ישראל פנתה לטורקיה על מנת להתריע כי חמאס פועל בשטחה למטרות טרור, אך לא זכתה למענה. * בין הפעולות אותן תכננו פעילי החמאס הייתה האפשרות להתנקש בחייו של ח"כ ניר ברקת. בזמן היותו ראש עיריית ירושלים.

– לפי הדיווח בטלגרף הבריטי, ממשל ארדואן הציע לבכירי חמאס מקלט, גם לאחר שכמה מדינות ערביות הפנו עורף לארגון במטרה להתקרב לישראל. הבכיר בהם הוא סגנו של הנייה – סאלח אל-עארורי, שעל ראשו פרס של 5 מיליון דולר מטעם הממשל האמריקני. גורמי מודיעין ישראלים ומצרים אמרו ל"טלגרף" כי כעשרה אנשי חמאס נוספים עברו לאיסטנבול מרצועת עזה בשנה האחרונה. * בתחקיר נכתב כי כל מפעילי מטה חמאס באיסטנבול נחשבים לבכירים ביותר בארגון.

– חמאס הכחיש כי תכנן מתקפות על ישראל משטח טורקיה, ומסר כי טענות ישראל "משוללות בסיס" ונועדו לחבל ביחסים עם טורקיה.

– דיפלומט טורקי הכחיש כי חמאס מתכנן פיגועים מטורקיה. לדבריו, לא מדובר בארגון טרור אלא ארגון פוליטי פלסטיני ולגיטימי. * בהודעה, של משרד החוץ, הגנה אנקרה על קשריה עם חמאס, ואמרה כי רוב "הקהילה הבינלאומית לא מגדירה אותו ארגון טרור, אלא כמי שניצח בבחירת ברצועת עזה עוד ב-2006". עוד נאמר כי "כדאי להזכיר שהעצרת הכללית של האו"ם סירבה להגדיר את חמאס ארגון טרור בשנה שעברה. שורה של מדינות, כולל טורקיה, מקיימות קשרים עם חמאס בדרגים שונים".

– בתוך כך, ב'כאן חדשות' דווח אתמול (רביעי) בשם גורמי ביון מערביים כי סגן מנהיג חמאס, סאלח אל עארורי, שמבקר בימים אלה בטורקיה ובקטר וייתכן וצפוי להגיע בהמשך גם לאיראן, עובר בין שדות תעופה עם דרכון מזויף במטרה להסוות את תנועותיו מחשש שייעצר.

– ביום רביעי הבא, 25 בדצמבר 2019, עתיד להתקיים טקס סיום קורס טיס בבסיס חיל האוויר חצרים בראשות ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, שר הביטחון, מר נפתלי בנט, ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי ומפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין. הטקס יתקיים בסימן '70 שנה לבית הספר לטיסה' ובו יוענקו כנפי הטיסה לבוגרי קורס הטיס של מחזור 179.

את קורס הטיס יסיימו השנה 40 חניכים, שיעמדו על רחבת המסדרים במעמד קבלת הכנפיים המיוחל. הבוגרים עברו קורס מורכב המתפרש לאורך שלוש שנים, במהלכו הוכשרו להוות כוח איכותי ומקצועי העתיד להוביל את החיל. במהלך שלוש השנים התמקצעו הבוגרים בכלי הטיס השונים, סיימו תואר אקדמי ואף הוסמכו להיות לוחמי חוד.

בית הספר לטיסה הוקם לאחר מלחמת העצמאות בסוף שנת 1949 ועבר מספר שינויים עד לתצורתו הנוכחית בבסיס חצרים. ב-70 שנות קיומו פיקדו על בית הספר לטיסה 35 מפקדים אשר היוו דמויות מפתח בחיל האוויר הישראלי.

מדיני

בתמיכת מפלגת השלטון: הפרלמנט הגרמני קרא לממשלה לאסור על כל פעילות של חיזבאללה

הפרלמנט הגרמני אישר היום (חמישי) הצעה הקוראת לממשלתה של הקנצלרית מרקל לאסור לחלוטין את פעילות חיזבאללה על אדמת המדינה, בשל "פעילות הטרור" של הארגון הלבנוני הנתמך על ידי איראן, במיוחד בסוריה. ההחלטה קוראת לממשלה להפסיק את ההבדלה שהיא עושה בין הזרוע הפוליטית של חיזבאללה לבין הזרוע הצבאית שלו. * ההצעה זכתה לתמיכת המפלגה השמרנית של מרקל, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית החברה בממשלה ומפלגת "הדמוקרטים החופשיים" שבאופוזיציה. * ההצעה אינה מחייבת, אך היא תגביר את הלחץ על הממשלה לפעול בנושא.

חוץ

הדמוקרטים בבית הנבחרים בארה"ב אישרו את העברת הליך הדחת טראמפ לסאנט; הרפובליקנים הצביעו פה אחד נגד ההליך

בתום דיון שנמשך שעות ארוכות: בית הנבחרים בארצות הברית הצביע הלילה (חמישי) בעד הדחת נשיא ארצות הברית טראמפ. על מנת לאשר את העברת ההדחה למשפט בסנאט היה דרוש רוב של 216 מושבים. אולם הדמוקרטים מחזיקים ברוב של 233 מושבים בבית הנבחרים, מול 197 של הרפובליקאים. * הבית הלבן הגיב להחלטת בית הנבחרים: "טרמאפ מוכן לצעדים הבאים בהליך ההדחה והוא בטוח בעצמו כי הסנאט יחזיר את הסדר ואת ההליך ההוגן".

– אולם בעוד הרפובליקנים התייצבו כולם לימין הנשיא והצביעו באחדות מוחלטת נגד הדחתו, לא כך היה בצד הדמוקרטי. * בהצבעה על הסעיף הראשון, על ניצול לרעה של תפקידו כנשיא, תמכו 230 חברי קונגרס של בית הנבחרים, לעומת 197 שהצביעו נגד. שני דמוקרטים הצטרפו לרפובליקנים והצביעו נגד ההדחה. ושני נציגים עצמאיים הצביעו בעד ההחלטה. *  בהצבעה על הסעיף השני, המייחס לטראמפ שיבוש של חקירת הקונגרס, תמכו 229 חברים בבית הנבחרים. 198 הצביעו נגד הסעיף. שלושה דמוקרטים הצטרפו לרפובליקנים והצביעו נגד ההדחה. * חברת בית הנבחרים טולסי גבארד, המתמודדת בפריימריז לנשיאות מטעם הדמוקרטים, הצביעה "נוכחת". בהצהרה לתקשורת שפרסמה לאחר ההצבעה מסרה גבארד כי "אחרי שעיינתי בדו"ח בן 658 העמודים שהוכן נגד הנשיא הגעתי למסקנה שלא אוכל להצביע בלב שלם בעד או נגד ההדחה". לדברי המחוקקת מהוואי – שבניגוד לדמוקרטים האחרים שהתנגדו לא מגיעה ממחוז בחירה של תומכי טראמפ – היא לא יכלה להצביע נגד ההדחה, כיוון שהיא כן מאמינה שהתנהגותו של טראמפ הייתה לא ראויה. מצד שני, הוסיפה, "מצפוני לא הרשה לי לתמוך בהדחה". לדבריה, אסור שסילוק נשיא מכהן מתפקידו יקרה בסיומו של תהליך שבו תומך רק צד פוליטי אחד.

– כעת הדיון יעבור לסנאט, כשהמושבעים באותו משפט יהיו 100 הסנאטורים המכהנים כיום: 53 רפובליקנים, 45 דמוקרטים ושני סנאטורים עצמאיים. אותם מושבעים הם שיחליטו אם להרשיע את הנשיא טראמפ בשני סעיפי האישום שבגינן אושר המשפט והליך ההדחה. רק במידה ויהיו 67 סנאטורים ויותר, מתוך המאה, שיחליטו כי יש להרשיע את הנשיא טראמפ – הנשיא אכן יורשע בסעיפים נגדו. אם זה יקרה, טראמפ יועבר מתפקידו ויפסיק לתפקד כנשיא. אם לא, הוא יזוכה מהאישומים ויישאר נשיא ארצות הברית. * במידה וטראמפ אכן יזכה בסאנט בהליך ההדחה, הדבר ישמש עבור כנקודת זינוק, לקראת הבחירות הקרבות לנשיאות. אולם יושבת ראש בית הנבחרים הודיעה כי עדיין לא החליטה מתי תעביר לסנאט את סעיפי ההדחה נגד הנשיא, כדי ששם יוכלו להתחיל במשפט ההדחה. בדבריה רמזה כי בית הנבחרים עלול לעכב את התהליך לזמן רב.

– באחד הרגעים, במהלך הדיונים בבית הנבחרים, הזכיר יו"ר ועדת המשפט של בית הנבחרים, הדמוקרט ג'רי נדלר, כי "מי שיחליף את דונלד טראמפ, אם יודח, הוא מייק פנס, לא הילרי קלינטון", דבריו נענו בקריאות עידוד ומחיאות כפיים קצרות מהצד הרפובליקאי של החדר * סגנו של טראמפ, מייק פנס, התייחס להליך שהתנהל בבית הנבחרים: "מה שקורה בגבעת הקפיטול הוא חרפה. הדמוקרטים בוושינגטון מנסים עוד מהיום הראשון של הממשל הנוכחי לשנות את תוצאות הבחירות. היום הם חזרו לסורם עם ההדחה הפוליטית והמוטה הזו".

– טראמפ הוא הנשיא השלישי אי פעם שמודח בבית הנבחרים. הראשון היה אנדרו ג'ונסון, באמצע המאה ה-19 שהורשע ב-11 סעיפים שונים, והשני הוא ביל קלינטון שהורשע בעדות שקר ושיבוש הליכי חקירה, הוא הודח בבית הנבחרים אך זוכה לאחר מכן בסנאט, שנשלט על ידי הדמוקרטים דאז. נשיא ארה"ב לשעבר ריצ'ארד ניקסון התפטר מתפקידו לפני שבית הנבחרים הספיק להדיחו על רקע פרשת ווטרגייט.

איראן בוחנת הפעלה של צנטריפוגות חדישות שיכולות להעשיר אורניום במהירות הגבוהה פי חמישה מאלה המופעלות כיום

נשיא איראן חסן רוחאני אמר אתמול (רביעי) בשולי ועידה שנערכה בקואלה לומפור, בירת מלזיה, כי איראן בוחנת הפעלה של צנטריפוגות חדישות יותר, מסוג IR-9, שיכולות להעשיר אורניום במהירות הגבוהה פי חמישה מהצנטריפוגות המופעלות כיום מסוג IR-6. כך מסרה סוכנות הידיעות הרשמית אירנה. * שדרוג טכני זה צפוי להחליף את הצנטריפוגות מסוג IR-6, שכבר מעשירות אורניום במהירות של פי עשרה מהדור הראשון של ה-1-IR. ההפעלה שלהן היוותה כשלעצמה הפרה משמעותית של ההסכם, בין איראן למעצמות. * מבחינה זו, הצעד הנוכחי מעצים את היכולת של הרפובליקה האסלאמית לפרוץ קדימה לקראת העשרת אורניות ברמה צבאית, ותקצר את הליך ההכנה של פצצת אטום ברגע שתחליט על כך. (ישראל היום)

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן