Skip to content

הכלניות כבר כאן וכך גם פסטיבל דרום-אדום

פסטיבל דרום אדום חוזר זו השנה ה-15. מגוון של אטרקציות ופעילויות לכל המשפחה על רקע מרבדי הכלניות שיכסו את השטח. פסטיבל דרום אדום יתקיים בתאריכים 30 ינואר עד 29 בפברואר, ברחבי צפון הנגב.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פסטיבל דרום אדום חוזר במהלך סופי השבוע הקרובים, חגיגת טבע אדומה למשך 5 סופי שבוע במגוון פעילויות תרבות, אמנות, טיולים והפעלות בטבע על רקע הכלניות שיכסו את צפון הנגב יתקיים הפסטיבל זו השנה ה 15, עם מגוון רב של פעילויות לכל המשפחה, חלקן ללא תשלום: סיורים, שחקנים והפעלות בין הפרחים, שווקים וירידים חקלאיים, צעדת הכלניות המסורתית של קק"ל לזכרה של שושנה דמארי, מרוץ הכלניות ועוד. דרום אדום LIVE – הופעות של מיטב האמנים בכל סופי השבוע: עידן רייכל במופע סולו: "רייכל ,פסנתר שירים", ישי ריבו, ברי סחרוף, בלקן ביט בוקס, אביתר בנאי, עילאי בוטנר וילדי החוץ, דקלה, שלומי שבן, עמיר בניון, יהונתן גפן ושם טוב לוי, חנוך דאום ועוד. פסטיבל דרום אדום יתקיים בתאריכים 30 ינואר עד 29 בפברואר, ברחבי צפון הנגב.

פסטיבל דרום אדום (צילום:דן בר-דוב)
פסטיבל דרום אדום (צילום:דן בר-דוב)
פסטיבל דרום אדום בתאריכים 30 ינואר עד 29 בפברואר (צילום:דן בר-דוב)
פסטיבל דרום אדום בתאריכים 30 ינואר עד 29 בפברואר (צילום:דן בר-דוב)

לקראת פסטיבל דרום אדום יצאנו לדגום כמה מתוך שפע האפשרויות שמציע לנו האזור: את היום אנחנו מתחילים במושב צוחר בבית הקפה "גילו לי" של גלית בשארים שפתחה את המקום לפני כשנה, השלט התלוי בכניסה יכול ללמד משהו על המקום "לקוחות יקרים! אין לנו ממ"ד, אבל יש לנו אוכל מעולה ואהבה גדולה" ואכן יש במקום אוכל משובח והמון אופטימיות ואהבה באוויר. את "גילו לי" פתחה גלית, שקודם לכן הייתה לה מאפייה, כבית קפה חברתי לזכרו וברוחו של בנה גיל שנפטר מסרטן בגיל עשר. בתפריט ניתן למצוא ארוחות בוקר, כריכים, סלטים, פסטות וקישים, הכל עבודת יד ומגידולים של חקלאי האזור, וכן פנקייקים וכמובן עוגות ועוגיות. וכל מה שאני טעמתי היה טעים להפליא. כחלק מהשליחות החברתית אותה נטלה גלית על עצמה היא יזמה פרויקט  שנקרא  "מנה במתנה", על גבי שובר שתקבלו תוכלו להעניק מנה במתנה לכל מי שתרצו, לנצרכים אנונימיים לאדם שאתם מכירים וחפצים ביקרו או לחיילים שעוברים במקום בסכום החל מ 10שח. גילו-לי, מושב צוחר, סגור בשבתות.

גילה מגילו לי במושב צוחר (צילום:דן בר דוב)
השלט המקסים בכניסה ל"גילו לי" (צילום: דן בר-דוב)

היען הוא מין העוף הגדול ביותר שחי כיום על פני כדור הארץ וגם המהיר ביותר מבין כל בעלי החיים ההולכים על שתיים, וודאי אתם מכירים את המיתוס הגורס כי היען טומן את ראשו בחול בעת סכנה אז כאמור זה מיתוס, מה שאינו מוטל בספק זה גודל (או קוטן אם תרצו) מוחו של היען ("בגודל במבה" כמו שמתארת צופיה) בחוות "אל היען" תוכלו לשמוע עוד על היענים, חיה חביבה לכשעצה וכמובן לפגוש אותם. כמו מאחורי כל חווה, גם כאן יש סיפור מעניין שעומד ברקע. צופיה ומייק ואן חרבנברוק הכירו בשמורת החי בר ביטבתה ומשם, כבר לפני שנים רבות, הלכו לדרך עצמאית והקימו חוות בודדים שעיקר עניינה הוא יענים. אז, בתחילת שנות ה-80, אז זה היה מעשה חלוצי. החווה ייצאה תחילה חומרים לגרעיני רבייה בחו"ל, אחר כך התמקדה במכירת מוצרי יען ועורות יען. ב-2012 נפתחה החווה למבקרים כאתר תיירות והיא פועלת בשבתות ובחגים בחודשים שבין ראש השנה לחג שבועות. חוות אל היען היא נקודה טובה לעצירה במהלך טיול סוף שבוע בנגב המערבי. אפשר להסתובב בה באופן עצמאי ולהתרשם מהיענים, אפשר גם לקנות בכמה שקלים שקית האכלה ולזכות בקידה מלכותית של היען, ממרומי גובהו הישר לכף היד שלכם. לילדים מחכים בפינות היצירה חומרים טבעיים, נוצות יען ושברי ביצי יען. הילדים יוכלו ליהנות ממפגש גם עם עזים, ארנבונים גדולים במיוחד ועופות אחרים. ישיבה במרפסת העץ שלה תזכה אתכם גם בקפה וגם בנוף נווה-מדברי של נחל הבשור. במקום שולחנות פיקניק לשימוש המבקרים, מתקני שעשועים ומשחקי אתגר לילדים. בתקופת פסטיבל דרום אדום תפעל החווה בימי שישי ושבת ובמקום יערכו מופעים והפעלות מיוחדות לילדים, מחיר הכניסה הוא 25 שח מגיל 3 ומעלה. פייסבוק: אל היען חוות היענים – ostrich farm.

בחוות אל היען (צילום:דן בר דוב)
בחוות אל היען (צילום:דן בר דוב)
בחוות אל היען (צילום:דן בר דוב)
בחוות אל היען (צילום:דן בר דוב)
בחוות אל היען (צילום:דן בר דוב)

תחנתנו הבאה היא אתר הראשונים ברוחמה, אתר המספר את סיפורה של ההתיישבות המקורית ברוחמה כבר ב-1912. האתר כולל מוזיאון, את הבאר המקורית של היישוב, פינת חמד המאפשרת בילוי משולב עם סיפור ההיסטוריה הייחודית של ההתיישבות הציונית הראשונה בנגב. ניתן לראות את הבאר העברית הראשונה בנגב, שנחפרה כבר בשנת 1913. המבקרים מוזמנים לחוות את סיפורה של החווה ושל ההתיישבות באזור כמו כן, ניתן לחזות בסרט, לשמוע את הסיפור דרך תמונות מיוחדות ובעיקר לראות את הבאר ששוחזרה פועלת כפי שפעלה לפני למעלה מ- 100 שנה, במקום תצוגת כלי עבודה משנות ה-50 ,משוריינים שולחנות פיקניק ושירותים. הכניסה לאתר ללא תשלום ( הדרכה באתר בשעות: 11:00  13:00  14:00.   בתשלום של 10 ש"ח לאדם)

רוחמה - אתר הראשונים (צילום:דן בר דוב)
רוחמה – אתר הראשונים (צילום:דן בר דוב)

קיבוץ עלומים  הוקם בשנת 1966 על ידי שני גרעיני נח"ל, בוגרי תנועת בני עקיבא והוא חלק מתנועת הקיבוץ הדתי. כיום קיבוץ עלומים הוא עדיין  קיבוץ שיתופי ממש כמו פעם  והוא מנהל אורח חיים דתי ציוני במתכונת של שותפות כלכלית. אנחנו הצטרפנו לסיור ב"רכבת הקיבוץ" המעניקה נסיעה חווייתית בקרונות צבעוניים הרתומים לטרקטור ומסיירת בשדות, במטע האבוקדו, ברפת ובבתי האריזה. מאפשרת צפייה בכלים חקלאיים שונים ומלווה בהדרכה צמודה (המחיר 15שח  לילד, 10שח למבוגר יש לתאם מראש) בשבת כמובן סגור. ניתן גם לבחור בסיור "חולמים ולוחמים" הכולל ביקור של כשעה וחצי בשתי תחנות המשלימות יחד את הסיפור המרתק של קבוצת בארות יצחק שבמשך שנים רבות הוצנע ונשכח. התחנה הראשונה היא ביקור מודרך באולם המורשת שבעלומים והתחנה השנייה היא ״אתר המגדל״ אתר המורשת הלאומי הנמצא בלב השדות של הקיבוץ. מחיר סיור זה  25 שח לאדם. לרגל הפסטיבל יפעל בימי שישי במרכז המבקרים בית קפה קונדיטוריה ושוק עם מיטב התוצרת חקלאית, מאפים, חלות ועוד. וכן "קפה המשולש" – במרכז המבקרים המציע עוגות יוצאות מהכלל.  קיבוץ עלומים מציע גם 20 דירות נופש מרווחות וממוזגות בנות 1-2 חדרים, מטופחות ונאות וכוללות מטבחון וטלוויזיה. דירות האירוח נמצאות בלב הקיבוץ, מרוכזות באזור אחד, ומוקפות בנוי מיוחד ומטופח, מדשאות, פרחים ופינות חמד רבות. ארוחות בכשרות מהודרת מוגשות בחדר האוכל בקיבוץ.

עוגות מדהימות ב"קפה המשולש" בקיבוץ עלומים (צילום:דן בר דוב
סיור ב"רכבת" קיבוץ עלומים (צילום:דן בר דוב)

תחנתנו הכמעט אחרונה היא בקראווג'ו, מסעדה איטלקית הקרויה על שם הצייר האיטלקי המפורסם, מחלוצי סגנון הבארוק, שחי במאה ה-16. המסעדה שוכנת במושב החקלאי כוכב מיכאל. הוקמה במה שהיה מפעל אריזת הפרחים המיתולוגי שפעל פעם במושב. מאז שנפתחה לפני למעלה משנה  קרוואג'ו מביאה אל האזור הנאות קולינריות, וכן מקום בילוי מהנה ובו אווירה מעולה. קארווג'ו דוגלת בתפיסה של "Farm to Table" ואת חומרי הגלם החל מהקמח למאפים, עבור בירקות וכלה בבשר להמבורגרים העסיסיים הם מקפידים לרכוש אצל חקלאי האזור. בנוסף היא מתפקדת גם כמאפיית בוטיק, למעוניינים לקחת איתם הביתה ממאפי המקום המשובחים, ביניהם לחמי מחמצת, חלות לשבת, פוקאצ'ות ועוגות שמרים בעבודת יד (בימי שישי בלבד). שווה ביקור וכדאי לשלב את זה עם ביקור במתחם שוק האיכרים הצמוד הפועל בימי שישי.

האלפחורס המשובחים של יהודית (צילום:דן בר דוב)
סדנת ציור על עוגיות (צילום:דן בר דוב)

שם תוכלו לקנח באלפחורס של יהודית, שלטעמי הוא כנראה האלפחורס הטוב היותר שתמצאו מחוץ לגבולות ארגנטינה. "האלפחורס של יהודית" שהפך כבר למותג מקומי מציע גם מגוון רחב של עוגיות ומאפים, סדנאות אפייה חווייתיות למשפחות, קבוצות, לילדים ולמבוגרים ובכל יום שישי סדנת ציור על עוגיות במתחם שוק האיכרים (הפעילות מתקיימת א' עד יום ה' בתאום מראש, במתחם שוק האיכרים).

קאראווג'ו בכוכב מיכאל (צילום: דן בר-דוב)
קאראווג'ו בכוכב מיכאל (צילום: דן בר-דוב)
קאראווג'ו בכוכב מיכאל (צילום: דן בר-דוב)
קאראווג'ו בכוכב מיכאל (צילום: דן בר-דוב)

לפרטים נוספים אודות הפסטיבל, מידע על אתרי לינה, מסעדות ואטרקציות:  www.habsor.co.il או בדף הפייסבוק "פסטיבל דרום אדום"

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן