Skip to content

אלפים בהפגנה נגד אלימות באום אל פאחם – יו"ר רע"מ מנסור עבאס סולק בידי המפגינים

ההפגנה החלה אחרי תפילות יום השישי, המפגינים צעדו כשחלקם עם דגלי פלסטין ודגלים שחורים ודרשו מהמשטרה לצאת ולמגר את הפשע "הגיע הזמן שהמשטרה תעשה את העבודה שלה" אמרה למגפון מפגינה שארבעה מבני משפחתה נרצחו (צפו בראיון)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"נמאס לנו מרצח, אלימות, פשיעה וגזענות", אמרה היום (שישי) עמאליה תיפאח תושבת אום אל פאחם שהשתתפה בהפגנת ענק כנגד האלימות הפשע והרצח השוררים במגזר הערבי. למעלה מ 12 אלף בני אדם הגיעו למחאת הענק ותבעו ממשטרת ישראל "לעשות את העבודה שלה". " ארבעה מבני משפחתי נרצחו", סיפרה תיפאח, "נרצח אחי, שיח' איברהים אבו סולטן, הא השאיר אחריו 4 ילדים, שתי בנות ושני בנים, נרצח מצד אמא, בן דודי מחמוד אבו יאסי אחרי שהתפלל, רצחו אותו כשיצא מהמסגד. רצחו בן דוד נוסף שלי, מחמוד אבו אלוואד, בעל צרכים מיוחדים, רצחו אותו ברמאדן שעבר, מול שתי הבנות שלו, איזו גזענות, איזו גסות לב הייתה להם, רצחו לפני 42 יום גם את מחמאד אבו נאסר, בן הדוד שלי שהוא התפלל ביום שישי והפגין נגד האלימות, אז אמרו לו, אתה נגד האלימות? אנחנו נרצח אותך ורצחו אותו מול הבית שלו כשהיה בחצר. אז תגידו לי איפה, איפה המשטרה? מה עושה המשטרה?, למה יש מכת"זית, רק בשביל להתיז מים מסריחים עלינו, על המפגינים?, המשטרה קיימת רק לתת לנו קנסות על המסיכות? אנחנו מבקשים שוויון, לעצור את הרצח, לעצור את האלימות. כי נמאס לנו שהטרוריסטים משתוללים ברחובות ואף אחד לא ממגר אותם ביד ברזל".

עמאליה תיפאח (צילום: ציפי מנשה)


תיפא'ח. הקשיבו לדבריה (ראיינה וצילמה: ציפי מנשה)


צילום ציוץ באדיבות סאמי עבד אל חמיד

חבר הכנסת ויו"ר רע"מ מנסור עבאס שהגיע להפגנה נתקל בזעם המפגינים שקראו לעברו שאין לו מה לחפש בעיר ושיסתלק. בסיוע מאבטחים הוא נמלט לפיצוציה בעיר, משם יצא ככל הנראה מדלת צדדית.  מהמשטרה נמסר כי המפגינים ירו לעבר השוטרים זיקוקים ויידו אבנים, אבל בצילומי מגפון נראים כמה מהמפגינים יורים זיקוקים מעל ראשם לאוויר במהלך צעדת המחאה. מפגינים אחרים תלשו בזעם כרזת ענק של  "אבו יאיר", בנימין נתניהו, שהוצבה בעיר ומעל לראשו המופיע בכרזה נעצו את דגל הרשות הפלסטינית.

הכרזה של "אבו יאיר", ומעליה דגל פלסטין (צילום: ציפי מנשה)


מפגינים תולשים את כרזת נתניהו באום אל פאחם (צילום: ציפי מנשה)

"אנו קוראים למפגינים להמנע מאלימות והפרות סדר מכל סוג שהן ולהביע את מחאתם כחוק. המשטרה תאפשר את חופש הביטוי והמחאה בגבולות החוק, אולם לא תאפשר התפרעויות אלימות והפרות סדר בניגוד לחוק", נמסר מהמשטרה מהלך ההפגנה. סגן הרמטכ"ל לשעבר ח"כ יאיר גולן ממרצ הגיב להודעת המשטרה ומסר כי ״ההפגנה באום אל פחם מתנהלת בסדר מופתי, בכבוד ובלי שום אלימות. ברגעים אותם הצעירים מנקים את הצומת מלכלוך. מי שאומר לכם אחרת פשוט לא אומר אמת". ראש עיריית אום אל-פחם סמיר מחאמיד אמר בהפגנה כי "באנו לכאן במסר של שלום, אנחנו הגענו להפגין נגד אלימות המשטרה וגם קריאה למשטרה לפעול נגד הפושעים. אין לנו מסר של אלימות אלא להפך המסר שלנו הוא מסר של חיים ומסר של דרישתנו לחיות בביטחון בישובים שלנו". לקראת 15:30 הסירה המשטרה את המחסומים, התנועה חזרה לסדרה וההפגנה הסתיימה בשקט רב.

צילום: בן כהן
צילום: בן כהן
צילום: בן כהן
צילום: בן כהן
נותר ללא עבודה (צילום: ציפי מנשה)
יורים זיקוקים באוויר (צילום: ציפי מנשה)
אימהות ונשות הנרצחים (צילום: ציפי מנשה)

אתמול פנה  'עדאלה' המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל בשם עיריית אום אל-פחם, אל היועץ המשפטי לממשלה ואל המפכ"ל בדרישה להנחות את כל הדרגים להימנע מפיזור ההפגנה ומשימוש בכוח מופרז ובאמצעים שיסכנו את חייהם או את שלמות גופם של המפגינים. הפנייה שהועברה באמצעות עו"ד ויסאם שרף מ'עדאלה', באה לאחר הפיזור האלים של ההפגנה בשבוע שעבר, שבה נפצעו עשרות מפגינים, מהם כ-40 נזקקו לטיפול רפואי. פצוע אחד נותר מאושפז בבית חולים רמב"ם לאחר שנפצע קשה כאשר נפגע בראשו ונזקק לניתוח מציל חיים.  ביום שני, בעקבות דרישת מרכז עדאלה, הודיעה מח"ש כי תפתח בחקירת האירועים. השבוע אסף צוות של עדאלה ראיות ועדויות לקראת הגשת תלונה רשמית. מחומרים אלה עולה בבירור כי המשטרה הפעילה כלפי המפגינים אמצעים קיצוניים ומסכני חיים, מבלי שנעשתה כל פעולה אלימה מצדם. כמו כן, עולה מהם חשד כי דרגים בכירים במשטרה נתנו הנחיות ופקודות בלתי חוקיות.

1 Comment

  1. יחיאל ספקטור
    6 במרץ 2021 @ 11:53

    ביבי מנה עכשיו לממשלתך היום ובאתיד לשר למלחמה באלימות וקידום כלכלי וחברתי במגזר הערבי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן