Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הערב) יום רביעי ה-15 בינואר 2020

ח"כ יברקן עורק לליכוד * מי מציע את נכסי משפחת רפאלי למכירה * אישה בשנות ה-30 לחייה, נמצאה הבוקר ללא רוח חיים בדירה כשעל גופתה פצעי דקירה. מעצרה של החשודה ברצח, חברתה דינה זלוטניק, הוארך ב-8 ימים * מטוסי קרב תקפו אמש את שדה התעופה הצבאי T-4 * דרמה במוסקבה: ממשלתו של מדבדב הגישה את […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

כותרות המהדורה

שעות אחרונות להגשת הרשימות – האתיופים חוזרים לליכוד? | בכחול לבן הדיחו את הנציג האתיופי מהרשימה; בליכוד מנהלים מגעים לשריינו במפלגה (פוליטי)

מטוסי קרב תקפו אמש את שדה התעופה הצבאי T-4; מחסן נשק וכלי רכב צבאיים הושמדו; לפחות שלושה פעילים מהמיליציות הפרו-איראניות נהרגו בתקיפה (בטחוני)

לאחר 3 שבועות שקט: 4 רקטות נורו לעבר עוטף עזה – 2 יורטו ו-2 נפלו בשטחים פתוחים (בטחוני)

בעקבות תקלה במנוע: מטוס רוקן דלק על בית ספר בלוס אנג'לס – 60 תלמידים פנו לטיפול רפואי (חוץ)

פרטים נוספים על התקיפה האירנית: בצבא ארה"ב חששו ממתקפה קרקעית בתום שיגורי הטילים (חוץ)

מפקד משמרות המהפכה: הירי לעבר הבסיסים האמריקנים לא נועד להרוג חיילי אויב – "רצינו להראות שאנחנו מסוגלים לפגוע בכל יעד שאנו בוחרים" (חוץ)

פרטים נוספים על חיסולו של סולימאני: האישור העקרוני לחיסול ניתן לפני שבעה חודשים; בכיר סורי סיפק מידע לארה"ב – "בתנאי שהחיסול לא יבוצע על אדמת סוריה" (חוץ)

דרמה במוסקבה: ממשלתו של מדבדב הגישה את התפטרותה; מדבדב ימונה לתפקיד יו"ר מועצת הביטחון של רוסיה (חוץ)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

הלילה: מעונן חלקית. בצפון הארץ יתכן גשם מקומי קל. בצפון ובהרי המרכז ינשבו רוחות מזרחיות ערות.

חמישי: מעונן חלקית עד מעונן בעננות בגובה רב ובינוני. יתכן טפטוף עד גשם מקומי קל. הטמפרטורות יהיו ללא שינוי ניכר. בצפון הארץ ובהרים ינשבו רוחות מזרחיות ערות.

שישי: מהצהרים יחל לרדת גשם מקומי בעיקר במישור החוף ויתכנו סופות רעמים יחידות. הטמפרטורות ירדו במידה ניכרת.

שבת: גשמים מקומיים ירדו מצפון הארץ עד לנגב, וייתכנו סופות רעמים יחידות. בחרמון ירד שלג. הטמפרטורות ללא שינוי ניכר. חשש קל משיטפונות בנחלי המזרח.

ראשון: מעונן חלקית עד מעונן. בצפון הארץ ובמרכזה יוסיף לרדת גשם לפרקים מלווה סופות רעמים יחידות. בחרמון ירד שלג. הטמפרטורות יהיו נמוכות מהרגיל.

חדשות

– חברת החלל הישראלית קבלה זריקת עידוד – מיליון דולר
משפחת בלווטניק  הודיעה היום (רביעי) כי תעניק מיליון דולר למיזם SpaceIL לטובת התנעת תכנית החלל "בראשית 2", במטרה לקדם את המשימה להנחית חללית ישראלית בלתי-מאוישת על הירח. "בראשית 1", ששוגרה לחלל ב-22 בפברואר 2019, הפכה את ישראל למדינה השביעית בעולם שהצליחה להגיע לירח. המענק של בלווטניק יאפשר ל-SpaceIL לגייס צוות שיוביל את התכנית לקידום "בראשית 2" (מגפון ניוז)

עוד עדויות מכת הזוועות: "הרב היה עם בנות ביערות עד 4 בבוקר"

עדותה של דינה (שם בדוי), ששהתה בסמינר של הרב אהרון רמתי לפני 9 שנים, מתכתבת עם העדויות מבית המשפט: "הוא גרם לבנות לנתק קשר עם המשפחה", סיפרה. ל' כתבה בקבוצת הוואטסאפ של נשות הכת לשעבר: "הוא זרק אותנו לרחוב 20 דקות לפני שבת". חברתה הוסיפה: "לא חסרות לו סטיות". הרב דוחה את הטענות: "מעבר לקשקוש" (YNET)

הוארך מעצר החשודה ברצח אישה בכרמיאל; היא טוענת: "הגנתי על עצמי"

המנוחה, אישה בשנות ה-30 לחייה, נמצאה הבוקר ללא רוח חיים בדירה כשעל גופתה פצעי דקירה. מעצרה של החשודה ברצח, חברתה דינה זלוטניק, הוארך ב-8 ימים. סנגורה: "הן ישבו בבית והמנוחה תקפה את מרשתי בעקבות שיחת וידאו עם ידיד שעוררה את קנאתה"

– לחבל יותר אפשרות לשלום פלסטיני ישראלי
לראשונה מזה 25 שנים – שר הביטחון, נפתלי בנט, אישר היום (רביעי) הכרזה על 7 שמורות טבע חדשות ביהודה ושומרון, לצד הרחבת 12 שמורות נוספות.

מדובר בהנחיה למינהל האזרחי ביהודה ושומרון לקדם את המהלך, לאחר שנים בהן לא קודם בשל היעדר אישור מהדרג המדיני. (YNET)

מי מציע את הנכסים של משפחת רפאלי למכירה?

על רקע פרשת המיסים, יש גם מי שמנצל אותה נגד המשפחה. בימים האחרונים קיבלו דיירי פרויקט ״בלו״ בצפון תל-אביב הודעה משונה.

״עקב קריסתה של משפחת רפאלי ובעקבות ההסתבכות ברשות המיסים אנו מתגייסים לעזור להם ולמכור את הדירות שברשותם במתחם הפרויקט לפני שיעברו לכונס נכסים״, לשון ההודעה. ״נשמח לקבל הצעות למכירת הדירות״. בסוף ההודעה פורסם גם מספר הטלפון של אב המשפחה, רפי.

לטענת מקורבים למשפחה, מי שעומד מאחורי ההודעה הוא אדם ששכר דירה שבבעלותם ונמצאת בבניין 6 בפרויקט, ולאחר שלא עמד בחוזה ולא שילם שכר דירה וחלק מהחשבונות, חובות של עשרות אלפי שקלים במצטבר, הוא נדרש לעזוב את הבית.

בימים האחרונים מקבל רפי רפאלי הצעות לנכס, אבל המתעניינים מגלים שמדובר בהודעת שווא והנכס אינו למכירה. (ישראל היום)

פוליטי

האתיופים חוזרים לליכוד? | בכחול לבן הדיחו את הנציג האתיופי מהרשימה; בליכוד מנהלים מגעים לשריינו במפלגה

שעות לפני הגשת הרשימות, זעזוע בכחול לבן: יו"ר כחול לבן גנץ החליט היום (רביעי) להדיח את ח"כ גדי יברקן מרשימת המפלגה. לאחר שיברקן, בן העדה האתיופית שהתמודד ב-2009 בליכוד, דרש מכחול לבן שדרוג במקומו ברשימה. * ההדחה בוצעה בתיאום עם יו"ר מפלגת תל"מ יעלון, אליה השתייך יברקן.

– מדובר במהלך משמעותי שכן מנדט של יוצאי אתיופיה נדד בבחירות האחרונות מנתניהו לגנץ, כשברקע הייתה מחאת יוצאי אתיופיה סביב מותו של סלומון טקה. לאחרונה דווח שבליכוד מעוניינים לקדם מועמד יוצא אתיופיה ברשימה על מנת להחזיר לליכוד את קולות בני העדה.

– בישראל היום דווח בשם גורם בכחול לבן אמר כי ב-21 הימים האחרונים של הכנסת ה-22 "יברקן טען בפני בוגי הוא שווה 3 מנדטים וזה יותר ממה שחברי הכנסת שלפניו ברשימה, צביקה ואורלי פרומן מביאים". ע"פ הגורם "בוגי התקשר לשני חברי הכנסת וביקש מהם לוותר על המיקום שלהם לטובת יברקן, שניהם סירבו בנימוס לבקשה המעליבה של בוגי".

– היום זהו המועד האחרון להגשת הרשימות לבחירות לכנסת ה-23. החל מהשעה 16:00 החלו להגיע נציגי המפלגות שטרם הגישו מועמדותן אל ועדת הבחירות המרכזית ויירשמו, כשבשעה 22:00 ייסגרו הרשימות.

– מזכירות הליכוד פועלת כדי לאשר את ההצעה, אך החוק קובע שאם ח"כ עובר למפלגה אחרת המפלגה שלו יכולה לבקש שיוכרז כפורש ולאלץ אותו להתפטר מהכנסת, ולכן לא בטוח שיש היתכנות משפטית למהלך.

– גורמים בליכוד אומרים שהדחת יברקן בידי כחול לבן צפויה להקל על הפרישה והמעבר שלו לליכוד מבחינה פרוצדורלית. במפלגה מנסים לשכנע את יברקן להצטרף לרשימה ולקבל שריון כנציג הקהילה האתיופית בבחירות.

– מוקדם יותר היום בליכוד פנו ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט ניל הנדל, כדי שיכריע אם מועמד שהסכים להכלל ברשימה שהוגשה לוועדת הבחירות המרכזית יכול לחזור בו ולהיכלל לאחר מכן ברשימת מועמדים אחרת. הנדל השיב בשלילה וקבע כי "מועמד אשר הסכים להכללת שמו ברשימת מועמדים פלונית, לא יכול עוד, במסגרת אותה מערכת בחירות, להסכים להכללת שמו ברשימת מועמדים אחרת. היה ויעשה כן, יימחק שמו משתי הרשימות".

– ב'כאן חדשות' דווח בשם ח"כ יברקן: "טרם החלטתי. ההצעה לעבור לליכוד קיימת מהכנסת ה־21, בכחול לבן יודעים הכל כבר חודשיים. כרגע טרם קיבלתי החלטה".

בטחוני

מטוסי קרב תקפו אמש את שדה התעופה הצבאי T-4; מחסן נשק וכלי רכב צבאיים הושמדו; לפחות שלושה פעילים מהמיליציות הפרו-איראניות נהרגו בתקיפה

מטוסי קרב שיגרו טילים לעבר שדה התעופה T4 שבמחוז חומס, המשמש כבסיס צבאי של חיל האוויר הסורי ובו מתקיימת פעילות איראנית. ארבעה טילים פגעו בבסיס. * התקשורת הסורית דיווחה כי ההתקפה בוצעה באמצעות מל"טים ובאמצעות טילים שיורטו בחלקם הגדול על ידי מערכות ההגנה האווירית. * גורם צבאי סורי שצוטט בסאנ"א טען כי ישראל עומדת מאחורי התקיפה. המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם בדיווחו על התקיפה לא ייחס את התקיפה לישראל, אלא ל"כלי טיס זרים"

– המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם דיווח הבוקר (רביעי) כי בתקיפה הושמד מחסן חימוש איראני ובניין נוסף שהיה בתהליכי בנייה. ובין היתר הושמדו גם שני כלי רכב צבאיים. לפי הדיווח, לפחות שלושה פעילים מהכוחות הפרו-איראניים נהרגו בתקיפה. בדיווח נטען כי מספר ההרוגים אף צפוי לעלות, זאת עקב העובדה שיש ככל הנראה גם פצועים לא מעטים בתקיפה, ובגלל שיש מידע לא מאומת על הרוגים נוספים.

– ביממה האחרונה נחתו שני מטוסי מטען של חיל האוויר הסורי בשדה התעופה הצבאי, לאחר שהמריאו מטהרן. המטוסים נחתו בסוריה אתמול ב-11:20 ו-13:00. עם זאת, לא ברור אם יש קשר לתקיפה.

לאחר 3 שבועות שקט: 4 רקטות נורו לעבר עוטף עזה – 2 יורטו ו-2 נפלו בשטחים פתוחים

אחרי שלשה שבועות של שקט: אזעקת צבע אדום נשמעה (רביעי) בצהריים בכמה יישובים בעוטף עזה. ארבע רקטות נורו, שתיים מהן יורטו ושתיים נפלו בשטח פתוח. אין נפגעים ולא נרשם נזק

חוץ

בעקבות תקלה במנוע: מטוס רוקן דלק על בית ספר בלוס אנג'לס – 60 תלמידים פנו לטיפול רפואי

מטוס נוסעים של חברת "דלתא איירליינס" שהמריא אמש (12:00 בצהריים, שעון לוס אנג'לס) מלוס אנג'לס לשנגחאי נאלץ לבצע נחיתת חירום ורוקן בטעות את מכל הדלק מעל שישה בתי ספר בלוס אנג'לס שבארצות הברית, וגרם ל-60 בני אדם, מרביתם ילדים, לגירויים בעור ולבעיות נשימה. באחד מבתי הספר, הנמצא קילומטרים ספורים משדה התעופה, שיחקו תלמידי שתי כיתות בחצר בעת התקרית.

– פיזור דלק ממטוסים במטרה להקל על משקלם הוא פרקטיקה מוכרת, אך על פי הפרוטוקול יש לשחרר את הדלק בגובה רב ובאזורים לא מאוישים, באופן שיתאדה לפני שיגיע לקרקע. * לפי הערכות יצרנית המטוסים "בואינג", דלק סילוני שמוטל מגובה שבין 5,000 ל-6,000 רגל ומעלה (כ-1.6 קילומטרים), אמור להתפרק לפני שיגיע לקרקע. התקנות הפדרליות בארה"ב מאפשרות למטוסים לרוקן דלק, במקרים מסוימים, גם בגבהים נמוכים יותר של לפחות 2,000 רגל (כ-600 מטרים).

– דובר "דלתא איירליינס" מסר בהצהרה לעיתונות: "טיסה מספר 89 של החברה חוותה תקלת מנוע שאילצה את הטייסים לשוב באופן מיידי לשדה התעופה. שחרור הדלק אל הקרקע היה מחויב כחלק מהשלת המשקל שהייתה באותה עת הכרחית למטוס. הטייסים, שפעלו במקצועיות ובאומץ, הטילו את הדלק לעבר אזור שנראה פתוח וריק מאנשים. לאחר מכן הרשויות העירוניות בלוס אנג'לס הסבו את תשומת ליבנו לכך שילדים ומבוגרים ששהו בסביבה סבלו מפגיעות מינוריות כתוצאה מהשלכת הדלק. הנושא נמצא כעת בבדיקה".

פרטים נוספים על התקיפה האירנית: בצבא ארה"ב חששו ממתקפה קרקעית בתום שיגורי הטילים

כבר בשעה 23:00 בערב שלפני השיגור לעבר הבסיס בעיראק קיבל צבא ארה"ב התרעה על הירי האיראני המתוכנן. בבסיסים לא הוצבו מערכות הגנה מפני טילי קרקע-אוויר. ומרבית החיילים האמריקנים באל-אסד נשלחו לבונקרים, וכמה מהם אף הוטסו מהמדינה. רק אנשי צוות הכרחיים, כמו מאבטחים או מפעילי מל"טים, נותרו מחוץ למקלטים, במטרה להגן מפני מתקפה קרקעית אותה צפו מפקדי הבסיס בתום שיגורי הטילים. * הטילים הראשונים נפלו בשעה 01:34 בלילה. אחריהם הגיעו שלושה מטחים נוספים, תוך הפסקות בנות כרבע שעה. המתקפה ארכה במשך יותר משעתיים. * הכוחות הקרקעיים מעולם לא הופיעו והחיילים הגיחו מתוך המבנים המוגנים רק עם עלות השחר, כאשר המתקפה הסתיימה בשעה 04:00 לפנות בוקר.

– עשרה מתוך 11 טילים פגעו בעמדות אמריקניות בבסיס חיל האוויר אל-אסד המשתרע על פני המדבר העיראקי. הטיל הנוסף פגע במיקום מרוחק מעבר לבסיס. * כשליש מהבסיס נשלט על ידי ארצות הברית. הטילים האיראניים, המבוססים על מערכות הכוונה מובנות, הצליחו להחריב אתרים אמריקניים רגישים, פגעו במתחם כוחות מיוחדים ובשני מחסנים, בנוסף למתחם המגורים של מפעילי כלי הטיס הבלתי מאוישים. * סמוך לשדה התעופה, שברי מתכות התנפצו על הקרקע כשאחד המכתשים שנוצר במקום, עומקו נאמד בשני מטרים וקוטרו קרוב לשלושה מטרים

– בזמן שמתקפות הטילים המצופות התקרבו, מרבית החיילים נכנסו אל תוך מבנים מאובקים דמויי פירמידות הפזורים ברחבי הבסיס. הבונקרים האלה נבנו במהלך שלטונו של הנשיא המודח סדאם חוסיין. הקירות המלוכסנים העבים נבנו לפני עשורים כדי להסיט פיצוצים מאיראן. * חיילים אמריקנים אמרו כי אינם בטוחים אם המקלטים מתקופתו של סדאם ישרדו את הטילים הבליסטיים האיראניים שנושאים מטען נפץ גדול יותר המוערך בחצי טון לכל טיל.

מפקד משמרות המהפכה: הירי לעבר הבסיסים האמריקנים  לא נועד להרוג חיילי אויב – "רצינו להראות שאנחנו מסוגלים לפגוע בכל יעד שאנו בוחרים"

מפקד משמרות המהפכה החדש, הגנרל חוסיין סלאמי, הודיע ביום ראשון בפרלמנט האיראני כי מטרת התקיפות ביום רביעי נגד מטרות אמריקאיות בעיראק לא הייתה "להרוג חיילי אויב". והוסיף כי "רצינו להראות שאנחנו מסוגלים לפגוע בכל יעד שאנו בוחרים". סלאמי איים כי "הנזק שנגרם בגלל שיגור הטילים נועד רק לומר שאנחנו עדיפים על האויב עד כדי כך שאנחנו יכולים לפגוע בכל מטרה שנבחר".

פרטים נוספים על חיסולו של סולימאני: האישור העקרוני לחיסול ניתן לפני שבעה חודשים; בכיר סורי סיפק מידע לארה"ב – "בתנאי שהחיסול לא יבוצע על אדמת סוריה"

רשת NBC דווח שלשום (שני) בשם גורמים בממשל כי האישור העקרוני לחסל את מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, ניתן כבר לפני שבעה חודשים על-ידי הנשיא טראמפ. הדירקטיבה הנשיאותית קבעה כי ניתן להוציא לפועל את חיסול סולימאני אם איראן תחצה קו אדום: הרג אמריקני. כמו כן, טראמפ קבע כי לפני ביצוע החיסול, יש לקבל אישור ממנו על התזמון המדויק. * מי שהיה היועץ לביטחון לאומי דאז ג'ון בולטון, הציע לטראמפ לחסל את סולימאני כדי לנקום את הפלת המל"ט האמריקני על-ידי איראן, אך טראמפ כאמור אמר כי לא יעשה זאת כל עוד איראן לא גרמה לאבדות בנפש.

– אתמול דווח באתר ”אינדיפנדנט” בערבית בשם גורם מודיעיני מערבי בכיר, כי בכיר סורי הוא שמסר לאמריקאים את המידע המודיעיני החיוני על תנועותיו של מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני בסוריה. בתמורה למידע הוא הציב תנאי אחד – שחיסול הבכיר האיראני לא יבוצע על אדמת סוריה.

– במקביל, האמריקאים הצליחו לחדור לטלפון של אבו מהדי אל־מוהנדיס, סגן מפקד אל־חאשד א־שאעבי, מיליציה שיעית פרו־איראנית, שאף הוא חוסל בהתקפה שבה נהרג סולימנאי ב־3 בינואר, וצותתו לשיחותיו עם סולימאני ועם אחרים.

– על פי הדיווח, בשיחות אלה המודיעין האמריקאי למד גם שהם נערכו למבצעים גדולים נגד יעדים אמריקאיים, ישראליים ומערביים בסוריה, בעיראק, בלבנון ובמקומות אחרים. הם גם ידעו כי אל־מוהנדיס יקבל את פניו של מפקד כוח קודס בשדה התעופה בבגדד.

– שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו אמר לאחר פעולת החיסול, כי סולימאני ואל־מוהנדיס מתכננים לפגוע ביעדים אמריקאיים ומערביים במזרח התיכון.

– יוזכר, כי בשבוע שעבר דווח כי הרשויות בסוריה עצרו מספר גורמים במנגנון הביטחון הסורי ומספר עובדים של חברת תעופה סורית, בחשד שהעבירו לאמריקאים מידע על כך שראש כוח קודס, קאסם סולימאני, נמצא על המטוס בדרכו מדמשק לבגדד.

דרמה במוסקבה: ממשלתו של מדבדב הגישה את התפטרותה; מדבדב ימונה לתפקיד יו"ר מועצת הביטחון של רוסיה

ממשלתו של דמיטרי מדבדב הגישה היום (רביעי) את התפטרותה לנשיא ולדימיר פוטין. זאת כדי לאפשר ל פוטין להעביר שינויים משמעותיים בחוקה המקומית. * מדבדב הוסיף כי נענה בחיוב לבקשתו של פוטין לעמוד בראש המועצה הרוסית לביטחון לאומי, לאחר שתסתיים כהונת הממשלה. * מדבדב נחשב לבן בריתו הפוליטי של פוטין ואף שימש כנשיא בין 2008 ל-2012 בתקופה בה פוטין עצמו כיהן כראש הממשלה.

– מבקריו של פוטין מעריכים כי הוא מתכנן שלא לאפשר למחליפו בכס הנשיאות למנות את ראש הממשלה (כפי שמציע החוק הנוכחי), ולהעביר את הליך המינוי להצבעה בפרלמנט – בו נחשב המנהיג הרוסי לאהוד במיוחד.

חודשו הקריאות למהומות באיראן; שגריר בריטניה שעוכב לחקירה במהלך ההפגנות האחרונות עזב את המדינה

קריאות התפרסמו הבוקר (רביעי) ברשתות החברתיות באיראן לחידוש ההפגנות נגד המשטר בעקבות הפלת המטוס האוקראיני בשבוע שעבר, שגרם למותם של 176 נוסעים, בהם עשרות אזרחים איראנים וקנדיים. * הקריאות התפרסמו לאחר תיעוד שהופץ ביממה האחרונה ששופך אור על אירוע הפלת המטוס. בסרטון ניתן לראות שני טילים משוגרים לעבר המטוס ומשמידים אותו, זמן קצר בלבד לאחר ההמראה משדה"ת בטהרן.

– כאמור, בעקבות המחדל והאסון פרצו בימים האחרונים הפגנות נגד המשטר, רובן של סטודנטים צעירים שקוראים בחלקם להתפטרותו של המנהיג העליון, עלי חמינאי. בהודעתו אתמול של דובר מערכת המשפט, אמר איסמעילי שלפחות 30 בני אדם נעצרו בהפגנות הללו.

– בתוך כך סוכנות הידיעות הממלכתית IRNA דיווחה היום (רביעי) כי שגריר בריטניה באיראן רוברט מקייר עזב את המדינה, כמה ימים לאחר שנעצר למשך כמה שעות בטענה שליבה את ההפגנות נגד המשטר בטהראן.

– התיעוד שהוקלט ככל הנראה ע"י מצלמת אבטחה על גבי גג של מבנה בכפר אחר בשם בידקנה, כ-6.5 ק"מ מאתר צבאי באיראן. תפס את הרגע שבו שני טילים פוגעים במטוס האוקראיני, שהתרסק זמן קצר אחרי שהמריא מנמל התעופה בטהראן ביום רביעי שעבר. * בתיעוד נראה טיל אחד פוגע במטוס, ואחריו פיצוץ קטן. כ-20 שניות לאחר מכן, פגע במטוס הטיל השני. המטוס המשיך לטוס גם לאחר פגיעת הטילים והוא ניסה לשוב לנמל התעופה. בסרטון החדש נראה המטוס עולה באש זמן קצר לאחר שהטיל השני פגע בו. * בתוך כך, סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" פרסמה היום כי האדם אשר הפיץ את סרטון התיעוד נעצר.

– בתוך כך, שלשום עצרו כוחות הביטחון באיראן את בנו של מהדי כרובי, מנהיג התנועה הירוקה באיראן לאחר שאביו הוא העז לדרוש מהמנהיג העליון, עלי חמינאי, לפרוש מתפקידו. בדיווח באתר "סיחאם ניוז" האיראני נאמר, כי חוסין כרובי נעצר יומיים לאחר שאביו, שנמצא במעצר בית מאז 2011, דרש מחמינאי להתפטר על רקע טיפולו בהתרסקות המטוס האוקראיני. כרובי אמר לחמינאי: "אינך מחזיק בתכונות של מנהיגות ואתה צריך לפרוש, מכיוון שאיש אינו יודע את נוכחותך כמפקד הראשי של הכוחות המזוינים. איפה היית בבוקר התרסקות המטוס, מדוע לא הצהרת דבר, מדוע ההכחשה והשקרים שנמשכו שלושה ימים?". כרובי המשיך, "זה אינו הסקנדל היחיד בו אתה נושא באחריות ישירה. יש שערוריות אחרות. הונאת הבחירות בשנת 2009 והדיכוי המדמם של המפגינים באותה תקופה? וגם דיכוי הפגנות 2018 ו-2019?". כרובי סיכם באמירה: "אני רואה שחסרים לך החוכמה, האומץ, הניהול והכוח להוביל – ועליך לפרוש".

בשל ההפרות של איראן: אירופה הפעילה מנגנון שיאפשר את חידוש הסנקציות; רוחאני: ייתכן שחיילי בריטניה, צרפת וגרמניה באזור נתונים בסכנה

צרפת, בריטניה וגרמניה אישרו אמש (שלישי) הפעלה של מנגנון בהסכם הגרעין עם איראן שיאפשר להן להטיל מחדש סנקציות עליה בשל ההפרות שלה. עם זאת, הן אמרו שהן לא מצטרפות לקמפיין "הלחץ המקסימלי" של ארצות הברית כדי להותיר פתח לדיפלומטיה. * הפעלת המנגנון היא האשמה רשמית מצד שלוש המדינות החתומות על ההסכם – יחד עם רוסיה וסין – כי איראן מפרה את התנאים של ההסכם. * כדי להפעיל את המנגנון, שלוש המדינות היו צריכות לעדכן בכך את האיחוד הארופי, המשמש ערב להסכם.

– בתגובה להחלטה האירופית, הזהיר היום (רביעי) נשיא איראן חסן רוחאני כי ייתכן שחיילי בריטניה, צרפת וגרמניה המוצבים באזור "יהיו נתונים בסכנה". בדברים שנשא בפני הממשלה אמר רוחאני "כיום, החייל האמריקני באזור נמצא בסכנה, מחר החייל האירופי עשוי להיות בסכנה". הוא לא פירט למה התכוון, אך מדינות אירופה שלחו חיילים לצד כוחות אמריקניים המוצבים בעיראק ובאפגניסטן. לצרפת יש גם בסיס ימי באיחוד האמירויות הערביות, ולבריטניה יש בסיס בבחריין.

איראן בוחנת הגשת תביעה נגד טראמפ בגין חיסול קאסם סולימאני – "יש לרדוף משפטית את הנשיא טראמפ, כולל העמדתו למשפט בינלאומי".

ראש מערכת המשפט האיראנית, האייתוללה איברהים ראיסי, הודיע שלשום (שני) כי הוועדה לזכויות אדם תפעל יחד עם משרד החוץ, במטרה להגיש תלונה במוסדות הבינלאומיים התובעת את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, בגין פעולת חיסול מפקד כח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני. * בכינוס גורמים משפטיים בכירים בטהרן, אמר ראיסי כי "השהיד סולימאני מסמל את המאבק בטרור, הגנה על הנעשקים בעולם, וההתנקשות בחייו היא פשע והפרה של כל החוקים". עוד הוסיף "נעקוב אחר הפרה זו של החוק, ואני קורא לכל אנשי המשפט לחשוף את מפירי החוקים. אמריקה טוענת שהיא מדינה חזקה ומפרה את החוק בצורה בוטה, כולל הפשע הנתעב הזה, ולכן אם נתעלם מהפשע הזה, אי אפשר לטפל בהפרות אחרות". לסיום אמר כי "יש לרדוף משפטית את הנשיא טראמפ, מאחר והוא אחראי על הפשע הזה, כולל העמדתו למשפ

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן