Skip to content

אסון הר מירון – מבקר המדינה: הקמתי צוות בדיקה

במסיבת עיתונאים הודיע אנגלמן כי הועד תעסוק בהתנהלותם ופעילותם של כלל הגורמים מרמת מקבלי ההחלטות ועד דרגי השטח, לרבות מערכת אכיפת החוק וגופי החירום לקראת האירוע הנוכחי ובמהלכו והוסיף כי במידה וימצאו היבטים פליליים יעבירם לידי היועץ המשפטי לממשלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מבקר המדינה הודיע היום (שני) כי משרדו פתח בביקורת מיוחדת לתחקר את אסון הר מירון. במסיבת עיתונאים שכינס המבקר, מתניהו אנגלמן הוא אמר כי מדובר "באסון שניתן היה למנוע".

"ככל שיעלו בביקורת היבטים של אחריות אישית, הדבר יבוא לידי ביטוי בדוח באופן חד משמעי, תוך התייחסות פרטנית לנוגעים בדבר", אמר וביקש להבהיר כי ככל שיעלה חשש לעבירות בתחום הפלילי, הוא יפעל על פי סעיף 14 ג' לחוק מבקר המדינה והעניין יועבר ליועץ המשפטי לממשלה לבחינתו. "זאת חובתנו לבדוק את האירוע ומה שקדם לו ויש בכוונתנו לקיים את המחויבות הזאת לכל כחל ושרק", אמר מתניהו.

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע היום במסיבת עיתונאים כי בכוונתו לפתוח בביקורת מדינה מיוחדת אשר תתחקר את הנסיבות שהובילו לאסון הר מירון, את היערכותם של הגופים השונים ואת הפעולות שננקטו על ידם, הן בשנה זו והן במהלך השנים שחלפו מדוח הביקורת של משרד מבקר המדינה ב- 2011.
לדברי המבקר הביקורת תעסוק בשלושה מישורים עיקריים: הראשון – בחינת התנהלותם ופעילותם של כלל הגורמים מרמת מקבלי ההחלטות ועד דרגי השטח, לרבות מערכת אכיפת החוק וגופי החירום לקראת האירוע הנוכחי ובמהלכו. השני – הטיפול במתחם קבר הרשב"י במהלך השנים – ובכלל זה הפעולות שננקטו לתיקון הליקויים שעלו בדוחות מבקר המדינה. והשלישי יעסוק בראייה רוחבית, צופה פני עתיד- כיצד מקיימים ומסדירים אירועים המוניים דתיים במדינת ישראל, לצורך מניעת הישנותו של אסון מסוג זה בעתיד. הדבר אמור לא רק ביחס להילולת ל"ג בעומר אלא גם לאירועים נוספים, כגון אירועי סליחות בכותל או הילולות אחרות.

אנגלמן אמר: "בלילה שבין יום חמישי לשישי חוותה מדינת ישראל את אחד האסונות האזרחיים הגדולים, כאשר 45 חוגגים בקבר הרשב"י במירון, מצאו את מותם בנסיבות טרגיות ורבים אחרים נפצעו. ברצוני להביע את תנחומיי למשפחות ההרוגים באסון ולשלוח איחולי בריאות שלמה לפצועים.

לצערי, מדובר באירוע שניתן היה למנוע, ועתה מוטל עלינו לבחון ולבדוק כיצד ואיך נדרש היה למנוע אירוע זה. משרד מבקר המדינה פרסם בשנת 2008 חוות דעת בנושא מצב קבר רשב"י במירון וההיערכות לאירועי ל"ג בעומר. בשנת 2011 ערך המשרד ביקורת מעקב בנושא. ביקורות אלו הצביעו על שורת ליקויים שאם היו באים על תיקונם, יתכן והאסון היה נמנע.

הביקורת הצביעה על ליקויים, בין היתר, בנוגע להעדר גורם ממשלתי האחראי לטיפול הכולל בקבר רשב"י והאחראי על ארגון הארוע, רמת תחזוקה ירודה, אי השלמת הפקעת מתחם הקבר לידי הגורם הממשלתי, תוספות בניה לא חוקיות, תשתיות דרכים שאינן מספקות וכבישי גישה שאינם מותאמים – בפרט עבור רכבי הצלה באירועים רבי משתתפים.  הסביר המבקר.

מתניהו אנגלמן במסיבת העיתונאים (צילום מסך שידור לע"מ)

בנושא הקמת ועדה ממלכתית לחקירת האירוע אמר מתניהו כי "אם תוקם ועדת חקירה ממלכתית בנושא, אבחן את הרלוונטיות של ביקורת המדינה והערך המוסף מפעילותה, במקביל לפעילותה של הוועדה".  במילים אחרות, מתניהו לא מתכנן את הפסקת פעולת ועדת משרד מבקר המדינה אם וכאשר תוקם ועדה חקירה ממלכתית.

מסיבת העיתונאים (צילום: לע"מ)

אמש פנה שר המשפטים בני גנץ פנה ליועמ"ש בכדי לאפשר הקמת ועדת חקירה ממלכתית. בפנייתו למנדלבליט כתב גנץ: "רק ועדת חקירה ממלכתית תוכל לתכלל את כלל היבטי החקירה של האסון, שכן יש לה את הסמכויות הרחבות ביותר ובידיה הכלים לגיבוש ההמלצות המתבקשות. בנסיבותיו המיוחדות והחריגות של האירוע, ובפרט לאור האפשרות כי חברי ממשלה יידרשו להתייצב בפני הוועדה, רק ועדת חקירה ממלכתית המתמנה על ידי נשיאת בית המשפט העליון, בראשות שופט, תבטיח את עצמאות החקירה ואת אמון הציבור".

גנץ הוסיף: "הקמת הוועדה לא תחזיר למשפחות את יקיריהן או תביא מזור לכאבן, אך ביכולתה למנוע אסון מעין זה בעתיד. ישנה דחיפות בהקמת הוועדה במהירות בכדי שתוכל לבצע בדיקה ראשונית כשהמידע זמין, ומבלי שהתקיימו פעולות חקירה רבות של גורמים אחרים".

גם התנעה לאיכות השלטון פנתה אתמול ליועץ המשפטי לממשלה ושר המשפטים, בדרישה להקים ועדת חקירה ממלכתית ובלתי תלויה לבחינת המחדלים שהובילו לאסון בהר מירון. דרישה זו מצטרפת לפנייה ששלחה התנועה ביום שישי ליועמ״ש בבקשה לחקור את השרים המעורבים בתכנון ואישור האירוע ולא ״להפיל את האחריות על הש.ג״. התנועה לאיכות השלטון הסבירה בפנייתה כי אסון לאומי בסדר גודל כזה, ובוודאי כזה שעלו לגביו סימנים מקדימים רבים והתרעות רבות מפני אסון – כולל מפי מבקר המדינה – חייב להיבדק ולהיחקר תחת ועדת חקירה ממלכתית, כזו שיעמדו לה כלל סמכויות החקירה הנדרשות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן