Skip to content

הלילה הזה, הלילה הזה, כולו ירוק

הלבבות וחיצי הקופידון של סנט וולנטיין פינו את מקומם לעלי התלתן והנבל של סנט פטריק. ככה זה כשאנו במדינה קטנה מוקפת אויבים ומנסים למצוא סיבה למסיבה, גם כשהיא לא בדיוק קשורה אלינו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לכל יום יש שם שנתנו לו הנוצרים הקתולים והאורתודוקסים. כל יום והקדוש שלו. הקדוש פטריק, מבשר הנצרות באירלנד, ולפי האגדות גם מגרש הנחשים מהאי, נפטר ב-17 במרץ במאה הראשונה לספירה. באופן מסורתי, היה סנט פטריק'ס דיי חג דתי קתולי באירלנד. החל מאמצע שנות התשעים של המאה העשרים השתנה אופיו של החג, אושרה פתיחתם של בתי עסק (ובעיקר פאבים), ורבבות אירים חוגגים את סנט פטריק'ס דיי מקושטים בצבע ירוק, בשמחה ובבירה.

מצעד סנט פטריק'ס דיי בדבלין. צילום: אדריאן סדלייר. באדיבות יח"ץ
מצעד סנט פטריק'ס דיי בדבלין. צילום: אדריאן סדלייר. באדיבות יח"ץ

יש חיים אחרי הגינס

בישראל, מזוהה סנט פטריק'ס דיי עם בירת גינס (Guinness). אל דאגה, אנחנו לא לבד. מדריך התיירות לונלי פלאנט (Lonely Planet), פרסם בחודש ינואר השנה את עשרת היעדים המומלצים לשתיית כוהל בעולם. יפן דורגה במקום הראשון כ'מולדת הסאקי', ולאחריה דורגה אירלנד במקום השני כ'מולדת הגינס', תוך התעלמות ממבשלות (ומזקקות) איריות נוספות. "גם עבור רוב האירים המילה 'גינס' היא מילה נרדפת ל'בירה'", הגיב שון בילינגס, יו"ר ארגון Beoir, להרמת גבה מצדי, "וזאת, חרף העובדה שבעלי המבשלה הוא תאגיד דיאג'יו (Diageo), תאגיד בבעלות אנגלית". ארגון Beoir הוא ארגון הינו גוף צרכני בלתי תלוי, שמטרתו העיקרית לקדם את שוק המבשלות הקטנות באירלנד.

מתכוננים לפסטיבל (מימין לשמאל): סימוס או'הרה, מבשלת Carlow; ברוס מנסור, ארגון Make it Happen; קמרון וואלאס, מבשלת Eight Degrees, צילום: יח"ץ
מתכוננים לפסטיבל (מימין לשמאל): סימוס או'הרה, מבשלת Carlow; ברוס מנסור, ארגון Make it Happen; קמרון וואלאס, מבשלת Eight Degrees, צילום: יח"ץ

בירות בוטיק איריות

"בשנים האחרונות חל באירלנד גידול משמעותי בהתעניינות בבירות ממבשלות קטנות. מדובר בתהליך איטי, שדורש מאיתנו לחשוף אנשים לבירות וללמד אותם דברים חדשים", מתאר סימוס או'הרה, מבעלי מבשלת קרלואו (Carlow), יצרנית המותג אוהר'ס, "מספר המבשלות הולך וגדל וכתוצאה מכך גם ההיצע בנקודות המכירה, בפאבים ובמסעדות". ככל שגוברת התחרות בין הפאבים, הם מנסים לבדל את עצמם, ובמסגרת תהליך זה, הפך היצע הבירות ממיקרו-מבשלות לחשוב מאוד".

כיום פועלות ברחבי אירלנד עשרים ואחת מבשלות קטנות (מיקרו-מבשלות ומבשלות-פאב), ואלו יחגגו את סנט פטריק'ס דיי בפסטיבל בירות בוטיק שמתקיים בימים אלה בדבלין. לבירות ממבשלות גינס, מרפי'ס ובימיש, המבשלות המסחריות, אין כניסה לפסטיבל זה ולו מהסיבה שמארגניו קבעו תנאי סף לפיו על המבשלות המשתתפות להיות בבעלות אירית מלאה. מבשלת גינס, כאמור, הינה בבעלות תאגיד דיאג'יו האנגלי, מבשלת מרפי'ס בבעלות תאגיד היינקן ההולנדי ומבשלת בימיש בבעלות תאגיד הבירה האנגלי "סקוטיש אנד ניוקאסל".

פסטיבל בירות בוטיק איריות בדבלין. לוגו: יח"ץ
פסטיבל בירות בוטיק איריות בדבלין. לוגו: יח"ץ

רבותיי, ההיסטוריה חוזרת

מיקרו-מבשלות (micro breweries) ומבשלות-פאב (pub-breweries) אינן תופעה חדשה באירלנד.

כבר במאות ה-17, ה-18 וה-19 פעלו מאות מבשלות ברחבי אירלנד, שסיפקו בירות לכ-1,500 בתי מרזח ופונדקים. המבשלות, וביניהן גם מבשלת גינס שהוקמה בשנת 1759, מבשלת בימיש (1792) ומבשלת מרפי'ס (1856), הציעו מגוון בירות.

התחרות בתחום הבירה גלשה גם לפוליטיקה, או אם תרצו – להפך, כשלחבר הפרלמנט האירי, דניאל או'קונל, ניתן אולטימטום: להצהיר כי אינו מהווה פטרון של מבשלני אירלנד בכלל ושל מבשלת או'קונל שבבעלות בנו בפרט, או להתפטר. האולטימטום הוצב, על-ידי לא אחר מאשר ארתור גינס, יריבו הפוליטי של או'קונל, שגם לו היו, כמובן, יד ורגל בשוק הבירה המקומי. היריבות הפוליטית בין השניים הובילה לכך שבעלי עסק רבים החרימו את מבשלת גינס בתקופת מערכת הבחירות של שנת 1841.

כתוצאה מפרקטיקת תחרות אגרסיבית של המבשלות האיריות הגדולות וכן בשל מגמת מיזוגים ורכישות בשוק הבירה, החלו להיסגר בזו אחר זו המבשלות הקטנות. בשנות הארבעים של המאה הקודמת נסגרה המבשלה הקטנה האחרונה בדבלין והשאירה את השליטה בשוק המקומי למבשלת גינס.

בשנות השמונים של המאה הקודמת, נעשה ניסיון ראשון להחיות את שוק המבשלות הקטנות. בשנת 1982 הוקמו שתי מיקרו-מבשלות בדבלין ובבלקסינגטון. עם זאת הניסיון לא צלח והן נסגרו תוך זמן קצר.

פסטיבל מבשלות בוטיק איריות, דבלין. צילום: thebeergeek.com
פסטיבל מבשלות בוטיק איריות, דבלין. צילום: thebeergeek.com

הפריחה הנוכחית של המבשלות הקטנות החלה בשנת 1995, עם הקמתה של מבשלה-פאב בשם בידי ארלי (The Biddy Early Brewery), בעיירה אינג (Inagh), אך המקום נסגר ואינו פעיל כיום. בעקבות הצלחתה של בידי ארלי הוקמו בשנות התשעים של המאה הקודמת אחת עשרה מיקרו-מבשלות ומבשלות-פאב, וביניהן מבשלת-פאב הפורטרהאוס (The Porterhouse Brewing Co.; 1996) ומבשלת קרלואו (Carlow Brewing; 1998). בשנת 2005 העניקה ממשלת אירלנד רוח גבית למבשלות הקטנות, כאשר יזמה תוכנית להקלות במס על מנת שתוכלנה להתחרות במבשלות המסחריות הגדולות.                                                                                                                                                                                                                    כיום פועלות ברחבי אירלנד, כאמור, עשרים ואחת מבשלות קטנות (מיקרו מבשלות ומבשלות-פאב).

פריחתן המחודשת של המבשלות הקטנות הובילה לגיוון בהיצע הבירות בפאבים באירלנד ובחו"ל. בתגובה, בשנת 2006 ייצרה מבשלת גינס מהדורה מוגבלת של בירות סטאוט במתכונים שונה מהמתכון הרגיל, להפצה ברחבי אירלנד בלבד.

אצלנו בישראל ניתן לשתות בעיקר בירות מהמבשלות המסחריות הגדולות: גינס, מרפי'ס ובימיש, אולם גם ממבשלת קרלואו (מותג אוהר'ס). כולנו תקווה שנזכה לראות בסנט פטריק'ס דיי בשנה הבאה בירות ממבשלות בוטיק איריות נוספות. ועד אז, תמיד תהיה לנו דובלין.

לקראת פסטיבל מבשלות בירות בוטיק בדבלין. צילום: אורלה מוריי. באדיבות יח"ץ
צילום: אורלה מוריי. באדיבות יח"ץ
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן