Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום שני ה-23 בדצמבר 2019

  כותרות המהדורה     תאונה קטלנית סמוך לנתב"ג: ארבעה הרוגים בהתנגשות אוטובוס 'אגד' בתחנת הסעה; דיווח: בין ההרוגים גם חרדים (חדשות)     דיווחים זרים: ישראל שיגרה טילי שיוט לעבר מעוז של משמרות המהפכה סמוך לדמשק; התקיפה בוצעה במספר גלים; מחסני אמל"ח הופצצו (בטחוני)     המרד בוונצואלה חודש: חיילים פתחו במרד צבאי סמוך לגבול ברזיל; לפחות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

כותרות המהדורה

    תאונה קטלנית סמוך לנתב"ג: ארבעה הרוגים בהתנגשות אוטובוס 'אגד' בתחנת הסעה; דיווח: בין ההרוגים גם חרדים (חדשות)

    דיווחים זרים: ישראל שיגרה טילי שיוט לעבר מעוז של משמרות המהפכה סמוך לדמשק; התקיפה בוצעה במספר גלים; מחסני אמל"ח הופצצו (בטחוני)

    המרד בוונצואלה חודש: חיילים פתחו במרד צבאי סמוך לגבול ברזיל; לפחות קצין אחד נהרג במהלך חילופי האש בין הנאמנים למשטר (חוץ)

    לקראת תום האולטימטום לארה"ב: קוריאה הצפונית הגדילה מפעל באתר הקשור לייצור טילים ארוכי טווח; רודן קוריאה הצפונית כינס ישיבה מיוחדת של בכירי הצבא (חוץ)

    הסערה במשאד הממונה מטעם נתניהו (משפטים) | שר המשפטים שוקל למנות לתפקיד פרקליט המדינה אדם מחוץ לשורות הפרקליטות; היועמ"ש מתעקש לשמר את התפקיד לגורמים בכירים מתוך הפרקליטות. כך גם קובע החוק.  (חדשות)

    תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: בהיר בדרך כלל. הטמפרטורות גבוהות מהרגיל. הלילה: בהיר בדרך כלל. לקראת בוקר יחלו לנשב רוחות דרומיות ערות לאורך מישור החוף.

    שלישי: מעונן חלקית עם ירידה בטמפרטורות בעיקר בהרים. הרוחות יתחזקו וייעשה אביך. בדרום הארץ ייתכנו סופות חול. במשך הלילה צפוי גשם מלווה בסופות רעמים בצפון הארץ וייתכן גם במישור החוף.

    רביעי: גשם לפרקים עם סופות רעמים בצפון הארץ. הגשם יתפשט בהדרגה למרכז. ינשבו רוחות חזקות ובדרום הארץ צפוי אובך וסופות חול מקומיות. בחרמון ירד שלג. חשש מהצפות במישור החוף. חשש קל משיטפונות במדבר יהודה וים המלח. הטמפרטורות ירדו ויהיו נמוכות מהרגיל.

    חמישי: גשם לפרקים מלווה בסופות רעמים בודדות צפוי לרדת בצפון הארץ ובמרכזה. בחרמון ירד שלג. יוסיפו לנשב רוחות חזקות ובדרום עדיין צפוי אובך. קיים חשש לשיטפונות בנחלי מדבר יהודה וים המלח, ועדיין קיים חשש מהצפות במישור החוף. קר מהרגיל.

חדשות

תאונה קטלנית סמוך לנתב"ג: ארבעה הרוגים בהתנגשות אוטובוס 'אגד' בתחנת הסעה; דיווח: בין ההרוגים גם חרדים

ארבעה בני אדם נהרגו אמש בתאונה קשה בצומת בדק שבכביש 40, בקרבת נמל התעופה בן גוריון, לאחר שקו 947 של "אגד" התנגש בתחנת אוטובוס. * התאונה אירעה סמוך לשעה 19:40. האוטובוס, שיצא מירושלים לחיפה בשעה 18:00, סטה מסיבה שטרם התבררה בתחנה מבטון – ותקרת התחנה פרצה דרך החלונות ונתקעה באוטובוס. * על פי דיווחי מגן דוד אדום, 15 בני אדם נפצעו ופונו לקבלת טיפול רפואי, מתוכם שניים באורח קשה. עוד עשרים בני אדם נחלצו מהאוטובוס ללא פגע. * בכלי התקשורת דווח כי בין ההרוגים שהיו על האוטובוס גם חרדים ששהו באוטובוס. לפי הדיווח בין ההרוגים בן 70 תושב העיר אלעד שבעברו התגורר בפתח תקווה. כמו כן אישה ככל הנראה חרדית תושבת הצפון שהייתה אף היא על האוטובוס, וכן שתי צעירות.

– בוחני תנועה החלו בחקירה על נסיבות האירוע, לדברי גורם בכיר, לא הייתה סיבה נראית לעין שמסבירה את הסטייה מהנתיב. נהג האוטובוס פונה לבית חולים כשהוא בהכרה ומצבו קל-בינוני. הוא מסר גרסה לחוקרים, שביקשו להבין מה הסיח את דעתו, והנייד שלו נלקח לבדיקה. * מאחר ואין בסביבה מצלמות אבטחה שתיעדו את הרגעים שקדמו לתאונה הקשה, החוקרים יצטרכו להתבסס על עדויות של נוסעים, וכן על נתוני הקופסה השחורה של האוטובוס שאולי תוכל לשפוך אור על השאלה מה גרם לנהג לסטות ולפגוע בעוצמה בתחנת ההסעה.

– ארגון נהגי האוטובוסים בישראל מסר בתגובה לתאונת הדרכים הקטלנית כי "מדובר באירוע מזעזע בקו שהנהגים נוסעים בו במשך שלוש שעות וחצי ברציפות. נהיגה רצופה ללא הפסקה וללא תחנות ההתרעננות היא פצצה מתקתקת. אנו קוראים לשר התחבורה לאמץ את מסקנות ארגון נהגי האוטובוסים בישראל ולעשות הכל כדי שתאונות מזעזעות מעין אלה לא יהיו מנת חלקנו".

הסערה במשרדו של ממונה נתניהו: שר המשפטים שוקל למנות לתפקיד פרקליט המדינה אדם מחוץ לשורות הפרקליטות; היועמ"ש מתעקש לשמר את התפקיד לגורמים בכירים בחונטה

לאחר שמינויה של עו"ד בן-ארי גינזברג לתפקיד מילוי מקום פרקליט המדינה סוכל, שר המשפטים אוחנה, מתעקש לנער את הארגון כמצוות שולחו, ע"פ הדיווח בחדשות 12 כעת הוא שוקל למנות לתפקיד אדם מחוץ לשורות הפרקליטות. * שעה קלה לאחר הדיווח בחדשות 12, פנה היועמ"ש לשר המשפטים והציע לו רשימת מועמדים מקרב עובדי הפרקליטות הבכירים ביותר. * לפי הודעה מטעמו של היועמ"ש, מנדלבליט סבור שהמועמד המתאים ביותר למלא את מקומו של שי ניצן הוא המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, שלמה למברגר. ואולם, "לאור הנסיבות שנוצרו וכדי למנוע מצב שבו מינוי ממלא המקום הופך מושא למחלוקת ולעימות בינו לבין השר", המליץ לו על ארבעה מועמדים נוספים.

– מרשימת המוצעים של היועמ"ש עולה, כי ברשימה החדשה הוא הציע לשר המשפטים למנות לתפקיד את עו"ד בן ארי מתיקי נתניהו. עוד הציע מנדלבליט לאוחנה לשקול את מועמדותם של נורית ליטמן, המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים ולשעבר פרקליטת מחוז ירושלים (שליוותה את חקירות נתניהו בראשיתן, ותמכה בהעמדתו של נתניהו לדין בגין שוחד בתיקי המתנות והעיתון – עמדה שלא התקבלה), ציון אילוז, פרקליט מחוז דרום (אזרחי) ואורית קוטב, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים אזרחיים.

– היום (שני) צפויים שר המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה להיפגש כדי לנסות לפתור את סוגיית המינוי. השר והיועץ נוהגים להיפגש אחת לשבוע, אך הפעם ככל הנראה מדובר בפגישה מתוחה במיוחד.

– בתוך כך, אתמול (ראשון בבוקר) כינס היועמ"ש ישיבה דחופה עם כל הנהלת הפרקליטות בנושא חלוקת סמכויותיו של ממלא מקום פרקליט המדינה. על פי חוק, באין פרקליט מדינה, סמכויותיו יועברו ליועמ"ש, שהוא ראש התביעה והאחרון לקבל החלטות גם בימים כתיקונים. עם זאת, על מנת לאפשר עבודת מערכת תקינה, ההערכה היא שהיועץ יבקש להאציל חלק מסמכויות פרקליט המדינה על המשנים שלו.

– במהלך הישיבה הוצג מכתב של פרקליט מפרקליטות המדינה, שמחה על חוסר התגובה של הנהלת הפרקליטות למסע השיימינג שכוון נגד פרקליטת המדינה ליממה בן ארי, לדבריו "אופן התנהלות ראשי המערכת מהווה נורה אדומה המצדיקה חשבון נפש".

– מנגד, ליאת בן ארי – המשנה ליועמ"ש והתובעת בתיקי ראש הממשלה נתניהו, טענה כי גם כשאותה התקיפו, לא היה קול מהנהלת הפרקליטות.

– בהמשך היום שוחח היועמ"ש עם עו"ד בן-ארי גינזברג, לאחר שוויתרה על תפקיד ממלאת-מקום פרקליט המדינה. ומסר לה כי "ההחלטה אותה קיבלה ביום שישי, על ויתורה מלכהן בתפקיד היא צעד מוערך ואמיץ". לדבריו, הוא מעריך את תרומתה הרבה לאכיפת החוק ואת מקצועיותה וכי ברור שאינו מטיל ספק ביושרה האישית שלה ובכוונותיה הכנות לקבל על עצמה את התפקיד.

פוליטי

בשבוע הבא: בג"ץ ידון בשאלה האם נתניהו יוכל להרכיב ממשלה

בג"ץ ידון ביום שלישי בשבוע הבא בשאלה האם ראש הממשלה נתניהו יוכל להרכיב ממשלה תחת כתב אישום. היועמ"ש מנדלבליט אמור לגבש חוות דעת בסוגיה עד יום ראשון – 48 שעות לפני מועד הדיון שייקבע. לפי ההערכה, היועמ"ש יגיד שאין מניעה חוקית לכך, אך ידגיש כי ישנם "קשיים משפטיים משמעותיים" * הדיון יתקיים בהרכב של שלשה שופטים, בהם נשיא בג"ץ חיות, המשנה מלצר, והשופט פוגלמן. זאת למרות שמנדלבליט הביע את עמדתו שיש מקום להרכב מורחב בשל היותה סוגיה משטרית-חוקתית כבדת המשקל * ככל הנראה הפרקליטות לא תייצג את ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון בבג"ץ בנושא העתירה המבקשת למנוע ממנו להרכיב ממשלה. ומי שצפויים לייצג אותו הם עורכי דינו הפרטיים.  * נתניהו הגיב אמש (ראשון) לדיון בבג"ץ וטען כי "בדמוקרטיה מי שמחליט מי ינהיג את העם – זה העם, לא אף אחד אחר. אחרת זה פשוט לא דמוקרטיה".

עו"ד של נתניהו דורש מהיועמ"ש תגובה בתוך שבוע ימים כיצד בכוונתו לפעול לחקירת ההדלפות נגד ראש הממשלה (כשעל פי הידיעות בקרב העיתונאים, הגיעו לפחות בחלקן מפרקליטי ראש הממשלה)

עורך דינו של ראש הממשלה, שיגר ליועמ"ש, מכתב בהול בעקבות ההחלטה שלא לפתוח בחקירה פלילית בנושא ההדלפות מתיקי ראש הממשלה. המכתב של עו"ד כהן בא בעקבות פרוייקט 'נתניהו, הקרב האחרון' שפורסם בחדשות13, שהתבסס בעיקרו על חומרים מודלפים מגורמי האכיפה, שעד כה לא פעל היועמ"ש למונען, בנוסף אף "שודרו במהלך התוכנית צילומי וידאו משנת 1999 מתוך ביתם הפרטי של מרשיי, שנעשו במהלך חיפוש משטרתי בביתה של משפחת נתניהו". לטענת פרקליטו של נתניהו "התיעוד נעשה על מנת לפגוע, להשפיל ולבזות את מרשיי. לא יכולה להיות מחלוקת שהצילומים נעשו על ידי חוקרי המשטרה, שתיעדו את החקירה במצלמות וידאו. אי אפשר לטעון ברצינות שמרשיי הם אלה שיזמו הדלפה שפוגעת בהם עצמם, כפי שנרמז על ידך או מי מטעמך בעבר. הדלפת צילומים מתוך ביתם של מרשיי דווקא בתקופת בחירות נעשתה בכוונת מכוון כדי לפגוע בהם".

– במכתב טוען סנגורו של נתניהו כי הקושי שנטען ע"י היועמ"ש בחקירת ההדלפות הוא "לעיתים מוגזם ומפורך מיסודו", "מלבד בדיקת פוליגרף ישנם אמצעים רבים נוספים לחשיפת זהות המדליפים, כגון תפיסת טלפונים ניידים של חשודים בהדלפות (באופן חוקי כמובן) או בדיקת מחשבים של עובדי ציבור שהמידע מצוי בידיהם". לדבריו, "חקירת עובדי ציבור שבשליטתם המידע המודלף, לרבות פרקליטים הכפופים לאדוני, אינה כרוכה בקושי כלשהו ובוודאי אינה מהווה פגיעה בחופש הביטוי והעיתונות".

– את מכתבו חתם עורך דינו של נתניהו כי "התעלמותכם מההדלפות המסיביות שנעשו כנגד מרשיי, מבלי שגיניתם ולו אחת מהן ומבלי שהודעתם ברבים על כוונתכם לבער אותן, משדרת לציבור ובעיקר לפרקליטות ולמשטרה כי דמם של מרשיי מותר. נוכח האמור הנך מתבקש להודיעני בתוך 7 ימים ממועד קבלת מכתבי כיצד בכוונתך לפעול לשם חקירת ההדלפות…"

בטחוני

דיווח: ישראל שיגרה טילי שיוט לעבר מעוז של משמרות המהפכה סמוך לדמשק; התקיפה בוצעה במספר גלים; מחסני אמל"ח הופצצו

כלי תקשורת סורים מדווחים כי ישראל שיגרה טילי שיוט לעבר יעדים בסוריה. ע"פ הדיווחים, התקיפה התרחשה בשכונת סיידה זאינב, שנחשב למעוז של משמרות המהפכה מדרום לבירה הסורית. סוכנות הידיעות הסורית הרשמית טענה כי מערכת ההגנה האווירית של צבא אסד הדפה התקפת הטילים. * על פי חלק מהפרסומים, טיל נפל באזור עקרבא שבפרברי דמשק ופגע במחסן נשק של מליציה איראנית. בתקשורת הערבית נטען כי לפחות ארבעה פצועים בתקיפת שדה התעופה אל-מאזה, כאשר כלל המתקפה גרמה למעלה מעשרה הרוגים. * כתב רשת אל ערביה, זיאד חלבי, ציין כי באחרונה החלה איראן להציב מל"טים בבסיסי חיל האוויר הסורי במחוז חמה ותהה האם יש קשר בין האירועים למהלך זה.

– על פי הדיווח, התקיפה נוהלה במספר גלים, והם שוגרו מכיוון לבנון ורמת הגולן. על פי חלק מהדיווחים, את התקיפה ביצעו מטוסי קרב, ובין יעדי התקיפה שלהם היו יעד של כוח קודס האירני וכן נמל התעופה הבין-לאומי בדמשק ובסיס חיל האוויר הסורי t4.

– לדברי מקור בכוחות התומכים במשטר אסד, ארבעה טילי שיוט נורו מאזור החוף ועברו דרך השטח האווירי של לבנון לכיוון סוריה. הארגון הסורי לזכויות אדם, שמושבו בבריטניה, דיווח כי יעדי התקיפה היו מטרות של משטר נשיא סוריה בשאר אל-אסד ושל המיליציות הפרו-איראניות סמוך לדמשק. * בתוך כך, בכלי התקשורת בלבנון דווח על נוכחות של מטוסי קרב ישראלים בשמי העיר צידון שבדרום המדינה.

– העיתון הלבנוני "אל אחבאר" דיווח הבוקר כי ישראל תקפה אמש כמה מחסני אמל"ח באזור א-סיידה זיינב. לפי דיווח זה, איש לא נפגע ונגרם נזק בלבד. "אל אחבאר" דיווח כי טילים נצפו מול החופים הלבנונים בכיוון סוריה, כאשר גל התקיפה השני כלל טילים מכיוון רמת הגולן.

– מוקדם יותר דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית במדינה כי צבא סוריה הפיל כלי טיס שנשאו חומרי נפץ מעל שדה התעופה הצבאי בחמה וליד העיר סלמיה. הסוכנות ייחסה את שילוח כלי הטיס ל"טרוריסטים".

חוץ

המרד בוונצואלה חודש: חיילים פתחו במרד צבאי סמוך לגבול ברזיל; לפחות קצין אחד נהרג במהלך חילופי האש בין הנאמנים למשטר

חיילים מצבא ונצואלה פתחו במרד נגד משטרו של ניקולאס מדורו, שליטה של המדינה, והשתלטו על בסיס צבאי ומצבור נשק סמוך לגבול הברזילאי בדרום המדינה. על פי דיווחים בכלי תקשורת מקומיים המורדים פרצו לבסיס צבאי בלואפה והצליחו להשתלט על מצבור נשק שהיה במקום. המורדים מכנים את עצמם "צבא השחרור" ועל פי דיווחים שונים הם מסתייעים ביחידת מתנדבים מבוליביה.

– ראש העיר סבאנה דיווח כי המורדים הצליחו להשתלט על שדה התעופה סנטה אלנה ומשם התקדמו דרומה וכבשו בסיס של יחידה ממונעת הנמצא סמוך לשדה. לדבריו, המורדים הרגו קצין אחד, פצעו קצין נוסף וחטפו את מפקדם הישיר. על פי הדיווח, הלוחמים שביצעו את המרד הם אנשי מילואים.

– כלי התקשורת המזוהים עם המשטר טענו כי המרד דוכא וכי כוחות של המיליציה המקומית הנאמנה למשטר הצליחו לתפוס מספר מורדים וכמות רבה של נשק, אך המורדים מחישים את הדיווחים.

– ניסיונותיה של האופוזיציה לעורר מרד נגש שלטון מדורו נחל כישלון צורב השנה כשכוחות של המשטר דיכאו שורה של הפגנות והתמרדויות של כוחות שונים של הצבא. מנהיג האופוזיציה, חואן גואידו, אף נאלץ להימלט בשלב מסוים מהמדינה. (ישראל היום)

לקראת תום האולטימטום לארה"ב: קוריאה הצפונית הגדילה מפעל באתר הקשור לייצור טילים ארוכי טווח; רודן קוריאה הצפונית כינס ישיבה מיוחדת של בכירי הצבא

במקביל לחששות מפני ניסוי קרוב של פיונגיאנג בשל המתיחות הגוברת עם וושינגטון לקראת סוף השנה – תאריך היעד שהציבה המדינה הקומוניסטית המבודדת בפני ממשל טראמפ לשינוי המדיניות שלו ביחס לשיחות הגרעין. תמונות לוויין שפורסמו אתמול (ראשון) ב-NBC, חושפים כי קוריאה הצפונית הגדילה מפעל הקשור לאתר לייצור טילים ארוכי טווח, מה שמחזק את ההערכה שבקרוב היא תשוב לבצע ניסויים בטילים שמגיעים עד לארצות הברית. * בתמונות נראה מבנה ארעי שהוצב במקום, אשר יכול לשמש כמשגר טילים.

– במקביל, סוכנות הידיעות הרשמית בצפון קוריאה דיווחה אתמול כי מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און קיים מפגש עם בכירי הצבא כדי לדון בחיזוק יכולותיה הצבאיות של ארצו. * לפי ההודעה הרשמית של סוכנות הידיעות, קים ניהל פגישה מורחבת של הוועדה הצבאית המרכזית של מפלגת הפועלים, כדי לדון בצעדים "לחיזוק הכוחות המזוינים של המדינה, מבחינה צבאית ופוליטית", בנוסף ל"צעדים חשובים לשיפור מכריע של ההגנה הלאומית הכללית וסוגיות ליבה עבור השיפור המתמשך והמואץ של יכולות ההגנה העצמית של הצבא". לא נמסר מתי התנהל המפגש או איזה החלטות התקבלו בו.

טראמפ על עיכוב משפט ההדחה: "קוראים לעצמם דמוקרטים, אבל הם לא מאמינים בדמוקרטיה"

הדמוקרטים בבית הנבחרים הצביעו בעד הדחת הנשיא, אך מעכבים כעת את העברת ההליך לסנאט. מדובר בהליך מנהלי שנדרש על מנת שהמשפט בסנאט, שבו צפויים הרפובליקנים לזכות את הנשיא, יוכל להיפתח.

– כדי להתחיל את המשפט, בית הנבחרים צריך לשלוח לסנאט באופן רשמי את סעיפי האישום, כמו גם להצביע ולאשר מי מטעם חברי בית הנבחרים הדמוקרטים ישמש כ"תובע" במשפט, שיציג את הטענות נגד הנשיא. בינתיים, הדמוקרטים מסרבים לעשות זאת – ודורשים שלפני כן יוסכם כיצד יתנהל המשפט. הם רוצים שהרפובליקנים יסכימו לזמן למשפט בכירים בממשל טראמפ, כאלה שלא העידו עד כה במסגרת החקירה נגד הנשיא. * המגעים לתאריך פתיחת המשפט נמצאים בשלב זה במבוי סתום. המחוקקים יצאו בסוף השבוע לחופשה שבמהלכה ממילא לא ניתן יהיה לשלוח את סעיפי האישום לסנאט. רק כשחברי בית הנבחרים יחזרו מהחופשה, בעוד שבועיים יוכלו ההליכים הללו להתחדש.

– אתמול תקף נשיא ארה"ב טראמפ את הדמוקרטים והאשים אותם בהפרת החוקה. הוא תקף את יושבת ראש בית הנבחרים, הדמוקרטית ננסי פלוסי, וכינה אותה שוב "ננסי המשוגעת". הוא אמר ש"אין לה שום תיק" נגדו, ושלכן היא נמנעת מהעברת סעיפי האישום לסנאט. "זה טוב לא? זה טוב. אבל אתם יודעים מה? זה לא הוגן". לדברי הנשיא, שדרש יום לפני כן "משפט מיידי" בסנאט, אנשי מפלגתה של פלוסי "קוראים לעצמם דמוקרטים, אבל הם לא מאמינים בדמוקרטיה".

– בתוך כך רשת CNN חשפה תכתובות דואר אלקטרוני בין בכירים בממשל טראמפ המצביעים לכאורה על הוראה להקפיא כל סיוע צבאי וכלכלי לאוקראינה. אחד המיילים, שנכתב על ידי מייק דאפי, הממונה על התקציב והמימון של כספי הביטחון הלאומי האמריקני, נשלח אל בכירים בפנטגון כשעה וחצי בלבד לאחר השיחה בין הנשיא האמריקני לעמיתו האוקראיני. *במייל נכתב כי "על סמך הנחיות שקיבלתי ולאור תוכנית הממשל לבחון מחדש את הסיוע לאוקראינה, אנא הקפיאו את כל התשלומים הנוספים בנושא זה",. כמו כן נכתב בבקשה להימנע מהדלפת פרטיו ומהפצת המידע שהוא מכיל "בהתחשב באופי הרגיש של הבקשה". * יצויין כי הרפובליקנים והנשיא טוענים כי לא נוצר מצב של "תן וקח" משום שאוקראינה כלל לא הייתה מודעת בשעתו לכך שסיוע זה הוקפא.

שלושה חודשים אחרי הבחירות: נשיא אפגניסטן בדרך לניצחון בבחירות; יריבו לא מקבל את התוצאות

אחרי שלושה חודשים של עיכובים: ועדת הבחירות באפגניסטן הודיעה אתמול (ראשון) כי הנשיא המכהן אשרף ראני בדרך לניצחון בסיבוב הראשון בבחירות, אולם באופוזיציה דוחים זאת וטוענים לזיופים כבדים. * לפי התוצאות החלקיות שפורסמו היום, ראני ב-50.64% מהקולות, המספיקים בקושי להכרעה כבר בסיבוב הראשון. יריבו המרכזי של אשרף, המתמודד עבדוללה עבדוללה, שמשמש מעין ראש ממשלה בממשל הנוכחי, סיים במקום השני עם 39.52% מהקולות. הוא, מצדו, לא קיבל את התוצאות שפורסמו הבוקר ולשכתו אמרה כי ועדת הבחירות לא טיפלה כנדרש בטענות לזיופים בבחירות.  * מתוך 9.7 מיליון מצביעים רשומים, אחוז ההצבעה היה נמוך ביותר, כשרק 1.9 מיליון מהם ניצלו את זכותם.

– בחודש שעבר החלה ספירה מחודשת של הקולות, בשל מה שתואר על ידי ועדת הבחירות כ"סתירות" במערכת שלה. המחנה של עבדוללה התנגד לספירה החוזרת ואמר כי זה ניסיון להוסיף קולות נוספים לטובתו של ראני. בוועדת הבחירות דחו את הטענות האלו, אך תומכיו של ראש הממשלה חסמו את הכניסה למשרדיה בשבעה מחוזות בצפון המדינה וגרמו לעיכובים בהכרזה. בשבוע שעבר עבדוללה אפשר ספירה חוזרת, אולם הדגיש כי הוא לא יקבל תוצאות מוטות.

– ממשלת האחדות באפגניסטאן, שבראשה עומדים גאני ועבדאללה, הוקמה ב-2014 בתיווך ארה"ב לאחר הבחירות לנשיאות השנויות במחלוקת. בעקבות טענות לזיופים ומרמה בקלפיות, ועדת הבחירות האפגנית לא הכריזה על התוצאות לפני חמש שנים והמשבר הגיע לסיומו רק לאחר ששני היריבים הפוליטיים הסכימו לחלוק את השלטון. אלא שמאז השותפות בין השניים ידעה בעיקר חיכוכים ומריבות.

רה"מ הודו: חוק האזרחות החדש לא פוגע במוסלמים אזרחי הודו

לאחר ימים של הפגנות אלימות ברחבי הודו נגד חוק האזרחות שמאפשר הענקת אזרחות באמצעות קיום של הליך מזורז למהגרים שאינם מוסלמים, והגיעו להודו משלוש מדינות שכנות: אפגניסטן, בנגלדש, ופקיסטן. * ראש ממשלת הודו, נארנדרה מודי, שהוביל מפגן תמיכה בחוק האשים את האופוזיציה בעיוות עובדות רק בכדי לעורר את אותן הפגנות כשלדבריו כי "החוק לא משפיע על 1.3 מיליארד הודים, ואני חייב להבטיח לאזרחי הודו המוסלמים שהחוק הזה לא ישנה דבר עבורם". לדבריו, "מעולם לא שאלנו מישהו על שיוכו הדתי בכל הקשור ליישום תכנית רווחה".

– לפחות 21 בני אדם נהרגו עד כה במהלך העימותים עם המשטרה, לאחר שאלפי אנשים יצאו לרחובות בערים ברחבי המדינה כדי להפגין. ברוב מוקדי ההפגנות, המשתתפים היו מקרב כל הדתות. יותר מ-1500 מפגינים נעצרו. המפגינים שנעצרו השתמשו באלימות קיצונית כלפי כוחות המשטרה במהלך ההפגנות, כך על פי שני בכירים בממשלת הודו, שהעידו על המצב הבעייתי במדינה בעילום שם. * בשל החשש מהתפשטות ההפגנות והתגברות האלימות, הרשויות הורו על השבתת התקשורת בניו דלהי, סגרו את תחנות הרכבת התחתית וביטלו אישורים לקיומן של הפגנות גדולות.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן