Skip to content

אלימות משטרתית קשה – 30 עצורים ו 5 פצועים

עשרות אלפים הפגינו אמש על גבי גשרים, צמתים ובקיסריה. אלפים צעדו מגשר המיתרים לכיכר פריז ולבלפור עד מול מעון ראש הממשלה. המשטרה החליטה להכביד ידה על המפגינים. תנ"צ עופר שומר: מדובר במפגן מאורגן של שנאה למשטרה. בתנועת קריים מיניסטר הגיבו לכך: "משטרת בלפור בהנהגת דורון ידיד החלש היא משטרה פוליטית בריונית שלוקחת שוב את החוק […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כ-20 אלף בני אדם הפגינו אמש (שבת) מול מעון ראש הממשלה וכאלף הגיעו להפגנה בקיסריה. בנוסף, כאלף מפגינים צעדו מגשר המיתרים בירושלים לבלפור, ללא אישור המשטרה. תוך כך משטרה נאלצה להסיר מחסומים בכיכר פריז בלחץ המפגינים.  מוקדם יותר. אלפים הפגינו ב-250 גשרים וצמתים ברחבי הארץ. המשטרה עצרה בתחילה 7 מפגינים וביניהם אלוף משנה מיל' בן 68. "אני בהלם" כתבה בתו, טל קדיש, בדף הפייסבוק שלה, "אבא שלי בן 68, אלוף משנה במילואים, לחם בכל מלחמות ישראל מאז יום כיפור וכולל, האיש הישר ביותר בארץ, שבת רעב למען שינוי שיטת הממשל – נמצא כרגע עצור בירושלים בגלל שהפגין נגד השחיתות בבלפור".

בהמשך הפגנת המחאה החלה המשטרה לעצור מפגינים נוספים ותוך כך נצפה ותועד  סנ"צ ניסו גוואטה, מתפרץ ומכה מפגין ודוחף מפגין אחר ומטיחו אל הכביש. סנ"צ שלומי בכר, הסביר לכלי התקשורת כי מבחינת מבט המשטרה התקיים אירוע בו מפגין ככל הנראה היכה שוטר ולכן סנ"צ גוואטה פעל כפי שפעל.  אך ככל שנקפו השעות הובהרה נקוד אחת ברורה – המשטרה לא תכננה להכיל ולנהל את מפגני המחאה כנגד ראש המשלה וממשלתו, כפי שפעלה והכילה בעבר. מצד פעילי מחאה, שמחלקים צמידים לקהל המוחים נמסר כי 25 אלף צמידים חולקו לפחות ו עוד 5 אלפים נכנסו ללא צמידים, ולכן הערכתם היא שאמש מחו כ 30 אלף בני אדם. בסופה של ההפגנה נעצרו ועוכבו 30 מפגינים, חמישה נוספים נפצעו ושלושה שוטרים נפצעו בעת פינוי המפגינים.

צילום: ציפי מנשה


בכיכר פריז וסביבתה הדהדה הקריאה: הון שלטון עולם תחתון (צילום: ציפי מנשה)

צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
אחת הוכתה והשנייה מנחמת (צילום: ציפי מנשה)
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
עו"ד גונן בן יצחק (צילום: ציפי מנשה)
ישי הדס (צילום: ציפי מנשה)


חטפה מכות – אחת מה"בריונים" שהכעיסו כל כך את מפקד מרחב ציון (צילום:ציפי מנשה)

החטיף למפגין ותועד – סנ"צ ניסו גוואטה (צילום: רשתות חברתיות)

מהדגלים השחורים נמסר כי "בסרטון רואים אדם שנופל על הרצפה והקצין ממשיך להכות ולבעוט בו. המשטרה, במקום להודיע שתתחקר את האירוע, הוציאה הודעה שזה נעשה בגלל שמישהו "התגרה" בשוטר וניסה להוריד לו את המסכה. אנחנו רואים בסרטון בבירור שזו טענה שקרית, שלשוטר יש מסכה ושהוא מכה שלושה מפגינים שונים". ממשטרת ישראל נמסר כי "מבדיקה ראשונית שנערכה עם הקצין, לטענתו הותקף.  יחד עם זאת האירוע הספציפי ייבדק ויתוחקר".

לטענת המשטרה "בהתייחס לאירוע המחאה הערב, למרות המאמצים והמשאבים הרבים שהמשטרה משקיעה להבטיח מחאה בטוחה וחופש ביטוי לכל, ניכר כי קבוצות שונות בחרו היום בדרך של פרובוקציה, לרבות אלימות פיזית ומילולית כנגד שוטרים שתפקידם לשמור על הבטחון והסדר גם של המוחים עצמם", ועוד: "משטרת ישראל מובילה בתקופה מורכבת זו מדיניות ברורה של חופש הביטוי והמחאה לכל, ומותחת את כוחותיה ואמצעיה במאמץ מיוחד בהתייחס להיקף משמעותי של משימות שנוספו לה לנוכח מצב החירום המיוחד".
מפקד מרחב ציון תנ"צ עופר שומר, שהתראיין לתקשורת הוסיף כי "יש גבול לסובלנות של המשטרה כלפי ההפגנה ולהפרות סדר וחוק".

צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה

לקראת 23:30 החלה המשטרה להדוף את האלפים מכיכר פריז החוצה. מאות שוטרים התפרצו לכיכר והחלו להדוף את במפגינים. מהמשטרה נמסר כי המשטרה כרזה למפגינים להפסיק השימוש בכלי הרעש על פי החלטת בג״צ ולהתרכז במתחם המחאה ולא תתאפשר כל יציאה לתהלוכה". המשטרה החלה לכרוז למפגינים כי "ההפגנה הסתיימה", ועליהם לפנות את הכיכר. פרשני המשטרה החלו לנוע והמכת"זיות התייצבו לפעולה. שוטרים החלו לפעול להוצאת מפגינים מהכיכר כשאינם בוחלים בשימוש בכוח. עד 23:48 נרשמו 30 מעצרים.

צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה

מקורות במשטרה אמרו למגפון כי נתנה הנחיה מלמעלה שלא להכיל את הפגנת המחאה הנוכחית כמו בהפגנות האחרונות ולפעול רק ברוח בית המשפט העליון שקבע כי על ההפגנות להסתיים ב 23:00. כאן המקום להדגיש – בית המשפט לא קבע זאת.
תנ"צ שומר: "יש פה בריונים שלא מכבדים את החוק, לא מכבדים דרגות. מה שראינו פה מפגן של שנאה כלפי משטרת ישראל. השימוש של המשטרה היה בכוח סביר", אמר תת ניצב שומר  עוד הוסיף שומר כי "המנהיגים של הבריונים, ידעו לאן ולמה הם שלחו אותם".
לטענה כי בית המשפט לא קבע כי על ההפגנה להסתיים באחת עשרה בלילה, אמר שומר: "זוהי הפרוגרסיבה של  המחאה להחליט מתי ההפגנה לא חוקית ולדרוש את סיומה".
בסרטון שצולם על ידי המשטרה, חזר שומר על דבריו לתקשורת וטען כי יש מוח מארגן מאחורי מפגן השנאה למשטרה, כמו גם הפייק ניוז של צילומי ראש השב"כ "שרוט" בידיו. "כרמי גילון אזק את עצמו ואח"כ הם החזיקו אחד את השני. אני לא יודע אם זה כרמי גילון, אבל הפייק נוז שהמשטרה פצעה אצ גילון הוא פייק", אמר שומר כשברקע קוראים לעברו מפגינים: אתה לא אומר אמת. זה לא נכון. זו לא אמת" (צפו בסרטון).

לא להאמין, בכיר במשטרה, תנ"צ עופר שומר: מפגן של שנאה כלפי המשטרה – מאורגן מראש

מתנועת קריים מיניסטר נמסר: "משטרת בלפור בהנהגת דורון ידיד החלש היא משטרה פוליטית בריונית שלוקחת שוב את החוק לידיים. אחרי ה'מפגן' בחמישי הכל ברור- הנאשם חסר התמיכה משתמש בשוטרים כקו ההגנה האחרון שלו. זו הכרזת מלחמה על המחאה ועל חופש הביטוי. האלימות לא תרתיע אותנו. עשרות האלפים שהגיעו אמש לבלפור ולכל הארץ לא יעצרו עד שהנאשם שריסק את הכלכלה ואת הדמוקרטיה ילך".

יצוין כי בית המשפט העליון מעולם לא הגביל את ההפגנה ל 23:00. הוא קבע כי "אין מקום להתערב בשיקול דעתה של המשטרה, לפיו הן בהפגנות המתקיימות באמצע השבוע, הן בהפגנות המתקיימות במוצאי השבת – החל מהשעה 21:30 תיאסר הרעשה באמצעות צופרי אוויר, תופים, כלי הקשה ואמצעי הרעשה אחרים שאינם אמצעי כריזה והגברה (כגון רמקול או מגאפון). לאחר השעה 23:00 יאסר השימוש גם באמצעי ההגברה". על מועד סיום ההפגנה בית המשפט לא קבע דבר.

ב- 01:00 אחר חצות נמסר ממשטרת ישראל כי "משטרת ישראל פעלה לאורך המחאה שהתקיימה במשך מספר שעות, על מנת לאבטח ולאפשר את קיומה בכיכר פריז, זאת לאחר שחלק מהמפגינים קיימו תהלוכה בניגוד לחוק תוך חסימה של צירי תנועה ושיבוש שגרת החיים בעיר. המשטרה פעלה על מנת להסית את המפגינים מצירי התנועה הראשיים בכדי לצמצם ככל הניתן את הפגיעה בתושבים". לטענת המשטרה: "בתוך כך, זיהו ומנעו השוטרים מספר ניסיונות של מפגינים לצאת לתהלוכות נוספות בניגוד לחוק". בכל הנוגע למעצרים נמסר כי "לאחר מספר הכרזות של המשטרה להפסיק את השימוש בכלי הרעש בהתאם לפסיקת בג"צ ולאחר מכן הכרזה על סיום המחאה, חלק מהמפגינים בחרו לגדף ולקרוא קריאות נאצה כלפי כוחות המשטרה, החריפו את הרעש, והפרו את הסדר הציבורי תוך סירוב להתפזר באופן עצמאי", ולכן "כוחות המשטרה פיזרו את מפרי הסדר, פינו את הצומת ופתחו אותו לתנועה".  לסיכום הפגנה נמסר מהמשטרה כי "המשטרה עיכבה / עצרה לאורך המחאה 30 חשודים, בחשד לעבירות הפרת סדר ותקיפת שוטר. וכי 3 שוטרים נפצעו במהלך המחאה.

כך זה נראה  בעיניי המשטרה (צילום: משטרת ישראל)

2 Comments

  1. zohar
    23 באוגוסט 2020 @ 19:16

    המשטרה משקרת בלי להתבלבל
    חסמו את דרךהצועדים לבלפור
    לא נתנו לעבור
    התנפלו עם סוסים ואלימות עוד לפני שהגענו לכיכר בכלל.
    בכיכר שוטרים קבלו הוראות והתנפלו באלימות על אנשים
    אחד אפילו עבר לידי בעט בי וחתף לי תוף מרים מהיד..
    תוף מרים – כזה של ילדים מהגן. מסוכן אההה?! . חציו נשאר אצלי.
    הכו א.נשים, מבוגרים, ילדים, ללא הבחנה. המפקדים והבילוש עמדו למעלה במרפסת והצביעו לטורפים בשטח על מי להתנפל.

  2. אילה נוי מאיר
    23 באוגוסט 2020 @ 4:57

    היתי שם.
    מהשעה 18:00
    זו לא היתה הפגנה נגד המשטרה.
    החל מהשעה 20:00 השוטרים החלו ךדחוף באלימות מפחידה אותנו לתוך הגדרות.
    לתוך המכלאות.

    ביתי בת ה12 ואני עמדנו בשקט וחילקנו צמידים לבאי ההפגנה.
    ללא הזהרה, ברגע אחד, הופיעה קבוצה של שוטרים ובאלימות דחפו את שתינו לתוך הקהל שעמד ליד המחסום. לי נקרעו הסנדלים.
    אדם מבוגר שישב לידנו בכסא וחילק זמבורות
    נאחז עי כצה שוטרים והושלך באלימות למדרכה.

    המשטרה, למרות שהכביש במילא סגור לתנועה דאגה כל הערב לצמצם את מרחב ההפגנה.
    לגרום לכולנו להרגיש צפופים כבקר במכלאה.

    אין שום הגיון מלבד ניסיון לגרום לאנשים לא להגיע שוב בשל הפחד מהצפיפות.

    אבל ההפך הוא הנכון
    זה מבהיר לנו שראש הממשלה ושר המשטרה מ פ ח ד י ם

    נמשיך לבוא עד שהם ילכו הביתה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן