Skip to content

עליה חדה בתקיפת פלסטינים בגדה המערבית ואין מושיע

דו"ח ארגון בצלם שפורסם היום מעלה טענות חמורות וקשות על תקיפות פלסטינים בידי מתנחלים בשטחים הכבושים. ועליה חריפה בתקיפות מאז מותו של פורע החוק, הנער שנמלט מניידת המשטרה. בצלם: "מזה שנים שמתנחלים המבצעים מעשי אלימות, פועלים עם גיבוי מלא של המדינה, שאינה עושה דבר כדי למנוע את המעשים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דו"ח בצלם שנחשף הבוקר (חמישי) מראה על עלייה דרסטית של תקיפות פלסטינים על ידי מתנחלים. על פי נתוני ארגון זכויות האדם אירעו 49 תקיפות פלסטינים בידי מתנחלים מאז מותו של אהוביה סנדק, נער הגבעות שנהרג בסמוך להתנחלות כוכב השחר ב 21/12/20 , לאחר שהרכב בו נהג התהפך בעת שנמלט מניידת משטרה שדלקה אחריו.

בחמישה שבועות, מאז ה-21.12.20 ועד ה-24.1.21, תיעדו תחקירני בצלם 49 אירועים (לא כולל תהלוכות וחסימות כבישים בהן מתנחלים לא יידו אבנים). ב-28 מהמקרים הייתה תקיפה פיזית: 19 מקרים של יידויי אבנים על מכוניות נוסעות, 3 מקרי ירי, ו-6 תקיפות אחרות. בשאר האירועים מתנחלים גרמו נזק לרכוש פלסטיני, פגעו ביבול חקלאי, ותקפו בתים.

מהדו"ח עולה כי באירועים אלה נפצעו 15 פלסטינים מאבנים, מתוכם ארבעה ילדים: מחמוד איטמייזי, בן 13, שנפצע בצומת בית עינון ב-21.12.20; חלא משהור קוט, בת 10, שנפצעה במאדמא ב-17.1.21; ג'אד סוואפטה, בן 5, שנפצע בצומת גבעת אסף ב-21.1.21; שלושתם נזקקו גם לטיפול רפואי; וסמא בוזייה, בת ה-11,שנפצעה בכיפל חארס ב-24.12.20.

אלימות מתנחלים כלפי פלסטינים היא כבר מזה זמן רב חלק מהשגרה בגדה המערבית, שגרה שמכוונת להמאיס את חיי הפלסטינים בגדה המערבית ולגרום להם לפנות את אדמתם כחלק מהאידאולוגיה המשיחית לפיה עם ישראל הוא הריבון והתורה משפטו,  אך מאז מותו של אהוביה סנדק בן ה-16, במהלך מרדף משטרתי סמוך להתנחלות כוכב השחר ב-21.12.20, עלה משמעותית מספר התקיפות האלימות של מתנחלים בכל רחבי הגדה.

כבר ביום מותו של פורע החוק ב-21.12.20 אירעו שתי תקיפות חמורות: הראשונה התרחשה באל-קאנוב שבמחוז חברון, כשמתנחלים שיסו כלבים בשני רועים – סובחי שלאלדה, בן 32, וווליד שלאלדה, בן 35, אחד מהם הותקף פיזית והשניים גורשו יחד עם עדרם. לא זאת בלבד אלא שלאחר מכן, עקבו המתנחלים אחריהם כשאלו ניסו לחזור לביתם, ודרסו בטרקטורון את שלאלדה, שאיבד את הכרתו. האירוע השני התרחש בהתנחלות בת עין שבמחוז בית לחם, בה הותקף נהג אגד באבנים ובגז מדמיע.

בחמישה שבועות, מה-21.12.20 ועד ה-24.1.21, תיעדו תחקירני בצלם 49 אירועים (לא כולל תהלוכות וחסימות כבישים בהן מתנחלים לא יידו אבנים).
ב-28 מהמקרים הייתה תקיפה פיזית: 19 מקרים של יידויי אבנים על מכוניות נוסעות, 3 מקרי ירי, ו-6 תקיפות אחרות.
בשאר האירועים גרמו המתנחלים נזק רב לרכוש פלסטיני, פגעו ביבול חקלאי, ותקפו בתים.

ילד בן 5 נפגע מאבן שהושלכה על רכב המשפחה בצומת גבעת אסף (צילום: הסהר האדום)
האבן ממנה נפגע הילד (צילום: תושב חווארה)

 

ילדה בת 11 נפגעה בפניה מאבן שיודתה לביתה ביישוב מאדמא. (צילום: תושב מאדמא)

15 פצועים ובהם 4 ילדים והיד עוד נטויה

אלימות מתנחלים היא כבר מזמן חלק מהשגרה בגדה המערבית, אך מאז מותו של אהוביה סנדק בן ה-16, במהלך מרדף משטרתי סמוך להתנחלות כוכב השחר ב-21.12.20, עלה משמעותית מספר התקיפות האלימות של מתנחלים בכל רחבי הגדה.

באירועים אלה נפצעו 15 פלסטינים מאבנים שנזרקו לעברם, לעבר בתיהם על רכביהם ובדומה, מתוכם 4 ילדים שנפצעו: מחמוד איטמייזי, בן 13, שנפצע בצומת בית עינון ב-21.12.20; חלא משהור קוט, בת 10, שנפצעה במאדמא ב-17.1.21; ג'אד סוואפטה, בן 5, שנפצע בצומת גבעת אסף ב-21.1.21; שלושתם נזקקו גם לטיפול רפואי; וסמא בוזייה, בת ה-11,שנפצעה בכיפל חארס ב-24.12.20.

אב ובנו תושבי עקרבה ומג'דל בני פדאל, הותקפו ממתנחלים מגיתית (צילום: תושב עקרבה)
50 מתנחלים השליכו אבנים על רכב וניפצו את השמשה הקדמית. אחד הנוסעים נפגע באזור העין מהאבנים שחדרו למכונית. הוא פונה לביה"ח בשכם לטיפול (צילום: תושב בורקא)

ניסה לחזור לביתו ונדרס על ידי טרקטורון המתנחלים התוקפים

ב-21.12.20 אירעו שתי תקיפות חמורות: הראשונה התרחשה באל-קאנוב שבמחוז חברון, כשמתנחלים שיסו כלבים בשני רועים – סובחי שלאלדה, בן 32, וווליד שלאלדה, בן 35, תקפו אחד מהם וגירשו אותם ואת העדר שלהם. לאחר מכן, עקבו המתנחלים אחריהם כשאלו ניסו לחזור לביתם, ודרסו בטרקטורון את שלאלדה, שאיבד את הכרתו. האירוע השני התרחש בהתנחלות בת עין שבמחוז בית לחם, בה הותקף נהג אגד באבנים ובגז מדמיע.

הרכב פלסטיני בו פגעו בילד בן 5. האירוע התרחש בצומת גבעת אסף (צילום: הסהר האדום)

בעשרות מקרים נכחו כוחות הביטחון שלא עשו דבר

חמור מכך, ב-26 מהמקרים שבצלם תיעד מאז מותו של סנדק, נכחו אנשי כוחות הביטחון במקום האירוע. בחמישה מקרים, במקום לעצור את התוקפים, תקפו כוחות הביטחון את הפלסטינים וירו לעברם כדורי מתכת מצופים גומי או גז מדמיע ופצעו שניים מהם. ב-21 המקרים הנותרים כוחות הביטחון לא עשו דיי כדי למנוע או לעצור את התקיפה. להלן כמה דוגמאות:

ב-11.1.21 מתנחלים עיבדו אדמה של תושב פלסטיני בעקרבא. במקום לעצור אותם, החיילים והשוטרים עצרו אחד מבעלי הקרקע, רעד בני פדל,  ששוחרר רק בחלוף שבועיים לאחר שנדרש להפקיד ערבות.

ב-13.1.21, מתנחלים תקפו רכב באזור תורמוסעיא וחיילים פיזרו תושבים שהגיעו למקום בירי רימוני גז. לאחר שהתושבים ברחו, בעוד החיילים נוכחים, הציתו מתנחלים שתיים מהמכוניות שהתושבים הותירו במקום.

חיילים נכחו גם בכמה אירועים של יידוי אבנים: סמוך למחסום ה-DCO ב-30.12.20, ברוואבי ב-4.1.21 ובסמוך ליצהר ב-7.1.21. כוחות משטרה נכחו באירועים של יידוי אבנים בכביש 60 באזור בית עינון ב-21.12.20 וליד צומת אריאל ב-22.12.20. באף אחד מאירועים אלה החיילים או השוטרים לא פעלו כדי לעצור את התוקפים או לסייע לפלסטינים שהותקפו.

יצוין כי בחצי השנה האחרונה, מאז ה-01.07.20 ועד ל-20.12.20 תיעד בצלם 108 אירועים של אלימות מתנחלים: בין ה-01.12 ועד ה-20.12 תיעדו תחקירני בצלם 17 אירועים.

עוד עולה מהדו"ח כי בדרום הר חברון נרשמה עלייה חריפה באירועי אלימות מתנחלים עוד לפני מותו של סנדק. בין ה-1.12.20 ל–24.1.21 תיעד בצלם באזור זה 12 אירועים. בתשעה מהמקרים פלשו המתנחלים בלילה לשטחן של קהילות פלסטיניות, באחד מהם הם גם ירו וחמישה מקרים כללו תקיפות פיזיות. לשם השוואה, בחודש נובמבר לא תועדו תקריות אלימות באזור, באוקטובר אירוע אחד, בספטמבר אירוע אחד, ובאוגוסט שלושה.

פלשו לבית המשפחה, הכו ושברו שן לאב המשפחה

באחד האירועים החמורים יותר, שהתרחש ב-18.12.20 בח'ירבת אל-מרכז, מתנחלים פלשו לבית משפחה ב-4:30 לפנות בוקר, היכו את אב המשפחה, עומר חושייה בן ה-37, בפניו ושברו אחת משיניו, גררו אותו החוצה, הכניסו אותו לרכבם, ותחקרו אותו במשך כשעה בנוגע לגניבת צאן.

יחד עם זאת בארגון בצלם מדווחים כי מעשי אלימות של מתנחלים כלפי פלסטינים קיימת מזמן כחלק משגרת הכיבוש וההיתלות במותו של אהוביה סנדק, כאילו אירוע זה הוא שעורר את התפרצותם, מנותקת מהמציאות.
"מזה שנים שמתנחלים המבצעים מעשי אלימות, פועלים עם גיבוי מלא של המדינה, שאינה עושה דבר כדי למנוע את המעשים לפני התרחשותם; שולחת את כוחות הביטחון לספק שירותי אבטחה ושמירה לתוקפים, תוך התעלמות מהפשעים שמתבצעים מול עיניהם; ומקפידה שלא לנקוט צעדים בדיעבד נגד מתנחלים אלימים. בכך מפריטה המדינה את דיכוי הפלסטינים וניהנת מפירותיו: אמצעי המחיה והפרנסה של פלסטינים מועברים לידי יהודים, המשתלטים על הקרקע ונוהגים בה כאילו היא שלהם. כך בדיוק נראה משטר העליונות היהודית", טוענים בארגון.

 

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן