Skip to content

יש חשמל באוויר: כל מה שרציתם לדעת על רכבים חשמליים ולא העזתם לשאול

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת - הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הרכב החשמלי כבר לגמרי כאן ונראה שהוא הולך להישאר אתנו גם בעשורים הבאים. אז עוד לפני שיפקוד את כבישי הארץ, כדאי שתכירו אותו קצת יותר מקרוב.

בין העובדות המעניינות אודות הטכנולוגיה היא היותה הופכת למעורבת יותר בחיינו ובשעה שאנו מטמיעים אותה ומתרגלים אליה, היא כבר מקדמת אחת אחרת, חדשנית וטובה בהרבה. על רכב חשמלי אנו שומעים לא מעט כבר מזה עשרות שנים. למעשה, זה כמעט מתבקש שרכבים במאה ה-21 יופעלו על־ידי מנועים חשמליים ולא כאלו של בעירה פנימית, שמלווים אותנו כבר יותר ממאה שנים. רק לאחרונה הפכה טכנולוגיה זו לאפשרית וישימה והחלה מהפכת הרכב החשמלי כאשר מספר מצומצם יחסית של דגמים ניתן למצוא כבר עכשיו בכבישי הארץ – אבל זו רק ההתחלה. המודעות הגוברת, החשיפה והביקוש אליהם רק מוסיפים לגדול ובחברות הרכב והליסינג המוכרות דוגמת אלבר, השכילו להבין זאת והחלו להביאם למגרשי המכירות, שם הם ממתינים לרוכשים הפוטנציאליים שצמאים לחדשנות. אם גם אתם נמנים מביניהם, הנה כל מה שכדאי לכם לדעת על רכבי העתיד.

צילום: shutterstock

טעונים לכתר

רכבים מבוססי הנעה חשמלית אינם דבר חדש והחיפוש אחר פיתרון חשמלי היה שם מאז ומתמיד. בסופו של דבר, מדובר באנרגיה ירוקה בהרבה מזו של מנועי הבעירה הפנימית, נגישה יותר ובשאיפה – גם זולה יותר.

רכבות חשמליות מהירות נבנו ביפן בשנות השבעים ו"טראמים" שהינם חשמליות, ברחובות ראשיים באירופה וארצות הברית כבר בשנות השישים אך טכנולוגיה זו מבוססת בעיקרה על תנועה על קווים, חוטי חשמל או מסילות, מה שמגביל את התנועה למסלולים ספציפיים. פיתרון שכזה עודנו נמצא בערים נסיוניות שבהן רכבים חשמליים מקבלים אנרגיה דרך כבישים ייחודיים הנושאים מטען חשמלי, אולם מדובר עדיין בניסוי ראשוני ומורכב שאף הוא הלכה למעשה, מוגבל מבחינת מסלולים. כדי לנוע באופן עצמאי במרחב נדרשת אנרגיה פנימית גבוהה וחזקה דיה על מנת לגרום לרכב לזוז מספיק מהר, למרחק רב ומבלי להתפשר על בטיחות, ואנרגיה שכזו – ניתן לאחסן בסוללה בלבד.

חשמלי זה לגמרי לבד

פיתרון המוכר לנו היטב אשר גם נטמע בהצלחה בשוק הרכב הישראלי הוא המנוע ההיברידי. הרעיון העומד מאחוריו הוא מנוע הניזון משני סוגי אנרגיה – בעירה פנימית, קרי בנזין או דיזל, וחשמל, המבוסס על סוללה שנטענת תוך כדי תנועת הרכב. האנרגיה החשמלית נכנסת לפעולה באזורים שהמנוע פחות מתאמץ בהם והדלק נותן את כוחו במקומות מאתגרים יותר. ברכב החשמלי לעומת זאת, קיימת אנרגיה חשמלית בלבד אשר אינה מאפשרת טעינה עצמית אלא כזו חיצונית בלבד.

איכות ונוחות

הרכבים החשמליים, אשר חלקם מצוי כבר היום בשוק הרכב הישראלי וכן אלו שעתידים להגיע בהמשך, מעניקים חווית נהיגה שונה מזו שהכרנו קודם – נסיעה שקטה לחלוטין, עם האצה מהירה ובלאי נמוך יותר של חלקי הרכב מאחר והאנרגיה "נקייה" בהרבה. כל זאת כמובן תוך הקפדה על רמות בטיחות ואמינות גבוהות, לפחות כמו אלו של הרכבים המסורתיים ואף יותר. זהו תנאי הישרדותי בשוק – הן של הנוסעים והן של הרכבים, המתחרים בדגמים אחרים. ברמת האבזור נראה שהרכב הנושא על גלגליו את בשורת העתידנות והחדשנות, מביא עמו גם את רמת האבזור המתקדמת והמפנקת ביותר.

הטענה נוחה בחצר הבית

סוללה של שעון יד יכולה להחזיק כ-3 שנים, משקלה קל יחסית והיא עולה כמה עשרות שקלים. כדי להניע רכב שיהיה מסוגל להגיע למשקל של מספר טונות דרושה אחת שמשקלה הוא כמה מאות קילוגרמים ועלותה – אלפים רבים של דולרים. בדורות הראשונים לרכבים החשמליים הספיקו סוללות אלו לטווח נסיעה של לא יותר מ-100 ק"מ, עם טעינה איטית במיוחד של עשרות שעות בכל פעם ומעט מחזורי טעינה. הדגמים החשמליים של היום לעומת זאת, מתחילים ב-230 ק"מ ומגיעים גם ל-400 ק"מ ו-3,000 מחזורי טעינה. טעינת הסוללות יכולה להתבצע בעמדת טעינה ביתית שעלותה נעה באיזור ה-2,000 ₪ וגם בכאלו ספציפיות הממוקמות בתחנות דלק ובמקומות עצירה באיזורים עמוסי תנועה. הטעינה הביתית היא הנוחה והזולה מבין השתיים, כשהרכב אינו ממהר לשום מקום ונמצא בסמוך לבית.

המנוע חשמלי הוא המקום שבו הקסם פועל, אבל לב ליבה של המכונית החשמלית הוא הסוללה. ככל שהזמן יחלוף נראה סוללות עמידות יותר, מספיקות לטווח נסיעה מוגדל ובמחיר הולך ויורד.

אז כמה זה עולה לנו?

השאלה האמתית שמעניינת רבים מרוכשיי רכב חשמלי פוטנציאליים היא מהי עלות השימוש ברכב והאם היא חסכונית. על פניו, אם מחשבים את עלות האנרגיה בלבד לקילומטר – מדובר בחיסכון רב. מחקרים שנערכו בארץ מראים כי עלות נסועה של קילומטר אחד עומדת על כ-10 אג' במנוע חשמלי לעומת כ-21 אג' במנוע בעירה פנימית. ככל שאנו בוחנים גם את עלויות האחזקה של הרכב, גדל הפער אף יותר: כ-9 אג' לרכב חשמלי לעומת 24 אג' במנוע בעירה פנימית, שוב, לקילומטר.

אולם, תו המחיר של רכב בעל מנוע חשמלי גבוה בעשרות אלפי שקלים מזה של אותו הדגם בגרסה המסורתית וכשנתון זה נכנס לתמונה – היא לגמרי משתנה. ניתן לומר בהערכה גסה כי נקודת השוויון עומדת על 25,000 ק"מ בשנה. אלו שנוסעים מרחק זה ומעבר לכך – ימצאו את הרכב החשמלי חסכוני יותר ואלו שפחות, יותר ישתלם עבורם להישאר דווקא עם מנוע בנזין או סולר. בכל מקרה, עם חלוף הזמן והתקדמות הטכנולוגיה, נקודת השוויון הולכת וקטנה וכפי שפני הדברים נראים כעת, בתוך מספר שנים בלבד היא תצנח לאזור ה-16,800 ק"מ בשנה – הממוצע של הנהג הישראלי, ואז הכל ייראה אחרת.

לסיכום, טכנולוגיית הרכב החשמלי היא אחת מעוד רבות וטובות שמתפתחות בענף הרכב הצפויות להגיע אלינו בעשור הקרוב ולשדרג את חיינו. אם גם אתם מעוניינים לקחת חלק ברפורמה שעתידה לכבוש את כבישי העולם כבר בשנה הקרובה, הישארו מעודכנים, הגיעו למגרשי הרכב השונים ובחנו את כלל האפשרויות המוצעות במיוחד עבורכם. שנה מחשמלת לכולם!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן